Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Du jämför äpplen med päron. Kvinnor är inte dumma i huvudet men på grund av könsroller och faktiska skillnader mellan könen så är det orimligt att förvänta sig en lönedifferens på 0% (50/50 problematiken som jag diskuterat tidigare). Vi vet att kvinnor i genomsnitt gör val som är skadliga för deras löneutveckling i högre uträckning än män. En internsant tanke, vi säger att kvinnor tjänar x mindre än män.. Är inte detta hyperbole? frågan vi borde försöka besvara är hur många kvinnor tjänar mindre än män med samma kvalifikationer? Många arbetsplatser tillämpar kollektivavtal, så att säga att alla kvinnor tjänar X mindre än män är en lögn, eller vilseledande som bäst. Ska åka till jobbet nu.. Skriver något fint när jag kommer hem. Statistiken här anser jag mycket lätt överskådlig http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____149083.aspx vad är det du anser vara svårtolkat? Vad missar jag?

För tusan! Spelar ingen roll vilket val de gör. Se exemplet om nyexaminerade ingenjörs ingångslön. Se även hur löner på arbetsplatser som tidigare har varit mansdominerat har sjunkit. Se på hur utbildning generar av för jobb beroende på kön.
Ja. Många platser tillämpar kollektivavtal och det ger en god effekt. Tomtarna på Vofs forum diskuterade just detta när de försökte få landstingests minimala löneskillnad till att bli ett bevis till att lönediskriminering inte existerar i vårt land.
Och nej, ingen (eller snarare jag ) har påstått att ALLA kvinnor får X mindre än ALLA män.
Vad på vad stödjer du din tanke på att det inte finns någon diskriminering? Din tolkning av några standardavvägda siffror från SCB?

Och varför skriver du "på grund av könsroller och..."? Vilka könsroller menar du och hur ser du på könsrollerna? Du ser inte att det finns en galen maktobalans mellan könsrollerna och att feminismen försöker synliggöra den? Vilka andra politksagrupper arbetar för ett jämlikt land där kön inte ska spela roll för ens livsval? Vad har dessa grupper åstadkommit?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Vad tusan är det om inte strukturell diskriminering? Snälla förklara bättre då jag inte förstår hur du tänker.

Det mesta av det du skriver i det stycket handlar om symptom, symptom som kan bero på diskriminering, men behöver inte göra det. Det jag saknade var en koppling till en orsak, specifikt orsaken diskriminering. Eller, du skrev en orsak, jobb över och under utbildningsnivå, men den har ju inte med diskriminering att göra eftersom personerna själva väljer de jobben. Med andra ord, ingen diskriminering från arbetsgivarnas sida.

Skrivet av astrob0y:

Fint. Du är en av dem som i alla år har sagt att man inte ska dra förhastade slutsatser. Så vad är den starkaste förklaringsmodellen som motsäger att det finns en lönediskriminering och att den är symptom på något som finns genomgående i samhället?

Jag behöver inte ha en förklaringsmodell som motsäger strukturell lönediskriminering. Det är inte så att om vi inte kommer på något annat så är diskriminering standardmodellen som vi antar. Det kan ju vara så att vi inte har någon modell alls som har övertygande bevisning. Nu passar diskriminering bra in på de symptom som vi ser, men symptomen är väldigt allmänna och kan lika gärna förklaras av de andra hypoteser jag har tagit upp innan. Vad som behövs, iaf. för att jag ska bli övertygad, är något som uteslutande pekar på diskriminering. Om det är diskriminering som är orsaken, vilka resultat skulle vi få som vi inte skulle få med någon av de andra hypoteserna? Kommer du på några sådana, DÅ kan vi börja bena i saken på riktigt!

Skrivet av astrob0y:

Så varför tar människor yrken som generar lägre lön än det man har utbildat sig till? Gör inte du samma trevliga tankevurpa som man gjorde mot svarta som precis hade blivit kvitt slaveriet?
Och det du var vänlig att citera från det jag länkade till visar på könsdiskriminering. Hur tusan förklarar du det jag har hårdmarkerat åt dig? J

För att det visar sig att de gillar det yrket bättre? För att man inte får det yrke man utbildat sig till? För att det ger mer fritid? För att man fastnar där eftersom man började på det jobbet direkt efter studierna innan man hittade det man utbildat sig för? Det finns tusen orsaker till varför folk har och inte har vissa jobb.

Angående det du fetstilade i mitt citat så känner jag att det börjar bli dags att dra några exempel för att vi ska förstå varandra.

Tänk dig brandmannayrket. Styrka är en viktig del i det eftersom man måste kunna bära medvetslösa personer i utmanande miljöer. Låt oss säga att man har lagt en lönebonus på vissa fysiska styrkeegenskaper, så att ju starkare man är på dessa, desto mer lön kommer man få. Detta motiveras genom att dessa egenskaper är en merit i yrket som gör att man kan utföra det bättre.

I snitt kommer det här innebära att kvinnliga brandmän har lägre lön än manliga brandmän. Är det här en strukturell lönediskriminering? Nej, det skulle jag inte vilja påstå. Lönesättningen är satt efter en för yrket relevant egenskap. Visst, egenskapen skiljer sig i snitt mellan kvinnor och män, men man satte inte kravet på grund av att det skiljer sig mellan kvinnor och män samt att en man med samma egensakaper som genomsnittskvinnan skulle få samma lön som genomsnittskvinnan.

Ok, låt oss nu titta på det citerade igen. Det handlade om löneförhandlingar inför ingångslönen.

""– Löneskillnader mellan könen har naturligtvis flera orsaker. Män är också möjligen mer vidlyftiga än kvinnor i beskrivningen av sina kunskaper, säger Helene Sjöman, jämställdhetsansvarig på Sveriges Ingenjörer. Arbetsgivarna kan därför ha en tendens att övervärdera männen i förhållande till kvinnorna och tror att de kan mer, trots att kvinnor över lag har högre betyg."

Förmågan att förhandla sin ingångslön är kanske inte direkt relevant för din kompetens som ingenjör men den är ändå relevant för hur din lön sätts. Jag tror inte någon skulle vilja ta bort möjligheten att påverka sin ingångslön genom förhandlingar, eller ta bort möjligheten till lönesamtal under anställningstiden. Om kvinnor i genomsnitt är sämre på att förhandla sin ingångslön, kanske för att de är mer blygsamma när de presenterar sina egna kvalitéer, så kommer de få lägre ingångslöner. Inte för att de är kvinnor, utan för att de är sämre på att förhandla. Byt ut grupperna kvinnor och män mot "tystlåtna" och "vältaliga". Vi kommer antagligen märka att tystlåtna har en sämre ingångslön och sämre löneutveckling än vältaliga som kan prata bra för sin sak och övertyga sina chefer om deras förträfflighet. Betyder det här att tystlåtna är strukturellt diskriminerade? Nej, det tycker jag inte. De råkar bara vara sämre på en egenskap som är relevant för lönesättningen. Det är precis det här Helene Sjöman beskriver när hon försöker förklara skillnaden. Det handlar alltså inte om diskriminering från arbetsgivarnas sida, utan om att kvinnor och män, i snitt, är olika bra på en egenskap som är relevant för lönesättningen.

Sen kanske killar uppfostras till att bli mer skrytsamma och framfusiga än tjejer och att den skillnaden ligger i kulturella mönster snarare än genetiska drag, men isf. är det där åtgärden ska in. Diskrimineringen är inte en lönediskriminering, vilket är det vi pratar om här.

Skrivet av astrob0y:

Och varför finns det hos män?

Jag antar att du pratar om varför det finns högre förväntningar på lön bland män? Jag vet inte. Kanske för att män i högre grad överskattar sina förmågor? Kanske för att män är mer optimistiska när det gäller lön? Kanske för att män vet sen deras ungdom att alla pappor tjänade mer än alla mammor?

Skrivet av astrob0y:

Och vad har detta inte med diskriminering att göra? Om du radar upp dessa punkter som något annat en strukturell diskriminering mot ett av könen så har du en lång väg att gå. Och det skriver jag enbart i vänlighet.
Såklart kvinnor inte är lika hårda i sin löneförhandling. Deras arbete är inte lika värt.
Såklart kvinnor är hemma mer med barnen eftersom män har i medel 4000 mer i lön. Såklart kvinnan stannar hemma då det är enklare för en man att hantera familjelivet med karriärslivet då denna inte arbetar lika mycket obetalt i hemmet som kvinnan.
Kvinnor fostras till att inte ta lika mycket plats då det finns tydliga strukturer från skolan som säger att kvinna som tar plats är obekväm.
Det jag har struntat i att förklara är bara så konstiga.

Alla de punkter jag radade upp faller under beskrivningen ovan (har jag för mig). Därför har de inte med lönediskriminering att göra.

"Såklart kvinnor inte är lika hårda i sin löneförhandling. Deras arbete är inte lika värt." - Enligt vem då? Dem själva? Om de själva värderar sitt arbete lika högt så borde de förhandla lite hårdare. Om de inte värderar sitt arbete lika hårt, hur kan det då vara arbetsgivaren som diskriminerar? Dessutom tycker jag man hör mest hela tiden hur värdefulla t.ex. sjuksköterskor är och hur underbetalda de är.

Till resten säger jag: Men så gör inte så då! Det är fritt fram att fördela föräldraledigheten! Om familjemedlemmarna värderar sin tid hemma med barn olika så låt dem! Om de värderar pengar över tid hemma, eller framtida löneökningar, så låt dem! Jag tror att när det väl kommer till kritan så är det inte många kvinnor som vill lämna över majoriteten av föräldraledigheten till fadern. Inte för att det har med ekonomi att göra, utan för att de helt enkelt inte vill vara ifrån sina barn. Själv (jag är man, om det inte var självklart sen innan) skulle jag aldrig ta mindre än minst halva ledigheten själv, för det är så jag prioriterar. Jag skiter högaktningsfullt i om min lön inte ökar i takt med andras bara för att jag är hemma mer. Att vara hemma med barn är inte ett straff som någon måste offra sig att göra. Om man frågar män när de går i pension om det är något de ångrar med sina liv så är ett av de vanligaste svaren att de inte spenderade mer tid med sina barn. Är verkligen lönen det väsentliga i den här frågan, det som ska värderas högst? Det är den siffran vi ser, så det är den vi fokuserar på, men jag tycker man missar en väldigt stor del av ekvationen när lönen är i fokus.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Vårt intellekt är överskattat. Vi är mycket mer styrda av genetiska drag än vi vill tro. Man vill ju gärna tro att man har kontroll över sitt sinne, sin vilja och att man är herre över sitt liv, men i själva verket är känslor och instinkter en stor del av ens personlighet. Jag har mycket svårt att tro att de skillnader i könsfördelning vi ser inom t.ex. vården bara beror på kulturella orsaker, speciellt när man ur evolutionär synvinkel lätt kan motivera varför kvinnor skulle ha mer nytta än män av att ha en disposition åt det vårdande och omhändertagande hållet. Vad man bör fråga sig är då om det verkligen är bra för samhället och dess invånare att försöka driva sysselsättningen inom olika grenar till ett 50/50-förhållande? Antagandet att män och kvinnor är lika, utöver de uppenbara fysiska skillnaderna, är ju trots allt en politiskt och ideologiskt driven "fakta" och inte något vetenskapligt faktum.

Samtidigt tycker jag att könsfördelning inte helt kan motiveras genom en evolutionär synvinkel. När man talar om sjukvård som en kvinnlig yrke på grund av evolutionära orsaker så inser man inte att samtidigt som dom flesta underbetalda sköterskor är kvinnor så är dom flesta läkarna män. När man kollar på läraryrket så borde man inse att dom flesta lärare inom grundskolan och gymnasie är kvinnor medans dom flesta lärare på högskolor och som dessutom får mest betalt är män... Och därför tror jag att dagens könsfördelning ser ut på så sätt att dom viktigaste poster ockuperas av män medans dom lägre domineras av kvinnor. Alltså beror ju inte allt på att vård skulle vara mer passande för dom moderliga och kärleksfulla kvinnorna för då kan man inte förklara närvaron av manliga läkare... Och så ser det ut bland många yrkesgrupper där det är snarare dom förutfattade meningar om hur en tjej och en kille ska vara påverkar hur könsfördelningen ser ut idag än hur det faktiskt är..

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Avstängd

Feminismen är direkt samhällsfarlig eftersom den ofta går i polemik mot det sunda förnuftet, men det politiskt korrekt etablissemangets goda minne.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/fysiska-krav-pa-brandman-sank...

"MALMÖ. – Ett test där man 35 gånger ska lyfta en skivstång som väger 30 kilo är framtaget för en man och inte för en kvinna, säger Stefan Lundqvist, utbildningsansvarig på Räddningsverket.

Enligt honom ska den som söker sig till Räddningstjänsten inte behöva prestera på elitidrottsnivå för att bli anställd som brandman."

30 kilo, 35 gånger. Det är inte något prestation på elitnivå, snarare ska man skämmas om man inte klarar av detta. Nu skriver jag ju det här som man, så för en kvinna kan det mycket väl vara tungt. Det förändrar inte det faktum att stången väger 30 kilo och ska lyftas 35 gånger för att en person ska anses ha de fysiska förutsättningar som krävs. Fysisk styrka är ett krav för att i tung utrustning rädda människor i brinnande byggnader, släpa vattenslag, svinga yxor och annat som brandmän förväntas klara.

Varje människa som tillåts använda sitt sunda förnuft begriper detta. Tyvärr är denna rättighet kraftigt begränsad i dagens Sverige och det beror bland annat på irrläror som feminismen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Feminismen är direkt samhällsfarlig eftersom den ofta går i polemik mot det sunda förnuftet, men det politiskt korrekt etablissemangets goda minne.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/fysiska-krav-pa-brandman-sank...

"MALMÖ. – Ett test där man 35 gånger ska lyfta en skivstång som väger 30 kilo är framtaget för en man och inte för en kvinna, säger Stefan Lundqvist, utbildningsansvarig på Räddningsverket.

Enligt honom ska den som söker sig till Räddningstjänsten inte behöva prestera på elitidrottsnivå för att bli anställd som brandman."

30 kilo, 35 gånger. Det är inte något prestation på elitnivå, snarare ska man skämmas om man inte klarar av detta. Nu skriver jag ju det här som man, så för en kvinna kan det mycket väl vara tungt. Det förändrar inte det faktum att stången väger 30 kilo och ska lyftas 35 gånger för att en person ska anses ha de fysiska förutsättningar som krävs. Fysisk styrka är ett krav för att i tung utrustning rädda människor i brinnande byggnader, släpa vattenslag, svinga yxor och annat som brandmän förväntas klara.

Varje människa som tillåts använda sitt sunda förnuft begriper detta. Tyvärr är denna rättighet kraftigt begränsad i dagens Sverige och det beror bland annat på irrläror som feminismen.

Det mest intressanta är dock att det känns ju inte särskilt betryggande om man som brandman jobbar med en annan person som trots allt väger mycket mindre än honom. Det spelar ingen roll om man är riktigt stark och på sin muskelmässiga "peak" om man väger 85kg rena muskler när din kollega väger in på 115kg och du måste släpa ut den personen. (+utrustning). Du ska klara av det men om du är kortare, väger mindre i muskelmassa så hjälps det inte att man är vältränad.

Dessutom så håller jag inte med Paolo Roberto i särskilt mycket men ibland är han klockren som i detta: http://www.youtube.com/watch?v=CEZ7uta14nw

Jag är dessutom väldigt less på höra om löneskillnader som jämförs utifrån olika arbeten i genomsnitt. Det är så att om en manlig polis och en kvinnlig polis jämförs så har de samma lön. De har samma lön om det är en manlig brandman och en kvinnlig sådan. Ja i princip alla arbeten som inte har individuell lönesättning innebär just att det är exakt samma lön för kvinnor och män, unga som gamla. Så har det varit länge.

Det finns inget som helst intresse i att blanda in yrkesval eller liknande i ekvationen. Vill du ha en riktigt bra lön så vet du ju vilka yrken du ska välja. Är du inte sugen på dessa yrken så kommer du inte heller ta del av den stora lönen. Det finns inget som stoppar kvinnor från att välja andra yrken än vårdyrken. Det ska det inte finnas heller.

Att man sedan blir chockad över att t.ex. vårdyrken inte ger hög lön är ju riktigt skrattretande. Jämför då istället vårdyrken i mer privatiserade länder och där ser man chockerande nog att lönen är högre. Det beror på att man i dessa länder konkurrerar med tillgång/efterfrågan. Det betyder däremot inte att vi måste göra så i Sverige då vi har en annan syn på just vård. Men då kan man inte bli förvånad att statligt finansierade jobb har låg lön. För om vi ska tillhandahålla saker och ting gratis till våra medborgare så kan vi inte samtidigt ge ut enorma löner som det går att göra om det är privatiserat.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sentenced:

Det mest intressanta är dock att det känns ju inte särskilt betryggande om man som brandman jobbar med en annan person som trots allt väger mycket mindre än honom. Det spelar ingen roll om man är riktigt stark och på sin muskelmässiga "peak" om man väger 85kg rena muskler när din kollega väger in på 115kg och du måste släpa ut den personen. (+utrustning). Du ska klara av det men om du är kortare, väger mindre i muskelmassa så hjälps det inte att man är vältränad.

Hur menar du? Bör man inte kunna sätta en mål som baserar sig på absolut styrka som täcker in att hantera tunga personer? Vikten man ska dra är ju inte direkt beroende av den egna vikten även om det finns en korrelation.

Skrivet av Sentenced:

Dessutom så håller jag inte med Paolo Roberto i särskilt mycket men ibland är han klockren som i detta: http://www.youtube.com/watch?v=CEZ7uta14nw

Håller med om detta jag med. Han har ganska bra koll på var feminismen kommer ifrån politiskt och hur fel det blir.

Skrivet av Sentenced:

Jag är dessutom väldigt less på höra om löneskillnader som jämförs utifrån olika arbeten i genomsnitt. Det är så att om en manlig polis och en kvinnlig polis jämförs så har de samma lön. De har samma lön om det är en manlig brandman och en kvinnlig sådan. Ja i princip alla arbeten som inte har individuell lönesättning innebär just att det är exakt samma lön för kvinnor och män, unga som gamla. Så har det varit länge.

Jo, samma här. Satt med kollegorna och funderade på hur vi skulle få ut vår högre lön som vi, enligt propagandan, har som män. Det är nämligen ingen av oss som fått mer betalt än kvinnorna på företaget som har samma befattning. Nu blev det aldrig någon av med att visa upp de manliga delarna för HR-avdelningen och kräva vår rätt vilket kanske var lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Hur menar du? Bör man inte kunna sätta en mål som baserar sig på absolut styrka som täcker in att hantera tunga personer? Vikten man ska dra är ju inte direkt beroende av den egna vikten även om det finns en korrelation.

Absolut kan man göra det. Men det blir väldigt krävande att i full rökdykarutrustning släpa iväg en person som väger kring 30-40kg mer än du. Det är redan tungt för personer som väger ungefär lika mycket också för den delen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dosman:

Ett problem med din teori och evolutionär psykologi i allmänhet är att det ofta inte går att verifiera hypoteserna med tester. Utan vetenskapliga tester är det svårt att få fram vetenskaplig slutsatser som inte involverar ideologiska, kulturella och politiska tolkningar av forskningsresultaten.

Jodå, det går utmärkt. Det är klurigt och kräver bra statistik och långa kohort/longitudinella studier, men det går. Se t.ex. Steven Pinkers "The Blank Slate" för exempel. Tvillingstudier är ett exempel där man kan klura ut vad som är arv och vad som är miljö och det är ofta den skillnaden man vill åt för att studera saker som Zartax tar upp. Så visst går det, och resultaten hittills är i god linje med vad Zartax skriver.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Samtidigt tycker jag att könsfördelning inte helt kan motiveras genom en evolutionär synvinkel. När man talar om sjukvård som en kvinnlig yrke på grund av evolutionära orsaker så inser man inte att samtidigt som dom flesta underbetalda sköterskor är kvinnor så är dom flesta läkarna män. När man kollar på läraryrket så borde man inse att dom flesta lärare inom grundskolan och gymnasie är kvinnor medans dom flesta lärare på högskolor och som dessutom får mest betalt är män... Och därför tror jag att dagens könsfördelning ser ut på så sätt att dom viktigaste poster ockuperas av män medans dom lägre domineras av kvinnor. Alltså beror ju inte allt på att vård skulle vara mer passande för dom moderliga och kärleksfulla kvinnorna för då kan man inte förklara närvaron av manliga läkare... Och så ser det ut bland många yrkesgrupper där det är snarare dom förutfattade meningar om hur en tjej och en kille ska vara påverkar hur könsfördelningen ser ut idag än hur det faktiskt är..

Jodå, det inser man visst. Det är en ganska distinkt skillnad på att vara läkare och att vara sköterska. Läkare är ett högstatusyrke, som alltså attraherar män i större grad, och inte speciellt vårdande i sin natur. Att vara läkare handlar till stor del om problemlösning, problem som råkar sitta i eller hos människor men man tar inte hand om människorna på samma sätt, det är sköterskornas uppgift. Samma sak när det kommer till lärare. Ju lägre i åldrarna du kommer desto mer omhändertagande blir yrket och desto mindre status har det.

Sen har du säkert rätt i att det inte helt kan motiveras med evolutionära effekter. Social och kulturell påverkan finns ovanpå och drar i olika riktningar. Men det är viktigt, imo, att man inte glömmer bort att det faktiskt finns biologiska faktorer och att en förstor påverkan från miljö åt motsatt håll kanske får negativa konsekvenser, trots att det ser bra ut på ytan eftersom det är PK eller ser mer jämställt ut.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Dessutom så håller jag inte med Paolo Roberto i särskilt mycket men ibland är han klockren som i detta: http://www.youtube.com/watch?v=CEZ7uta14nw

Håller också med vissa grejer som han säger i klippet. Sammtidigt så är det ett bra exempel på att presentation (hur självsäker och bestämd man låter, hur proffsigt man ser ut m.m.) är minst lika viktig som själva argumentet...

Skrivet av Zartax:

Jodå, det inser man visst. Det är en ganska distinkt skillnad på att vara läkare och att vara sköterska. Läkare är ett högstatusyrke, som alltså attraherar män i större grad, och inte speciellt vårdande i sin natur. Att vara läkare handlar till stor del om problemlösning, problem som råkar sitta i eller hos människor men man tar inte hand om människorna på samma sätt, det är sköterskornas uppgift. Samma sak när det kommer till lärare. Ju lägre i åldrarna du kommer desto mer omhändertagande blir yrket och desto mindre status har det.

Sen har du säkert rätt i att det inte helt kan motiveras med evolutionära effekter. Social och kulturell påverkan finns ovanpå och drar i olika riktningar. Men det är viktigt, imo, att man inte glömmer bort att det faktiskt finns biologiska faktorer och att en förstor påverkan från miljö åt motsatt håll kanske får negativa konsekvenser, trots att det ser bra ut på ytan eftersom det är PK eller ser mer jämställt ut.

Jag förnekar inte att det finns biologiska skillnader, det jag menar är att i många fall är skillnader inte så stora att dom skulle på något sätt utgöra något hinder åt den ena kön att utföra ett visst jobb och inte den andra (förutom fysiska skillnader då). Till exempel så skulle du kunna byta ut den manliga läkare mot en kvinnlig och den kvinnliga sköterskan mot en manlig sköterska- och jag tror att även om dom gjorde jobbet lite annorlunda så skulle dom komma fram till samma resultat tack våran förmåga att tänka som ger oss en möjlighet att hitta nya lösningar till olika problem och inte följa en bestämd mönster av instinktiva handlingar.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Jag är ju inte manschauvinist, men visst kan det kännas lite lockande att ställa sig till den digra skaran av alla som känner sig lite manskränkta. Det är ju nästan lika svårt att vara man som att vara vit i dagens apartheid-Sverige.

Skämt åsido, jag vill anmärka på att feminismen, liksom så många andra ideologier, är alldeles för genomsyrat av dubbeltänk. Praktexemplet är väl att skillnader mellan könen i princip inte existerar (i varierande grad, beroende på vem man talar med) tills det kommer till positiv särbehandling, såsom kvotering. Säg mig, om det inte finns skillnader mellan män och kvinnor, hur ska man kunna avgöra vilka som ska inkvoteras och på vilka grunder?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd

Ilja, du om någon borde ju veta bättre! Det finns en flora av feministiska teorier och inte alla utgår från att det inte finns skillnader mellan könen. Dock håller jag med dig närmast totalt; mitt problem med feminism är också "dubbeltänk" samt att det är ytterligare en "ism". Vad tusan ska en till ism vara bra för?

Ett exempel på feltänk (dubbeltänk?) är positiv särbehandling. Är något sådant ens möjligt? Är det logiskt koherent med särbehandling som är "positiv" utan att vara "negativ"? För att det ska vara möjligt att positivt särbehandla någon krävs det rimligen att någon - i bakgrunden - blir negativt särbehandlad. Då borde det finnas särbehandling, varken mer eller mindre.

Har vi inte ismer i överflöd nu? Måste varje tanke, varje idé om samhället kondenseras till en ism? Feminismens kanske obehagligaste egenskap, tycker jag, är det binära. Även män som vill ha lika lön, lika värde och lika möjligheter för kvinnor är "feminist" eller så vill han egentligen inte dessa saker. Alltså måste folk av allehanda ismer vara feminister eller vara reaktionära gamla stötar.

Jag har sagt det förut flera gånger och säger det igen: Det är något fundamentalt fel med ismer, med höger och vänster, med ideologibegreppet. Nämligen, vi kallar saker som är komplett ojämförbara för "ideologi". Det finns vissa ideologier som är totalitära i betydelsen samhällsgenomsyrande, idéer som är kompletta och omfattar allt. Idéer som har något att säga om politik, vetenskap, kultur och religion. Sedan finns det "ideologier" som fungerar som ett pålägg. Du kan bre det på lite vad som helst. Kommunism är exempel på en "ideologi" som är komplett, den är en ideologi i komplett bemärkelse, den har en samhällsbeskrivning, ett nu-tillstånd, ett önskvärt tillstånd och en väg eller metod från nu till utopin. Du kan inte vara "kommunist i fråga X men inte Y". Däremot kan du vara exempelvis drogliberal men ej liberal i andra sammanhang. Du kan vara konservativ i en fråga men progressiv i en annan. Reaktionär i en tredje och nationalist i en fjärde. Inte ha någon åsikt alls i en femte. "Feminism", trots att jag försökt sätta mig in i denna flora av strömningar, har jag inte lyckats placera på en klassisk ideologisk skala heller. Min slutsats är att ideologi som begrepp är rätt kasst och "ism" är i huvudsak något som bör få en tänkande människa att dra öronen åt sig.

Nazism är kanske det ondaste vi känner, men jag är rätt övertygad om att problemet ligger hos "ism" snarare än "naz...". Även religion kan sägas vara ismer av olika slag. Vissa religioner är uppenbart uteslutande, vilket i kontext av ism skulle kallas för totalitära. De tre stora ambrahamitiska religionerna är sinsemellan uteslutande och totalitära. Du kan inte tro på en kristen Gud och ha ett litet offer över för Thor eller Shiva (även om det faktiskt _finns_ sammelsurium av tro där exempelvis kristendom är en ingrediens. Jag för ingen perfekt tes som faller med ett enda motexempel). Ändå är det rätt klart att det finns kristna kommunister eller liknande, där två i sig kompletta och totalitära (=genomsyrande) ideologier samexisterar.

Feminism känns som den "inkluderande ismen" där alla antingen är eller är hopplöst förgubbade. Därför ska alla från vänster till höger kalla sig för "feminister". Vilket är helt vrångt. Vad är rimligheten i att någon specificerar en ism där du antingen måste kalla dig för anhängare eller vara en förtappad själ? Ni som inte är MBYister är onda människor! MBYismen går ut på allting som är gott, rätt, moraliskt och fint. Kom inte och säg att du inte är MBYist!?

Jag vill att om det så bara finns en enda stackars slutsats att dra av 1900-talet, så är det att ismer, må vara lockande, inte är något som vi tjänar på att dela in oss i.

Jag tror jag får medhåll från Ilja om jag säger att jag får konstiga blicka om jag svarar "nej" på frågan om huruvida jag är feminist eller inte. Trots att _jag_ ber om en precisering. Aha, du är en såndär manschauvinist! Ett kräk! Bara för att jag svara nej på en ytterst ospecifik fråga där det finns tusen möjliga svar!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Ilja, du om någon borde ju veta bättre! Det finns en flora av feministiska teorier och inte alla utgår från att det inte finns skillnader mellan könen. Dock håller jag med dig närmast totalt; mitt problem med feminism är också "dubbeltänk" samt att det är ytterligare en "ism". Vad tusan ska en till ism vara bra för?

Ett exempel på feltänk (dubbeltänk?) är positiv särbehandling. Är något sådant ens möjligt? Är det logiskt koherent med särbehandling som är "positiv" utan att vara "negativ"? För att det ska vara möjligt att positivt särbehandla någon krävs det rimligen att någon - i bakgrunden - blir negativt särbehandlad. Då borde det finnas särbehandling, varken mer eller mindre.

Har vi inte ismer i överflöd nu? Måste varje tanke, varje idé om samhället kondenseras till en ism? Feminismens kanske obehagligaste egenskap, tycker jag, är det binära. Även män som vill ha lika lön, lika värde och lika möjligheter för kvinnor är "feminist" eller så vill han egentligen inte dessa saker. Alltså måste folk av allehanda ismer vara feminister eller vara reaktionära gamla stötar.

Jag har sagt det förut flera gånger och säger det igen: Det är något fundamentalt fel med ismer, med höger och vänster, med ideologibegreppet. Nämligen, vi kallar saker som är komplett ojämförbara för "ideologi". Det finns vissa ideologier som är totalitära i betydelsen samhällsgenomsyrande, idéer som är kompletta och omfattar allt. Idéer som har något att säga om politik, vetenskap, kultur och religion. Sedan finns det "ideologier" som fungerar som ett pålägg. Du kan bre det på lite vad som helst. Kommunism är exempel på en "ideologi" som är komplett, den är en ideologi i komplett bemärkelse, den har en samhällsbeskrivning, ett nu-tillstånd, ett önskvärt tillstånd och en väg eller metod från nu till utopin. Du kan inte vara "kommunist i fråga X men inte Y". Däremot kan du vara exempelvis drogliberal men ej liberal i andra sammanhang. Du kan vara konservativ i en fråga men progressiv i en annan. Reaktionär i en tredje och nationalist i en fjärde. Inte ha någon åsikt alls i en femte. "Feminism", trots att jag försökt sätta mig in i denna flora av strömningar, har jag inte lyckats placera på en klassisk ideologisk skala heller. Min slutsats är att ideologi som begrepp är rätt kasst och "ism" är i huvudsak något som bör få en tänkande människa att dra öronen åt sig.

Nazism är kanske det ondaste vi känner, men jag är rätt övertygad om att problemet ligger hos "ism" snarare än "naz...". Även religion kan sägas vara ismer av olika slag. Vissa religioner är uppenbart uteslutande, vilket i kontext av ism skulle kallas för totalitära. De tre stora ambrahamitiska religionerna är sinsemellan uteslutande och totalitära. Du kan inte tro på en kristen Gud och ha ett litet offer över för Thor eller Shiva (även om det faktiskt _finns_ sammelsurium av tro där exempelvis kristendom är en ingrediens. Jag för ingen perfekt tes som faller med ett enda motexempel). Ändå är det rätt klart att det finns kristna kommunister eller liknande, där två i sig kompletta och totalitära (=genomsyrande) ideologier samexisterar.

Feminism känns som den "inkluderande ismen" där alla antingen är eller är hopplöst förgubbade. Därför ska alla från vänster till höger kalla sig för "feminister". Vilket är helt vrångt. Vad är rimligheten i att någon specificerar en ism där du antingen måste kalla dig för anhängare eller vara en förtappad själ? Ni som inte är MBYister är onda människor! MBYismen går ut på allting som är gott, rätt, moraliskt och fint. Kom inte och säg att du inte är MBYist!?

Jag vill att om det så bara finns en enda stackars slutsats att dra av 1900-talet, så är det att ismer, må vara lockande, inte är något som vi tjänar på att dela in oss i.

Jag tror jag får medhåll från Ilja om jag säger att jag får konstiga blicka om jag svarar "nej" på frågan om huruvida jag är feminist eller inte. Trots att _jag_ ber om en precisering. Aha, du är en såndär manschauvinist! Ett kräk! Bara för att jag svara nej på en ytterst ospecifik fråga där det finns tusen möjliga svar!

Fast jag tror i alla fall att det här med att bli förklarad som en mansgris om man inte är feminism är en konstruktion. Jag tror det det snarare är något media tutar i oss lite då och då men som inte riktigt gäller i det verkliga samhället. Däremot kan jag tänka mig att det blir lite kallare i rummet om man deklarerar att man är nazist.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Jag förnekar inte att det finns biologiska skillnader, det jag menar är att i många fall är skillnader inte så stora att dom skulle på något sätt utgöra något hinder åt den ena kön att utföra ett visst jobb och inte den andra (förutom fysiska skillnader då). Till exempel så skulle du kunna byta ut den manliga läkare mot en kvinnlig och den kvinnliga sköterskan mot en manlig sköterska- och jag tror att även om dom gjorde jobbet lite annorlunda så skulle dom komma fram till samma resultat tack våran förmåga att tänka som ger oss en möjlighet att hitta nya lösningar till olika problem och inte följa en bestämd mönster av instinktiva handlingar.

Javisst, där finns det inga hinder! Men det är inte det vi snackar om här. Vi snackar om att vi i genomsnitt har olika disposition för att göra olika saker. Vi kan göra samma saker, men vi vill, i genomsnitt, göra olika saker, och detta är till viss del beroende på biologiska faktorer. Det är därför vi har olika könsfördelning på olika yrken.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Javisst, där finns det inga hinder! Men det är inte det vi snackar om här. Vi snackar om att vi i genomsnitt har olika disposition för att göra olika saker. Vi kan göra samma saker, men vi vill, i genomsnitt, göra olika saker, och detta är till viss del beroende på biologiska faktorer. Det är därför vi har olika könsfördelning på olika yrken.

Fast det är väl här åsikterna och forskningen går isär en aning? Ganska genomgående (enligt min erfarenhet) så vill feminister bedyra att det INTE är biologi som skiljer oss åt utan olika förväntningar i form av könsroller på män och kvinnor.

Edit: Förtydligande, det jag menar är alltså att de biologiska skillnaderna motsägs både i form av åsikter men även forskning. Jag såg något norskt på youtube där man försökte rota reda på skillnaden mellan män och kvinnor väldigt många av forskarna som tillfrågades hävdade ju faktiskt att biologiska skillnader inte behöver vara särskilt relevanta.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Fast det är väl här åsikterna och forskningen går isär en aning? Ganska genomgående (enligt min erfarenhet) så vill feminister bedyra att det INTE är biologi som skiljer oss åt utan olika förväntningar i form av könsroller på män och kvinnor.

