Permalänk
Medlem

En snabb fråga gällande hastigheter!

Tjena!

Sitter på ett Bredband2 abonnemang som är 100/10, när jag väl testar så får jag ut ca. 60-65/10.
Jag är också kopplad till ett fiber-stadsnätverk, borde jag inte kunna få ut 100 ner (sitter på en DIR-655)?

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem

Står det i ditt avtal något som "UPP TILL 100mbit"? I sånt fall är det inte konstigt att du har 60-65. Om du bor i lägenhet och har jack i väggen, så kan det bero på att husets router har många fler användare än bara du själv, vilket gör att hastigheten sänks overall om det är många som sitter samtidigt.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Står det i ditt avtal något som "UPP TILL 100mbit"? I sånt fall är det inte konstigt att du har 60-65. Om du bor i lägenhet och har jack i väggen, så kan det bero på att husets router har många fler användare än bara du själv, vilket gör att hastigheten sänks overall om det är många som sitter samtidigt.

Tjena, har hela lägenhets "huset" en gemensam router eftersom jag kör via jack?
Det låter ju som en riktigt dålig idé att man inte skulle kunna få 100 ner p.g.a av andra som bor här.

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
99:e percentilen

Du kan vara riktigt nöjd med dina 65 Mbit/s ner. Min flickvän har precis fått internetuppkoppling för första gången i sitt liv. De har 100 Mbit/s och de får ut ca 35, så 65 är absolut en bra hastighet!

// En som har 7 Mbit/s

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Du kan vara riktigt nöjd med dina 65 Mbit/s ner. Min flickvän har precis fått internetuppkoppling för första gången i sitt liv. De har 100 Mbit/s och de får ut ca 35, så 65 är absolut en bra hastighet!

// En som har 7 Mbit/s

Har din flickvän fiber?
Jodå, jag klagar inte på hastigheten direkt, men jag trodde att ifall man hade fiber + stadsnätverk så skulle den ligga hyfsat stabilt på 90-100.

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Det låter ju som en riktigt dålig idé att man inte skulle kunna få 100 ner p.g.a av andra som bor här.

Så fungerar ALLA konsument-abbonemang. Kallas överbokning. Beroende på hur andra i din närhet nyttjar sin förbindelse så varierar hastigheten för dig. Vill du ha garanterat 100Mbps så är priset ett helt annat.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av QRS5:

Har din flickvän fiber?
Jodå, jag klagar inte på hastigheten direkt, men jag trodde att ifall man hade fiber + stadsnätverk så skulle den ligga hyfsat stabilt på 90-100.

Ja, det har hon.
Ja, man vill ju gärna tro det, men det är tyvärr aldrig så i verkligheten. Det är därför abonnemangen utlovar "upp till" 100 Mbit/s. Och läser du det finstilta står det säkert att "den verkliga hastigheten kan vara lägre".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Jag bor visserligen i villa men jag har 100/10 och får ut igenom snitt 98/10. Jag är förvånad över att det är så högt men, men, man ska ju inte klaga

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jag bor visserligen i villa men jag har 100/10 och får ut igenom snitt 98/10. Jag är förvånad över att det är så högt men, men, man ska ju inte klaga

Tror det är det som är grejen, jag flyttade hemifrån nyligen från en villa, där hade vi nästan alltid 100% av den hastigheten vi hade beställt.

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk

Fiber är relativt nytt och bolagen satsar på att bredda nätet till så många som möjligt, hastigheterna kommer senare. Mina föräldrar har 100mbit fiber, men bor på landet så dom får cirka 50-60mbit. Själv sitter man i ett ComHem hus med jack i väggen. Kan märka skillnaderna ibland, på eftermiddagen är den som sämst för flest är inne då men sitter man kl. 2 på natten så skjuter hastigheterna ibland över avtalet...
//10mbit ner, 1mbit upp

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning till att inte få det man beställt när man har FIBER. finns inget som begränsar fiber, förutom då switcharna som sköter utdelningen till typ lägenhets hus etc...

Så kontakta din bredbandsleverantör och fel anmäl det

Jag har 100/100 och får ut 100/100 men sen kan det ju gå upp och ner lite (nån mbit/s) men inte mer.

Men sen finns det ju bra och dåliga bredbandsleverantörer och sen ligger det mycket på hur fibernätet är uppbyggt. Jag sitter på ett öppet nät (svart fiber) och dom har MAX kapacitet just nu på 10Gb/s åt båda hållen, men dom kan köpa in bättre utrustning och öka på den kapaciteten om det finns behov.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Tjena!

