Permalänk
Medlem

Skärmproblem

Tjenare!

Jag har ett problem med min skärm som gör så att den stängs av. Jag vet inte vad problemet är men jag tror att det kan vara fel på skärmen för att den startar när jag tar ut kablen ur den och sen sätter in den igen. Men ibland startar inte den alls. jag behöver veta om det e fel på skärmen, glapp i uttaget eller på grafikkortet.

Märket på min skärm är Acer AL2416W 24" Wide TFT LCD-monitor och jag använder en VGA-kabel.

Jag hoppas jag kan få svar på min fråga.
MVH abbe1212

Det var för att alla skulle få svar på vad jag använde för kabel och vad det var för skärm.
Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe1212:

Tjenare!

Jag har ett problem med min skärm som gör så att den stängs av. Jag vet inte vad problemet är men jag tror att det kan vara fel på skärmen för att den startar när jag tar ut kablen ur den och sen sätter in den igen. Men ibland startar inte den alls. jag behöver veta om det e fel på skärmen, glapp i uttaget eller på grafikkortet.

Jag hoppas jag kan få svar på min fråga.
MVH abbe1212

Har du en annan dator att testa skärmen med?
Min första tanke är grafikkortet nämligen... :-\

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe1212:

Tjenare!

Jag har ett problem med min skärm som gör så att den stängs av. Jag vet inte vad problemet är men jag tror att det kan vara fel på skärmen för att den startar när jag tar ut kablen ur den och sen sätter in den igen. Men ibland startar inte den alls. jag behöver veta om det e fel på skärmen, glapp i uttaget eller på grafikkortet.

Jag hoppas jag kan få svar på min fråga.
MVH abbe1212

Vad är det för skärm? Har ni testat med en annan kabel? Har ni en annan skärm ni kan testa grafikkortet på?

Ifall ni vet vad skärmen heter kan ni ju testa googla på typ "Skärmnamnet shutting down" eller något liknande.

Permalänk

Samma sak har hänt mig med en samsung skärm. jag har tyvärr ingen lösning men av nyfikenhet undrar jag om skärmen är av det märket?

Permalänk
Inaktiv

Har du någon annan datorskärm du kan testa skärmens kabel på? Kan vara den som är problemet. Annars så kan det vara glapp inne i skärmen (kanske en lödning som gett sig).
Vad menar du föresten med att den stänger av sig? Är den fortfarande på men bilden försvinner?

Permalänk
Entusiast

Testa allt detta om du har möjlighet:

  • Testa med en annan kabel

  • Testa skärmen med en annan dator

  • Testa en annan skärm med din dator

Och berätta gärna vad det är för skärm och vad för kabel du kopplar in den med

Permalänk

Jucka på skärmen lite, blir det svart så är det glapp i uttaget. Prova med att ta en annan kabel om du har det, min lillebror hade samma problem med sin.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådtiteln redigerad*

Jag tog bort caps i rubriken. Det är störande att se rubriker, och vilken text som helst egentligen, som skrivs i bara stora bokstäver. Det finns ingen anledning utan för allas trevnad håll er borta från sånt beteende. Rubriken var även särskriven(rättstavningen vill såklart att det ska stå "sär skriven") så jag ordnade det också

MVH Moderator Shimonu