I5 2500k Justering ac OC sänka vcore/ fixa droop 4.4 ghz

Permalänk
Medlem

I5 2500k Justering ac OC sänka vcore/ fixa droop 4.4 ghz

Hej jag har en i5 2500k på Asus p8z68-v Pro som körs i 4.4 ghz. Anledningen till att ja kör detta är att ja körde med asus automatiska oc och den började krasha vid 4.5 så ja nöjde mig med 4.4 helt enkelt. jag är nöjd och allt är stabilt.

Min vcore är 1.328 i load men ibland ser ja att den varierar. Under stresstest har jag sett att den åker till 1.320 , 1.304 , 1.296. Är det detta som kallas vdroop? och är det något jag bör justera för att försöka fixa? Notera att den oftast ligger i 1.328 dock..
Men då börjar man ju fundera på om det skulle gå att sänka vcore med en - offset eller något. Men då kanske den blir instabil i IDLE.

Så frågan är hur jag ska tweaka detta.. Det jag inte förstår mig på riktigt är LLC , och dom inställningar som är under den fliken. (digi + vrm)

Såhär ser det ut i mitt bios:

Hur hade ni gjort? Mina temps är redan bra osv. ca 70 max under intel burn test. Men det vore ju gött att om det går att sänka vcore ännu mer? Bör jag testa att köra med en -offset? isåfall hur mycket ska jag skriva in?

Det finns väll ingen riktigt poäng att försöka överklocka ännu mer då jag mest spelar och 4.4ghz borde räcka till detta?

felstavning i rubrik
Permalänk
Medlem

UPDATE: Testade att sätta multiplier på 4.5 ghz.. LLC på ultra high, phase control och duty på extreme.. Men då sköt vcore upp i ca 1.45 .. Det verkar som att det verkligen inte är värt att höja eller ändra något för mig..

Jag testade också att använda - offset på 0.005 .. Men då krashade det i windows direkt. Så det verkar som att auto tune programmet verkligen har satt max vad mitt system klarar av .. Så ingen ide att göra något.. Utan bara att va nöjd med 4.4 ghz på en max vcore på 1.328 ... Det är ju relativt bra ändå tycker jag. 100% stabilt.

Permalänk
Medlem

Måste rekommendera dig att läsa min guide i överklockning, där jag just går igenom klockning av 2500K
Autotune suger bara så att du vet, jag skulle säga att du klarar minst 4,5GHz

Permalänk

Du borde klara 4,6 också på 1.32v tycker jag om du klockar själv.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Du borde klara 4,6 också på 1.32v tycker jag om du klockar själv.

Ok ja provade ju att klocka själv genom att följa instruktioner från asus.. dvs LLC på ultra high.. phase på extreme. Men då ville ju min vcore upp i 1.4-1.45 vcore.. Så steget i vcore som verkar behövas från 4.4 till 4.5 är för stor och inte värt det. Du verkar ha fått en bra cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hackeron:

Ok ja provade ju att klocka själv genom att följa instruktioner från asus.. dvs LLC på ultra high.. phase på extreme. Men då ville ju min vcore upp i 1.4-1.45 vcore.. Så steget i vcore som verkar behövas från 4.4 till 4.5 är för stor och inte värt det. Du verkar ha fått en bra cpu.

Du ändrar inte helt rätt saker, steget i Vcore mellan 4,4 och 4,5 är runt 0,020v
Du ska aldrig använda Autoclock, och 4,4 är med 99% sannolikhet inte ditt max, men om du vill ha hjälp måste du vara redo att ta emot den

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Du ändrar inte helt rätt saker, steget i Vcore mellan 4,4 och 4,5 är runt 0,020v
Du ska aldrig använda Autoclock, och 4,4 är med 99% sannolikhet inte ditt max, men om du vill ha hjälp måste du vara redo att ta emot den

Jo det va lite därför jag skapade tråden här på forumet. Så jag är tacksam för svar/tips hur ni har löst det.

Permalänk
Medlem

Erbjöd dig hjälp via skype då det annars blir en massa skrivande och lång responstid

Permalänk
Medlem

skulle tro du kan köra den i 4,2-4,3 ghz med orignal vcore.. ja hade auto påp vcore å då var den väldigt hög! typ upp till 1.4 på 4,7ghz.. pröva sänka lite

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf