IPS skärm, men den är väl inte bra för spel? 7 MS... 237E3QSU

Permalänk
Avstängd

IPS skärm, men den är väl inte bra för spel? 7 MS... 237E3QSU

Tja, hittade en IPS skärm, 23,7"

Antar att det är jävligt bra färger och bra ljus i den, skulle vilja ha en IPS skärm.

Men den har 7 MS, e det en bra skärm att spela med?

Det var någon som sa att man går efter paneltyp och ngt mer, att MS inte var vitkigt, men denna har 7 MS, fast det är en IPS, så den kanske e bra för spel?

Vill ju inte att den ska vara dålig, då jag spelar spel, BF3, WOW, GW2, Gta San Andreas Multiplayer!

Permalänk
Medlem

Min 2412m har 8ms respons, fungerar jätte bra i spel.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Nej då den är helt ok Det med MS vet jag inte riktigt men tror inte att man märker så mycket mellan t.ex 5 eller 7ms.

Fast jag tror att de flesta här kommer föreslå en 120hz skärm för spel, det är nog bäst. Men de är ganska dyra

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WardonE:

Nej då den är helt ok Det med MS vet jag inte riktigt men tror inte att man märker så mycket mellan t.ex 5 eller 7ms.

Fast jag tror att de flesta här kommer föreslå en 120hz skärm för spel, det är nog bäst. Men de är ganska dyra

Ok, tänkte också på en GL2440HM, e den bättre vid spel kanske?

Permalänk
Medlem

Min skärm (LG ips277l) har 5ms. Men oandrasidan är det väl inte det som avgör om en skärm är bra för spel eller inte.
Finns nämligen något som kallas för input lag som inte visas på specifikationerna som är a&o i spel.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasteone:

Ok, tänkte också på en GL2440HM, e den bättre vid spel kanske?

Nej den första var mycket bättre Lite större pixeltäthet och IPS panel ger mycket fina färger

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Dom spelen är nog inga problem att lira med en 7ms skärm i. Däremot om du ska köra cod eller cs så blir det värre.

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Min skärm (LG ips277l) har 5ms. Men oandrasidan är det väl inte det som avgör om en skärm är bra för spel eller inte.
Finns nämligen något som kallas för input lag som inte visas på specifikationerna som är a&o i spel.

Okey, men vet du om VA skärmar är bra för spel? Ngn sa det, men hur kan då IPS skärmar va bättre även om de har mer i MS? :s

Permalänk
Medlem

Har en Dell 2311h IPS med '8 ms'. Fungerar hur bra som helst för spel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosh1:

Dom spelen är nog inga problem att lira med en 7ms skärm i. Däremot om du ska köra cod eller cs så blir det värre.

Nej, 7ms är ingenting. Input lag på 99,99% av alla skärmar idag är högre än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasteone:

Tja, hittade en IPS skärm, 23,7"

Antar att det är jävligt bra färger och bra ljus i den, skulle vilja ha en IPS skärm.

Men den har 7 MS, e det en bra skärm att spela med?

Det var någon som sa att man går efter paneltyp och ngt mer, att MS inte var vitkigt, men denna har 7 MS, fast det är en IPS, så den kanske e bra för spel?

Vill ju inte att den ska vara dålig, då jag spelar spel, BF3, WOW, GW2, Gta San Andreas Multiplayer!

Först kommer den kanske vara jobbig men du kommer inte märka det efter ett tag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WardonE:

Nej den första var mycket bättre Lite större pixeltäthet och IPS panel ger mycket fina färger

Vill ha en skärm att spela med, så jag borde skaffa en 2MS? eller vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Sen går det inte att säga att det är jävligt bra färger och ljus i en skärm bara för att det är en IPS-panel. Det finns olika varianter av ips-paneler med olika färgddjup och sen kan såklart hela kvaliten på en panel skilja sig enormt mellan två olika märken med olika AG-coating etc.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Sen går det inte att säga att det är jävligt bra färger och ljus i en skärm bara för att det är en IPS-panel. Det finns olika varianter av ips-paneler med olika färgddjup och sen kan såklart hela kvaliten på en panel skilja sig enormt mellan två olika märken med olika AG-coating etc.

Jämfört med den andra skärmen han frågade om så går det att säga så.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasteone:

Vill ha en skärm att spela med, så jag borde skaffa en 2MS? eller vad säger ni?

INPUT LAG!

2, 5, 8, 10 eller 20ms kan alla funka precis lika bra att spela på. 20ms kanske är att föredra med ett input lag på 0ms.

