Ett ultra litet mediacenter finns det ?

Permalänk

Ett ultra litet mediacenter finns det ?

Då morsan hela tiden klagar på att det inte är något bra på tv, så har jag funderat på om det finns någon ultra liten mediaspleare/mediacenter där jag kan lägga över filmer åt henne hon kan se på, med tanke på hur dagens android telefoner numera funkar utmärkt som mediacenter via hdmi/mhl så undrar jag om det finns någon produkt som bara fokuserar på detta...och som naturligtvis är billigare än att köpa en dyrare android telefon med hdmi.

Hon vill inte ha någon stor koloss utan den ska vara så liten som möjligt...med tanke på hur små telefonerna borde det inte behöva var större...Den ska klarar av lite tyngre 1080p filer.

Permalänk
Entusiast

Rasberry pie känns välls om en hyfsat alternativ
http://www.raspberrypie.org/

Lägg rasbmc på det så har du ett mediacenter
http://www.raspbmc.com/

Edit:
Nedanstående talare har en poäng, detta kanske är ett alternativ?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=963862

Permalänk
Medlem

Kan va lite svårt att få tag på en Raspberry Pi just nu, pga hög efterfrågan. Sitter själv och väntar på min fortfarande...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Du kan ju köpa något sån här för runt en femhundring; http://www.aliexpress.com/product-fm/608948365-2012-Newest-Re...

Bara ett exempel, kan dock rekommendera att kolla Aliexpress.com!

Permalänk
Medlem

boxebox eller vad de heter som bygger i grunden på XNMC?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Rekordmedlem

Modernare tv ar har ofta möjlighet att spela direkt från ett minne, många har usb portar och en del har också kortläsare, mindre än så blir det inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

WD TV Live är lite mindre än Zotacen, BxHxD 126 × 40 × 100 mm.

Permalänk

Som det känns nu verkar Rasperry Pi bäst alterntiv ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Som det känns nu verkar Rasperry Pi bäst alterntiv ?

Jo, men tänk på att du får vänta säkert ett halvår på att få den.
Skrev upp mig i mars om jag inte tar fel om att jag ville köpa en, fick koden för att köpa den i juni och väntar den nu under månaden eller nästa månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Jo, men tänk på att du får vänta säkert ett halvår på att få den.
Skrev upp mig i mars om jag inte tar fel om att jag ville köpa en, fick koden för att köpa den i juni och väntar den nu under månaden eller nästa månad.

Din har inte kommit bort då? Sen det öppnades med fler beställningar (i början på augusti)? så har folk fått hem den på någon vecka bara. Har det trappats ut så den senaste tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidala:

Din har inte kommit bort då? Sen det öppnades med fler beställningar (i början på augusti)? så har folk fått hem den på någon vecka bara. Har det trappats ut så den senaste tiden?

Jag fick själv ett mail nyligen där det stod min har blivit försenad upp till 4 veckor.. och den var initiellt en estimerade leverans tid på 12 veckor, sen jag beställde i juli...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidala:

Din har inte kommit bort då? Sen det öppnades med fler beställningar (i början på augusti)? så har folk fått hem den på någon vecka bara. Har det trappats ut så den senaste tiden?

Såpass.
Tror inte den kommit bort, fått samma mejl som han ovan/under fått.
Min var beräknad till att komma mitten på september men har nu fått 4veckors försening så man får se när den väl kommer.

Skrivet av ParasiteX:

Jag fick själv ett mail nyligen där det stod min har blivit försenad upp till 4 veckor.. och den var initiellt en estimerade leverans tid på 12 veckor, sen jag beställde i juli...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Såpass.
Tror inte den kommit bort, fått samma mejl som han ovan/under fått.
Min var beräknad till att komma mitten på september men har nu fått 4veckors försening så man får se när den väl kommer.

Skrivet av ParasiteX:

Jag fick själv ett mail nyligen där det stod min har blivit försenad upp till 4 veckor.. och den var initiellt en estimerade leverans tid på 12 veckor, sen jag beställde i juli...

Ni beställer från fel sida.

http://www.element14.com/community/groups/raspberry-pi

Där är det endast 3 veckors väntetid. Min skickades efter 2 veckor.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Jo, men tänk på att du får vänta säkert ett halvår på att få den.
Skrev upp mig i mars om jag inte tar fel om att jag ville köpa en, fick koden för att köpa den i juni och väntar den nu under månaden eller nästa månad.

Skrivet av ParasiteX:

Jag fick själv ett mail nyligen där det stod min har blivit försenad upp till 4 veckor.. och den var initiellt en estimerade leverans tid på 12 veckor, sen jag beställde i juli...

Sitter i samma sits. Fick dock mail för nån dryg vecka sen om 8 veckors försening. kul.

En bekant beställde sin i torsdags, och kunde hämta ut den i fredags, från detta ställe http://www.lohelectronics.se/raspberry-pi-model-b-p-786.html
Så jag gjorde samma sak i måndags, efter nästan ett halvårs väntande. Sorterades på posten igår, och borde komma fram idag.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Såpass.
Tror inte den kommit bort, fått samma mejl som han ovan/under fått.
Min var beräknad till att komma mitten på september men har nu fått 4veckors försening så man får se när den väl kommer.

Skrivet av ParasiteX:

Jag fick själv ett mail nyligen där det stod min har blivit försenad upp till 4 veckor.. och den var initiellt en estimerade leverans tid på 12 veckor, sen jag beställde i juli...

Beställde ni ifrån RS? Har för mig att de är otroligt sega på att leverera medans Farnell skickar nästan direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidala:

Beställde ni ifrån RS? Har för mig att de är otroligt sega på att leverera medans Farnell skickar nästan direkt.

Beställde från RS.
Uppenbarligen korkat beslut x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Kan va lite svårt att få tag på en Raspberry Pi just nu, pga hög efterfrågan. Sitter själv och väntar på min fortfarande...

hur länge har du väntat? jag har just lagt en order på ett.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

hur länge har du väntat? jag har just lagt en order på ett.

Beställde mitt 30 juni. än så länge inte fått det. Tänker avbeställa det och beställa från annat stälel istället.. orkar inte vänta på RS längre..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Nu verkar det som cubieboard är bättre alterntiv, den stora frågan är ju när den finns tillgänglig för oss konsumenter...
Efterfrågan verkar ju vara enormt för dessa ultra portabla mediaspelare..varför släpper inte mer etablerade tillverkare alterntiv ?
Känns som det finns stora pengar att tjäna här..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Nu verkar det som cubieboard är bättre alterntiv, den stora frågan är ju när den finns tillgänglig för oss konsumenter...
Efterfrågan verkar ju vara enormt för dessa ultra portabla mediaspelare..varför släpper inte mer etablerade tillverkare alterntiv ?
Känns som det finns stora pengar att tjäna här..

Antar att vinstmarginalen för dom inte är så hemskt stor. Raspberry var designad just som ett super billig dator lösning för fattigare länder, som normalt aldrig skulle kunna har råd med en dator. Att den även kan användas som superportabelt media center är en bonus

EDIT: Cubieboard ska tydligen vara ute i slutet av denna månaden.
Ref: http://cubieboard.org/buy/#comment-8

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Immersion:

Nu verkar det som cubieboard är bättre alterntiv, den stora frågan är ju när den finns tillgänglig för oss konsumenter...
Efterfrågan verkar ju vara enormt för dessa ultra portabla mediaspelare..varför släpper inte mer etablerade tillverkare alterntiv ?
Känns som det finns stora pengar att tjäna här..

Det finns väl redan en massa alternativ, men när de är färdigbyggda så kostar de mer, ska du sälja den som komplett produkt så måste den ha en låda och nätdel, och det ska dessutom monteras manuellt och det kräver även mer testning och certifieringar som en sån här kortdator inte kräver, det är ju nått som byggaren får stå för, ett sånt här "kretskort" plockas bara ihop av en maskin och är sedan klart, det blir mycket billigare så och man kan dessutom använda det på flera sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Beställde mitt 30 juni. än så länge inte fått det. Tänker avbeställa det och beställa från annat stälel istället.. orkar inte vänta på RS längre..

jag beställde på farnell.com upp till 3 veckors leverans säger dem där.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sån här(betalade $50 ungefär): http://www.ebay.com/itm/320949520210?redirect=mobile
klassas väl som rätt liten.
Funkar helt ok, orkar inte med 1080p över wifi(har problem med 720p över wifi om nått öht är uppe och tar bandbredd) men funkar fint via minneskort eller extern hdd/usb minne.
Lite halvjobbigt skal är det dock, provade sätta in nova launcher men det vart då rent åt helvete...funkade inte alls som jag ville :/
Allt beror väl på ens krav men för mig duger den fint

Visa signatur

Gammal Imac||Något nyare HP z420 workstation

Permalänk
Medlem
Permalänk

Satsa på WD TV Live G3 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966788, den stödjer alla ljud och bild-format du behöver via HDMI har även två USB och opitisk ljud ut samt Netflix, Spotify och Facebook. Gav en sån till min mor + en enkel D-link NAS som jag skickar upp film&TV till via den inbyggda FTP, hon ser bara färdiga menyer och fjärrisen är brusenkel. (finns en iPhone-app med http://wdc.com/en/products/products.aspx?id=330)

Permalänk
Medlem

Den här tyckte jag var smutt...

Intel's Core i3 NUC mini-system

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk

på tok för dyr!!! om man bara tänkt att ha den som video spelare..

denna verkar bra..

usb sticka med android tv..40 usd...
http://www.youtube.com/watch?v=Qm7A28U2zL8&feature=player_emb...

Model:MK802
Processor: 1GHz Allwinner A10
Operation System: Android Ice Cream Sandwich OS (Android 4.0.3 OS)
RAM: 512MB DDR3
Storage: 4GB
Shell Material: Plastic
Extend Card: Support TF card up to 32GB
Flash: Support Flash 11
Video: 1080P, AVI/MOV/MP4/RMVB/FLV/MKV
Music: MP3/WMA/WAV/APE/AAC/FLAC/OGG
Ebook: TXT, PDF, HTML, RTF, FB2
Email and Browser: Yes, built in
Language: English, Spanish, French, German, Italian, Arabic, Czech, Chinese
Other Applications: Office, Browser, Gallery, Clock, Calculator, Calendar, Taskiller, Gmail
Extend Port:1xMINI USB port,1x3.5mm earphone port,1xTF card port,1xHDMI port

This mini PC is just like a USB flash drive, built-in Google’s Android OS. Connect your TV or monitor in seconds by the included HDMI wire, port and a mini USB port. You can also connect it with your computer by a HDMI cable, and operate it by mouse or keyboard through a OTG cable.

Frågan är om den klarar av att driva okomprimerad 1080p bluray kvalité ?

Permalänk

Tydligen ska det ha släpps en ny version av denna väldigt nyligen med förbättrad hårdvara.

"The MK802 caused quite a stir when it was released about 4 months ago, the idea of turning your TV into a fully functional Android device for less than $70 was obviously quite an attractive one. Unfortunately despite a few tweaked ROMs such as Uberoid becoming available, the device never got a fully functioning CM9 port and it looks like it perhaps never will now. The UG802 is quite an impressive upgrade to the MK802, sporting the Cortex A9 based RK3066 SoC, it boasts a dual core 1.2Ghz CPU, Quad core Mali400 GPU and 1GB of RAM. What’s more, the release price is pretty much the same as the MK802 release price. Aside from the beefed up specifications the only other change looks to be the removal of the mains port, now the device is powered solely over the MiniUSB port on the far side."

Denna måste ju klara av att driva en icke komprimerad 1080p bluray med bra flyt ?

Permalänk
Medlem

Såg att det fanns fler produkter med "samma" bas...

Mini IPTV MK 805 Android 4.0 Media Player w/ DDR3 1GB / 1080p / Wi-Fi / HDMI 1.3 / AV

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Rekordmedlem

Och den här verkar ju intressant http://www.sweclockers.com/nyhet/15922-norska-fxi-inleder-lev... lite mera deluxvariant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.