SSD-disk, A-Data eller Samsung

Permalänk
Medlem

SSD-disk, A-Data eller Samsung

Tjena!

Jag tänkte hotta upp min dator lite genom att köpa en SSD-disk, dels för att sänka min ping och dels för att bli av med laddnings och uppstartningstider. Efter att ha kollat runt lite på forum och diverse sidor har jag bantat ned mina alternativ till två favoriter (jag använder främst datorn till spel). Dels en A-Data disk och dels en Samsung. A-Data disken har ju högre skrivhastighet men Samsung Disken har fått så höga betyg över allt så jag antar att det är något som jag missat här (det ska tilläggas att jag kan tänka mig att gå upp lite i pris om det finns någon annan mycket bättre för liknande pris). Någon som har lite tips? Vad ska man kolla på när man köper SSD-disk?

Permalänk
Medlem

samsung / intel är det man ska kolla på idag när man köper SSD!
så av dom 2 så ta Samsung disken!

Men vet inte hur du tänker när du tror din ping blir bättre av en SSD??
Det har med din internetanslutning och göra. Inget en SSD kan påverka XD

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Köp samsungen. Presterar bra över de flesta typer av skrivningar, medan A-data (Sandforce) bara presterar riktigt bra när datan är lättkomprimerad.
Samsungarna är riktigt stabila också.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

A-Data har Sandforce kontroller villket är rätt kass med tanke på att den kommer att prestera sämre och sämre med tiden..Jag hade valt Samsung utan å tveka..Dock så kommer en SSD inte att påverka din ping..men uppstart lär bli mycket snabbare

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Samsung är bland de bästa köp du kan göra idag skulle inte välja någon annan möjligtvis 320 då jag ändå sitter på gamla modekort

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Köp samsungen. Presterar bra över de flesta typer av skrivningar, medan A-data (Sandforce) bara presterar riktigt bra när datan är lättkomprimerad.
Samsungarna är riktigt stabila också.

Tack för all respons! Umm... Förlåt om jag framstår som totalt okunnig nu, men vad innebär att datorn är lättkomprimerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbve:

men vad innebär att datorn är lättkomprimerad?

Han skrev datan=informationen.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Ah! Men vad innebär det när datan är lättkomprimerad då?

Permalänk
Medlem

Samsung 830 är överlag bättre stabilare medans A-Datan kommer vara lite snabbare i början men sen kom,mer det falla bort

Permalänk
Medlem

Jag köpte en lika dan samsung för någon vecka sen och den fungera riktigt, klart snabbare än min gamla kingston som numera är D disk.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbve:

Ah! Men vad innebär det när datan är lättkomprimerad då?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Datakompression

Att den är lätt att komprimera helt enkelt ^^ (Inte så värst kunnig på det området heller)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag har en a-data ssd som sekundärdisk (intel ssd systemdisk) där jag bara har spel via steam.
Fungerar riktigt bra som speldisk. Vet inte hur det är med nedslöande men inget som jag märker av.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987