Analytiker spår lysande framtid för hybridhårddiskar

Permalänk
Entusiast

Detta är nog mest riktat till laptops, lite trist är det ju när man bara har 120GB på laptopen, ännu mer trist är det att köra mekanisk.

Men i stationära sköter jag nog min "hybridlagring" själv. Det hamnar säker lätt en massa väldigt lättviktiga filer i SSD delen på hybriddiskar, t.ex. att den blir fylld av låtar istället för Mass effect, ganska onödigt.

Permalänk
Medlem

Bättre att blanda själv tycker jag. Kör 2 SSD och 2 mekaniska i min burk

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Börja med att chocksänka priset på mekaniska. 4TB för en femhundring hade varit trevligt. Jag är sugen på raid i min server.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Tror inte Hybriddiskar är rätt väg att gå. Visst, de kommer nog sälja bra i några år men sen kommer de försvinna när SSDs blir större till mindre peng. Det är vad jag tror i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Hur har de tänkt att lösa problemet som kan uppstå om den mekaniska disken går sönder? Känns lite enklare (och mer pålitligt) att ha en SSD som systemdisk och en mekanisk som lagringsdisk om något skulle strula.

Mitt förslag är att de istället slopar mekaniska diskar helt, gör SSD större (1-2 TB hade ju varit trevligt) och sänker priserna till samma pris/GB som de mekaniska. Vore inte det mest optimalt? Jag kanske är konstig...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Eller laptops under 15" där är det inte ovanligt med endast 1 plats för 2,5"lagring:)

Skickades från m.sweclockers.com

Så sant..:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Musikälskare

Ser heldre lite dyrare SSDer fast mycket större istället för en billigare hybrid-lösning

Inget jag kommer att införskaffa iaf ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Stapeln går upp för att antalet tillverkade enheter går upp. Inte så märkligt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Peh. Låt mig gissa att de två hårddisktillverkarna har sponsrat analysen frikostigt?

Personligen vägrar jag hybriddiskar. Hårddiskar är ett överspelat kapitel för min del, jag sörjer inte förlusten av dessa överkänsliga vibrerande oljudsmakande sölproppar. Ssd + hårddisk i hybridkonfig skulle jag nog påstå är det sämsta av två världar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zeg:

Tror också att folk kommer föredra separata diskar.
Undrar om översvämningarnai thailand nu kommer slå mot hd priserna igen. Det har börjat svämma över en hel del där nu.

Efter senaste översvämningen blev det också en "brist" ändå så sålde alla tillverkare mer än någonsin....

För övrigt har jag 2st SSD diskar och allt det andra kör ju streamat via nätet.
Har en egen server med ett par diskar i men den används knappast, känns tom ganska så värdelös att ha en tb eller två "extra", vad ska man med det till?
Hoppas verkligen att SSD är framtiden för hemanvändare, för företag är det ju helt annorlunda.

Permalänk
Medlem

Det är klart att försäljningen kommer öka nu när forskare säger det. Det fungerar ungefär som reklam fast ännu mer effektivt. Så fort folk får reda på att försäljningen kommer öka så blir de själva intresserade och börjar spana på en hårddisk.
Ofta är det så att när forskare säger något, så sker det... just bara för att de säger att det kommer bli så.
Om ni hängde med på vad jag menar

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk
Medlem

Samma analytiker förutspår en försäljning av ca. 200 miljoner SSD:er år 2016, och den årliga HDD-försäljningen verkar ligga runt 600 miljoner enheter just nu.

Så jag vet inte om jag skulle kalla hybriddiskarna framför för lysande direkt. Det är väl snarare att de förväntas sälja bättre än för tillfället, men jag har svårt att tro att det kommer hålla i sig någon längre period. Den genomsnittliga användaren behöver ju trots allt inte några enorma mängder med lagringsutrymme, så hybriddiskarna kommer nog bara vara intressanta tills dess att SSD-priserna sjunker till rimliga nivåer för datortillverkarna.

Permalänk

Jag tror inte på det här över huvudtaget. SSD:er blir bara bättre och billigare, man får nu 120Gb för nära femhundringen. Samtidigt blir molnbaserade tjänster och ström allt vanligare. Idag jagar folk inte bara efter uttrymme, utan hastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

Tycker det är en kanonidé, och jag tror starkt på detta. För dom som kan få en sånhär disk till ett reducerat pris jämfört med att köpa 2 olika, finns allt rätt många områden då detta passar. Behändigt att kunna bara köpa en disk istället för 2, och kunna ha både snabb boot och lagring på samma, ser inte problematiken. Sen passar det inte alla system osv, men det har helt klart sin bit av marknaden.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Vitsen med SSD är ju 1) ljudlös 2) stömsnål 3) sval.
Ska just byta min interna lagringsdisk mot 0,5 TB SSD.

Permalänk
Medlem

SSDer går att göra grymt små, tex mSATA eller 1" så att en bärbar inte har plats för två 2.5 är lixom inte riktigt relevant.

Men det finns gott om analytiker som haft lika fel som dessa.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Gaaah, idiotiskt i mitt tycke. Varför inte satsa helhjärtat på SSD-marknaden så att de blir en majoritet för OS-diskar?
5400 RPM:s hårddiskar kan få sköta resten av lagringen man behöver.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lassep1l1s:

Vitsen med SSD är ju 1) ljudlös 2) stömsnål 3) sval.
Ska just byta min interna lagringsdisk mot 0,5 TB SSD.

Anledningen till att jag slängt ut alla hårddiskar mot SSD. Ja, hårdiskarna har hittat nytt hem i graderoben hos en NAS. Jag störde mig mer på brummande upphängda hårddiskar än Noctuna-kylarens fläktar.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Det floppade förra gången som branchen försökt för några år sedan att sälja in hybriddiskar - iden är korkad - ta nackdelarna ifrån båda systemen och få en dyr, strömslukande, stötkänslig disk med stor risk för firmwarestrul - Cliff sa Buff!

Permalänk

En stor del av marknaden består av märkesdatorer. Där tillverkarna på ett så billigt sätt som möjligt vill få in många komponenter, där dessa komponenter inte behöver ha den bästa kvalité. För dessa tillverkare så kan en hybridlösning vara en smart affärside för att sälja fler av sina datorer.
Jag kan se mig fram elkejdorna säger att datorn har både ssd och sedan stort lagringsutrymme, ungefär som de sa att vissa grafikkort kunde låna upp till 2 GB minne vanligt ram.

Sedan har vi bärbara där det på mindre enbart finns plats för en hårddisk, där ssd för många inte är tillräckligt.

Så jag tror allt att hybridhårddiskarna kan slå igen om de blir hyfsat bra prestanda och prisvärda. Jag själv skulle kunna tänka mig köpa en sådan till vissa stationer om de blir bra. -Jag har inte ssd behovet på varenda datorstation.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hjälpsam

Jag kör med en hybridlösning (OCZ Synapse) där jag har en SSD som cache till min hårddisk, det fungerar ypperligt, det känns som jag har en 1 TB stor SSD.
Tråkigt nog har programvaran alldeles för strikt DRM, jag måste avinstallera före uppdatering av BIOS för att inte licensnyckeln skall låsas, det löses iofs via mail till suporten, men det gör att jag ändå inte kan rekomendera OCZs lösning (licensierad av dataplex).
Så en hårddisk med inbyggd SSD cache låter mums för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtntwg:

Gaaah, idiotiskt i mitt tycke. Varför inte satsa helhjärtat på SSD-marknaden så att de blir en majoritet för OS-diskar?
5400 RPM:s hårddiskar kan få sköta resten av lagringen man behöver.

För 99% av filerna i ditt OS och i program tar bara plats på din SSD och nyttjas väldigt sällan av dig som användare.

Ju mindre tillverkningstekniken blir ju söligare diskarna blir så man måste hitta ett sätt att erbjuda snabbhet och mycket lagring fram tills vi ersätter SSD med nanotuber.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Tror inte på detta. Är det ens nödvändigt? Vad är det som gör att vi inte kan köpa en separat HDD och SSD?

Hatar kompromis lösningar. En produkt kan inte vara bra på allt. De som försöker göra en sådan produkt får istället en produkt som istället är skiit på allt.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

Har man en modern intel processor och socket så räcker det ju med en vanlig ssd och en vanlig hdd ist för säkert fancy extra dyra hybrid diskar.

Visa signatur

Asus P8Z77-PRO|Zotac 560 ti 448 cuda cores| i5 3570K | 4*4GB corsair vengance 1600mhz 8-8-8-24CL| Chassi coolermaster HAF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uniko:

Tycker det verkar dumt. En SSD för operativsystem och mest använda program/spel, sedan en mekanisk för lagring, det är ultimat, tycker jag.

För oss som har lite koll svar ja.

Men för resterande 99% av de mindre insatta som varken vill eller kan veta speciellt mycket om lagring eller datorer så är det kanonbra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Precis, varför ska de alltid förstöra ett välfungerande koncept? Det heter HDD, SDD och inte hybridhårddisk!

Jo det heter faktiskt hybridhårddisk!!

Hur du än vrider o vänder på det!
Och det kommer det alltid att göra, tror jag. Så länge man kombinerar en mekanisk hårddisk med en SSD-krets, så är det en hybrid!

Men jag fattar vad du menar!

Men en sak jag inte tror på, är att det kommer att ha en lysande framtid. SSD har kommit så långt i utvecklingen nu, att i stort sett alla (ok, inte alla, men väldig många) ointresserade vet vad en SSD är, och hur mycket det gör för systemet!!

Och det kommer att sprida sig till alla gemene man, Som allting annat.

Så jag fattar inte hur dom har kommit fram till det, riktar dom det till alla som inte fattar ett skit?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Hade 128gb SSD i min bärbara jobbdator. Men när vi uppgraderade till Win 7 fick jag en hybriddisk istället, närmare bestämt en Seagate Momentus XT ST95005620AS 32MB 500GB http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=618725.

Hybriddisken är inte i närheten av lika snabb som SSD:n men visst är den nog snabbare än en vanlig 5400rpms disk.

Tror inte riktigt på konceptet med hybriddiskar, det har funnits ett tag och inte slagit.

Permalänk

Ska nog skaffa min andra SSD snart nu när priserna sjunker, 128GB räcker mindre än jag trodde. Blir nog en 256 GB nästa gång, då kommer man nog klara sig med spel och program ett tag framöver

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Det floppade förra gången som branchen försökt för några år sedan att sälja in hybriddiskar - iden är korkad - ta nackdelarna ifrån båda systemen och få en dyr, strömslukande, stötkänslig disk med stor risk för firmwarestrul - Cliff sa Buff!

Ja visst lägger man stor trovärdighet i detta.. Not.

Spår succé; jag menar jag kan kalla mig analytiker, kolla hur marknaden ser ut idag: priserna på stora (mycket snabbare) SSD's är löjligt mycket lägre än när hybrididén var på tapeten, fortsätta min analys och konstatera att läget ser betydligt mörkare ut idag för hybriddiskar, tillochmed så mörkt att jag vill kalla analytikerna för inkompetenta troll.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Känns väldigt tveksamt tycker jag. Normalanvändaren av en dator behöver inte mycket lagringsutrymme och större SSD diskar börjar bli allt billigare. Känns som att inom 1-3 år kommer en SSD enbart räcka bra som lagring för alla filer för de flesta. För de som kan lite mer eller behöver utrymme kan man köpa en/flera vanliga hårddiskar som lagringsutrymme.
Känns som att målgruppen är för liten för att detta ska slå igenom på bred front.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |