Allt ser rätt ut, men datorn startar inte!

Permalänk
Medlem

Allt ser rätt ut, men datorn startar inte!

Datorn startar INTE ALLS när jag klickar på startknappen. Inget ljud, inget pip, surrande eller något! Vad är felet?

1. Jag tycker allt ser 100% korrekt ut (har byggt 3 gånger tidigare utan några problem alls).
2. PSU klarar av allt i datorn (600w) och är PÅ, med sladden och allt i kontaktuttaget (moderkortet LYSER gult).
3. Både 24-pin och 4-pin kablarna sitter i moderkortet.
4. Startknappens sladd sitter rätt till på moderkortet (PW+/-)
5. Moderkortet sitter på distanser, så ingen kortslutning.
6. Alla andra delar sitter rätt och har rätta kablar i sig.
7. Ja, jag använde ESD-armband under byggandet!

Mina tankar kring felet:

* Råkade repa en kondensator på moderkortet, så att den fick små spår och att plasten runt om togs bort lite...
MEN, då borde ju inte moderkortet lysa på baksidan om det var sönder? Inget som jag tycker borde påverka.
* RAM-minnena kan sitta i Slot 2,3,4 men INTE 1 pga. att den nya kylaren blockar. Kan detta vara problemet, att jag MÅSTE ett ram i 1:an?

Kan ni komma på vad felet kan vara?

Permalänk
Medlem

Det borde framgå i manualen hur minnena ska sitta. Men även om de sitter fel så borde fläktarna gå igång och den borde ge ifrån sig ett pip (vanligtvis) om du kopplat sladdarna rätt.

Du glömde ange vilka komponenter du har mer detaljerat :).

Annars kan du ju prova montera stockkylaren och sätta minnet i slot 1.

Permalänk
Medlem

Ett par tankar.
Det är inte klassikern att du glömt extra strömmen till cpu?
Funkar startknappen på chassit så den inte har ett mekaniskt fel?
Är du säker på att sladden från startknappen sitter rätt, prova vänd polerna..
Pröva koppla in resetknappen som startknapp och se om den funkar..

Prova ta bort ett minne så du bara har moduler i 2 och 4, kan ibland bli knas med 3 moduler på ett moderkort som har två kanaler, kolla även handboken för hur minnena skall monteras vid olika mängd moduler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Det borde framgå i manualen hur minnena ska sitta. Men även om de sitter fel så borde fläktarna gå igång och den borde ge ifrån sig ett pip (vanligtvis) om du kopplat sladdarna rätt.

Du glömde ange vilka komponenter du har mer detaljerat :).

Annars kan du ju prova montera stockkylaren och sätta minnet i slot 1.

* Cooler Master Elite 310
* Corsair GS600 PSU
* GIGABYTE GA-M720-US3
* Radeon HD 4850
* 250gb Hitachi HDD
* A-data 2gb (x2) DDR2 1066
* AMD PhenomII x2 550
* Arctic Cooling Freezer 7-pro rev. 2
* Sony CD/DVD-läsare
* 2 fläktar

Manualen, sida 16/96: http://www.manualowl.com/m/Gigabyte/GA-M720-US3/Manual/207716... (minnena)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ett par tankar.
Det är inte klassikern att du glömt extra strömmen till cpu?
Funkar startknappen på chassit så den inte har ett mekaniskt fel?
Är du säker på att sladden från startknappen sitter rätt, prova vänd polerna..
Pröva koppla in resetknappen som startknapp och se om den funkar..

Prova ta bort ett minne så du bara har moduler i 2 och 4, kan ibland bli knas med 3 moduler på ett moderkort som har två kanaler, kolla även handboken för hur minnena skall monteras vid olika mängd moduler.

* Hur ger jag "extra" ström till CPU? Den är ju fast i fästet och sen är det ju kylaren på CPU-fan? Om du menar 4-pin ATX-kabeln, så är den på!
* Ska prova med att byta reset/startknapp!
* Jag har vänt polerna, utan resultat....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

* Hur ger jag "extra" ström till CPU? Den är ju fast i fästet och sen är det ju kylaren på CPU-fan? Om du menar 4-pin ATX-kabeln, så är den på!
* Ska prova med att byta reset/startknapp!
* Jag har vänt polerna, utan resultat....

Jo det var den kontakten jag menade..
Funkar det inte med bytet av knapparna har jag ingen annan idé mer än att lusläsa handboken och ytterliggare kolla en gång att knappen kabel hamnat på rätt stift.

Man kan ju även kortsluta stiften, som startknappen skall sitta på, med ett verktyg.
Men det är inget jag rekommenderar om man inte till 100% vet vad man gör, blir det fel så kan man skada kortet istället.

Permalänk
Medlem

Har du testat kortsluta powerknappen (dvs dra en skruvmejsel eller något annat ledande mellan piggarna du kopplar in powerknappen till)? Så att det inte är den som är trasig..

EDIT: mja det skrev han över mig oxo.. bummer

Annars är det ju standard, ta ut en del i taget och se om den startar/kommer längre än vad den gör nu iaf..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Har du testat kortsluta powerknappen (dvs dra en skruvmejsel eller något annat ledande mellan piggarna du kopplar in powerknappen till)? Så att det inte är den som är trasig..

EDIT: mja det skrev han över mig oxo.. bummer

Annars är det ju standard, ta ut en del i taget och se om den startar/kommer längre än vad den gör nu iaf..

Låter farligt, men detta moderkort fungerade PERFEKT bara för några veckor sedan!
Vill helst undvika att börja om på nytt, men får göra det om ingen annan lösning hittas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Låter farligt, men detta moderkort fungerade PERFEKT bara för några veckor sedan!

Inte alls, det är precis vad du gör varje gång du trycker på startknappen på din dator.
Så länge du träffar rätt så kan inget farligt hända.

Men ge dig inte på det om du känner dig osäker..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Låter farligt, men detta moderkort fungerade PERFEKT bara för några veckor sedan!
Vill helst undvika att börja om på nytt, men får göra det om ingen annan lösning hittas

Så det är inte ny bygge..
Exakt vad har du ändrat på/bytt ut sen det fungerade?

Har du även testat det med minnena jag skrev tidigare?

Edit:
Har tittat lite i manualen och det ser ut som det mycket väl kan vara minnena också, rekommendationen är ju att använda slot 1 och 2 vid två moduler och endast 1 (vad jag kan se) vid en modul. Detta innebär att 1:an troligen måste vara bebodd.

Är även alla minnesmoduler av samma sort?
Jag råkade ut för ett liknande problem när jag blanda ensidiga och dubbelsidiga minnen, fick hålla mig till en typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Låter farligt, men detta moderkort fungerade PERFEKT bara för några veckor sedan!
Vill helst undvika att börja om på nytt, men får göra det om ingen annan lösning hittas

Som någon skrev, det är precis vad du gör varje gång du trycker på startknappen. På detta viset får du reda på om felet ligger i kablar eller knappen som följer med chassit.

Permalänk
Medlem

Prova ett annat nät-agg om du inte redan gjort det.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du råkat skada en kondensator kan du kanske rivit loss andra, ytmonterade komponenter på moderkortet. Har du gått över hela moderkortet noga och tittat efter skador. Hur gick skadan till?

Bilder på skadan du nämnde, och gärna över hela kortet hade varit bra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Så det är inte ny bygge..
Exakt vad har du ändrat på/bytt ut sen det fungerade?

Har du även testat det med minnena jag skrev tidigare?

Edit:
Har tittat lite i manualen och det ser ut som det mycket väl kan vara minnena också, rekommendationen är ju att använda slot 1 och 2 vid två moduler och endast 1 (vad jag kan se) vid en modul. Detta innebär att 1:an troligen måste vara bebodd.

Är även alla minnesmoduler av samma sort?
Jag råkade ut för ett liknande problem när jag blanda ensidiga och dubbelsidiga minnen, fick hålla mig till en typ.

Jag provade skruvmejsel-metoden samt med en gammal chassi knapp, utan resultat. Bytte sedan ut min kylaren till original stockkylaren och placerade ram-minnena i slot 1 & 2, utan resultat. Provade även ett annat eluttag i huset, utan resultat. INGET FUNGERAR!

Moderkortet och PSU:n måste ju fungera, i och med att det lyser på baksidan av moderkortet?

Jag fattar inte.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Jag provade skruvmejsel-metoden samt med en gammal chassi knapp, utan resultat. Bytte sedan ut min kylaren till original stockkylaren och placerade ram-minnena i slot 1 & 2, utan resultat. Provade även ett annat eluttag i huset, utan resultat. INGET FUNGERAR!

Moderkortet och PSU:n måste ju fungera, i och med att det lyser på baksidan av moderkortet?

Jag fattar inte.....

Jag ser inte varför PSU och moderkort måste vara hela. Lampan kan lysa på ett trasigt moderkort och ett trasigt PSU kan vara trasigt på olika sätt.
För tillfället vill jag rekommendera att du slår av strömmen, kopplar ur alla störmkontakter, alla satakablar, alla instickskort samt alla minnen, sen sätter i en minnessticka i slot 1 och grafikkortet i pcie-porten, sätter i de två kontakter som ska i moderkortet samt den eller de strömkablar som ska i grafikkortet och slår på strömmen igen och testar på nytt. Mina pengar på att du har ett glapp nånstans! glöm inte att koppla i din skärmkabel..

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ju människor med ögonen öppna, men släckt innanför.

Följaktligen kan till synes normala saker vara väldigt trasiga. Byt delar och testa.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Jag ser inte varför PSU och moderkort måste vara hela. Lampan kan lysa på ett trasigt moderkort och ett trasigt PSU kan vara trasigt på olika sätt.
För tillfället vill jag rekommendera att du slår av strömmen, kopplar ur alla störmkontakter, alla satakablar, alla instickskort samt alla minnen, sen sätter i en minnessticka i slot 1 och grafikkortet i pcie-porten, sätter i de två kontakter som ska i moderkortet samt den eller de strömkablar som ska i grafikkortet och slår på strömmen igen och testar på nytt. Mina pengar på att du har ett glapp nånstans! glöm inte att koppla i din skärmkabel..

Provade metoden med att ta bort allt, utom 24pin & 4pin kablarna. Inget hände!
Då ser det ut som att moderkortet eller nätagget är trasigt?

Permalänk
Medlem

Tog du ut dem först och satte i dem igen?
Poängen är att det kan glappa precis var som helst, så man börjar med en helt clean slate för att vara säker på att det inte är glapp.

Permalänk
Hedersmedlem

Då Corsair:s GS-serie har lite dåligt rykte så är det inte otroligt att detta kan vara boven. Men som sagt det kan vara moderkortet också.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Du kan testa nätagget genom att koppla "powercheck-kabeln" (kommer inte riktigt ihåg vad kabeln heter) som är grön till valfri jord som är svart. Detta är inte farligt, spänningen är väldigt låg.

Ibland måste det ligga lite belastning på nätagget så pröva koppla in någon fläkt eller hårddisk också.

Edit: Är inte säker på om det är den gröna kabeln, men har för mig det. Det står säkert i manual till nätagg, alt. Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Tog du ut dem först och satte i dem igen?
Poängen är att det kan glappa precis var som helst, så man börjar med en helt clean slate för att vara säker på att det inte är glapp.

Yes! Inget glapp

Permalänk
Medlem

Update: Provade med nytt moderkort och när jag klickar på start, så lyser nätagget (blå LED lampor) upp i en halv sekund och sen slocknar. Då kan man ju tänka sig att det inte är "grounded", men jag har ju distanser emellan? Skumt...

Permalänk

Har du möjlighet så testa med ett annat nätagg, annars testa koppla ur allting från det och gör som hejkk föreslår. Fungerar det inte då (kan krävas en fläkt eller annan belastning för att starta), är det nätagget som behöver bytas.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Jag provade skruvmejsel-metoden samt med en gammal chassi knapp, utan resultat. Bytte sedan ut min kylaren till original stockkylaren och placerade ram-minnena i slot 1 & 2, utan resultat. Provade även ett annat eluttag i huset, utan resultat. INGET FUNGERAR!

Moderkortet och PSU:n måste ju fungera, i och med att det lyser på baksidan av moderkortet?

Jag fattar inte.....

Exakt vad har du ändrat på/bytt ut sen det fungerade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Update: Provade med nytt moderkort och när jag klickar på start, så lyser nätagget (blå LED lampor) upp i en halv sekund och sen slocknar. Då kan man ju tänka sig att det inte är "grounded", men jag har ju distanser emellan? Skumt...

Testa att bygga om hela datorn, enda jag kan komma på

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Exakt vad har du ändrat på/bytt ut sen det fungerade?

Jag hittade felet igår.....vilket är sjukt pinsamt!

Min polare kom över med sitt nätagg och satte in det. Rätt som det tog han en 8-pin kontakt och delade på den så han fick 2 st 4-pin kontakter. Då slog det mig! Jag hade använt en 6-pin PCI kabel till 4-pin uttaget! I och med att jag bara kunde välja mellan en 8-pin och en 6-pin, så tänkte jag:

"Men 6-pin måste ju vara bättre än 8-pin?", då jag inte visste om att man kunde DELA på 8-pin....

Har därför ägnat 24 timmar åt INGET! Allt var rätt från början, men jag hade tagit fel sladd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kanyl:

Jag hittade felet igår.....vilket är sjukt pinsamt!

Min polare kom över med sitt nätagg och satte in det. Rätt som det tog han en 8-pin kontakt och delade på den så han fick 2 st 4-pin kontakter. Då slog det mig! Jag hade använt en 6-pin PCI kabel till 4-pin uttaget! I och med att jag bara kunde välja mellan en 8-pin och en 6-pin, så tänkte jag:

"Men 6-pin måste ju vara bättre än 8-pin?", då jag inte visste om att man kunde DELA på 8-pin....

Har därför ägnat 24 timmar åt INGET! Allt var rätt från början, men jag hade tagit fel sladd

Pci-e är polvänd jämfört med eps-12v till CPU. Du ska vara oerhört glad att datorn inte brann upp, så lär dig av detta för framtiden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ett fel som hände mig en gång var att jag inte kopplat chassiefläktarna till rätt utag.

Moderkortet tvingade mig att koppla till FAN0, FAN1, FAN2 osv och det gick alltså INTE att koppla FAN2 FAN3 FAN4

Se till att FAN0 har en sladd i sig!

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Pci-e är polvänd jämfört med eps-12v till CPU. Du ska vara oerhört glad att datorn inte brann upp, så lär dig av detta för framtiden.

Har nu ett nytt problem. Datorn startar och allt ser rätt ut, men grafikkortet (HD 4850) ger 2 röda lampor som blinkar och skrämen är svart. Detta fungerade felfritt igår, men skillnaden är att jag satte på en annan processorkylare och 2 andra ram-minne. Vad kan felet nu vara?

PS: Provade med båda PCI-E kablarna med samma resultat

Permalänk
Medlem

EDIT: Prisad vare PC-gudarna! Fick igång det och installerar OS nu!

Så här ligger det till: Min dator gillade tydligen inte de nya RAM-minnena och därför var skärmen svart. Det berodde INTE på grafikkortet! Läste någon stans att dessa två lampor lyser, pga en slags bugg, även om det egentligen inte behövs. Så, dagen är räddad och tack för all hjälp!