Osynkat ljud från optiska kabeln

Permalänk
Medlem

Osynkat ljud från optiska kabeln

Har en optiskt kabel från TV'n till förstärkaren. En ytterst liten fördröjningen märks på ljudet. Märks oftast minimalt, men pratar en person riktigt fort syns att det å läpparna att det är osynkat. Höjer man även samtidigt ljudvolymen på TV'ns inbyggda högtalare hörs tydligt att ljuden inte hörs samtidigt i dem som i förstärkarens högtalare. Är detta normalt på ljud via optisk kabel?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk

Vad har du för förstärkare? Många har ju funktioner för "delay" av ljud/bild. Du kanske har kommit åt en sådan. Eller kan kanske en sådan hjälpa?

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Vad har du för förstärkare? Många har ju funktioner för "delay" av ljud/bild. Du kanske har kommit åt en sådan. Eller kan kanske en sådan hjälpa?

Kollade inställningarna och delay stod redan på 0ms. Det gick endast att försena ljudet ännu mera, inte välja lägre än 0ms. Förstärkaren är en kombinerad DVD och 5.1 anläggning, märke JVC.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk

Hmm, blir det samma om du kör analogt, röd/vit RCA?

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Väcker tråden igen, har samma problem som TS, några tips förutom att justera delay inställingar?

Permalänk
Medlem

Ett vanligt problem i detta sammanhang brukar vara hdmi kabeln !

inte optisk el coaxial digital kabel.

Permalänk
Medlem

Kolla också TV:ns delay-inställningar om den har något sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Kolla också TV:ns delay-inställningar om den har något sånt.

Har kollat det. Teven har inte några sådana inställningar, det har dock hemmbion. Men där står delayen redan på 0ms och går bara att höja :/

Permalänk
Medlem

skulle snarare tro att det är delay på bildsignalen. Känns inte som att ljudet skulle dröja när det färdas med ljusets hastighet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 || Moderkort: MSI P67A-C45 B3 || GPU: R9 280x ||
CPU: Intel Core i5 2500K@ 4Ghz || CPU kylare: Antec kühler 620 PnP Gentle Typhoon ||
Nätagg: Fractal Design Tesla 650W || Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 1TB || Ram: CORSAIR 4x2GB DDR3 XMS3 || 3DMark 11

Permalänk
Medlem

krille94s förslag låter vettigt. Prova att sätta en fördrörjning på ljudet och se om det blir bättre

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

har samma fel om ja g inte kör "direct" mode på ljudet då blir det ingen lagg för mig, kör jag typ 7,1 osv får jag fördröjning. sjukt jobbgit

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

En sak är säker krille94, det har inget med transporten av signaler att göra. Alla de digitala signalerna färdas med något som för våra sinnen är ekvivalent med ljusets hastighet. Däremot tror jag du är inne på något när du singlar ut bildsignalen, det skulle kunna vara så att det är någon försening pga. processering i TVn. TS borde försöka att stänga av eventuell "bildförbättring" i menyerna och se om det går bättre då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

En sak är säker krille94, det har inget med transporten av signaler att göra. Alla de digitala signalerna färdas med något som för våra sinnen är ekvivalent med ljusets hastighet. Däremot tror jag du är inne på något när du singlar ut bildsignalen, det skulle kunna vara så att det är någon försening pga. processering i TVn. TS borde försöka att stänga av eventuell "bildförbättring" i menyerna och se om det går bättre då.

vet nu iof inte vilken längd det är på TS hdmi kabel men vet att folk har haft problem med långa HDMI kablar där fördröjningar uppstått. Optiskt ska däremot klara lååånga sträckor utan problem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 || Moderkort: MSI P67A-C45 B3 || GPU: R9 280x ||
CPU: Intel Core i5 2500K@ 4Ghz || CPU kylare: Antec kühler 620 PnP Gentle Typhoon ||
Nätagg: Fractal Design Tesla 650W || Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 1TB || Ram: CORSAIR 4x2GB DDR3 XMS3 || 3DMark 11

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är en hembio så finns det för det mesta 2 ställen det kan gå fel, de flesta bildvisare ger en påtagligt lång latens om någon form av bild-dsp är aktiv, det fördröjer bilden i så fall, det är nog det vanligaste felet om man har synkproblem.
Man kan ha ställt in högtalaravstånden fel, men de flesta hembiosar brukar inte gå att ställa in extremt långt, kanske bara 15-20 meter.

Sedan så brukar en del mer avancerade apparater ha en separat lipsynkfunktion just för att undvika såna här problem, om man gjort fel med den så kan det också bli osynkat, lipsynk kan även finnas i spelaren, både i hård och mjukvaruspelare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av krille94:

vet nu iof inte vilken längd det är på TS hdmi kabel men vet att folk har haft problem med långa HDMI kablar där fördröjningar uppstått. Optiskt ska däremot klara lååånga sträckor utan problem.

Transmissionshastigheten i optofiber är lägre än i kopparkabel, så det tar alltså längre tid att få fram en optisk signal.
Men nu pratar du om extremt små tidskillnader mellan koppar och optik på de avstånd det handlar om här (troligen nanosekunder) att det är helt försumbart för om du ska märka att det blir dålig synk, det beror alltså inte på signalhastigheten i ledaren, för att man ska börja uppleva synkfel så ska skillnaden vara kanske minimum 10mS och det kräver att du drar en kabel och fiberslinga som blir flera hundra mil lång innan de tidsskilnaderna uppstår.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WiJo:

Väcker tråden igen, har samma problem som TS, några tips förutom att justera delay inställingar?

Skrivet av beh:

En sak är säker krille94, det har inget med transporten av signaler att göra. Alla de digitala signalerna färdas med något som för våra sinnen är ekvivalent med ljusets hastighet. Däremot tror jag du är inne på något när du singlar ut bildsignalen, det skulle kunna vara så att det är någon försening pga. processering i TVn. TS borde försöka att stänga av eventuell "bildförbättring" i menyerna och se om det går bättre då.

kan intyga detta.

främst saker som "pixelsuper" och "smoothing +" etc gör att ms av fördröjning ökar på än mer utöver de grejer som moderna TV redan gör, som omskalningar och avkodningar. stänga av sånt kan iaf minska problemet.

Skrivet av krille94:

vet nu iof inte vilken längd det är på TS hdmi kabel men vet att folk har haft problem med långa HDMI kablar där fördröjningar uppstått. Optiskt ska däremot klara lååånga sträckor utan problem.

njae.. det låter inte troligt annat än om att kabeln av längden blir så dålig att själva avkodningen i TVn segas ner med ökad felkorrigering eller nått. :s

Skrivet av mrqaffe:

Transmissionshastigheten i optofiber är lägre än i kopparkabel, så det tar alltså längre tid att få fram en optisk signal.

du kanske ska förtydliga vad just "transmission" betyder i sammanhanget där så att inte nån börjar argumentera om ljushastighet..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille94:

vet nu iof inte vilken längd det är på TS hdmi kabel men vet att folk har haft problem med långa HDMI kablar där fördröjningar uppstått. Optiskt ska däremot klara lååånga sträckor utan problem.

Nej, det fungerar inte så. Möjligen att felkorrigeringen får arbeta mer om man har en så lång kabel att signalen inte kommer fram intakt pga. ökat brus eller andra förluster. Men det är inte så att signalerna tar längre tid på sig att gå genom kabeln, sådan måste du sluta att tro på. Du är ju trots allt 18 år om ditt nick stämmer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AndreaX:

du kanske ska förtydliga vad just "transmission" betyder i sammanhanget där så att inte nån börjar argumentera om ljushastighet..

Ljushastigheten är bra...
Signalen i en optofiber går en längre sträcka än fibern är lång eftersom den reflekteras och studsar inuti fibern, (wikipedia hade snygga bilder på det)

Medan man kan likna en kopparkabel med ett rör fyllt med kulor (elektroner) och om man trycker in en kula (elektron) i ena änden så ramlar det ut en i princip samtidigt i andra änden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Nej, det fungerar inte så. Möjligen att felkorrigeringen får arbeta mer om man har en så lång kabel att signalen inte kommer fram intakt pga. ökat brus eller andra förluster. Men det är inte så att signalerna tar längre tid på sig att gå genom kabeln, sådan måste du sluta att tro på. Du är ju trots allt 18 år om ditt nick stämmer.

jo jag förstår mycket väl att det i teorin inte ska vara någon märkbar skillnad men har hört om folk som haft problem vid längre längder av just HDMI kablar. Ja mitt nick stämmer men jag är inte 18 så du får en gissning till

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 || Moderkort: MSI P67A-C45 B3 || GPU: R9 280x ||
CPU: Intel Core i5 2500K@ 4Ghz || CPU kylare: Antec kühler 620 PnP Gentle Typhoon ||
Nätagg: Fractal Design Tesla 650W || Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 1TB || Ram: CORSAIR 4x2GB DDR3 XMS3 || 3DMark 11

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av krille94:

jo jag förstår mycket väl att det i teorin inte ska vara någon märkbar skillnad men har hört om folk som haft problem vid längre längder av just HDMI kablar. Ja mitt nick stämmer men jag är inte 18 så du får en gissning till

Man kan nog ha problem, men de beror på andra saker än att signalen blir fördröjd av kabeln, men det absolut vanligaste är att det är nån bild-dsp som buffrar bilder för att kunna göra sina "trick" på dem, räkna ut en massa mellanbilder eller kanske den ska göra en "pulldown"
http://en.wikipedia.org/wiki/HDTV_blur

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille94:

skulle snarare tro att det är delay på bildsignalen. Känns inte som att ljudet skulle dröja när det färdas med ljusets hastighet.

Haha känns som att det spårade lite^^ Tack för tipset Krille. Jag ökade delayen på ljudet från 0ms till 300ms och det blev avsevärt mycket bättre

Skickades från m.sweclockers.com