Iphone 5 slår nytt försäljningsrekord – två miljoner förbokningar på ett dygn

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Att achamsuuuuåång ens gör sin reklam där dom jämför specsen på S3 mot i5 visar ju bara på att dom inte förstått marknaden.

En lustig effekt, om inte ett direkt resultat av Samsungs reklam, är att jag på senare tid stött på fler och fler vanliga konsumenter som gör följande skillnad: "vad är bättre en smartphone eller iPhone?".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Allt detta hat fascinerar mig.

...
Att hata Apple har blivit den kult som Apple-användandet påstods vara, och grupptrycket är helt klart åt andra hållet.

Det är fascinerande, men inte konstigt. Att Apple hatas av en stor andel av nördarna är snarare väntat. Trots allt baseras en stor del av Apples framgångar på att de i viss mån räddat "vanligt folk" från nördväldet som dominerat teknikvärlden under lång tid.

Att t.ex. smartphones inte längre är en mardröm att använda för gemene man är Apples förtjänst - just eftersom Apple är det kanske enda IT-företag som inte är nördstyrt. Att det inte är helt oproblematiskt att svälja för t.ex. Sweclockers publik är inte svårt att förstå.

Visa signatur

A64 3500+, GeForce 7800 GT, 2 GB RAM
Mac Mini 1.25 GHz // 1 GB RAM
iPod Nano 4 GB Rev 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Allt detta hat fascinerar mig. I mina ögon är två olika ekosystem just det, två olika ekosystem som erbjuder olika saker för olika preferenser. Apple har ett väldigt väl integrerat ekosystem, Android har ett väldigt öppet, och Microsoft har ett väldigt minimalistiskt. Jag använder iPhone av just den anledningen. Men jag har absolut ingenting emot Android, det är ett fantastiskt bra operativsystem. Samma sak med Windows Phone.

Det talas och viskas om att det är grupptryck som får en att köpa en iPhone, men jag har hittills inte sett något bevis på det. Framför allt i Sverige märker man snarare motsatsen: köper man en Apple-produkt idag så blir man märkt som fanatiker, hipster, bortskämd snorunge. Det finns inget mediautrymme för en Apple-produkt idag som inte översvämmas av kommentarer som letar rätt på varenda detalj som finns att klaga på, några rent av hittar på några nya som inte ens är rimliga. Som att "nu behöver man ju nytt skal, klart Apple ska tjäna pengar på det också!", trots att så är fallet med alla andra telefonuppgraderingar på marknaden. "Ny kontakt som man behöver adapter till!" trots att den gamla faktiskt höll sig kvar på marknaden i nio år, och att det sällan ens existerar en adapter när andra tillverkare byter kontakttyp.

Jag är helt ärlig när jag säger att hatet är nästan helt och hållet enkelriktat. Jag ser sällan eller rent av aldrig en iPhone-användare som kallar en Andoid-användare för hjärndöd slav, men jag ser dagligen det omvända. Man ser aldrig en nyhet om en ny Samsung-telefon som spammas med inlägg om att användarna är äckliga, hjärntvättade verktyg.

Den genomsnittlige iPhone-ägaren är inte en hipster, en bortskämd snorunge eller en sliskig stekare med börsjobb. Den genomsnittlige iPhone-användaren är en helt vanlig människa, en individ som alla andra som bara råkar gilla sättet Apple har implementerat sina tjänster.

Jag finner det faktiskt oroande. Bara på facebook-länken till den här nyheten kallades väldigt snabbt kunderna rent av för djur, apor och fanatiker. Frågan är hur lång tid det tar innan allt detta hat börjar manifestera sig utanför datorskärmen? Hur lång tid innan vissa skäms över sina telefonpreferenser i skolor och på arbetsplatser när människorna bakom skärmen börjar applicera sina åsikter likadant i riktiga livet, vissa blir rent av rädda för att visa sin telefon för att de kan komma att bli kallade djur, slavar och snorungar?

Att hata Apple har blivit den kult som Apple-användandet påstods vara, och grupptrycket är helt klart åt andra hållet. Hatar du inte Apple så är du hjärntvättad. Om jag kan hålla mig till ett ekosystem utan att hata de andra, utan rent av uppskatta vad även de har att erbjuda och faktumet att konkurrensen driver hela branschen framåt, varför kan inte alla andra det?

