Mekaniska tangentbord - Vilken är din favorit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Jag köpte ett MK-85 och jag tycker att brytarna är lite sådär, jag tycker att de känns rätt lika vanliga rubberdome brytare, ska jag skaffa ett nytt tangentbord så lär det bli något med blå eller bruna, förhoppningsvis klarar de bättre av att nå upp till hypen som finns runt mekaniska brytare.

Vad var det för brytare på det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Vad var det för brytare på det då?

Jag har för mig att MX-85 enbart kommer med MX Red

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Vad var det för brytare på det då?

Röda, jag tycker att dom känns för mjuka, kanske svarta hade varit bättre för mig. Jag tyckte närmast att dom känndes sämre än mitt gamla sidewinder x4. Efter att ha vant mig vid dem så känns det lite bättre, men så härt långt tycker jag verkligen att mekaniska brytare är överreklamerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Röda, jag tycker att dom känns för mjuka, kanske svarta hade varit bättre för mig. Jag tyckte närmast att dom känndes sämre än mitt gamla sidewinder x4. Efter att ha vant mig vid dem så känns det lite bättre, men så härt långt tycker jag verkligen att mekaniska brytare är överreklamerade.

Hade ju vart svarta då om du fortfarande vill ha linjära brytare. Blå kanske hade vart nåt om du vill ha ett klickigt tangentbord

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Hade ju vart svarta då om du fortfarande vill ha linjära brytare. Blå kanske hade vart nåt om du vill ha ett klickigt tangentbord

Jag är väl mest inne på något men taktil respons, så lär bli blåa eller bruna. Men tills vidare så nöjer jag mig med vad jag har, så illa är det inte, mest att det inte kunde leva upp till hypen för mekaniska brytare.

Permalänk
Medlem

Har ett Qpad MK-85. Röda switchar, bakgrundsbelyst(som går att ställa in ljusstyrka på), mediaknappar(F-knapparna), tungviktare. Tangentbord of dreams <3

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Jag har prövat tangentbord med både bruna och blåa brytare, men jag måste ändå säga att knäckande fjädrar är klart bäst! Om man orkar med ljudet dvs. Bytte till ett Unicomp-tangentbord och har inte tittat tillbaka sedan dess.

Permalänk
Medlem

Halloj!
Sitter och kan inte bestämma mig för tangentbord till spela/skriva, valet står mellan röda och bruna brytare. Har svarta idag (Steelseries) men är inte överförtjust i de, för tröga och har inte den där riktigt sköna känslan. Skulle egentligen gå direkt på blå om det var ett bord enbart till för att skriva. Har tittat på Qpads och Cooler masters röda bord men har däremot inte hittat så många bruna. Cooler masters quick fire gillar jag pga det är litet, Qpads för hubben. Någon som kan ge mig något tips?

Permalänk
Medlem

Har ett Filco Majestouch-2 Tenkeyless, Cherry Brown/Tactile. Bästa tangentbord jag någonsin ägd, och då har jag harvat igenom ett antal Steelseries black/red mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Har ett Filco Majestouch-2 Tenkeyless, Cherry Brown/Tactile. Bästa tangentbord jag någonsin ägd, och då har jag harvat igenom ett antal Steelseries black/red mm.

Hur är det att spela på?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av vacant:

Hur är det att spela på?

Det är ingen större skillnad att spela med de olika brytarna, tycker inte jag iallafall. Det ska väl vara blå isf, de är lite jobbiga att spela FPS med om man inte har för vana att släppa upp knapparna hela vägen när man ska springa åt ett annat håll.

Om du är intresserad av ett med röda så är Quickfire rapid precis samma tangentbord som ett Filco, fast du får mediaknappar och avtagbar sladd på det, till halva priset dessutom. Sen är ju frågan om man står ut med CM's branding eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det är ingen större skillnad att spela med de olika brytarna, tycker inte jag iallafall. Det ska väl vara blå isf, de är lite jobbiga att spela FPS med om man inte har för vana att släppa upp knapparna hela vägen när man ska springa åt ett annat håll.

Om du är intresserad av ett med röda så är Quickfire rapid precis samma tangentbord som ett Filco, fast du får mediaknappar och avtagbar sladd på det, till halva priset dessutom. Sen är ju frågan om man står ut med CM's branding eller inte.

Ok, tack för det. Nej alla logos och skit är ju inte direkt vackert, men det känns ganska genomgående för alla varianter av "gaming-tangentbord". Quickfire är väl den som tilltalar mig mest men kan inte riktigt släppa tanken på usb/mic hub, speciellt eftersom front-usb inte fungerar på mitt chassi längre

Inbillar mig väl att bruna är lite skönare att skriva på men det kanske inte alls är så? Väldigt personligt jag vet men ändå.