Sitter på ett Bredband2 abonnemang som är 100/10, när jag väl testar så får jag ut ca. 60-65/10.
Jag är också kopplad till ett fiber-stadsnätverk, borde jag inte kunna få ut 100 ner (sitter på en DIR-655)?

Koppla bort routern och mät direkt i väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Finns ingen anledning till att inte få det man beställt när man har FIBER. finns inget som begränsar fiber, förutom då switcharna som sköter utdelningen till typ lägenhets hus etc...

Så kontakta din bredbandsleverantör och fel anmäl det

Jag har 100/100 och får ut 100/100 men sen kan det ju gå upp och ner lite (nån mbit/s) men inte mer.

Men sen finns det ju bra och dåliga bredbandsleverantörer och sen ligger det mycket på hur fibernätet är uppbyggt. Jag sitter på ett öppet nät (svart fiber) och dom har MAX kapacitet just nu på 10Gb/s åt båda hållen, men dom kan köpa in bättre utrustning och öka på den kapaciteten om det finns behov.

Antar att du bor i villa?

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Koppla bort routern och mät direkt i väggen.

90/10 utan router, 65-70/10 med router.

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

90/10 utan router, 65-70/10 med router.

Exakt skit bakom spakarna, finns en anledning varför operatörerna alltid tar kunderna för ursäkta ordvalet men idioter. Innan man ska klaga på sin hastigheter så ska man inte ha några egna produktera inkopplade.

ANG ämnet att FTTH "Fiber to the home" skulle ge bättre fart än vanlig CAT5/6 kopparkabel till lägenheten är fel, kopparkabeln är oftast ett bättre alternativ om du frågar mig då en fiberkonverter som ni med fiber rakt in i villan/lghn ofta sitter med en billig fiberkonverterbox som bromsar hastigheten på 100Mbit. Medans dem med kabeuttag i hallen l kanske har en fet HP procurve switch med gigportar i källaren.

Du kommer alltid bli mer låst med FTTH om du inte har en konverter anpassad för Gigabit. Tänk er själva kostnaden att behöva byta ut säg 150 fiberkonvertrar som max klarar 100Mbit till gigabit mot att enbart byta ut en switch i källaren. Vilka tror ni kommer sitta på fetaste linan först? Antagligen den med LAN-jack i hallen etc.

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Skrivet av eckim:

Exakt skit bakom spakarna, finns en anledning varför operatörerna alltid tar kunderna för ursäkta ordvalet men idioter. Innan man ska klaga på sin hastigheter så ska man inte ha några egna produktera inkopplade.

ANG ämnet att FTTH "Fiber to the home" skulle ge bättre fart än vanlig CAT5/6 kopparkabel till lägenheten är fel, kopparkabeln är oftast ett bättre alternativ om du frågar mig då en fiberkonverter som ni med fiber rakt in i villan/lghn ofta sitter med en billig fiberkonverterbox som bromsar hastigheten på 100Mbit. Medans dem med kabeuttag i hallen l kanske har en fet HP procurve switch med gigportar i källaren.

Du kommer alltid bli mer låst med FTTH om du inte har en konverter anpassad för Gigabit. Tänk er själva kostnaden att behöva byta ut säg 150 fiberkonvertrar som max klarar 100Mbit till gigabit mot att enbart byta ut en switch i källaren. Vilka tror ni kommer sitta på fetaste linan först? Antagligen den med LAN-jack i hallen etc.

Okej, men vad är det som är fel med min router eftersom jag endast får ut 65-70 med den? DIR-655 ska ju kunna hantera över 100?

(Är inte en utav de idioterna som inte testar utan, anledning var för att min rumskompis använde det.)

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Okej, men vad är det som är fel med min router eftersom jag endast får ut 65-70 med den? DIR-655 ska ju kunna hantera över 100?

(Är inte en utav de idioterna som inte testar utan, anledning var för att min rumskompis använde det.)

Felet heter d-link!

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Okej, men vad är det som är fel med min router eftersom jag endast får ut 65-70 med den? DIR-655 ska ju kunna hantera över 100?

(Är inte en utav de idioterna som inte testar utan, anledning var för att min rumskompis använde det.)

Jo med kabel ska den den orka med din lina men inte trådlöst. Så du kan ha fått ett ex. som inte lever upp till kraven.

Du kunde väntat med att skapa tråden till du hade all viktig information.