Exakt så!
Det är ju motståndarna till Apple som mer liknar en sekt.
Låt folk köpa vad de vill!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gulgnu:

Det är fascinerande, men inte konstigt. Att Apple hatas av en stor andel av nördarna är snarare väntat. Trots allt baseras en stor del av Apples framgångar på att de i viss mån räddat "vanligt folk" från nördväldet som dominerat teknikvärlden under lång tid.

Att t.ex. smartphones inte längre är en mardröm att använda för gemene man är Apples förtjänst - just eftersom Apple är det kanske enda IT-företag som inte är nördstyrt. Att det inte är helt oproblematiskt att svälja för t.ex. Sweclockers publik är inte svårt att förstå.

Jag tror du är ute och cyklar här gulgnu. Nörd har emellanåt t o m varit ett fashion-statement, men om vi håller oss till vad du tycks syfta på med ordet "nörd" är min erfarenhet snarare den motsatta: på forum där riktiga nördar, eller ofta mer korrekt geeks, strålar samman är hatet mindre än på sådana här ställen som Sweclockers som knappast är ett "nördtillhåll".

För det andra på vilket sätt skulle Steve Jobs inte platsa som nörd eller geek? Eller var syftet bara att spå på en stereotyp bild och istället rikta hatet mot en annan grupp, om än extremt svårdefinierad? Ett hat ska alltså förstås genom differentiering där sedan hat riktas mot en annan grupp.

Permalänk
Medlem

sjukt vad folk blir taggade för en ny telefonjävel som inte ens har så mycket nytt jämfört med 4.. fattar ej denna överdrivna hype kring allt vad apple släpper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Min länk blev bort redigerat
Tycker mitt videoklipp visade hur dum konsumenter kan vara och skulle behöva sig en tankeställare till varför dom köper en ny telefon. Men det klipper var tydligen "Meme".
Jag antar att det beror på personlig åsikt hos moderatorn. Och i sådant fall ej bör vara moderator, vilket jag för övrigt inte tycker ungt folk ska vara då dom ofta kan vara omogen och ha svårt att se saker objektivt.
För det finns många länkar och videoklipp i forumet som är helt irrelevanta men ändå får vara kvar.

Borde finnas ett enkelt kontaktformulär om klagomål riktade till sweclockers.

Varsågod: http://www.sweclockers.com/kontakt.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swebbe:

Tror många kmr bli missnöjda med 5:an rent spontant, designen är fulare än förra versioner imo

Smaksak. Tycker det är den snyggaste luren de släppt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Inte alls förvånad, då Iphone är så populär och det inom många kretsar är status att ha den. Vilket innebär att en ny Iphone 5 nu kan öka ens sociala status.

Skrivet av IcedEarth:

Inom min krets blir man inte automatiskt populär av en iPhone, du måste du ha väldigt konstiga vänner. Dock tycker dom att iPhone är jävligt snygg!

5:an ser ju så väldigt annurlunda ut jämfört med 4/4S ??? ..or not?

Få kan nog säga att dom är helt neutrala i detta fallet men seriöst, varenda unge och en stor del av de vuxna vill ju ha ifåne bara för att?? Visst finns det en annan stor grupp som även vill ha dom för att dom tycker om att jobba i dom helt klart men den breda massan inräknat vanliga svenson, ungar etc..etc..? Skulle inte tro det då dom knappast är den tekniska typen och hänger på sweclockers varje dag? Som tex i förorterna där varenda unge har en och naturligtvis är deras ifån det bästa som finns PUNKT SLUT, har själv frågat en hel drös av dom varför det är så men ingen hittills har kunnat ge ett tillfredställande svar? Bara för att är inte ett OK svar, det är inte heller att repetara ifån e best 5-10ggr på raden...

Ifall det sedan är bra el dåligt, rätt el fel att vilja ha en ny iphone får andra ta och reda ut då jag själv inte har något emot någon telefon där ute by default! Tycker det finns en del att säga om hur vissa företag beter sig däremot men det är en diskussion för en annan dag på annat ställe!

Permalänk
Medlem

Som några andra varit inne på innan så är 5:an en klara uppgradering för dom som köper/får sina telefoner med 24 månaders abonnemang, men skulle till och med säga att om det nu ligger någon sanning i de så kallade benchmark testerna samt påståendet/löftet att den är dubbelt så snabb som 4S är en värdig uppdatering dock kanske lite onödigt att byta varje år i min mening.
Jag tillhör dom som byter vart annat år började med 3G sen 4:an och kommer nu skaffa mig 5:an. Jag gör det inte för att jag tror/påstår att det är den bästa telefonen på marknaden eller för att alla andra gör det. Jag gör det för enkelheten och tryggheten i att jag redan känner till produkten då den inte är totalt ultra radikalt förändrad.
Jag gillar enkelheten och det faktum att man inte kan tweeka och pilla sönder saker utan att verkligen bete sig åt. Det är en telefon trots allt ingen gaming rigg det är heller ingen processor maskin som ska sitta och cruncha algoritmer i nåt vetenskapligt syfte 24/7. Den ska gå att ringa med ta en bild/filmsnutt när man inte har en riktig kamera/videokamera i närheten som det sällan gör när jag till exempel är ute med min son i skogen eller på stan och han gör nåt tokigt osv. Den ska ha lite spel om man vill fördriva tiden i en tråkig stund samt skall gå att surfa på för allmän förströelse tid. Hur många mhz och mb hit och dit GPU och CPU etc etc innehåller spelar föga roll då det är helheten och hur den arbetar med det den har att tillgå som spelar roll. Iphones är simpla att lära sig och begränsade vilket jag anser vara ett + förstår inte varför allt måste vara öppet och tweekbart. Det är inte många år sedan vi hade polyphoniska ringsignaler och svindyra minut taxor och 160 teckens max gräns på sms .
Men likförbannat var folk nöjda för det med.
Ska man multitaska hit och tweeka dit och optimera m.m så hör det väl ändå hemma på datorer. Inte katten spelar det någon roll eller ändra ens liv om en websida laddar en nano snabbare. Du är ju redan 5 sekunder fördummad/begränsad mot vad du är med tangentbord och mus och sittande ergonomiskt vid ditt skrivbord.
Var och en har sina värderingar och bra är väl det för annars hade våran värld varit väldans enformig och dikterad. Att sitta och kasta paj hit och dit framställer ju bara en själv som en imbecill person.
Tycker att det är jättekul att det går så bra för apple för det triggar i sin tur samsung till att bli ännu bätttre som i sin tur triggar apple och det i slutändan resulterar i att vi konsumenter får mångfald av produkter att välja bland som gör oss lyckliga.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Påstod dem inte att designen var helt ny också? Jag tycker då minsann inte det och förstår inte vad dem snackar om. Sen att ha en längre skärm ser jag egentligen ingen som helst nytta med så länge man inte är 12 och inte har en tv eller dator och då alltså tänkt spela/se på film med sin nya telefon. Nää.. de tidigare versionernas storlekar är nog maxgränsen på hur en telefon ska vara till storleken då de är på gränsen till att bli för stor att ha i jeansfickan, enligt mig.

Kommer ihåg för några år sedan då mindre var bättre, nu är alla på telefonmarknaden ute efter att skaffa sig en laptop/surfplatta och snart får vi ha datorväskor till våra telefoner och det tycker jag är löjligt.

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Trooper - Mobo: Asus MAXIMUS V FORMULA - CPU: Intel Core i7 3770K 4,6Ghz - Kylare: Phanteks PH-TC14PE - RAM: Corsair 16gb 1600Mhz - GPU: EVGA GeForce GTX 680 FTW 2048MB (SLI) - PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold - Lagrings enheter: Samsung 830 256GB & Seagate Barracuda 3TB

Permalänk
Medlem

Då den nya är tunnare så tror jag inte den kommer kännas större i en ficka. Det är bara en gissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Inte alls förvånad, då Iphone är så populär och det inom många kretsar är status att ha den. Vilket innebär att en ny Iphone 5 nu kan öka ens sociala status.

Sedan tror jag allt Iphone 5 kommer sälja bra ett långt tag framöver, då den är en mycket bra telefon. Den är kanske lite dyr, men många är beredda på att betala för att få den.

Bryr man sig om vilken telefon sina polare har så har man problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Då den nya är tunnare så tror jag inte den kommer kännas större i en ficka. Det är bara en gissning.

Så mycket tunnare är den ju inte, men den är märkbart längre i höjd. Allt man kan göra är väll att gissa, vänta och sedan se.

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Trooper - Mobo: Asus MAXIMUS V FORMULA - CPU: Intel Core i7 3770K 4,6Ghz - Kylare: Phanteks PH-TC14PE - RAM: Corsair 16gb 1600Mhz - GPU: EVGA GeForce GTX 680 FTW 2048MB (SLI) - PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold - Lagrings enheter: Samsung 830 256GB & Seagate Barracuda 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag tror du är ute och cyklar här gulgnu. Nörd har emellanåt t o m varit ett fashion-statement, men om vi håller oss till vad du tycks syfta på med ordet "nörd" är min erfarenhet snarare den motsatta: på forum där riktiga nördar, eller ofta mer korrekt geeks, strålar samman är hatet mindre än på sådana här ställen som Sweclockers som knappast är ett "nördtillhåll".

Jag får nog säga att 99 procent av svenska folket inte skulle hålla med dig här. Om vi som läser SweC inte är nördar, då finns det inte många nördar här i världen.

Skrivet av KimTjik:

För det andra på vilket sätt skulle Steve Jobs inte platsa som nörd eller geek? Eller var syftet bara att spå på en stereotyp bild och istället rikta hatet mot en annan grupp, om än extremt svårdefinierad? Ett hat ska alltså förstås genom differentiering där sedan hat riktas mot en annan grupp.

Steve Jobs har många nördegenskaper (teknikintresset i första hand, naturligtvis), men även en stark konstnärlig sida och ett intresse för humaniora och estetik. Det var den (mycket ovanliga) kombinationen som lät honom bygga upp ett företag (tillsammans med hans enorma energi och hänsynslösa personlighet) som förmådde att avnördifiera tekniken så att den blev mindre ful, skrämmande och svåranvänd för vanliga människor.

Visa signatur

A64 3500+, GeForce 7800 GT, 2 GB RAM
Mac Mini 1.25 GHz // 1 GB RAM
iPod Nano 4 GB Rev 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iGtfo:

Så mycket tunnare är den ju inte, men den är märkbart längre i höjd. Allt man kan göra är väll att gissa, vänta och sedan se.

Den är 8.6mm längre. Volymen är totalt mindre än vad tidigare modell har.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gulgnu:

Jag får nog säga att 99 procent av svenska folket inte skulle hålla med dig här. Om vi som läser SweC inte är nördar, då finns det inte många nördar här i världen.

Steve Jobs har många nördegenskaper (teknikintresset i första hand, naturligtvis), men även en stark konstnärlig sida och ett intresse för humaniora och estetik. Det var den (mycket ovanliga) kombinationen som lät honom bygga upp ett företag (tillsammans med hans enorma energi och hänsynslösa personlighet) som förmådde att avnördifiera tekniken så att den blev mindre ful, skrämmande och svåranvänd för vanliga människor.

Nej, det finns faktiskt inte så många nördar i verklig bemärkelse, och majoriteten här är långt ifrån det slag av nördar som är relevant. Om vi använder benämningen vidare saknar det substans, eftersom du lika gärna kan vara en Apple-pryl nörd som något annat. Så ja i den meningen är forumet fullt av nördar, men knappast av det slag som utvecklar/använder komplexa svårfattliga datortillämpningar, något som svenska folkets åsikt har liten påverkan på.

Det är inget ovanligt att vara nörd/geek name it, och samtidigt konstnärlig. I mina ögon är det mer unikt att Steve Jobs med sin karisma kunde sälja in sitt koncept för vad som är enkelt; tricket få lyckas med är att få konsumenten att med hull och hår köpa att en pryl fyller ett otillfredsställt behov. I det lägger jag ingen åsikt om produktens kvalitet, för detsamma gäller för skräp- som kvalitetsprodukter. När du talar om Apple och humaniora har du faktiskt i detsamma köpt Apples budskap, ett budskap som kan vara sant, men som framför allt är en del av den image Apple velat skapa kring sitt varumärke. Det kluriga för oss människosvampar, alltså hur vi av naturen suger åt oss intryck utifrån och gör dessa till en del av oss själva, är att urskilja gränsen mellan vad vi själva empiriskt kommit fram till och vad andra övertygat oss om.

Permalänk
Medlem

När det gäller iPhone 5 och 4G/LTE i Sverige så lär den ju inte fungera i det nuvarande 4G-nätet men både Telia och Net4Mobility (äger Telenor och Tele2s gemensamma 4G-nät) köpte plats i 1800Mhz-bandet förra året. Telias kundtjänst skrev det här på Twitter i förra veckan: "Vad gäller 1800-bandet så har vi möjligheten och planerar utbyggnad av vårt 4G-nät på det frekvensbandet under nästa år."

Den iPhone 5 som kommer till Sverige kommer troligtvis stöda 4G/LTE i 1800Mhz-bandet och därmed borde man kunna använda den i Telias 4G-nät efter utbyggnaden. När det gäller Net4Mobility har dom väl inte gått ut med några planer om utbyggnad av sitt 4G-nät i 1800Mhz-bandet ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Endå skickar du länk till prisjakt med exakt de priser jag sa och säger att jag trollar.

Ursäkta mig, priserna på prisjakt kommer inte gälla sen eter realese. De är bara priserna för förhandsbokning eftersom Iphone inte fått något bestämt pris än.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Nej, det finns faktiskt inte så många nördar i verklig bemärkelse, och majoriteten här är långt ifrån det slag av nördar som är relevant. Om vi använder benämningen vidare saknar det substans, eftersom du lika gärna kan vara en Apple-pryl nörd som något annat. Så ja i den meningen är forumet fullt av nördar, men knappast av det slag som utvecklar/använder komplexa svårfattliga datortillämpningar, något som svenska folkets åsikt har liten påverkan på..

När det gäller definitioner av svenska ord är svenska folkets uppfattning rätt relevant. Eftersom det är dem du ska använda din svenska till att kommunicera med. Och jag syftar inte på "komplexa svårfattliga datortillämpningar" som du uppfattar dem - utan som gemene man uppfattar dem. I princip allt som diskuteras på SweC är i den bemärkelsen att betrakta som "komplexa svårfattliga datortillämpningar" för den majoritet som bara vill att datorn ska starta utan strul så att de kan komma in på Facebook.

Skrivet av KimTjik:

Det är inget ovanligt att vara nörd/geek name it, och samtidigt konstnärlig.

Jag påstår att konstnärligt / estetiskt lagda tekniknördar med humanioraintresse är en distinkt minoritet bland tekniknördar överlag.

Skrivet av KimTjik:

"I mina ögon är det mer unikt att Steve Jobs med sin karisma kunde sälja in sitt koncept för vad som är enkelt; tricket få lyckas med är att få konsumenten att med hull och hår köpa att en pryl fyller ett otillfredsställt behov.".

Hans karisma var en del av paketet, men den var rätt sekundär relativt företagets produkter i sig, enligt min uppfattning.

Skrivet av KimTjik:

"I det lägger jag ingen åsikt om produktens kvalitet, för detsamma gäller för skräp- som kvalitetsprodukter. När du talar om Apple och humaniora har du faktiskt i detsamma köpt Apples budskap, ett budskap som kan vara sant, men som framför allt är en del av den image Apple velat skapa kring sitt varumärke."

Ja, jag argumenterar för att den bilden huvudsakligen är sann. Att Jobs var mycket intresserad av humaniora, etc. är knappast omtvistat. Att påpeka att det kanske inte är sant är bara en meningslös plattityd, om du inte försöker antyda något mellan raderna (vilket jag misstänker är fallet).

Skrivet av KimTjik:

"Det kluriga för oss människosvampar, alltså hur vi av naturen suger åt oss intryck utifrån och gör dessa till en del av oss själva, är att urskilja gränsen mellan vad vi själva empiriskt kommit fram till och vad andra övertygat oss om."

Det är naturligtvis en central del av att vara människa, men det är liksom ditt tidigare påstående en plattityd, förutsatt att du inte försöker insinuera någonting mellan raderna (vilket jag återigen misstänker är fallet).

Visa signatur

A64 3500+, GeForce 7800 GT, 2 GB RAM
Mac Mini 1.25 GHz // 1 GB RAM
iPod Nano 4 GB Rev 1.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gulgnu:

När det gäller definitioner av svenska ord är svenska folkets uppfattning rätt relevant. Eftersom det är dem du ska använda din svenska till att kommunicera med. Och jag syftar inte på "komplexa svårfattliga datortillämpningar" som du uppfattar dem - utan som gemene man uppfattar dem. I princip allt som diskuteras på SweC är i den bemärkelsen att betrakta som "komplexa svårfattliga datortillämpningar" för den majoritet som bara vill att datorn ska starta utan strul så att de kan komma in på Facebook.

Jag påstår att konstnärligt / estetiskt lagda tekniknördar med humanioraintresse är en distinkt minoritet bland tekniknördar överlag.

Hans karisma var en del av paketet, men den var rätt sekundär relativt företagets produkter i sig, enligt min uppfattning.

Ja, jag argumenterar för att den bilden huvudsakligen är sann. Att Jobs var mycket intresserad av humaniora, etc. är knappast omtvistat. Att påpeka att det kanske inte är sant är bara en meningslös plattityd, om du inte försöker antyda något mellan raderna (vilket jag misstänker är fallet).

Det är naturligtvis en central del av att vara människa, men det är liksom ditt tidigare påstående en plattityd, förutsatt att du inte försöker insinuera någonting mellan raderna (vilket jag återigen misstänker är fallet).

Det finns ingen anledning att känna dig pikad av insinuationer. Det som du misstänker vara insinuationer är bara ett semantiskt försök att inte lägga in en egen värdering i saken.

Ditt första stycke blir ett cirkelargument. Nördväldet du pekade ut påverkar konkurrerande IT-företag till Apple, något du uttryckligen också skrev (citat: "Apple är det kanske enda IT-företag som inte är nördstyrt"). Det har alltså varken med svenska folkets åsikt eller Sweclockers medlemmar att göra, eller hur? Det var det jag reagerade på. Apple hade inte kommit dit de gjort utan signifikativ hjälp av detta "nördväldet". Dessutom står jag fast vid att jag möter noterbart mindre uttryck av det hat som diskuterats bland dessa s k nördar.

Humaniora är ett så pass brett spektrum av kunskaper/intressen att du närmast hade fått lobotomera nördarna för att komma ner på en "distinkt minoritet" (uttrycket antyder samtidigt att du menar att denna grupp är tydligt urskiljbar). Ett vackert ord behöver inte inrymma något unikt; ett nördintresse kan ju lika väl vara en del av densamma humaniora, som en manga- eller kalligrafiintresserad programmerare.

Jag har inte ens ifrågasätt Jobs intresse för humaniora, eller att han fullföljde en kurs i kalligrafi. Det var överhuvudtaget inte poängen. Poängen är att Apple profilerar sig i marknadsföring som ett företag där teknik möter humaniora. Apple grundades inte för att lämna ett historiskt avtryck inom konsten, utan för att producera tekniska prylar och tjäna pengar, och humanioratouchen är just nu en del av den strategin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag förstår vad du menar:)

Tyvär verkar det som att precis som du skriver, föräldrarna kastar på deras barn en iPhone för dessa ser man absolut överallt, speciellt i yngre åldrar av nån anledning, antagligen tjatar ungarna på sina päron som inte kan säga nej och stå för det, slå ned foten i golvet liksom.

Tider förändras, var bättre förr hehe.

Sedan kastar de omkring dem som att det var papper. Borde lära ungarna lite hyffs!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På ett otrevligt inlägg och svar på det.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Även om jag sitter på en iPhone själv (och tycker att det fungerar rätt bra) så kan jag knappt bärga mig till den dagen då Apple äntligen släpper en flopp och faktiskt trillar ner på jorden igen. Jag vet att det sagts många gånger förut men jag blir verkligen förbluffad över hur detta företag kan vara en sådan överdriven framgångssaga. Jag menar givetvis inte att jag vill att de ska gå i konkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haapppoooo:

Varför ens kommentera om man ej vet vad man pratar om, med jailbreak kan man ha winterboard och dreamboard, det finns tusentals teman... Villa ändrar bara hur det ser ut och andra hur "allt" är! Det är som dag och natt!
Sen att man även kan välja mellan en hel uppsjö av "tweaks" gör det ännu bättre... Många är ju så bra att jag ej skulle klara mig utan.
Ja jag är ett Apple Fan men jag har faktiskt prövat android och visst android har några fördelar men iOs har fler (när man jailbreakat)
Sist men inte minst är faktumet att det är så lätt och billigt att byta delar i dem mycket bra. (de går ej sönder lätt)

http://mycolorscreen.com/

Nuff said...