Förresten, är det windows-knappar eller har de gjort som Steelseries, dvs avaktiverat?

Permalänk
Medlem

Den kommande veckan väntar jag ett paket med delar som jag ska bygga ett tangentbord av. Jag hoppas att det kommer att bli min favorit ...

Den viktigaste egenskapen är att brytaren kommer att vara den ovanliga Cherry MX Clear. Det är en av de brytare som jag tycker allra mest om, och jag tycker att tangentbordstillverkare borde ta åt sig den här. Jag tror att den skulle passa riktig bra både för att skriva och att spela med.
Den vore perfekt om den den hade lite mindre friktion, dock. Friktionsproblemet tänker jag kompensera för på mitt eget tangentbord genom att smörja mekanismen i varje brytare med ett speciellt smörjmedel som jag har köpt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Qpad MK-85, visserligen det enda mekaniska jag testat, men är förälskad <3 röda brytare!

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Cooler Master Silent Pro M2 850 W | Fractal Design Define R6 |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Ducky Shine 2 | Lamzu Atlantis Pro v2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Jag är väl mest inne på något men taktil respons, så lär bli blåa eller bruna. Men tills vidare så nöjer jag mig med vad jag har, så illa är det inte, mest att det inte kunde leva upp till hypen för mekaniska brytare.

Okej, i mina ögon är inte bruna speciellt taktila. Känns mer som ett litet sandkorn fastnat halvvägs ner.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av vacant:

Ok, tack för det. Nej alla logos och skit är ju inte direkt vackert, men det känns ganska genomgående för alla varianter av "gaming-tangentbord". Quickfire är väl den som tilltalar mig mest men kan inte riktigt släppa tanken på usb/mic hub, speciellt eftersom front-usb inte fungerar på mitt chassi längre

Inbillar mig väl att bruna är lite skönare att skriva på men det kanske inte alls är så? Väldigt personligt jag vet men ändå.

Förresten, är det windows-knappar eller har de gjort som Steelseries, dvs avaktiverat?

USB hub fungerar väl på tangentbord, men jag skulle inte rekommendera att köra med mic i tangentbordet, känns som det blir mer strul än kul med de lösningarna, så har det iallafall varit för min det.

En annan fördel med Quickfire rapid tangentbordet är ju att det är såpass billigt att du kan beställa caps som ser ut exakt som du själv vill ifrån WASDkeyboards.com och fortfarande få ett billigare totalpris än om du hade köpt ett Filco.

Bruna är inte skönare att skriva med, de är annorlunda att skriva med. Sen om man gillar det eller inte är ju upp till en själv. Men kan säga att röda absolut inte är sämre att skriva med, vilket verkar vara ett rykte som är kul att sprida.

Permalänk
Medlem

CM Storm Trigger (Cherry MX black) är det bästa jag testat. Hade oerhörd ångest inför köp av mekaniskt tangentbord och vilka brytare jag skulle välja, men jag ångrar inte en sekund att det blev detta.

Av alla brytare jag testat (blå/röd/brun/svart) så är de svarta på det här tangentbordet i en klass för sig. Vansinnigt sköna att både spela och skriva med. Låter inte alls lika mycket som blåa/röda och ger perfekt motstånd. Att byggkvalitén sedan är helt sjukt bra får man se som bonus. Ingen plastig skitkänsla här inte.

Ett oerhört stabilt TB som rekommenderas varmt.

http://www.cmstorm.com/en/products/keyboards/Trigger/

Och så PJ-länk kanske:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1237818

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Hade ju vart svarta då om du fortfarande vill ha linjära brytare. Blå kanske hade vart nåt om du vill ha ett klickigt tangentbord

De röda brytarna är också linjära. Skillanden är att det krävs mera kraft för att trycka ned de svarta än de röda brytarna.

Själv har jag nyligen bytt till MK-85. Känns att det är kvalitet jag igenom, och ärligt. Jag tycker inte att de röda brytarna är direkt "tysta". Dock är de väldigt sköna enligt mitt tycke då de svarta är rätt tunga att trycka ner enligt mig.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiiins93:

De röda brytarna är också linjära. Skillanden är att det krävs mera kraft för att trycka ned de svarta än de röda brytarna.

Själv har jag nyligen bytt till MK-85. Känns att det är kvalitet jag igenom, och ärligt. Jag tycker inte att de röda brytarna är direkt "tysta". Dock är de väldigt sköna enligt mitt tycke då de svarta är rätt tunga att trycka ner enligt mig.

Röda ska väll va dom tystaste eftersom det inte är något klick ljud.. Mer än när man bottnar tangenten givetvis. Men den registrerar väll utan att man behöver trycka ner tangenten helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hackeron:

Röda ska väll va dom tystaste eftersom det inte är något klick ljud.. Mer än när man bottnar tangenten givetvis. Men den registrerar väll utan att man behöver trycka ner tangenten helt.

Absolut, den registrerar efter ungefär halva. Men när man skriver och annars också så trycker man ju tangenterna i botten. I alla fall jag.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiiins93:

De röda brytarna är också linjära. Skillanden är att det krävs mera kraft för att trycka ned de svarta än de röda brytarna.

Själv har jag nyligen bytt till MK-85. Känns att det är kvalitet jag igenom, och ärligt. Jag tycker inte att de röda brytarna är direkt "tysta". Dock är de väldigt sköna enligt mitt tycke då de svarta är rätt tunga att trycka ner enligt mig.

Fast han ville ju inte ha röda just för att dom var för lätta.

Skrivet av Robiiins93:

Absolut, den registrerar efter ungefär halva. Men när man skriver och annars också så trycker man ju tangenterna i botten. I alla fall jag.

Just därför är svarta tystare, inte lika lätt att slå dom i botten.

Permalänk
Medlem

Är hur svårt som helst att välja Att testa i butiken är en sak men det är först då du har testat det "på riktigt" och under en längre tid du kan avgöra vad som är bäst för dig. Kan bara skriva några rader om min "resa".

Körde rätt länge med Logitech UltraX tgb eftersom jag gillade laptop-känslan, att det var tysta (vilket sambon uppskattade) och att de var snorbilliga så det var bara att köpa nytt då tangenter gick sönder/slutade fungera, färg skavdes bort, osv. I efterhand så blev det nog inte så billigt då man summerar Jag ville ha ett bra tangentbord, både för spel och för att skriva på. Saker som speciella WASD-tangenter, 1000 makroknappar, displayer,...kändes mer som en gimmick. Hur många (riktiga) gamers måste sitta och kolla på tangentbordet egentligen? Full NKRO…bra…antar jag men det vore kul att veta hur många procent (promille?) av användare som verkligen utnyttjar det. Bakgrundsbelysning känns inte nödvändigt för mig men tycker ändå att det adderar en viss mysighetsfaktor

När Mionix släpte sitt Zibal 60 slog jag till på det och fick en riktig a-ha upplevelse hur byggkvalitet och mekaniska switchar var. Tyvärr så levererades de första med fel 9-0 tangenter (var engelsk lay-out på dessa), dessutom så var färgen på tangenterna av dålig kvalitet så det skavdes av. Men till Mionixs försvar så löste de dessa problem galant och det var inga problem att få ny tangenter hemskickade. Perfekt för FPS, men jag var tyckte att svarta brytare var för "jobbiga" att skriva på.

Mitt nästa köp var Qpad MK-85 (med röda brytare) och gillade verkligen det. Det levererades med ett Tesoro-handlovsstöd...så var det inte klart att dessa är från samma tillverkare innan så blev det klart nu Inget fel i det kanske och precis som Mionox så var Qpads service-avdelning mer än hjälpsamma att åtgärda "problemet".

Då jag kände mig rik häromsistens så slog jag till på ett Filco Majestouch 2 (bruna brytare) och måste säga att det blev en ny a-ha upplevelse i kvalitetskänsla. Qpad och Mionix är grymt mycket bättre än billiga Logitech, Microsoft,... (kanske inte så konstigt med tanke på prislappen) men Filco är en division högre. Grymt robust och jag gillar verkligen att skriva på det...för FPS så lutar jag nog mer åt röda brytare ändå så jag skall utvärdera Filco-bordet lite till. Skall bygga ett handlovsstöd à la huttala (Filco-bordet är rätt högt och jag blir rätt ansträngd i handen efter en BF3-session). Får se vad det slutar och vad plånboken säger. Ett Ducky Shine med röda brytare vore kul att testa med...men det känns redan som man lagt ut lite för mycket dyra läropengar

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem

Tänkte ja kunde ställa en fråga angående röda switchar: Hur lätt är det att trycka ner tangenterna, man kan väl ändå vila sin hand på wasd och shift utan att dem trycks ner?

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chabean:

Tänkte ja kunde ställa en fråga angående röda switchar: Hur lätt är det att trycka ner tangenterna, man kan väl ändå vila sin hand på wasd och shift utan att dem trycks ner?

Ja du kan vila handen utan att dom trycks ner.
Röda sägs vara lätta att trycka ner. Men jag trodde dom skulle va lättare än vad dom är..