Kriget emot narkotikan är en ekonomisk mardröm

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Det kostar lite att ha heroinister som snattar saker för 20-30 000kr i månaden för att förse sitt missbruk men att ge dem en lämplig vård kanske är dyrare?

Tonåringar eller väldigt unga som vi lagt ner pengar på genom att utbilda dem i skolan borde väl vara dumt att bara låta dö så tidigt istället för att hjälpa dem?

Vård brukar väl ligga på 500-1000' per person och år.

Återigen, hur långt sträcker sig samhällets gemensamma ansvar för de medvetna val som individerna gör? Tidigare i tråden tog jag upp att stora delar utav övriga samhället betalar kostnader via skatt samt via försäkringarnas premier. Dessa individer som har de problem som beskrivs i tråden gör ju varken eller. En legalisering och minimala skatteintäkter skapar inte en kostnadstäckning för samhället.

En del utav tidigare inlägg berörde min syn på människor, vilket faktiskt inte hör till ämnet som diskuteras. Personen som jag debatterade med då hävdade med bestämdhet att en liberal syn också är kopplat till ett skyddsnät från samhället. Där tyckte jag precis tvärtom, har vi en liberal syn på detta så ska även individens ansvar ökas med motsvarande del.

Återigen, individen har gjort ett val och får ta konsekvenserna utav sitt agerande, varför inte ta bort Brottsbalken när vi ändå håller på?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Vård brukar väl ligga på 500-1000' per person och år.

Återigen, hur långt sträcker sig samhällets gemensamma ansvar för de medvetna val som individerna gör? Tidigare i tråden tog jag upp att stora delar utav övriga samhället betalar kostnader via skatt samt via försäkringarnas premier. Dessa individer som har de problem som beskrivs i tråden gör ju varken eller. En legalisering och minimala skatteintäkter skapar inte en kostnadstäckning för samhället.

En del utav tidigare inlägg berörde min syn på människor, vilket faktiskt inte hör till ämnet som diskuteras. Personen som jag debatterade med då hävdade med bestämdhet att en liberal syn också är kopplat till ett skyddsnät från samhället. Där tyckte jag precis tvärtom, har vi en liberal syn på detta så ska även individens ansvar ökas med motsvarande del.

Återigen, individen har gjort ett val och får ta konsekvenserna utav sitt agerande, varför inte ta bort Brottsbalken när vi ändå håller på?

Lagar och reglers roll är inte enbart att man på moraliska grunder anser att vissa handlanden förtjänar att straffas, en grundläggande roll är att det till viss grad helt enkelt fungerar. Individens handlande påverkar vanligen inte heller enbart individen i fråga, osv.

Är för övrigt svårt att diskutera detta om man inte vet hur du definerar medvetna val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Akta:

Lagar och reglers roll är inte enbart att man på moraliska grunder anser att vissa handlanden förtjänar att straffas, en grundläggande roll är att det till viss grad helt enkelt fungerar. Individens handlande påverkar vanligen inte heller enbart individen i fråga, osv.

Är för övrigt svårt att diskutera detta om man inte vet hur du definerar medvetna val.

Fast individens handlande även i denna fråga påverkar ju människor omkring individen. Visst, inte på ett lika direkt sätt som misshandel eller mord.

Ordet "medvetna" kanske skulle utelämnats, men individen har gjort ett val utifrån sina kunskaper. Att någon annan ska stå för de kostnader det valet innebär är inte liberalt i mina ögon.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast individens handlande även i denna fråga påverkar ju människor omkring individen. Visst, inte på ett lika direkt sätt som misshandel eller mord.

Ordet "medvetna" kanske skulle utelämnats, men individen har gjort ett val utifrån sina kunskaper. Att någon annan ska stå för de kostnader det valet innebär är inte liberalt i mina ögon.

Och invdividens handlande baseras på mijön individen befinner sig i eller om man så vill, på andras handlande. Vipps så är man tillbaka där man började.
Det betyder givetvis inte per automatik begrepp som "ansvar" och "individualla val" är irellevanta, de är tex säkert mycket användbara som verktyg. Men att använda dom som moralisk grund i alla tänkbara sammanhang är inte okomplicerat.

Jag håller med om det du säger om val men även utan tillägg kan ordet ha ganska varierande innebörd. Vad som kan anses vara liberalt har jag dålig koll på så du kan säkert ha rätt.

Permalänk
Medlem

http://www.dn.se/nyheter/varlden/brittisk-utredning-legaliser...

Citat:

Brittisk utredning: Legalisera lätta droger
Publicerad i dag 07:08

Det är dags att börja legalisera lättare narkotika, menar en brittisk expertgrupp med forskare och poliser, som presenterat resultatet av sex års utredande.

Det finns ingen risk att konsumtionen ökar på ett allvarligt sätt om mindre mängder av lättare narkotika legaliseras. De stora polisinsatser som görs mot cannabis kostar mer än de smakar. Det menar experterna i den brittiska kommissionen för drogpolitik, rapporterar Guardian.

Kommissionen presenterar sina slutsatser i en rapport efter sex års arbete. I gruppen sitter forskare, poliser, akademiker och andra experter.

I dag döms 42 000 personer i Storbritannien varje år för innehav av knark och 160 000 får cannabisvarningar. Dessa påföljder borde ersättas med någon form av civila straff som böter eller deltagande i möten om drogmedvetenhet, tycker expertgruppen.

Deras rapport säger också att odling av cannabis för eget bruk borde avkriminaliseras. Det skulle slå undan benen för de illegala cannabisfabriker som i dag kontrolleras av den organiserade brottsligheten, menar de.

Den befintliga knarkpolitiken i Storbritannien når inte sitt syfte, och i vissa fall motverkar den rent av sitt syfte, enligt rapporten. Men expertgruppen vill inte genomföra någon radikal legalisering. Att släppa tunga droger som heroin eller kokain fritt skulle orsaka mer skada än den befintliga illegala handeln med dessa droger, är slutsatsen.

Rapporten konstaterar att det faktum att inte all droganvändning orsakar problem sällan vägs in i den officiella drogpolitiken. ”I själva verket”, heter det i slutsatserna, ”upplever de flesta användare inga stora problem, och det finns vissa belägg för att droganvändning kan ha fördelar under vissa omständigheter”.

Även om narkotikabruket gått ner i Storbritannien de senaste åren är det fortfarande högre än i många andra länder. Ungefär 2 000 knarkrelaterade dödsfall registreras varje år i landet.

Inrikesministern Theresa May tillbakavisade tidigare i år alla planer på en legalisering av narkotika, enligt Guardian. Hon sade i parlamentet att hon betraktar cannabis som en inkörsport till tyngre droger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Har man gjort ett val, oavsett vilket det är så bör man ha vägt för- och nackdelar samt tillkommande komplikationer INNAN man gör det.

Så du menar att om du väljer att gasa på lite extra i svängen, isfläcken kommer och du kör in i berget/av vägen så förtjänar du ej hjälp?

Permalänk
Medlem

När ska de börja fatta att det är alkoholen och cigaretterna som är inkörsporten

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av ozo64:

När ska de börja fatta att det är alkoholen och cigaretterna som är inkörsporten

Aldrig så klart

Där tjänar de STORA pengar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fors_89:

Så du menar att om du väljer att gasa på lite extra i svängen, isfläcken kommer och du kör in i berget/av vägen så förtjänar du ej hjälp?

Återigen, medvetet val och man bör stå för de följder som kommer, främst då via t.ex. försäkringar. Hur långt sträcker sig det allmännas "ansvar" för individer.

Hela ämnet är lika skevt som diskussionerna kring "blixthalka" och att det helt mirakulöst är någon okänd faktor som är orsaken till olyckan. 99% utav dessa kan kopplas till det enkla faktum att personen ej anpassat hastigheten till förhållandena.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Återigen, medvetet val och man bör stå för de följder som kommer, främst då via t.ex. försäkringar. Hur långt sträcker sig det allmännas "ansvar" för individer.

Hela ämnet är lika skevt som diskussionerna kring "blixthalka" och att det helt mirakulöst är någon okänd faktor som är orsaken till olyckan. 99% utav dessa kan kopplas till det enkla faktum att personen ej anpassat hastigheten till förhållandena.

Så med andra ord så ska vi låta dem ligga kvar och dö? Eller har jag missuppfattat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

När ska de börja fatta att det är alkoholen och cigaretterna som är inkörsporten

Tobaken är bäst, så mycket rus för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fors_89:

Så med andra ord så ska vi låta dem ligga kvar och dö? Eller har jag missuppfattat?

Intressant att du valt att göra den uttolkningen av mina ord. Det jag avsåg är att inom andra områden får riskbeteenden betala större delar av kostnaden, jfr försäkringar. Har man valt detta riskbeteende så bör man ju även ta en större del utav de kostnader som valet förorsakar via avgifter/försäkringar och inte ha det allmänna som livlina. Hur långt ska det allmännas "ansvar" för individers aktiva val sträcka sig.

En del debattörer tidigare i tråden har kallat det empatilöst och att inte stå för ett liberalt tankesätt, här är det väl snarast tvärtom. Individens ansvar för handlingarna ska vara stort, och väljer man detta bör man också stå för de konsekvenserna.

Återigen, att debattera kring trafikdöden och orsaken till detta är intressant men missriktat. Ta bara det absurda i "halkan orsakade olyckan", bara det orsakssambandet kan bevisas felaktigt på så många sätt. En statisk förutsättning kan inte vara en orsak till något, däremot de variabler som du kan variera, t.ex. hastighet i förhållande till de statiska förutsättningarna kan vara orsak.

Nej, tycker egentligen inte om att debattera kring mitt yrke på fritiden, men när du så vänligt tog upp just det exemplet så får man väl tacka och ta emot och slå in bollen i öppet mål.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF