En kort recension på ASUS N56VZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusback:

Köpte min förra veckan från Dustin med min studentrappat aktiverad, verkar inte som att den bli billigare alls. Dock får man ju gratis frakt.

Är allmänt nöjd med min dator, har inte haft problem med skärmen som beskrivs av vissa i tråden.

Dock har jag haft något konstigt fel med ljudet. Ibland när jag är på skype så blir den/de jag ringer upps röster metaliska (tänkt megatron). Detta har även hänt när jag bara har lyssnat på musik. Någon annan som har haft problemet eller vet vad det kan tänkas bero på? (Har provat att uppdatera drivrutinerna men jag har de nyaste)

Skrivet av ChipZ:

Då låg S4027an på dustin för 11k och studentpris 10k
Nu ligger S4037 för 10k både med och utan studentrabatt

Okej, tack för informationen. Blir till att lägga en beställning under veckan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Då låg S4027an på dustin för 11k och studentpris 10k
Nu ligger S4037 för 10k både med och utan studentrabatt

Lånar tråden lite igen.

Har du/eller någon annan möjligtvis lust att kolla studentrabatten på en ssd-disk?
Tack på förhand.

http://www.dustinhome.se/product/5010610016/intel-520-series-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocky11:

Lånar tråden lite igen.

Har du/eller någon annan möjligtvis lust att kolla studentrabatten på en ssd-disk?
Tack på förhand.

http://www.dustinhome.se/product/5010610016/intel-520-series-...

Samma pris med studentrabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arouzen:

Samma pris med studentrabatt.

Okej, tack för svaret.

Permalänk
Medlem

Nu är det dags att installera om windows på den nya hårddisken i laptopen. Det tycks råda olika bud på hur man gör detta.

Jag har en Windows 7 skiva som jag har köpt separat och använt för min desktop. Min tanke var att använda denna skiva för att installera OS på laptopen och till min hjälp hade jag tänkt använda produktnyckeln som kommer laptopen. Därefter hade jag planerat att aktivera Windows med laptopens produktnyckel dessutom. Windows skivan ska alltså bara användas för att installera windows filer på datorn.

Funkar detta? Ser olika bud på olika platser på nätet. Rätt löjligt om det inte skulle fungera eftersom värdet i windows ligger främst i licensen och inte själva programvaran (som jag har på skivan).

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att beställa den via tyska Amazon? Där ligger priset på 999€ (Dvd-varianten med 750gb 5400rpm hdd) dvs ~8200 kr, exkl frakt, enligt google. Då sparar man några hundralappar som kanske kan gå till en vacker SSD istället för DVD-läsaren. Asus har ju global garanti på sina prylar och enda nackdelen är väl tyskt tangentbord. :>
http://www.amazon.de/N56VZ-S4066V-Notebook-Intel-3610QM-NVIDI...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekdon:

Vad tror ni om att beställa den via tyska Amazon? Där ligger priset på 999€ (Dvd-varianten med 750gb 5400rpm hdd) dvs ~8200 kr, exkl frakt, enligt google. Då sparar man några hundralappar som kanske kan gå till en vacker SSD istället för DVD-läsaren. Asus har ju global garanti på sina prylar och enda nackdelen är väl tyskt tangentbord. :>
http://www.amazon.de/N56VZ-S4066V-Notebook-Intel-3610QM-NVIDI...

Hade nog köpt den i Sverige faktiskt för att slippa ev. framtida komplikationer. Det är ju inte jätte mycket det skilljer i pris.

Permalänk
Medlem

Någon som kör med windows 8 på sin asus?
Lite nyfiken om alla drivrutiner fungerar.

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Äntligen har man nu införskaffat sig en asus n56vz. Jag bytte hdd mot en ssd ganska omgående och verkligen stormtrivs med denna laptop.

En tråkig grej är dock att min webbkamera inte fungerar. När man öppnar skärmen så hörs ett usb in plug/un plug ljud ifrån datorn och jag misstänker att det är glapp i skärmen. Någon annan som stött på samma problem? Antar att det blir att kontakta Dustin där jag köpte den och skicka tillbaka den mot en ny men just nu känns det lite bökigt eftersom man precis bytt hdd osv..

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har precis köpt denna laptop och är överlag väldigt nöjd med mitt köp! Känns som en välbyggd dator med många fineser, bra ljud och snygg design. Framförallt grym bild som alla säger! Jag har dock två stycken negativa saker som jag undrar över. Vad gör man åt det ljud som kommer upp då man tex lyssnar på Spootify och använder en webb-läsare? Riktigt störigt.. Räker det med att avinstallera några onödiga program som följt med? Ändra datorn från 40 hz till 60 hz?

Och sen till det andra. Lirar mest bara world of warcraft och det vet väl alla att det inte är dagslägets mest krävande spel. Tycker grafiken flyter på rätt bra, men trodde det skulle vara helt lagfritt på max settings i 1080 med ett så pass bra grafikkort. Men man kan ju inte få allt med tanke på att det inte är en gaming laptop. Men det är inte mitt andra problem. Utan det är att den blir så otroligt varm när jag lirar. Vad jag ser så har den bara en fläkt på sidan av laptopen och där blir det varmt som f**. När jag kollar coretemp och andra program ligger den runt 80-90 grader. Whatz up with that? Är det farligt? Vad kan jag göra?

Grymt tacksam för svar

// Jonas

Visa signatur

NZXT Phantom Vit ATX, SSD 80GB Intel X25-M G2 2,5-tum, 2TB Seagate Barracuda Green, Corsair 8GB 1600MHz, Intel Core i7 2600K 3,4GHz(4.2 Ghz), Asus P8Z68-V Pro, Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär, MSI GeForce GTX 580 1536MB TWIN FROZR II, Noctua NH-D14, TFT BenQ 24'' G2420HDBL 1080p LED, Logitec G19, R.A.T 5.

Permalänk

Mycket nöjd med min asus-maskin! Dock hade jag som många andra problem med ljudet, d.v.s optimusprime oljud vid multitask. Jag bytte sedermera hdd till en samsung SSD och gjorde en fräsch win install. Satan i gatan vad datan går bra nu! Så funderar man på att köpa så bör man för en trevligare upplevelse byta upp sig till en SSD! Inte upplevt problem med hög CPU-temp heller men då har jag inte spelat heller. Ligger på typ 45 vid surfning nu.

Permalänk

Om man ska sätta i SSD. Vilka skruvar är det man ska skruva upp på datorn?

Permalänk

Köra 2xhdd?

I en del videor ser det ut som där finns 2hdd plattser, någon som provat trycka in dubbla diskar? eller menar all ni som har bytt att ni i själva verket lämnat den medföljande disken i och bara flyttat över OS till SSD disken istället?

Permalänk

Jag provade att avinstallera intel hd 4000 graphics och då fungerade inte gt 650m alls. Varför är det så?

Permalänk
Skrivet av Ronnbaeck:

Jag provade att avinstallera intel hd 4000 graphics och då fungerade inte gt 650m alls. Varför är det så?

Skulle gissa att det krockar med en energi-spar-funktion som ska använda hd4000 när du inte har behov av 650m.

Har du gjort en ren installation av vilket operativsystem du nu kör? i annat fall löser det nog ditt problem för energispar grejen är asus drivers.

Permalänk

Kan du förklara lite bättre tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Någon som kör med windows 8 på sin asus?
Lite nyfiken om alla drivrutiner fungerar.

Har bara kört in drivrutinen för tangentbordskommandon och touchpaden och de funkade utan problem

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Är de någon som överklockat sitt 650M? Skulle behöva en lite prestanda boost i BF3 känner jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Är de någon som överklockat sitt 650M? Skulle behöva en lite prestanda boost i BF3 känner jag.

Är det smart? Känns som datorn blir varm nog.
Såvida man inte har en kylplatta elr dylikt

Visa signatur

Desktop|Corsair HW 850W 80+|ASUS P8P67 PRO REV 3.1|I5 2500K(4.4Ghz OC)|Scythe BIG Shuriken|
Corsair Vegeance DDR3 8GB|W7 Ultimate|OCZ Vertex 2 120GB|3TB HDD|XFX Radeon HD6970 2GB GDDR5|
Notebook|ASUS N56VZ + 256GB M4 SSD|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crispin:

Är det smart? Känns som datorn blir varm nog.
Såvida man inte har en kylplatta elr dylikt

Smart är det kanske inte men det går
Har sett någon tråd om folk som lyckats överklocka med mycket bra resultat, inga speciella värmeproblem. Till och med så man fått bättre resultat på 3D mark än 580M.3xxx någonting i poäng.
Men tyckte allt var väldigt omständigt så behöver tydliga och enkla direktiv.

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara varför ASUS N56VZ blivit ersatt av ASUS N56VM på de flesta ställe fast med 630M grafikkort istället? Priset är detsamma som vi köpte våra för med 650M.

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa n74vm är det en uppgraderad version eller en lillebror? Blir så förvirrad med alla modellnr

Tack för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Sen är det sata 3 eller 6? Får man full kraft med ssd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Jag ska köpa n74vm är det en uppgraderad version eller en lillebror? Blir så förvirrad med alla modellnr

Tack för svar

Vad har den för komponenter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Vad har den för komponenter?

Typ samma fast 17'' kan ej länka sitter på jobbet finns på Siba för 9990

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska sälja min Asus N56VZ om någon är intresserad

@lindgrem92 - jag har inga störningar i ljudet, prova med andra drivrutiner. Jag hade lite störningar i form av hackande ljud men nya drivrutiner löste det.
Jag tycker också det är skit konstigt att datorn med 650 kortet är borta, den "nya" är ju betydligt sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanichpaj:

Mycket nöjd med min asus-maskin! Dock hade jag som många andra problem med ljudet, d.v.s optimusprime oljud vid multitask. Jag bytte sedermera hdd till en samsung SSD och gjorde en fräsch win install. Satan i gatan vad datan går bra nu! Så funderar man på att köpa så bör man för en trevligare upplevelse byta upp sig till en SSD! Inte upplevt problem med hög CPU-temp heller men då har jag inte spelat heller. Ligger på typ 45 vid surfning nu.

Avinstallera det förinstallerade virusprogrammet så kommer "optimusprime oljudet" vid multitask samt lagget försvinna! Jag försökte byta drivrutiner och allt vad det innebär, men det enda som hjälpte var att avinstallera det förbaskade programmet. Vet flera som haft samma problem som lyckats lösa problemet genom att göra så.

lycka till

Permalänk
Medlem

Var och hämtade ut lillebrosan igårkväll, och måste säga att det är minst sagt en trevlig maskin. Men det enda jag skulle vilja klaga på är att nätverkskortat inte stödjer 5Ghz.

Edit: känner att en ominstallation vore kanske på sin plats.
Är det bara att dra hem en ISO och installera med produktnyckeln som finns till datorn?

Mycket märkligt. När man kommit in i installationen så kollas ju datorn men då dyker det upp en ruta som säger att drivrutiner till cd/dvd.enhet behövs för att fortsätta installationen. Va? Har jag aldrig varit med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chew:

Var och hämtade ut lillebrosan igårkväll, och måste säga att det är minst sagt en trevlig maskin. Men det enda jag skulle vilja klaga på är att nätverkskortat inte stödjer 5Ghz.

Edit: känner att en ominstallation vore kanske på sin plats.
Är det bara att dra hem en ISO och installera med produktnyckeln som finns till datorn?

Mycket märkligt. När man kommit in i installationen så kollas ju datorn men då dyker det upp en ruta som säger att drivrutiner till cd/dvd.enhet behövs för att fortsätta installationen. Va? Har jag aldrig varit med om.

En ominstallation är verkligen att föredra, känns alltid skönt med en ren installation.
Som jag fattat det så går det installera om windows med den medföljande nyckeln, om det är samma version som nyckel. Vilket borde vara Windows 7 Home Premium.
När det gäller drivrutinerna så hände samma sak för mig när vi installerade windows 7 på skolans dator. Vet inte vad problemet berodde på riktigt men låter som att det saknas drivrutiner för cd/dvd enheten. Pröva med en annan ISO-fil och se ifall det löser problemet!

Permalänk
Medlem

ja, det var ju minsann lite trixit att installera om. Men det gick tillslut nu ska bara en SSD inshandlas, men det får vänta lite till. Men hur som haver, en ominstallation på medföljande hdd gjorde väligt mkt också. Sitter på tåget hem nu, och kan bara säga att jag är riktigt nöjd över maskinen.

Permalänk
Medlem

Något vajsing har hänt med mitt ljudkort/ljudingång. Ska skicka den till Asus support och jag antar att dem ska försöka laga det. Någon som vet hur lång tid det kan ta innan man får tillbaks den? Lite surt, då jag sitter i en sketen studentlägenhet, utan TV och utan annan dator.