Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem

Nån som vet var jag kan läsa om Matte B-kursen?

Ska ha prov på tisdag och vill få kontroll på grunderna

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eDi
Nån som vet var jag kan läsa om Matte B-kursen?

Ska ha prov på tisdag och vill få kontroll på grunderna

Matematikboken? Den bok jag hade när jag läste matte b (matematik 2000-serien tror jag att vi hade), vad mycket bra.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eDi
Nån som vet var jag kan läsa om Matte B-kursen?

Ska ha prov på tisdag och vill få kontroll på grunderna

Har du ingen mattebok?
Det kan ju vara bra att kolla igenom ett par gamla nationella prov som du hittar här

Edit: Finns ju Matte böcker på biblioteket att låna om du inte har någon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme

Matematikboken? Den bok jag hade när jag läste matte b (matematik 2000-serien tror jag att vi hade), vad mycket bra.

Jo men jag tänkte mig någon sida med allting lite mer sammanfattat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hale

Har du ingen mattebok?
Det kan ju vara bra att kolla igenom ett par gamla nationella prov som du hittar här

Edit: Finns ju Matte böcker på biblioteket att låna om du inte har någon.

Jo det har jag. Men som jag sa. Vill ha det mer sammanfattat.

Tack för länken btw.

Permalänk
Medlem

Vill bara berätta att vi kan hjälpa till i realtid i #matte.se @ qnet

Behöver du hjälp kom dit, kan du hjälpa kom dit oxå
Hjälper du tillräckligt många så får du voice :µ

Visa signatur

[size="1"]Jonas "BenCh" Linder[/size]
[size="1"]P4 1.7 GHz ;; 256 RDRAM ;; Gravt Moddad låda :P[/size]

Permalänk
Medlem

Behöver litte hjälp med en del tal. Samtliga kommer från matte C och handlar om "Talföljder och summor".
Uträkningarna ska gärna vara VÄLDIGT lätta att förstå. Steg för steg.

Tal #1.
En gummiboll släpps från höjden 6,5m. För varje studs når den 80% av den tidigare höjden. Vilken sträcka har bollen rört sig omedelbart

a) efter studs nummer 5?
b) efter studs nummer 25?

Tal #2
År 1990 var världskonsumptionen av mineralolja 3*10^9 ton. Den totala råolje reserven på jorden upskattades då till 1*10^12ton. När tar råoljan slut, om förbrukningen

a) ökar med 4% årligen
b) minskar med 4% årligen?

Tal #3

En person ska få 10 000 kr i skadestånd vid slutet av vart och ett av åren 2000 till och med 2005. Vad är det sammanlagda nuvärdet vid slutet av 1999 av detta skadestånd, om ränta på ränta beräknas efter 7%?

Tal #4

Bestäm de sex första heltalen i en geometrisk talföljd där a3 = 20 och a6 = 1280.

Tal #5

A har lovat att vid slutet av 2009 betala 8000kr till B. Men redan vid slutet av 2004, DVS 5 år i förväg vill A göra sig fri från sitt åtagande. Hur mycket är nuvärdet av dessa 8000kr om ränta på ränta beräknas efter 5%, DVS hur mycket bör A vid slutet av 2004 betala B för att denne fem år senare med ränta på ränta ska ha 8000kr?

Det var alla=)
Tack på förhand.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Tjena!

Jag ska konstruera en transformationsmatris som roterar 30 grader runt en axel som går genom punkterna (2,4,1) och (-3,-2,-4).

Någon som kan förklara hur man ska gå till väga? Tyvärr så var jag på DH när vi hade föreläsning om det...

/Christian

Permalänk
Medlem

Det e bara ett tips asså.. det går att få direkthjälp i #matte.se
både raol, damme och kuttarowe e där och vi kan nog besvara de flesta frågorna !

Visa signatur

[size="1"]Jonas "BenCh" Linder[/size]
[size="1"]P4 1.7 GHz ;; 256 RDRAM ;; Gravt Moddad låda :P[/size]

Permalänk
Medlem

Så ni vägrar alltså besvara frågorna här?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

wacoo skulle gärna hjälpa dig men jag suger tyvärr på talföljder :\

Har du inte boken då ?.. står hur du ska göra där väl ?

Visa signatur

[size="1"]Jonas "BenCh" Linder[/size]
[size="1"]P4 1.7 GHz ;; 256 RDRAM ;; Gravt Moddad låda :P[/size]

Permalänk

wacoo: Antar att du också har nationellt prov i Ma C på tisdag?
Jag har inte repeterat talföljdskapitlet än men är uppgifterna inte lösta imorgon kommer jag nog ge mig på dem när jag kommit till det imorgon, om inte för din skull så för min egen.

Nu ska jag sova ut så jag orkar plugga imorgon också...

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Hedersmedlem

Vi vägrar inte besvara frågorna.

edit: Skälet till att jag inte har svarat är att jag är värdelös på summor.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk

wacoo, Så här skulle jag lösa den första uppgiften om nån kom och bad mig göra det:
Studs 1:
6,5+

Studs 2:
6,5*0,8+
6,5*0,8+

Studs 3:
6,5*0,8*0,8+
6,5*0,8*0,8+

Studs 4:
6,5*0,8*0,8*0,8+
6,5*0,8*0,8*0,8+

Studs 5:
6,5*0,8*0,8*0,8*0,8+
6,5*0,8*0,8*0,8*0,8+

Plusa ihop alla studsarna. Tror däremot inte att det kommer att hålla att göra på det sättet i längden
Undrar hur fan jag klarade all matte på gymnasiet egentligen.

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wacoo
Behöver litte hjälp med en del tal. Samtliga kommer från matte C och handlar om "Talföljder och summor".
Uträkningarna ska gärna vara VÄLDIGT lätta att förstå. Steg för steg.

Tal #1.
En gummiboll släpps från höjden 6,5m. För varje studs når den 80% av den tidigare höjden. Vilken sträcka har bollen rört sig omedelbart

a) efter studs nummer 5?
b) efter studs nummer 25?

Tal #2
År 1990 var världskonsumptionen av mineralolja 3*10^9 ton. Den totala råolje reserven på jorden upskattades då till 1*10^12ton. När tar råoljan slut, om förbrukningen

a) ökar med 4% årligen
b) minskar med 4% årligen?

Tal #3

En person ska få 10 000 kr i skadestånd vid slutet av vart och ett av åren 2000 till och med 2005. Vad är det sammanlagda nuvärdet vid slutet av 1999 av detta skadestånd, om ränta på ränta beräknas efter 7%?

Tal #4

Bestäm de sex första heltalen i en geometrisk talföljd där a3 = 20 och a6 = 1280.

Tal #5

A har lovat att vid slutet av 2009 betala 8000kr till B. Men redan vid slutet av 2004, DVS 5 år i förväg vill A göra sig fri från sitt åtagande. Hur mycket är nuvärdet av dessa 8000kr om ränta på ränta beräknas efter 5%, DVS hur mycket bör A vid slutet av 2004 betala B för att denne fem år senare med ränta på ränta ska ha 8000kr?

Det var alla=)
Tack på förhand.

Du behöver formeln för geometrisk summa: 1+k+k²+...+k^n = (1-k^(n+1))/(1-k)

uppgift 1 löses genom att se att sträckan efter n studsar blir 6.5+2*6.5*0.8+2*6.5*0.8²+ ... +2*6.5*0.8^(n-2)+6.5*0.8^(n-1)

i uppgift 2 ser man att konsumerad olja blir 3*10^9*1+3*10^9*1.04+3*10^9*1.04²+...+3*10^9*1.04^n om produktionen ökar.
om produktionen minskar är kvoten 0.96 ist. för 1.04

uppgift 4 så ansätter man an=C*k^n
man vet a3 och a6 vilket ger två ekvationer och man har två obekanta, C och k.

uppgift 5, antag beloppet C
C*1.05^5=8000, beloppet ökar med en faktor 1.05 vid varje årsskifte

På uppgift 3 så kan anta att nuvärdet är C.
Ställ upp att man ska ha lika mycket pengar 2005 med båda "metoderna", vilket blir:
C*1.07^6=10000*(1+1.07+1.07²+1.07^3+1.07^4+1.07^5)

Hoppas det hjälpte nånting.
Du får väl be din lärare om hjälp om du behöver detta mer noggrant förklarat.

Permalänk

DERIVERINGSREGLER!

Vilken deriveringsregel ska man tillämpa för:

f(x) = a*e^(bx)

där a och b är konstanter?

Permalänk
Medlem

Re: DERIVERINGSREGLER!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av el_bonito
Vilken deriveringsregel ska man tillämpa för:

f(x) = a*e^(bx)

där a och b är konstanter?

Kedjeregeln, som säger att derivatan av g(h(x)) blir h'(x)*g'(h(x))
här kan vi skriva f(x)=g(h(x)) där g(y)=a*e^y och h(x)=bx
g'(y)=a*e^y och h'(x)=b, dessa kan du nog?

nu är det bara att sätta ihop: f'(x)=h'(x)*g'(h(x))

Permalänk

"#¤%#"¤ redovisningsuppgift..

Behöver lite hjälp med en redovisningsuppgift jag har åkt på.
Den lyder någonting så här:
Kineserna använde denna formel för att räkna ut arean på ett cirkelsegment:
A = (h/2)*(b+h)

Sedan ska man räkna ut hur bra approximationer de får för 0<b<2r.

Jag har fibblat ut den formel som kinesernas ska jämföras med:
A = (1/2)*r^2(cos^-1((2r^2-b^2)/2r^2)-sin(cos^-1((2r^2-b^2)/2r^2))) (Denna fungerar, har testat, men det är inte den som är problemet.)
Men för att kunna jämföra dessa måste jag få kinesernas formel beroende av r, eller kanske rättare sagt få ut h i nån formel beroende av r, (om jag har fattat saken rätt alltså), och det är där det kruxar...

edit: Weiii, tror jag har fixat det nu, ta i trä...

Visa signatur

"If the police kills two of his men, Veerappan kills four policemen"

Permalänk
Medlem

Thnx raol. Hade nog kunnat fixa några av de där frågorna själv, kom jag på nu. Har dock litte fler tal som jag har problem med, lägger upp dom här sen ifall du har lust o lösa de också=)

Korkenzieher vi har inte vårat nationella C prov för än på torsdag. Adda mig på ICQ(45285418), så kan du berätta alla frågor som kommer på provet=)

Edit: wacoo som sitter på ESDs acc.

Visa signatur

Glömmer att logga ut :D

Permalänk
Medlem

Usch har också prov i Ma C imorgon... Har köpt hem lite cola och nu ska jag bänka mig framför matteboken

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevlar
Usch har också prov i Ma C imorgon... Har köpt hem lite cola och nu ska jag bänka mig framför matteboken

bättre att gå och lägga sig tidigt så man e utvilad imorrn

Permalänk
Medlem

Jo men några timmar nu på eftermiddagen får jag ägna åt matten... Fan jag kommer få svårt, ingen aptit på morgonen, och det är ju 4 timmar utan paus :/ ... Kanske kan ta med sig ett äpple eller nåt.

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ESD
Korkenzieher vi har inte vårat nationella C prov för än på torsdag. Adda mig på ICQ(45285418), så kan du berätta alla frågor som kommer på provet=)

Edit: wacoo som sitter på ESDs acc.

Heh, vi får väl se, icq står i profilen om det är nåt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevlar
Usch har också prov i Ma C imorgon... Har köpt hem lite cola och nu ska jag bänka mig framför matteboken

Borde göra detsamma, betyget hänger ganska mycket på det tack vare slarv tidigare...
Kruxet är bara att datorn står på skrivbordet, lätt distraherande...
Väntar på hämtpizza som ska komma om 30-40 min så jag börjar efter det...

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem

Jag stänger ner burken nu... Jag ligger på gränsen VG/MVG i matte så jag måste klara detta bra nu... Hejdå :/

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevlar
Jag stänger ner burken nu... Jag ligger på gränsen VG/MVG i matte så jag måste klara detta bra nu... Hejdå :/

Väldigt samma sak här... :/
Måste också komma igång nu snart...

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem

Nån som kan lösa ekvationen: (x+1/x)^2 - 1/x = x + 12

Permalänk
Medlem

(x+1/x)^2 - 1/x = x+12
jag förkortar bort x:
(x+1)^2 - 1 = x^2 + 12x
x^2 + 2x + 1 - 1 = X^2 + 12x
10x = 0
x = 0
som jag får det så blir x = 0, alltså är det inte en giltig ekvation eftersom man inte kan dela ett tal med 0. Men jag kan ha fel...:)

Permalänk

(1/x) = x^-1 iallafall.

Visa signatur

"If the police kills two of his men, Veerappan kills four policemen"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av canton
(x+1/x)^2 - 1/x = x+12
jag förkortar bort x:
(x+1)^2 - 1 = x^2 + 12x
x^2 + 2x + 1 - 1 = X^2 + 12x
10x = 0
x = 0
som jag får det så blir x = 0, alltså är det inte en giltig ekvation eftersom man inte kan dela ett tal med 0. Men jag kan ha fel...:)

Du kan ju inte förkorta bort x genom att multiplicera med x. Gånga med x^2 istället eftersom (x+1/x)^2 = x^2 + 1/x^2, eller har jag fel?
Då skulle det väl bli en fjärdegradare om jag inte misstar mej, byt ut x^2 mot t (eller nåt annat) och räkna ut det. Borde väl inte va så svårt?

Visa signatur

medieteknik. wehhaaa!

Permalänk
Medlem

sorry, jag tänkte helt fel. Jag tänkte att (x+1/x) var (x+1)/x det var därför det blev helt fel:)

Permalänk
Medlem

Matte D NP

Suck... Fick tillbaka np i matte d idag. Det som vi gjorde i fredags. Har nog aldrig varit mer missnöjd med ett matteprov än idag. Riktigt illa.. Fattar inte hur dom kunde göra provet så svårt. Inte ens mattesnillena på skolan klarade sej med mindre än 8 fel typ..
De nationella proven vi fick kolla på (senaste från vt 2002) var skitenkla. Sen kommer man till skolan på fredamorronen och tror att allt kommer gå fint. T.o.m. första delen gick lite halvkasst... Usch! Och så har vi ju vår mattelärare som bara räknar med poäng på prov när han sätter betyg.. Suck. Suck suck suck....

Visa signatur

medieteknik. wehhaaa!