SanDisk USBminne - skräp i fin förpackning?

Permalänk
Medlem

SanDisk USBminne - skräp i fin förpackning?

Hej.

Köpte nyligen en 16gb SanDisk Cruzer Blade USBminne på Kjell&Co.
Det första jag lägger märke till är att där är lite filer på disken redan, antagligen den medföljande "secure access" mjukvaran och what not, men det tar inte stor plats.

Så jag försöker föra över en fil (5gb) på disken - går inte, "för lite plats kvar".
Jaha, försöker med en annan fil, går inte, samma fel.
Kollar runt lite, hittar inget man ska installera och efter lite googlande får jag rådet att formatera disken.

Okej, formaterar den.
Kanon, nu kan jag äntligen föra över filer.
...filen slutar överföras efter ~20%, och jag kan inte avbryta. Tvingas stänga ner och starta om explorer.exe
Försöker med en annan fil - överföringen börjar och allt ser bra ut, sen så stannar den efter ~20% och återigen är det segt att avbryta.
Det går kanske i 100mb/s först, sen så bromsas det ner och går i ~15mb/s.

Denna gången avbryter jag utan att gå in i aktivitetshandlaren - det tar ca 5 minuter innan det faktiskt avbryts.

Är det något fel, eller ska det verkligen gå så här slött med USB 2.0? (7 MB/s i skrivande stund och sjunker sakta.)
Det är lika slött oavsett om jag kopierar eller klipper-klistrar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

För det första så har inte sandisk någon usbminne modell som heter "razerblade" och för det andra så kan man inte överföra filer större än 4gb med filsystemet fat32.

Som svar på din fråga angående skrivhastighet, så är 7MB/s en normal hastighet på billiga usbminnen.

Visa signatur

ASUS Sabertooth P67, i7 2600k, 4xKingston HyperX 4GB 1600MHz, Intel 520 120gb, WD Green 1,5TB, 2xWD Green 2TB, Sapphire R9 290, Corsair HX 750W 80+ Silver, Cooler Master HAF X, Corsair H100, Asus Xonar Esscens STX
Beyerdynamic DT990 Premium 250ohm + Snowball mic
Ducky Shine 2 MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av svekriale:

För det första så har inte sandisk någon usbminne modell som heter "razerblade"

Du har helt rätt, "Cruzer Blade" hette den visst. Jag skrev utifrån minnet.

Citat:

och för det andra så kan man inte överföra filer större än 4gb med filsystemet fat32.

Verkar som formateringen löste det iallafall. Den för över en 6,44gb stor fil nu, men det går långsamt.

Citat:

Som svar på din fråga angående skrivhastighet, så är 7MB/s en normal hastighet på billiga usbminnen.

Nere på 5,5MB/s nu. Finns det inget man kan göra för att öka farten lite?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Minsc S2:

Du har helt rätt, "Cruzer Blade" hette den visst. Jag skrev utifrån minnet.

Verkar som formateringen löste det iallafall. Den för över en 6,44gb stor fil nu, men det går långsamt.

Nere på 5,5MB/s nu. Finns det inget man kan göra för att öka farten lite?

Se till att det verkligen är en fil och inte en Mapp med massa småfiler i?
Vad är det för typ av fil?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är en MKV-fil.
Tänkte att det skulle vara trevligare att se serier och filmer på TVn än datorskärmen emellanåt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Det är många som klagar på att SanDisk USB Cruzer Blade 16GB är ett extremt långsamt USB minne http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=531598

Om du vill ha ett snabbt Sandisk USB minne så finns SanDisk Cruzer Extreme http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Test på SanDisk Cruzer Extreme 16 GB http://www.techsnyper.com/sandisk-16gb-cruzer-extreme-usb-3-0...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Nä hade jag vetat att den var segare än sirap och att den får datorn att låsa sig varannan gång man försöker föra över något hade jag definitivt aldrig köpt den.
Jag tillhör(de) skaran som trodde att överföringshastigheten berodde på vilken USB man använde sig av (2.0, 3.0, etc), men så är visst inte fallet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Gränsnittet USB 3.0 är snabbare än USB 2.0 men sen beror det på vad minneskretsen klarar av. Och ja de billigare har sämre överföringshastighet.
Jag lärde mig det själva genom att köpa ett "billigt" usb minne.

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig så "Rate:as" USB-minnen från en skala på 1-10 i vilken hastighet dom klarar av. Tyvärr har gränsnittet (USB 2 el 3) mindre med saken att göra. USB 2 är väl en teoretisk hastighet om 480mbit men den "normala" överföringen för ett billigt USB minne är 10MB/s.

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk

Vissa tillverkare har x-speed rating på flashbaserade minneskort, där t.ex 45x = 6.75MB/sec
Där 1x är 150kB / sec som är den ursprungliga standarden för CDROM.

Ofta skriver tillverkarna ut vad Read/Write prestandan är på förpackningen.

Men flash minne är precis som allt annat, bara för att de är USB2-kompatibla, innebär detta inte att det maxar USB2anslutningen! Detta beror på NANDchippet samt övrig implementering.

http://www.kingston.com/en/flash/x-speed

Permalänk
Medlem

Du har tur om överföringshastigheten överstiger 2 MB/s på billiga USB minnen. Större minnen verkar visserligen ha fler kanaler och skriver snabbare. Men SanDisk Cruser Blade är deras BILLIGASTE USB-minnen, och presterar därefter.

Tittar du närmre på förpackningen (om den inte redan är småflis) ser du att det inte finns några specar om hur snabbt (eller egenligen långsamt) detta minne är. Tittar du på lådan till deras snabbare minnen har de faktiskt specat upp hur snabbt dom lyckats pressa upp dessa (glädjesiffror dock).

På just 16 GB vet jag att det säljs ett minne från Team hos Kjell som presterar betydligt bättre, för några tior extra.

Sen ska överföring av filer mellan minne och dator inte hänga maskinen på det sätt du beskriver. Men utan att ha formaterat om minnet till NTFS (lite krångligare) eller ExFAT (lättare men sämre kompabillitet med mediaspelare) går det som sagt inte att överföra större filer än ca 4GB.

Med det sagt, gå tillbaka till butiken och be säljaren testa det minne du köpt i deras maskin för att se om problemet med att datorn hänger sig/segar ner händer även. För så ska det inte vara. Det tar tid att föra över, men det ska fungera.

Med USB 2.0 går det i bra fall att få en överföringshastighet på ca 20 MB/s, men det kräver att flashminnet har prestanda att matcha detta.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

Så, tack för alla svar.
Har nu testat den lite mer under kvällens gång och den har slutat muppat sig med explorer.exe.
Skrivhastigheten lägger sig på ~5,5MB/s, vilket verkar acceptabelt nu när det kommit fram vilket budget-minne jag har köpt. (Du har rätt hemligsomfan, det står inga specifikationer på hur "snabbt" minnet är på förpackningen.)

Det "konstiga" nu verkar snarare vara att jag faktiskt kan föra över filer på 6+GB, men det är inget jag klagar över.

I slutändan så får man väl vad man betalar för, och nästa gång lägger jag nog lite mer på ett snabbare minne.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Så, tack för alla svar.
Har nu testat den lite mer under kvällens gång och den har slutat muppat sig med explorer.exe.
Skrivhastigheten lägger sig på ~5,5MB/s, vilket verkar acceptabelt nu när det kommit fram vilket budget-minne jag har köpt. (Du har rätt hemligsomfan, det står inga specifikationer på hur "snabbt" minnet är på förpackningen.)

Det "konstiga" nu verkar snarare vara att jag faktiskt kan föra över filer på 6+GB, men det är inget jag klagar över.

I slutändan så får man väl vad man betalar för, och nästa gång lägger jag nog lite mer på ett snabbare minne.

Inget konstigt med det, de flesta minnen levereras med filsystemet fat32 för att vara kompatibla med det mesta men som bara klarar filer på upp till 4gb, när du formaterade det så bytte du antagligen samtidigt filsystem till ntfs som klarar betydligt större filer än så.

Permalänk
Medlem

Det var mycket text här så jag ber om ursäkt om jag upprepar något.

1. FAT32 klarar inte filer större än 4GB
2. SanDisk Cruzer Blade är väldigt sega. Read~20MB/s, Write ~7MB/s. Jag har 1st 16GB och 3st 4GB och fungerar bra att installera OS från.
3. Låsningar har jag ej varit med om. Men normalt är det en burst på 100MB/s i början innan den stabiliserar sig, vilket kanske kan uppfattas som en låsning?

Permalänk
Medlem

Som någon sagt redan så får du formatera om den till ex NTFS för att kunna föra över så stora filer till den.

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Skrivet av svekriale:

För det första så har inte sandisk någon usbminne modell som heter "razerblade" och för det andra så kan man inte överföra filer större än 4gb med filsystemet fat32.

Som svar på din fråga angående skrivhastighet, så är 7MB/s en normal hastighet på billiga usbminnen.

Jag lyckades föra över filer över 6 gb på ett filsystem:fat32, detta var med windows 98 för några år sedan tillbaka. Jag tyckte det var högst märkligt eftersom både datorbutiker samt privatersoner sa att det var omöjligt. Jag kollade upp en gång till vad det var förfilsystem. Jo, fat32. Jag testade detta igen vilket fungerade utmärkt. Jag har testat detta senare vilket visade sig inte fungerade, då bestämde jag mig för att testa på annat sät gå från en dator till en annan med en okoprimerad dvd film på en storlek omkring 7 gb. Även detta fungerade utmärk. Då jag testade med ett annat filsystem och samma koppling till systemet:fat32 så var det inte möjligt. Så ja, det går i praktiken kringå att föra över filer på storlek större än 4gb på filsystemet:fat32

Permalänk
Medlem
Skrivet av basboster:

Jag lyckades föra över filer över 6 gb på ett filsystem:fat32, detta var med windows 98 för några år sedan tillbaka. Jag tyckte det var högst märkligt eftersom både datorbutiker samt privatersoner sa att det var omöjligt. Jag kollade upp en gång till vad det var förfilsystem. Jo, fat32. Jag testade detta igen vilket fungerade utmärkt. Jag har testat detta senare vilket visade sig inte fungerade, då bestämde jag mig för att testa på annat sät gå från en dator till en annan med en okoprimerad dvd film på en storlek omkring 7 gb. Även detta fungerade utmärk. Då jag testade med ett annat filsystem och samma koppling till systemet:fat32 så var det inte möjligt. Så ja, det går i praktiken kringå att föra över filer på storlek större än 4gb på filsystemet:fat32

Det är inget standardförfarande och det känns föga troligt att hela filen faktiskt låg på detta lagringsutrymme då FAT32 som sagt inte kan hantera filer över 4 GB och det finns inget undantag från den regeln.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av basboster:

Jag lyckades föra över filer över 6 gb på ett filsystem:fat32, detta var med windows 98 för några år sedan tillbaka. Jag tyckte det var högst märkligt eftersom både datorbutiker samt privatersoner sa att det var omöjligt. Jag kollade upp en gång till vad det var förfilsystem. Jo, fat32. Jag testade detta igen vilket fungerade utmärkt. Jag har testat detta senare vilket visade sig inte fungerade, då bestämde jag mig för att testa på annat sät gå från en dator till en annan med en okoprimerad dvd film på en storlek omkring 7 gb. Även detta fungerade utmärk. Då jag testade med ett annat filsystem och samma koppling till systemet:fat32 så var det inte möjligt. Så ja, det går i praktiken kringå att föra över filer på storlek större än 4gb på filsystemet:fat32

Jag har också råkat få över en för stor fil till FAT32, det resulterade i att filen varken gick att köra eller radera efteråt. Fanns inget annat att göra än att formatera om jag ville ha bort den.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)