Edit: Förtydligande, det jag menar är alltså att de biologiska skillnaderna motsägs både i form av åsikter men även forskning. Jag såg något norskt på youtube där man försökte rota reda på skillnaden mellan män och kvinnor väldigt många av forskarna som tillfrågades hävdade ju faktiskt att biologiska skillnader inte behöver vara särskilt relevanta.

Länk till klippet?

Förövrigt så säger feminister det eftersom det passar med deras ideologi (Observera att det finns olika grenar av feminism. Alla påstår inte att det inte finns några biologiska skillnader.) och inte för att forkningen säger det. Jag undrar också vad dessa tillfrågade forskare menar när de säger att de biologiska skillnaderna inte behöver vara särskilt relevanta. Det finns ett väldigt stort spann för tolkning där.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Länk till klippet?

Förövrigt så säger feminister det eftersom det passar med deras ideologi (Observera att det finns olika grenar av feminism. Alla påstår inte att det inte finns några biologiska skillnader.) och inte för att forkningen säger det. Jag undrar också vad dessa tillfrågade forskare menar när de säger att de biologiska skillnaderna inte behöver vara särskilt relevanta. Det finns ett väldigt stort spann för tolkning där.

Jag kom precis på att det inte var ett youtubeklipp utan något som låg på en lösenordsskyddad hemsida. Länken postades på Helgon.se på deras forum för Genusfrågor & Feminism. Klippet (vilken är en del av en serie) användes som ett argument mot just genusvetenskap och könsroller, men det hör inte till min poäng, poängen jag försökte göra är att det inte verkar finnas en konsensus riktigt över vad som är sociala konstruktioner och vad som är genetik/biologi. Jag ska leta reda bland mina poster, det är en par månader sedan så det kan ta en stund. Jag har själv inte sett hela serien så jag vet inte vad som tillslut konstaterades, jag vet bara att i första avsnittet så frågade man flertalet olika vetenskapsmän/forskare/sociologer osv och de verkade inte riktigt eniga. Men jag återkommer med länken och lösenordet.

Edit: http://vimeo.com/19707588

Nu verkar de ha tagit bort lösenordet, men det kan även vara sparat i min cache så jag postar det i vart fall:hjernevask

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Jag kom precis på att det inte var ett youtubeklipp utan något som låg på en lösenordsskyddad hemsida. Länken postades på Helgon.se på deras forum för Genusfrågor & Feminism. Klippet (vilken är en del av en serie) användes som ett argument mot just genusvetenskap och könsroller, men det hör inte till min poäng, poängen jag försökte göra är att det inte verkar finnas en konsensus riktigt över vad som är sociala konstruktioner och vad som är genetik/biologi. Jag ska leta reda bland mina poster, det är en par månader sedan så det kan ta en stund. Jag har själv inte sett hela serien så jag vet inte vad som tillslut konstaterades, jag vet bara att i första avsnittet så frågade man flertalet olika vetenskapsmän/forskare/sociologer osv och de verkade inte riktigt eniga. Men jag återkommer med länken och lösenordet.

Edit: http://vimeo.com/19707588

Nu verkar de ha tagit bort lösenordet, men det kan även vara sparat i min cache så jag postar det i vart fall:hjernevask

Ett av problemen med miljö kontra genetik-debatten är att det är lätt att blanda hej vilt med begreppen beroende på hur man(inte) väljer att definiera vad man pratar om. Till exempel är vi trots allt produkter av evolutionsprocessen(eller exempelvis big bang om man vill gå längre tillbaka) vilket innebär att man relativt korrekt kan påstå att allt mänskligt handlande till 100% har biologska orsaker om man har evolutionen som utgångspunkt. Med andra ord borde påståenden som att "skillnader mellan manliga och kvinliga roller och betenden har absolut ingenting med biologi att göra" i det sammanhanget inte behöva motbevisas eftersom påståendet i sig bör falla på sin egen orimlighet.

Så här är det dock med många resonemang och debatter. I denna fråga har det nog blivit ett känsligt ämne på grund av att den biologiska vinkeln jag nämner gör att många känner att dylika tankegångar betyder alla resonemang runt sociala konstruktioner är totalt irellevanta, vilket tråkigt eftersom den känslan verkar bygga på logiska felslut. Jag kan tycka att "sociala konstruktioner" verkar vara ett ganska användbart begrepp med det blir ju som sagt problematiskt om man felaktigt ser begreppet som en absolut motsats till biologi och genetik. I vilket fall om man inte av någon anledning verkligen vill slåss med väderkvarnarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Akta:

Ett av problemen med miljö kontra genetik-debatten är att det är lätt att blanda hej vilt med begreppen beroende på hur man(inte) väljer att definiera vad man pratar om. Till exempel är vi trots allt produkter av evolutionsprocessen(eller exempelvis big bang om man vill gå längre tillbaka) vilket innebär att man relativt korrekt kan påstå att allt mänskligt handlande till 100% har biologska orsaker om man har evolutionen som utgångspunkt. Med andra ord borde påståenden som att "skillnader mellan manliga och kvinliga roller och betenden har absolut ingenting med biologi att göra" i det sammanhanget inte behöva motbevisas eftersom påståendet i sig bör falla på sin egen orimlighet.

Du tänker på "naturliga orsaker" här, inte biologiska orsaker.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Du tänker på "naturliga orsaker" här, inte biologiska orsaker.

Skulle säkert kunna göras mycket tydligare och bättre men poängen med det första stycket var att illustrera hur begrepp kan användas/ofta används där slutsaterna kan vara korrekta eller självmotsägande beroende på sammanhang eller brist på sammanhang. Det var bla därför jag skrev relativt korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Akta:

Ett av problemen med miljö kontra genetik-debatten är att det är lätt att blanda hej vilt med begreppen beroende på hur man(inte) väljer att definiera vad man pratar om. Till exempel är vi trots allt produkter av evolutionsprocessen(eller exempelvis big bang om man vill gå längre tillbaka) vilket innebär att man relativt korrekt kan påstå att allt mänskligt handlande till 100% har biologska orsaker om man har evolutionen som utgångspunkt. Med andra ord borde påståenden som att "skillnader mellan manliga och kvinliga roller och betenden har absolut ingenting med biologi att göra" i det sammanhanget inte behöva motbevisas eftersom påståendet i sig bör falla på sin egen orimlighet.

Så här är det dock med många resonemang och debatter. I denna fråga har det nog blivit ett känsligt ämne på grund av att den biologiska vinkeln jag nämner gör att många känner att dylika tankegångar betyder alla resonemang runt sociala konstruktioner är totalt irellevanta, vilket tråkigt eftersom den känslan verkar bygga på logiska felslut. Jag kan tycka att "sociala konstruktioner" verkar vara ett ganska användbart begrepp med det blir ju som sagt problematiskt om man felaktigt ser begreppet som en absolut motsats till biologi och genetik. I vilket fall om man inte av någon anledning verkligen vill slåss med väderkvarnarna.

Grejen är såhär tycker jag, om vi säger att skillnaden mellan könen är genetiska och biologiska så är det fortfarande inget argument för att låta det fortgå. Jag vet inte hur det ser ut egentligen, jag är inte särskilt kunnig på genus eller genetik eller sociologi eller whatever nu gren det är. Men vi är civiliserade människor och natur eller inte så vet vi bättre idag än att diskriminera. Vi vet att det finns bra kvninliga chefer, vi vet att kvinnor kan göra lika gott jobb som män det finns helt enkelt ingen anledning till att det ska behöva vara några skillnader mellan könen genetik eller inte. Är det så att det finns avgjorda fördelar med att ha ett appendix mellan benen då oavsett orsak borde det utredas och åtgärdas. Samma gäller såklart också omvänt.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorion:

Grejen är såhär tycker jag, om vi säger att skillnaden mellan könen är genetiska och biologiska så är det fortfarande inget argument för att låta det fortgå. Jag vet inte hur det ser ut egentligen, jag är inte särskilt kunnig på genus eller genetik eller sociologi eller whatever nu gren det är. Men vi är civiliserade människor och natur eller inte så vet vi bättre idag än att diskriminera. Vi vet att det finns bra kvninliga chefer, vi vet att kvinnor kan göra lika gott jobb som män det finns helt enkelt ingen anledning till att det ska behöva vara några skillnader mellan könen genetik eller inte. Är det så att det finns avgjorda fördelar med att ha ett appendix mellan benen då oavsett orsak borde det utredas och åtgärdas. Samma gäller såklart också omvänt.

I så fall får vi ju se till att den genetiska skillnaden utraderas. Problemet är väl att vi i så fall får börja producera könslösa kloner i stället för att skaffa barn på naturlig väg. Frågan är ju om det är värt det? Jag ser det som önskvärt att vi utformar samhället baserat på hur naturen skapat oss - inte tvärt emot, som feminismen förespråkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

I så fall får vi ju se till att den genetiska skillnaden utraderas. Problemet är väl att vi i så fall får börja producera könslösa kloner i stället för att skaffa barn på naturlig väg. Frågan är ju om det är värt det? Jag ser det som önskvärt att vi utformar samhället baserat på hur naturen skapat oss - inte tvärt emot, som feminismen förespråkar.

Varför skulle man radera de genetiska skillnaderna? Om vi antar oss medvetna om att det existerar genetiska skillnader, påstår du att vi inte står över det som är genetiskt betingat? Jag hävdar att vi har evolverats förbi det stadiet och att vi nu själva väljer. Och hur tänker du när kring de könslösa klonerna? Varför skulle vi behöva dessa för att se till att man inte diskrimineras pga kön etnicitet eller sexuell läggning?

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorion:

Varför skulle man radera de genetiska skillnaderna? Om vi antar oss medvetna om att det existerar genetiska skillnader, påstår du att vi inte står över det som är genetiskt betingat? Jag hävdar att vi har evolverats förbi det stadiet och att vi nu själva väljer. Och hur tänker du när kring de könslösa klonerna? Varför skulle vi behöva dessa för att se till att man inte diskrimineras pga kön etnicitet eller sexuell läggning?

Det verkade på din post som att du menade att vi skulle göra oss av med de genetiska skillnaderna. Undermeningen i mitt svar är att de alltid kommer finnas där, de är av naturen givna och oföränderliga ur ett samhälleligt perspektiv. Därav krävs mer långtgående insatser än propaganda och särlagstiftning, exempelvis kloning eller genmanipulation. Evolutionen kan naturligtvis leda oss dit en dag, men jag håller det inte för troligt om man ser till andra däggdjur som har en tydlig uppdelning av hanar och honor vad det gäller både fysik och beteende. Det skulle i princip krävas en ihållande trend där de i högsta grad androgyna får föra sina gener vidare på bekostnad av de mer påfallande maskulina respektive feminina.

Diskriminering har tagits upp av andra i tråden. Jag vill hänvisa till en studie som pekar på att IQ och utbildning är de mest avgörande faktorerna för socioekonomisk framgång i Sverige. Det svenska näringslivet är alltså i hög grad meritokratiskt. Studien finns publicerad i tidningen Intelligence (nr 3 2012), jag hittar den dock inte på nätet. Diskriminering som slår ekonomiskt vilket brukar vara det som diskussionen fokuserar på är på det hela taget ett ickeproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Varför skulle man radera de genetiska skillnaderna? Om vi antar oss medvetna om att det existerar genetiska skillnader, påstår du att vi inte står över det som är genetiskt betingat? Jag hävdar att vi har evolverats förbi det stadiet och att vi nu själva väljer. Och hur tänker du när kring de könslösa klonerna? Varför skulle vi behöva dessa för att se till att man inte diskrimineras pga kön etnicitet eller sexuell läggning?

För att strukturera lite så kan man säga att det finns två grenar av feminism som har motsatta åsikter om detta.

-Likhetsfeminism: http://sv.wikipedia.org/wiki/Likhetsfeminism
-Särartsfeminism: http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4rartsfeminism

Likhetsfeminism utgår från att saker som könsroller i princip enbart beror på sociala konstruktioner. Särartsfeminism förkastar däremot inte biologiska förklaringsmodeller och särartsfeminister brukar vanligen prata om både arv om miljö.

Om vi tex tar vilken VD som helst så har personen positionen på grund av personens arv och miljö. Eftersom "arv och miljö" i de här sammanhangen innefattar precis allt så finns det inga andra orsaker.
Likhetsfeminism menar då att generella skillnader mellan mäns och kvinnors betenden enbart beror på "miljön", i vilket fall när man avser biologin med ordet "arv". Om personer som kallar sig likhetsfeminister generellt anser att "arv" är betydelselöst även inom könen, som med tex personen i VD-exemplet som är av okänt kön, vet jag faktiskt inte.

Vi kommer kanske aldrig "att stå över det som är genetiskt betingat". Vårt medvetande, alla våra känslor osv är enbart funktioner som människan, som biologisk varelse för tillfället råkar ha.
Vad som är rätt eller fel är ett djupt ämne, ska alla som vill få bli VD's till exempel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Akta:

För att strukturera lite så kan man säga att det finns två grenar av feminism som har motsatta åsikter om detta.

-Likhetsfeminism: http://sv.wikipedia.org/wiki/Likhetsfeminism
-Särartsfeminism: http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4rartsfeminism

Likhetsfeminism utgår från att saker som könsroller i princip enbart beror på sociala konstruktioner. Särartsfeminism förkastar däremot inte biologiska förklaringsmodeller och särartsfeminister brukar vanligen prata om både arv om miljö.

Om vi tex tar vilken VD som helst så har personen positionen på grund av personens arv och miljö. Eftersom "arv och miljö" i de här sammanhangen innefattar precis allt så finns det inga andra orsaker.
Likhetsfeminism menar då att generella skillnader mellan mäns och kvinnors betenden enbart beror på "miljön", i vilket fall när man avser biologin med ordet "arv". Om personer som kallar sig likhetsfeminister generellt anser att "arv" är betydelselöst även inom könen, som med tex personen i VD-exemplet som är av okänt kön, vet jag faktiskt inte.

Vi kommer kanske aldrig "att stå över det som är genetiskt betingat". Vårt medvetande, alla våra känslor osv är enbart funktioner som människan, som biologisk varelse för tillfället råkar ha.
Vad som är rätt eller fel är ett djupt ämne, ska alla som vill få bli VD's till exempel?

Det är ganska självklart att det inte är lämpligt att alla som vill ska få bli VD's som du tar upp som ett exempel, men däremot är det ganska viktigt tycker jag att valet faller på den som är bäst lämpad för jobbet och där meriterna som bedöms är relevanta. Och här brister min insikt och kunskap, för jag vet egentligen inte hur det ser ut. När man tillsätter en position så kanske det redan är den som är mest lämpad som tillsätts, det finns ju vissa som säger det och andra som säger annat så det kan jag inte uttala mig om, alltså, hur det ser ut i verkligheten. Däremot kan jag ha en åsikt kring hur det BORDE se ut om det inte redan gör det.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Grejen är såhär tycker jag, om vi säger att skillnaden mellan könen är genetiska och biologiska så är det fortfarande inget argument för att låta det fortgå. Jag vet inte hur det ser ut egentligen, jag är inte särskilt kunnig på genus eller genetik eller sociologi eller whatever nu gren det är. Men vi är civiliserade människor och natur eller inte så vet vi bättre idag än att diskriminera. Vi vet att det finns bra kvninliga chefer, vi vet att kvinnor kan göra lika gott jobb som män det finns helt enkelt ingen anledning till att det ska behöva vara några skillnader mellan könen genetik eller inte. Är det så att det finns avgjorda fördelar med att ha ett appendix mellan benen då oavsett orsak borde det utredas och åtgärdas. Samma gäller såklart också omvänt.

Det beror ju på vad det är vi ska eller inte ska låta fortgå. Diskriminering? Nej, givetvis inte. Ojämn könsfördelning på olika yrken? Ja, givetvis!

Skrivet av Gorion:

Varför skulle man radera de genetiska skillnaderna? Om vi antar oss medvetna om att det existerar genetiska skillnader, påstår du att vi inte står över det som är genetiskt betingat? Jag hävdar att vi har evolverats förbi det stadiet och att vi nu själva väljer.

Står över och står över. Det är ju inte så att vi är opåverkade av genetiska skillnader mellan individer. Och det här med att "välja själv" är lite diffust. En del av de val du gör beror just på dina genetiska egenskaper. Om 50% av din personlighet beror på genetik så kommer också en inte obetydlig del av dina preferenser vara genetiskt betingade och därmed "vill" du saker beroende på din genetiska uppsättning. Visst, du väljer ju själv dina handlingar, men vad du vill välja väljer du inte, och vad du vill välja är beroende av miljö och genetik.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Det beror ju på vad det är vi ska eller inte ska låta fortgå. Diskriminering? Nej, givetvis inte. Ojämn könsfördelning på olika yrken? Ja, givetvis!

Står över och står över. Det är ju inte så att vi är opåverkade av genetiska skillnader mellan individer. Och det här med att "välja själv" är lite diffust. En del av de val du gör beror just på dina genetiska egenskaper. Om 50% av din personlighet beror på genetik så kommer också en inte obetydlig del av dina preferenser vara genetiskt betingade och därmed "vill" du saker beroende på din genetiska uppsättning. Visst, du väljer ju själv dina handlingar, men vad du vill välja väljer du inte, och vad du vill välja är beroende av miljö och genetik.

Det beror ju på vad den ojämna könsfördelningen beror på. Bottnar det i att det ena könet är särbehandlat på ett eller annat vis så tycker inte jag att det är önskvärt med ojämn könsfördelning. Beror det på att det helt enkelt finns bättre kompetens på den ena sidan, visst då är det ok.

Det jag menar är att det knappast i dagens läge är ett särskilt bra argument att skylla på biologi och genetik när det gäller tillsätandet av olika tjänster. Typ "Ja, jag vet att du har likvärdig kompetens om mannen vi tillsatte på tjänsten... men nu är det tyvärr så att du är kvinna och eftersom jag är man och män alltid har haft en predisposition för att vara chefer så är han bättre lämpad än dig, sry... kplzthx" vi vet liksom bättre än det.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Det beror ju på vad den ojämna könsfördelningen beror på. Bottnar det i att det ena könet är särbehandlat på ett eller annat vis så tycker inte jag att det är önskvärt med ojämn könsfördelning. Beror det på att det helt enkelt finns bättre kompetens på den ena sidan, visst då är det ok.

Det jag menar är att det knappast i dagens läge är ett särskilt bra argument att skylla på biologi och genetik när det gäller tillsätandet av olika tjänster. Typ "Ja, jag vet att du har likvärdig kompetens om mannen vi tillsatte på tjänsten... men nu är det tyvärr så att du är kvinna och eftersom jag är man och män alltid har haft en predisposition för att vara chefer så är han bättre lämpad än dig, sry... kplzthx" vi vet liksom bättre än det.

Fast det är det väl ingen som har påstått eller gör? När vi pratar om genetik så pratar vi om att folk väljer olika yrken baserat på biologiska orsaker, inte att de väljs till olika yrken beroende på biologiska orsaker. Och givetvis ska vi motverka särbehandling, om inte könet råkar vara en merit för det yrket eller den arbetsplatsen. Men den snea könsfördelningen är inte ett problem i sig själv, utan det är isf. vissa, men inte alla, orsaker som kan vara ett problem.

Tyvärr ser många idag fördelningen i sig som ett problem eftersom de bara kan tänka sig en orsak till fördelningen, nämligen diskriminering.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Fast det är det väl ingen som har påstått eller gör? När vi pratar om genetik så pratar vi om att folk väljer olika yrken baserat på biologiska orsaker, inte att de väljs till olika yrken beroende på biologiska orsaker. Och givetvis ska vi motverka särbehandling, om inte könet råkar vara en merit för det yrket eller den arbetsplatsen. Men den snea könsfördelningen är inte ett problem i sig själv, utan det är isf. vissa, men inte alla, orsaker som kan vara ett problem.

Tyvärr ser många idag fördelningen i sig som ett problem eftersom de bara kan tänka sig en orsak till fördelningen, nämligen diskriminering.

Jag vet som sagt inte, jag har inte studerat saken eller lagt ner någon stor energi på att förstå. Och jag tror att många feminster också inser just det, att könsfördelningen inte är problemet utan det de vill åt är VARFÖR könsfördelningen ser ut som den gör. Och det är väl här det uppenbarligen behövs fler studier för jag tycker inte att någon verkar riktigt veta, allra minst genusforskarna, vad som föranleder denna fördelning.

Kvinnor intresserar sig inte för teknik, det är betydligt färre kvinnor än män som blir professorer. Vad beror det på? Är det en predisposition hos kvinnor att dra sig mot vårdande yrken? Beror det på genetik? Har det en gång i tiden kanske berott på genetik, det kanske fanns en anledning till det i mänsklighetens barndom men som i ett modernt samhälle kanske inte längre har någon praktisk betydelse men som fortfarande finns kvar pga att det genetiska arvet har gjort spår i våra sociala normer? Jag vet inte! Inte en aning!

Och den sneda könsfördelningen kan vara ett problem om det nu är så att typiska kvinnoyrken ger mindre betalt än typiska mansyrken, det innebär en större ekonomisk frihet för den manliga populationen. Sedan om det verkligen är så? Ja att typiska kvinnoyrken är sämre betalda, det är inte jag rätt person att uttala mig om. Men vissa säger ju det, andra är inte lika benägna att hålla med.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850