Hittar du inte input lagsiffror så ta den med lägst ms.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Magenus:

Först kommer den kanske vara jobbig men du kommer inte märka det efter ett tag

Ok, men iaf, vad gör det om man har mkt MS, e det typ att det laggar lite om jag drar runt hastigt med musen vid olika spel, t.ex GW2?

Permalänk
Medlem

Input Lag

Varsågoda! En lista på skärmar och deras uppmätta input lag. Så låg input lag som möjligt = Så kort tid som möjligt mellan musrörelse och det du ser på skärmen! (Scrolla ner till Monitors)

http://shoryuken.com/forum/index.php?threads/sub-1-frame-hdtv...

Visa signatur

4.5 GHz Core i7 3820 CPU
Gigabyte X79-UD3 MOBO
2133MHz 16GB HyperX Savage RAM
NVidia GTX 670 GPU
188GB SSD + 2.25TB HDD

Permalänk
Medlem

Den IPS med lägst input lag verkar vara:
LG IPS231P - 6.9ms input lag (user mode) e-IPS 23" 1920x1080

Dock är tråden 1 år gammal. Men hitta dagens motsvarighet så lär sifforna vara snarlika om ungefär samma teknik används.

Visa signatur

4.5 GHz Core i7 3820 CPU
Gigabyte X79-UD3 MOBO
2133MHz 16GB HyperX Savage RAM
NVidia GTX 670 GPU
188GB SSD + 2.25TB HDD

Permalänk
Skrivet av hasteone:

Ok, men iaf, vad gör det om man har mkt MS, e det typ att det laggar lite om jag drar runt hastigt med musen vid olika spel, t.ex GW2?

Responstid mätt i ms (millisekunder) är ett mått på hur fort en pixel kan ändra färg. Det har absolut ingenting med input lag att göra. Det kan påverka spel. På en 60Hz skärm måste en pixel byta färg på 16,7ms. Dock kan man uppleva ghosting om pixlar släpar efter. Därför vill man ha en med låg responstid.

Input lag är ett större problem om du ska spela, speciellt eftersom ingen tillverkare mäter och publicerar värden på detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasteone:

Ok, men iaf, vad gör det om man har mkt MS, e det typ att det laggar lite om jag drar runt hastigt med musen vid olika spel, t.ex GW2?

input lag är när något händer i spelet men inte visas föräns efter ett tag.. t.ex. du trycker för att skjuta, din karaktär skjuter men du ser inte det föräns efter ett tag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smartin:

Den IPS med lägst input lag verkar vara:
LG IPS231P - 6.9ms input lag (user mode) e-IPS 23" 1920x1080

Dock är tråden 1 år gammal. Men hitta dagens motsvarighet så lär sifforna vara snarlika om ungefär samma teknik används.

Kan du länka en lista med input lag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasteone:

Kan du länka en lista med input lag?

Kolla inlägget ovanför.

Visa signatur

4.5 GHz Core i7 3820 CPU
Gigabyte X79-UD3 MOBO
2133MHz 16GB HyperX Savage RAM
NVidia GTX 670 GPU
188GB SSD + 2.25TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasteone:

Okey, men vet du om VA skärmar är bra för spel? Ngn sa det, men hur kan då IPS skärmar va bättre även om de har mer i MS? :s

Njäe, de flesta VA har i praktiken högre responstid än IPS-skärmar, och lämpar sig därmed rätt ofta sämre för spel. Men det är förstås en generalisering. (Vissa MVA är tex rätt rappa, och har ganska snällt "sudd")

Responstid är kopplat till hur suddig bilden blir vid rörelser. Siffrorna i sig säger nästan ingenting om hur de upplevs i praktiken dock, utan man får läsa tester. Detta delvis pga att olika skärmar blir suddiga på olika vis: vissa ger mörka skuggor efter rörelser, vissa ger ljusa skuggor före rörelser, vissa blir bara allmänt suddiga mm...

Inputlag är kopplat till fördröjningen mellan när bilden skapats i datorn, och den faktiskt visas på skärmen. Dvs med hög inputlag så uppfattas spelen som "laggigare" än vad de egentligen är. Rörelser blir fördröjda och sega. Att hitta siffror på inputlag är inte alltid det lättaste, men de ger en bra indikation om rapphet i skärmen. Upp till säg 16-20ms inputlagg är dock inte så himla mycket att bråka om i praktiken - åtminstone inte på en 60hz skärm.

...

IPS för spel kan vara helt OK tycker jag... Visst, är man hardcore gamer och har ett fett grafikkort som kan pusha många frames, så är det värt att kolla på 120hz TN-paneler, men om man klarar sig med 60hz tycker jag helt klart man ska överväga IPS.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Kan folk sluta skriva saker dem inte vet någonting om, det är hur logiskt som helst och att tänka på annat sett visar bara att man inte förstår sig på ens enkla saker.

Ms tiden måste man också ta i beakt då 0 input lag men 20ms i svarstid innebär att det tar skärmen 20ms att visa informationen, så det du ser på skärmen hände redan för 20ms sedan samma sak som att har du 0ms svarstid men 20ms input lag så tar det skärmen 20ms att hantera den information du ger den och då ligger du alltså 20ms efter.

Input lag = Efter
Svarstid= Efter

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Kan folk sluta skriva saker dem inte vet någonting om, det är hur logiskt som helst och att tänka på annat sett visar bara att man inte förstår sig på ens enkla saker.

Ms tiden måste man också ta i beakt då 0 input lag men 20ms i svarstid innebär att det tar skärmen 20ms att visa informationen, så det du ser på skärmen hände redan för 20ms sedan samma sak som att har du 0ms svarstid men 20ms input lag så tar det skärmen 20ms att hantera den information du ger den och då ligger du alltså 20ms efter.

Du förenklar tyvärr rätt mycket. Kanske för att inte du heller vet allt om det du skriver om?

Responstid anges i black to black eller grey to grey, dvs från svart till vitt till svart igen, eller grått till vitt eller svart och tillbaks till grått, dvs responstiden bör i teorin kunna bli hälften av den tid du nämner... Om nu alltså responsvärdena som tillverkaren anger alls stämmer med verkligheten, vilket de sällan gör. I praktiken så tar det olika lång tid för olika färger att ändras, så det är inte helt trivialt att sätta ner foten och ge en exakt siffra på den. Tillverkarna skarvar gärna friskt med den

Slutligen är det värt att tänka på att färgen inte behöver ha ändras helt för att man ska börja uppfatta förändringen. Det tar en viss tid för skärmen att visa informationen fullständigt korrekt, men det tar kortare tid än så innan man kan börja uppfatta förändringen från en färg till en annan.

Inputlagget är en ren extrafördröjning ovanpå detta, och är ju på många skärmar rätt mycket högre än responstiden. Finns ju TV-apparater med närmre 100ms lagg (med alla bildförbättrare aktiva), och då blir det verkligen fyllekänsla om man försöker köra fps på dem.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av toxicstone:

Kan folk sluta skriva saker dem inte vet någonting om, det är hur logiskt som helst och att tänka på annat sett visar bara att man inte förstår sig på ens enkla saker.

Ms tiden måste man också ta i beakt då 0 input lag men 20ms i svarstid innebär att det tar skärmen 20ms att visa informationen, så det du ser på skärmen hände redan för 20ms sedan samma sak som att har du 0ms svarstid men 20ms input lag så tar det skärmen 20ms att hantera den information du ger den och då ligger du alltså 20ms efter.

Input lag = Efter
Svarstid= Efter

Ok tack, de hade en lista på hur mycket MS alla skärmar har, och hittade den skärm jag tänkte köpa mig.
Det är en VA och det är inte bra med VA-panel för spel, men det här var resultatet för den skärmen:
BenQ GW2450HM - 6ms input lag

Kan jag spela bra med den alltså?

Permalänk
Medlem

Roger: VA har problem med ghosting av andra anledningar än responstiden. Digitalversus tror jag förklarar lite. VA-paneler har alltid mycket after images i deras recensioner.

Permalänk
Medlem

BenQ XL2420T

BenQ XL2410T - 5.6ms input lag (Instant = On) TN Film 120Hz 24" 1920x1080

BenQ XL2420T - 13ms input lag TN Film 24" 1920x1080

saxat från länken ovan....

hur kan det skilja så mycket?! Det är väl tänkt som en spelskärm.. ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av h82lose:

BenQ XL2410T - 5.6ms input lag (Instant = On) TN Film 120Hz 24" 1920x1080

BenQ XL2420T - 13ms input lag TN Film 24" 1920x1080

saxat från länken ovan....

hur kan det skilja så mycket?! Det är väl tänkt som en spelskärm.. ?

Desto mindre Inputlag MS skärmen har desto bättre är det va?
Så jag kan köpa min VA skärm: GW2450HM ändån alltså
För enligt listan är den väl inte så dålig?
Eller skulle det lagga ändån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasteone:

Desto mindre Inputlag MS skärmen har desto bättre är det va?
Så jag kan köpa min VA skärm: GW2450HM ändån alltså
För enligt listan är den väl inte så dålig?
Eller skulle det lagga ändån?

.....

Ja själv köpte jag den sämsta skärmen tydligen, kommer inte gå att spela på .. BenQXL2420T.