Nej men skämt o sido. Det där Dreamboard verkade ju ganska smutt. Finns det många widgets till iPhone för Dreamboard? Typ så man ser RSS-feeds/emails/bankkonto/väder etc. direkt på skärmen utan att behöva klicka på en ikon? isf. så tar jag tillbaka det jag tidigare skrev.

Permalänk
Medlem

Kan ha och göra med att apple användare bytar ut sin iphone när det kommer en ny modell, en annan kör på sin mobil tills den blir seg och jobbig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KimTjik:

En lustig effekt, om inte ett direkt resultat av Samsungs reklam, är att jag på senare tid stött på fler och fler vanliga konsumenter som gör följande skillnad: "vad är bättre en smartphone eller iPhone?".

Jag fick frågan i förrgår: "Vad är skillnaden på en smartphone och en Android?" (med svenskt uttal på Android). "Iphone" var ett känt begrepp för personen. Jag klagar inte på frågan i sig, vet man inte så måste man ju få fråga, men klart är att det råder mycket förvirring kring begreppen för "vanliga människor".

Det är ju en av de inneboende fördelarna för Apple i allmänhetens ögon: en Iphone är en Iphone, utan vidare komplikationer. "Vad är en Android?" "Det är ett operativsystem som många olika tillverkare använder i sina mobiler." och de blir blanka i ögonen runt "opera...". "Min kompis har en HTC, kan jag ha samma program på en LG?", osv. OHA har inte riktigt fått ut/satsat på att få ut budskapet om vad Android är, men det verkar ju visserligen gå väldigt bra ändå, så man kanske inte ska klaga...

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

Liksom sades ovan:

*Tråd rensad*
På ett otrevligt inlägg och svar på det.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phz:

Jag fick frågan i förrgår: "Vad är skillnaden på en smartphone och en Android?" (med svenskt uttal på Android).

Förvirringen är total, men försäljningen går som smort!

Mindre viktigt, men jag tycker t o m att det är lite kul att Android ofta får svenskt uttal även i nyhetskanaler. Ordet är ju trots allt varken engelskt eller svenskt. Fast ditt exempel blir lite av parodi på att varken välja engelska rakt av, eller svenska. För skoj skull kollade jag hur den svenska sidan i Wikipedia för smarttelefon ser ut. Samma blandning där: "smarttelefon" omdirigeras till "smartphone", men i artikeln är det en blandning av "smarttelefon" och "smartphone". Inte konstigt det blir förvirrat! iPhone har ju visserligen också fått svenskt uttal, fast då rör det sig om en medveten lek med ord.

Edit: "den svenska sidan" saknade helt hänvisning, men det skulle alltså vara "Wikipedia".

Permalänk
Medlem

Jag är lite förvånad över att folk säger att det är en så liten uppgradering när Apple äntligen har förstorat skärmen och ordnat ett modernare aspektratio på den. Nu är jag inte riktigt målgruppen men enligt mina tankar måste det ha varit väldigt efterlängtat då jag själv tyckte det var konstigt att de behöll den lilla skärmen redan vid Iphone 4, och än mer så vid 4S (tänker mest på åren de kom, snarare än versionerna i sig).

Jag vet inte om jag tycker att Iphone 4 gjorde någon större revolution än en skärmändring och 4S gjorde det definitivt inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_ww:

Kan ha och göra med att apple användare bytar ut sin iphone när det kommer en ny modell, en annan kör på sin mobil tills den blir seg och jobbig.

Det tror jag inte men Apple är duktiga på att behålla sina kunder så alla som köpte Iphone 4 för 2 år sedan med 24 månaders abb vill nu ha en ny. Sen finns det nog en hel del med 3GS fortfarande också som vill ha en ny. Tror det är ganska få 4S ägare som köper en ny men visst finns det nog en del som bara måste ha det senaste hela tiden. Annars hade vi inte haft allt gnäll om "Vafan den är ju samma som förra året". Ja det hinner inte ske så mycket utveckling på ett år så självklart är det inte så stor skillnad.