Permalänk

Hård Musmatta i behov av tips

Hej Swec

Känns som om jag ber er om hjälp för ofta men har suttit och velat i timmar nu så då blir det hit man kommer.

Har tidigare använt en http://www.aceofsweden.com/ace/mousepad/edge-tactical-mousepa...
Som fungerade superbt och var helt underbar i ungefär ett år tills jag var tvungen att göra en flytt och datorn tillfälligt flyttades till päronens hus.
När jag var där och spelade låg jag och spelade med den i sängen utan att ha något hårt underlag under den och det tog ju bara några dagar innan sidorna fläktes upp och enorma luftbubblor bildades. Hade läst att detta hänt vissa andra men jag har haft stor glädje av den hursomhelst.

Nu känner man ju att dom här luftbubblorna lär ploppa upp så småningom iallafall så nu behöver jag tips på en ny hård musmatta.
Har sett många jag tyckt om men som varit lite för stora då jag kör på "medium" sense ungefär. Min gamla som var 35x25cm var utmärkt storlek på.

Såg denna på Inet och blev lite sugen, men den är alldeles för stor för ytan jag ska ha den på.
https://www.inet.se/produkt/6606293/razer-goliathus-extended-...

Någon som vet någon skön hård musmatta i samma stil med min gamla ? Eller kanske något som överträffar den ?

Tack på förhand
Mvh Rewinding

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem

hej!

jag skulle vilja rekommendera roccat sota, bästa musmattan jag någonsin testat!

Visa signatur

CPU: i5 2500 3,4 GHz | GPU: XFX HD6870 1GB | Ram: Corsair 8GB | HDD: SEAGATE 500GB |
PSU: CM 460W | MB: Gigabyte P67A-D3-B3 Socket 1155, P67, ATX

Permalänk
Skrivet av phlextro:

hej!

jag skulle vilja rekommendera roccat sota, bästa musmattan jag någonsin testat!

Ser faktiskt mycket intressant ut! På gränsen till att göra en beställning på en gång, men måste nog få fram fler alternativ först.

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mionix Propus 380 kan jag starkt rekommendera. Bästa musmattan jag har har haft. Tidigare använde jag Steelseries 4D som en annan nämnt också en helt underbar musmatta och framför allt prisvärd!

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Mionix Propus 380 kan även jag rekommendera.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Mitt omdömme om Steelseries 4D som jag skrivit på Prisjakt och länk till butiker som har den:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=229150

Har haft min 4D i 4 år nu och e fortfarande lika nöjd som när jag köpte den. I början använde jag den "lena" ytan eftersom det passade min dåvarande mus bäst och den sidan slets upp på ungefär 2,5 år. Numera använder jag den skrovliga ytan eftersom den lena har blivit så utsliten att den har ett litet hål på mitten där jag haft musen mest. Övervakar produkten så att om den någonsin skulle utgå så hinner jag köpa på mig ett par för framtiden.

Är inne på min sjätte mus sedan jag köpte mattan och jag planerar att den ska hålla för minst 3 till.

Permalänk

mionix propus 380 är helt ok. skärbräda från biltema spöar dock den.

Visa signatur

Asus Maximus Extreme IV ● Intel 2600K @ 4.7Ghz ● Zalman CNPS9900 MAX ● Corsair XMS3 4x4096mb 1600Mhz ● EVGA Geforce GTX 980 Ti ● SB X-Fi Titanium Pro ● Corsair AX850 Gold

Permalänk
Rekordmedlem

Jag använder en matterad glasskiva, det finns en del färdiga att hitta, som http://steelseries.com/products/surfaces/steelseries-experien... men man kan gå till ett glasmästeri och beställa nån egen storlek om man vill ha DIY, tänk bara på att slipa kanterna i så fall så de inte är vassa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag använder en matterad glasskiva, det finns en del färdiga att hitta, som http://steelseries.com/products/surfaces/steelseries-experien... men man kan gå till ett glasmästeri och beställa nån egen storlek om man vill ha DIY, tänk bara på att slipa kanterna i så fall så de inte är vassa.

Har två snabba frågor ..

1. Gör du något annat än att sitta på swec ? Ser dig överallt i alla delar av forumet
2. Jag har en tendens att få "ryggen" längs med tummen svettig då jag har hög sens på musen och sällan rör armen/handen, hur funkar detta med glaset ?
(tänker mig att handen sugs fast av svetten) Jag läste länken och förstår inte riktigt hur "ytan" faktiskt är. Alltså jag den är matt .. men hur riktigt känns det ?

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rewinding:

Hej Swec

Känns som om jag ber er om hjälp för ofta men har suttit och velat i timmar nu så då blir det hit man kommer.

Har tidigare använt en http://www.aceofsweden.com/ace/mousepad/edge-tactical-mousepa...
Som fungerade superbt...

Har själv använt en IceMat tidigare som jag själv tyckte var underbar, speciellt på att hålla handen sval.
Dock så finns dom nu inte längre då dom har övergått till steelseries Experience I-1 och I-2, men jag misstänker att dom är av hyfsat likvärdig kvalité (kanske finns IceMat någonstans om man letar ordentligt eller hör av sig til steelseries).

För övrigt så sitter jag just nu med en Razer Scarab matta som funkar helt okej. Dock rätt så högljudd (fast ändå lite tystare än IceMat) när man kör med lägre sense, och "Fractal 2.0" ytan lossnar väldigt lätt i kanterna och kan sen sprida luften uppåt och bilda bubblor om man inte ser till att låta bli att "flika", böja eller lyfta i kanterna.
Lite Razer stil på den med andra ord (överpris för en sån kvalité).

Permalänk
Avstängd

FUNC 1030 Bästa mattan dom senaste 10 åren.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rewinding:

Har två snabba frågor ..

1. Gör du något annat än att sitta på swec ? Ser dig överallt i alla delar av forumet
2. Jag har en tendens att få "ryggen" längs med tummen svettig då jag har hög sens på musen och sällan rör armen/handen, hur funkar detta med glaset ?
(tänker mig att handen sugs fast av svetten) Jag läste länken och förstår inte riktigt hur "ytan" faktiskt är. Alltså jag den är matt .. men hur riktigt känns det ?

Finns det de som inte hänger överallt ? Nä jag är sällan i speldelarna...
Jag spelar inte många fps spel längre, men ja om man just torkat av en glasskiva så är den klibbig, men jag har själv aldrig "svettat ner" den så den blir sån, Det känns snarare lite kallt att ha handen på en glasskiva eftersom den leder värme rätt bra, ytan är lite sträv eftersom man etsar glaset för att det inte ska vara blankt och man känner ju att ytan är "sträv" på en mikroskopisk nivå och jämför man med en blank skiva så känns den blanka "klibbigare"
Men som alltid när det gäller ergonomiska produkter så ska man nog känna efter själv, det som passar en passar inte alltid någon annan och så är det ju det här med smak, jag gillar inte superglatta eller tröga ytor, utan vill ha nått i mitten, Biltema hade förut en tygklädd metallplatta som var i det närmaste perfekt i friktion, och func surface har jag också gillat, men den slits ner tydligt och blir sämre med tiden.
Dessutom så påverkar ju glidytorna på musen också, det är svårt att få en perfekt kombination, men glasskivor verkar iallafall vara så ythårda att de inte slits nämnvärt utan uppför sig lika efter flera år.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Minoix Propus 380 verkar slitas ENORMT fort. Läst om många som råkat ut för det + har en kompis som har en som är mer eller mindre blank på vissa ställen efter en kortare period. Steelseries 3,4,9HD kan jag rekommendera, min höll rätt länge som kändes mer eller mindre som min Razer Scarab och Qpad Heaton. Scarabben hade jag rekommenderat ifall det inte var för att det är problem med att de inte är helt plana(typ bubbla i mitten :S).

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Bland de hårda mattor jag kört med anser jag att Qpad Heaton är den slitstarkaste.
Dock har jag slutat med hårda mattor av två skäl. Dels för att de snabbt slits ut lite lätt och göra att friktionen förändras, vilket är otroligt störande för ens aim och "muscle memory" och dels för att det är svårt att få någon bra precision på en plastmatta (i meningen att det är svårt att stabilt röra musen snabbt och sedan stanna den med bevarad precision).

Angående musmattor så har jag sett att Mionix kommit ut med två nya serier av musmattor alldeles nyligen. Först har de någon serie som heter Ensis, som är någon slags aluminiummattor och sedan har de en serie som heter sargas med tygmattor som tydligen ska vara något väldigt speciellt när det kommer till hur bra musen trackar.
Någon som har testat dessa ännu ?
Verkar inte finnas så många recensioner ute än. Mattorna verkar dock intressanta.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Kan tillägga att jag fortfarande inte bestämt mig för en musmatta än, sitter här och våndas av mina 10 cm stora luftbubblor.
Mionix Ensis verkar riktigt intressant.. läste några korta recensioner, inga som var särskilt "in depth" dock. Känner att en musmatta som inte går att böja genom vanlig användning borde vara min grej !

Steelseries HD mattor lär det bli om jag inte blir övertygad av Mionix mattor nu, har aldrig testat någon av deras produkter tidigare.

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →