Ny dator där SSD skall användas, något att tänka på?

Permalänk

Ny dator där SSD skall användas, något att tänka på?

Hej,

Jag har äntligen fått ihop alla mina delar till min dator (tog en del tid att få tag på det grafikkort jag ville ha) och skall snarast bygga ihop denna.
Nu är det så att jag för första gången har en SSD i min ägo (Intel 520 120GB).
Vad jag nu undrar är, är det något specifikt jag ska tänka på?

Mitt moderkort är ett ASRock Z77 1155 Extreme 4, kan jag bara koppla in SSDn direkt in i en av dess SATA portar och sedan installera windows eller måste jag göra något med SSDn innan jag kan använda den?
Jag har hört talas om något som kallas AHCI eller liknande och någon nämnde något om att göra en clean remove (eller dyl.) på SSDn men har inte direkt någon aning om vad detta är.

Jag tackar så extremt mycket för hjälpen,

Johan

Permalänk
Avstängd

Håll dig ifrån sandforce kretsen och håll dig mot samsung eller marvel kretsen. Det första du gör är att du går in i uefi och ändrar sata controller till ahci och sedan är det påbörja med installation av OS.

Permalänk
Medlem

Tror de hjälper om du bara har ssd'n in kopplat när du installerar windows och sedan efteråt när du e klar så kopplar du in din lagrings disk, annars tror jag det inte är nått problem kanske installera drivrutiner?

Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Håll dig ifrån sandforce kretsen och håll dig mot samsung eller marvel kretsen. Det första du gör är att du går in i uefi och ändrar sata controller till ahci och sedan är det påbörja med installation av OS.

Skrivet av Quinz:

Tror de hjälper om du bara har ssd'n in kopplat när du installerar windows och sedan efteråt när du e klar så kopplar du in din lagrings disk, annars tror jag det inte är nått problem kanske installera drivrutiner?

Trodde det inte var några problem med Sandforce när det var intels egna (bra firmware har jag hört) och nu kan jag inte göra så mycket åt det då jag redan har betalat för SSDn.
Hur installerar jag drivrutinerna innan jag har installerat windows? Borde jag koppla in SSDn i nuvarande dator först och installera drivrutiner eller..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanLoveNilsson:

Trodde det inte var några problem med Sandforce när det var intels egna (bra firmware har jag hört) och nu kan jag inte göra så mycket åt det då jag redan har betalat för SSDn.
Hur installerar jag drivrutinerna innan jag har installerat windows? Borde jag koppla in SSDn i nuvarande dator först och installera drivrutiner eller..?

Drivrutiner behövs, inte...se till att ahci är aktiverat i bios, se till att inga andra diskar är inkopplade och installera sedan windows. Krångligare än så behöver man inte göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanLoveNilsson:

Trodde det inte var några problem med Sandforce när det var intels egna (bra firmware har jag hört) och nu kan jag inte göra så mycket åt det då jag redan har betalat för SSDn.
Hur installerar jag drivrutinerna innan jag har installerat windows? Borde jag koppla in SSDn i nuvarande dator först och installera drivrutiner eller..?

tror inte det ska vara något problem med din intel ssd även om det är sandforce. var mycket barnsjukdommar i tidiga firmware. men allting är väl så gott som fixat nu. har sandforce diskar i bägge burkarna här hemma och aldrig haft problem med sandforce. men du kan för säkerhets skull koppla in ssd,n i din gamla dator och kolla att det är den senaste firmware installerad på den, så du inte fått en som legat på hyllan ett par månader med gammal firmware.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Drivrutiner behövs, inte...se till att ahci är aktiverat i bios, se till att inga andra diskar är inkopplade och installera sedan windows. Krångligare än så behöver man inte göra det.

Skrivet av Playboy_1338:

tror inte det ska vara något problem med din intel ssd även om det är sandforce. var mycket barnsjukdommar i tidiga firmware. men allting är väl så gott som fixat nu. har sandforce diskar i bägge burkarna här hemma och aldrig haft problem med sandforce. men du kan för säkerhets skull koppla in ssd,n i din gamla dator och kolla att det är den senaste firmware installerad på den, så du inte fått en som legat på hyllan ett par månader med gammal firmware.

Tackar för svar, låter vettigt. Bara en fråga till, då jag aldrig har använt en SSD, hur kollar jag vilken version den har? Är det med något program eller dyl.?

Permalänk

Jag har den fruktade Sandforce-kretsen och den fungerar precis som den ska.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanLoveNilsson:

Tackar för svar, låter vettigt. Bara en fråga till, då jag aldrig har använt en SSD, hur kollar jag vilken version den har? Är det med något program eller dyl.?

Japp här har du: http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Medlem

hej johan,

här har du en enkel guide uppdelad i ett par steg:
1.) Stäng av datorn, koppla ut nätströmmen. Ta på chassits metalldel för att urladda mot samma jord som datorn.
2.) Koppla ur alla gamla hårddiskar, när du installerar windows har du endast 1 disk inkopplad. Efter installationen är klar så kan du koppla in övriga diskar.
3.) Använd en SATA 6Gb/s kabel, det ska stå tryckt på kabeln. Det finns även kablar för 3Gb/s
4.) Koppla in SATA kabeln i en av INTEL'S kontakter på moderkortet (kolla i din manual till moderkortet). Det förekommer kontakter på moderkorten som styrs av tredejpartstillverkare (tex Marvel) den är inte att rekomendera.
5.) Anslut sedan SATA kabeln till hårddisken och koppla även in ström i hårddisken.
6.) Koppla in nätström och slå på datorn
7.) Gå in i BIOS (eller UEFI, samma sak). Här ställer du om SATA kontrollern till läget AHCI och passa på och kolla så att datorn kan boota från din DVD läsare eller USB minne, var du nu än har din Windowsinstallation. AHCI läget gör att datorn automatiskt aktiverar TRIM kommandot (som den sköter helt själv) och därmed håller din SSD i fint skick.
8.) Spara ädringarna i BIOS, starta om datorn
9.) Datorn ska nu boota Windowsinstallationen
10.) I installationsprogrammet kommer datorn endast hitta en hårddiska att installera på, dvs din Intel 520 SSD. Välj den, du behöver inte partitionera disken, det sköter windows själv.
11.) När installationen av windows är klar, installerar du senaste drivrutinerna (CHIPSET, nätverk, ljud, mm) till ditt moderkort från ASROCKS hemsida. Du är klar nu.

12.) Programvara och drivrutiner i windows

Det finns inga "drivrutiner" till en SSD som behövs utöver det som windows själv installerar, vad som däremot finns är en programvara från Intel som optimerar windows att användas i en SSD miljö, du hittar dom här:

Intel SSD Toolbox 3.03
http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Programvaran fungerar endast tillsammans med Intels SSD diskar.

Lycka till! Du kommer bli så nöjd med din SSD

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Skulle rekomendera att du kopplar in den i en av Intels sata3 6.0Gb portar och inte Sata2 alternativt sata3 port med kontroller från annat märke. Det står i din moderkortsmanual vilka som är vilka.

Visa signatur

Corsair Graphite 600t, Asus Z77 Maximus V Extreme, Intel I7 2700K @ 4,4Ghz, 2x Gigabyte 670 OC Windforce, Be Quiet! Dark Power Pro 10 850w, 4x 2GB Kingston Hyper X 1600Mhz, Kingston Hyper X SSD 128GB, 2x WD Caviar Black 1GB Raid 0, Asus Xonar Essence STX.

Permalänk
Skrivet av sesam2k:

hej johan,

här har du en enkel guide uppdelad i ett par steg:
1.) Stäng av datorn, koppla ut nätströmmen. Ta på chassits metalldel för att urladda mot samma jord som datorn.
2.) Koppla ur alla gamla hårddiskar, när du installerar windows har du endast 1 disk inkopplad. Efter installationen är klar så kan du koppla in övriga diskar.
3.) Använd en SATA 6Gb/s kabel, det ska stå tryckt på kabeln. Det finns även kablar för 3Gb/s
4.) Koppla in SATA kabeln i en av INTEL'S kontakter på moderkortet (kolla i din manual till moderkortet). Det förekommer kontakter på moderkorten som styrs av tredejpartstillverkare (tex Marvel) den är inte att rekomendera.
5.) Anslut sedan SATA kabeln till hårddisken och koppla även in ström i hårddisken.
6.) Koppla in nätström och slå på datorn
7.) Gå in i BIOS (eller UEFI, samma sak). Här ställer du om SATA kontrollern till läget AHCI och passa på och kolla så att datorn kan boota från din DVD läsare eller USB minne, var du nu än har din Windowsinstallation. AHCI läget gör att datorn automatiskt aktiverar TRIM kommandot (som den sköter helt själv) och därmed håller din SSD i fint skick.
8.) Spara ädringarna i BIOS, starta om datorn
9.) Datorn ska nu boota Windowsinstallationen
10.) I installationsprogrammet kommer datorn endast hitta en hårddiska att installera på, dvs din Intel 520 SSD. Välj den, du behöver inte partitionera disken, det sköter windows själv.
11.) När installationen av windows är klar, installerar du senaste drivrutinerna (CHIPSET, nätverk, ljud, mm) till ditt moderkort från ASROCKS hemsida. Du är klar nu.

12.) Programvara och drivrutiner i windows

Det finns inga "drivrutiner" till en SSD som behövs utöver det som windows själv installerar, vad som däremot finns är en programvara från Intel som optimerar windows att användas i en SSD miljö, du hittar dom här:

Intel SSD Toolbox 3.03
http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Programvaran fungerar endast tillsammans med Intels SSD diskar.

Lycka till! Du kommer bli så nöjd med din SSD

Tackar väldigt mycket för hjälpen, nu borde jag inte kunna misslyckas. \o/

Permalänk
Antielefant

***Trådtitel ändrad på trådskaparens begäran***

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync