Half-Life får nytt liv i gratisspelet Black Mesa – nu redo för nedladdning

Permalänk

hmm... kom till bunkern precis efter man får kulsprutan och då fick jag ett Engine Error "Can't load lump 53, allocation of 17019609 bytes failed!!!"

Visa signatur

If the world didn't suck, we'd all fall off.

NZXT Phanthom, Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge), MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB 100ME (Duel sli), Corsair Gaming Series 800W 80+, Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3, Ripjaws X Performance (4x4096MB) CL9 1600MHz, Corsair SSD Force 3 Series (3x120GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarnexx:

1. Installera Black Mesa, den kommer att installeras under \Steam\steamapps\sourcemods\BMS
2. Starta/starta om steam, den kommer att dyka upp i spel listan
3. Starta spelet, SDK kommer att installeras.
4. Spela...

OK

1. Jag installerade i en annan mapp.
2. Hittar inget körbart progg "steam" i installationsmappen

Är Steam nånslags spelnedladdningsportalsapp som installeras separat?
Och isf måste jag alltså köpa Half-Life 2 där den finns att installera?

Komplicerat, risken e man blir spelnörd på kuppen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

OK - man måste alltså köpa Half-Life 2 för att komma åt SDK'n?

Black Mesa e alltså inte gratis, endast nedladdningen e gratis men SDK'n kommer man inte åt gratis utan
att köpa Half-Life 2?

Så lurigt...

Dom kunde väl sagt det från början så slapp en massa folk ladda ner i onödan och fastna i en återvändsgränd?

Hamnade här: https://developer.valvesoftware.com/wiki/SDK_Installation#Ins...
med rubriken "SDK Installation"

där det står "Click here to install the Source SDK" - men det händer inte ett shit. Suck!

Sen kollade jag efter installationen av Black Mesa i kontrollpanelen efter "Program" å inte fan finns
Black Mesa med där inte. Ej heller någon ikon på skrivbordet.

Återigen - hur gjorde ni andra?

Har du Steam på datorn? Det är "tyvärr" ett krav. Om inte:

1. Ladda ner och installera Steam (samt skaffa/ange ett konto)
2. Installera Source SDK via länken. Du måste inte köpa något spel.
3. Installera Black Mesa. Installationsprogrammet hittar automatiskt din Steam-mapp på datorn, spelet skall installeras där.
4. Starta om Steam för att spelet ska dyka upp i din spellista.

Detta bör fungera. Lycka till!

Permalänk

fan va najs!!!

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jookeer:

OK

1. Jag installerade i en annan mapp.
2. Hittar inget körbart progg "steam" i installationsmappen

Är Steam nånslags spelnedladdningsportalsapp som installeras separat?
Och isf måste jag alltså köpa Half-Life 2 där den finns att installera?

Komplicerat, risken e man blir spelnörd på kuppen....

Yes, Steam är en "spelnedladdningsportalapp" som man först får fixa. Sedan är det bara att installera gratisprogrammet "Source SDK Base 2007", som man finner under Library -> Tools (Bibliotek -> Verktyg) på Steam. När väl den installationen är färdig så är kan du kasta dig i an med installera Black Mesa (som man laddat ner separat) och sedan tuta å köra.

Permalänk
Medlem

Kul var det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

OK - man måste alltså köpa Half-Life 2 för att komma åt SDK'n?

Black Mesa e alltså inte gratis, endast nedladdningen e gratis men SDK'n kommer man inte åt gratis utan
att köpa Half-Life 2?

Så lurigt...

Dom kunde väl sagt det från början så slapp en massa folk ladda ner i onödan och fastna i en återvändsgränd?

Hamnade här: https://developer.valvesoftware.com/wiki/SDK_Installation#Ins...
med rubriken "SDK Installation"

där det står "Click here to install the Source SDK" - men det händer inte ett shit. Suck!

Sen kollade jag efter installationen av Black Mesa i kontrollpanelen efter "Program" å inte fan finns
Black Mesa med där inte. Ej heller någon ikon på skrivbordet.

Återigen - hur gjorde ni andra?

jag tror det är så att man måste ha köpt minst ett source spel sen spelar det ingen roll vilket.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Det kraschade precis för mig, jag tar det som en signal att det räcker för idag och att jag ska gå och lägga mig istället.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jookeer:

OK - man måste alltså köpa Half-Life 2 för att komma åt SDK'n?

Black Mesa e alltså inte gratis, endast nedladdningen e gratis men SDK'n kommer man inte åt gratis utan
att köpa Half-Life 2?

Så lurigt...

Dom kunde väl sagt det från början så slapp en massa folk ladda ner i onödan och fastna i en återvändsgränd?

Hamnade här: https://developer.valvesoftware.com/wiki/SDK_Installation#Ins...
med rubriken "SDK Installation"

där det står "Click here to install the Source SDK" - men det händer inte ett shit. Suck!

Sen kollade jag efter installationen av Black Mesa i kontrollpanelen efter "Program" å inte fan finns
Black Mesa med där inte. Ej heller någon ikon på skrivbordet.

Återigen - hur gjorde ni andra?

ja du måste äga half life 2 eftersom det körs på den motorn det stod någonstans på deras sida kommer jag ihåg "is the mod free" yes the mod is free of charge but you need to own half life 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

1. Jag har laddat ner Black Mesa torrenten å zippat upp + installerat
2. Googlar som en galning efter SDK men finner inga vettiga länkar till denna
3. Hittar endast nåt om att "Installera Steam" men som ja frågade har väl inte denna med saken å göra?

Hur gjorde ni andra med nedladdningen av SDK?

Men herregud människa, jag försöker hjälpa dig. Alla andra har laddat ner steam då det krävs för att köra den här modden. SDK följer med när man ha nåt source spel, inget steam eller source spel, inget black mesa helt enkelt.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Skrivet av zzcool:

ja du måste äga half life 2 eftersom det körs på den motorn det stod någonstans på deras sida kommer jag ihåg "is the mod free" yes the mod is free of charge but you need to own half life 2

Nej, behövs inte.
Source SDK finns gratis i steam ändå.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lucifer579:

Nej, behövs inte.
Source SDK finns gratis i steam ändå.

konstigt har för mig att man behövde äga half life 2

Permalänk
Skrivet av zzcool:

konstigt har för mig att man behövde äga half life 2

Så var det först och så brukar det vara.
Jag vet inte varför det förändrades, men jag klagar inte

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Helvete vad seeds, 56k!
Tankar jag nu också, ska bli spännande!

Här tankar ni Source SDK:
steam://run/211

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

En första rapport efter ett par timmars spelande:

Riktigt, riktigt bra!
Såhär skall spel göras.

Ingen stor ful pil som pekar -> gå hit. Du måste hitta själv och det gör man efter inte alltför mycket funderande.
Lagom med överraskningar, även för oss som spelade originalet när det kom ut. Inte för svårt men inte heller alldeles för enkelt.

Se och lär alla spelutvecklare. Half-Life håller högre klass än i dag än vad milljardfirmornas *host* EA *host* McGames gör.

Det finns helt klart en marknad för spel som är gjorda för att vara spännande och underhållande samtidigt som de kräver lite hjärna. Spel ska inte bara bestå av grafik och "railshooting".

För er i yngre ålder, såhär var spelen innan xbox och playstation.
Nu kan ni försöka påstå att spelen inte blivit sämre sen konsollerna dök upp .... lycka till.

P.s. Synd att jag måste upp tidigt. Det hade helt klart blivit en "all nighter" som i yngre dar annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon158483:

Yes, Steam är en "spelnedladdningsportalapp" som man först får fixa. Sedan är det bara att installera gratisprogrammet "Source SDK Base 2007", som man finner under Library -> Tools (Bibliotek -> Verktyg) på Steam. När väl den installationen är färdig så är kan du kasta dig i an med installera Black Mesa (som man laddat ner separat) och sedan tuta å köra.

Där satt den, kul me folk som vet
Thanks!

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Det kraschade precis för mig, jag tar det som en signal att det räcker för idag och att jag ska gå och lägga mig istället.

haha precis samma sak här!

Tycker att dem har gjort Half-Life all rätt, mordern läcker grafik men med precis samma kännsla som orginalet, galet bra!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North (Vit) | PSU: DeepCool PX1000G 1000W | MB: ASUS Prime Z790-A WIFI | CPU: Intel Core i9 13900K | RAM: Kingston 64GB DDR5 6000MHz | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti

Permalänk
Skrivet av zzcool:

konstigt har för mig att man behövde äga half life 2

Äger inte HL2. Funkade för min del utan några source spel. Förutom global offensive då. Laddade bara ner Source SDK 2007.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Medlem

Omöjligt att komma vidare

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Epic!

Visa signatur

| MSI B75A G43 | i5 13600k | Crucial BallistiX Sport 8GB 1600MHz | Asus HD 7870 Direct CU II | Corsair SSD 128GB | Corsair TX650W | Win 7 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

hoppa på lådorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ghz:

hoppa på lådorna?

Fixar inte det för det verkar vara för långt till nästa

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Fixar inte det för det verkar vara för långt till nästa

du lär ju använda shift för att "sprinta" och hoppa, problem solved!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Inte alls. Håll in "shift" för att springa och tryck på "mellanslag" precis på kanten till lådan = hoppa längre.

Du skall till öppningen i slutet av takrälsen.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ghz:

du lär ju använda shift för att "sprinta" och hoppa, problem solved!

Tack det funkade...det var åratal sedan jag spelade HL serien

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Man hoppar betydligt längre om man hukar sig i luften dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Stämmer dessa?

De stämmer här.

Permalänk

Vad gör rörelsesudd och HDR grafik i inställningar för nåt ? och skall man bocka i bloom effekt eller vad blir bäst ?

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jorgen69:

Fixar inte det för det verkar vara för långt till nästa

haha ett klart exempel på den nya generationens spelare
fixar bara att skjuta allt som rör sig och följa en förutbestämd rutt.

no brain no pain heter det va

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk

Grymt mycket bättre än skiten HL: Source

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB