Win 2k vs. Win Xp vs. Win 98 vs. Win 95

Permalänk

Win 2k vs. Win Xp vs. Win 98 vs. Win 95

Jag anar att den här frågan tagits upp flera gånger innan.

Men jag undrar vilket operativsystem ni tycker är bäst ?

Gärna en motivering också!

Jag själv föredrar Win 2000 starkt före de andra windows alternativen, mkt pga av stabiliteten kombinerat med prestandan.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte är själv med att använda denna datorn så kan jag inte annat än att älska XP tack vare Växla Användare funktionen.

Permalänk
Medlem

Windows 2000 hänger sig inte lika ofta som de andra på min dator iaff..... (fast hänger sig det gör de ju )

Permalänk
Medlem

2k

xp är nästan lika bra men det har för mycket "BÖS" d.v.s animeringar färger mm .
ett system ska vara snyggt men inte överdrivet samt nedtyngt av animeringar och annat onödigt

PS. om en snackar animeringar kolla in MacOS där har vi möe BÖS .
DS

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Medlem

Re: Win 2k vs. Win Xp vs. Win 98 vs. Win 95

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Jag anar att den här frågan tagits upp flera gånger innan.

Men jag undrar vilket operativsystem ni tycker är bäst ?

Gärna en motivering också!

Jag själv föredrar Win 2000 starkt före de andra windows alternativen, mkt pga av stabiliteten kombinerat med prestandan.

Spel dator = Win98se
Allt annat = Win 2000 (vill helst kalla de NT 5) !!!

mrflash

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Enligt min uppfattning så är det väldigt liten skillnad mellan NT5 och Xp

Kör själv Xp

Edit: menings uppbyggnad..

Visa signatur

AMD64 3700+@~3000 1,5v DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D 2*1024corsair

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dp
2k

xp är nästan lika bra men det har för mycket "BÖS" d.v.s animeringar färger mm .
ett system ska vara snyggt men inte överdrivet samt nedtyngt av animeringar och annat onödigt

PS. om en snackar animeringar kolla in MacOS där har vi möe BÖS .
DS

Det gå att stänga av animeringar osv i XP bara så du vet!

GOD JUL

Permalänk
Medlem

MacOS är Wünderbar! fick nöjet att sitta vid en sådan hela lördagen

annars måste jag säga XP (med litestep!!! explorer är rent av värdelöst )

Visa signatur

Logic is the art of going wrong with confidence.

Permalänk
Medlem

Windows XP helt klart.. med anledning för att det är stabilt och att jag har fäst mig vid en del av de nya funktionerna hos XP...

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem

2K så klart

Xp känns bra dom två tre första dagarna efter installationen. Om man har ställt in allt till prestanda dvs ingen jävla färglåda.
Efter dom få dagarna som har gått så börjas det fyllas för mycket logfiler och skit. Varje start av datorn blir bara slöare och slöare. Till slut känns det som man sitter med en 500mhzare.

Vad är det för mening med ett operativsystem som gör att datorn känns slöare och gör datorn instabilare. Xp är ett os för dumskallar, finns förklaringar till allt man gör och tar bara massa plats.

Man kan tro att Microsoft gjorde Xp för datadelstillverkarna fördel. Lättare att sälja sina nya snabba saker om nya os kräver det.
Om man inte rippar eller spelar på datorn.. Hur känner man skillnad på en 500mhz med Windows 98 och 2000mhz med Windows xp?

Okej att mellantinget finns (windows 2000) Det är helt ok att 2k är slöare än win98 för att 2k är mycket stabilare. Det får man ta. Xp är mest likt 2k men lika ostabilt som win98. Xp är lika stor flopp som Windows Me!

Är typ en support till alla mina vänner. Har testat Xp på allas datorer för att dom velat ha det. Dom har trott att nyare är bättre.
När dom bett mig fixa alla buggar så föreslår jag 2k. Efter jag installerat 2000 så har dom inte äns kommit med en fjärdedel med klagomål som när dom hade Xp. Vad säger det om xp som har fått bevisa sig på 10-15 datorer. Från 400mhz till 2.4ghz.

Microsoft är inne på områden som dom inte vet nåt om. Dom försöker mixa ihop os för att få ett som passar alla. Dom har nog en bit kvar om dom försöker få ett som passar både företag och lekis.

Kontentan av Xp= Xtra problem

Permalänk
Medlem

Windows XP fungerar hur bra som helst för mig. Faktiskt mycket bättre än w2k för den som är intresserad.

Bara man ger xp lite tid så går det att fila till så det blir alldeles perfekt . Perfekt och perfekt, bra blir det åtminstone.

Således röstar jag WXP

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk
Medlem

2k är lungt bäst men tvingas att köra xp nu pga att 2k-cdn är bortappad, xp segar ner systement och ser för mjuk ut. vilket går att ändra men det segar fortfarande ner systemet, mina iaf...
1.a 2k
2.a 98

Permalänk
Medlem

Win2k för att det är mer minimalt än XP. Jag uppgraderar det med vad jag vill och slipper mediaspelaren 8-9, massa onödiga gränssnitt som jag inte kommer använda etc. Tyvärr tvingas jag ändå installera Outlook Express osv... Men sånt får man dessvärre leva med om man inte gör en egen release vilket smått jobbigt...

Alltså win2k, less bloat, and as stable as windows can be...

Permalänk
Medlem

Win xp pro

Permalänk

ja hade problem mä cdromen när ja hde xp så ja gillar inte dä sen skaffa ja 2k o dä finfint behöver ibte ens starta oim datorn så fort man gör nånting behövde man i alla fall i me
w2k rular

Visa signatur

acer Aspire 1522LMi

Permalänk
Medlem

2k

xp är nästan lika bra men det har för mycket "BÖS" d.v.s animeringar färger mm .
ett system ska vara snyggt men inte överdrivet samt nedtyngt av animeringar och annat onödigt

PS. om en snackar animeringar kolla in MacOS där har vi möe BÖS .
DS
________________________________________________________________________________

håller med fullständigt!

Visa signatur

CHA: Fractal Design R3 PSU: Newton R2 650W MB: Crosshair Formula V CPU: X6 1090T @Default FAN: CNPS-9900 MAX RAM: 2x 4GB Dominator GPU: Sapphire HD6950 2GB SSD: Crucial m4 256GB HDD1: Barracuda Green 2TB HDD2: WDC 1TB LCD: Samsung 2233RZ

Permalänk
Medlem

Win2k

Stabilare, snabbare och inte så bloatat som XP

Permalänk
Medlem

Win2k OCH XP.

Gillar några nya funktioner i XP, lika stabilt (för mig iaf) som 2k.

all bloat stänger man av. såvida man inte gillar det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att en del inte har några problem alls med XP medan andra har det är väl som vanligt p.g.a. hur välskrivna drivrutinerna är som man har installerade...

Permalänk
Medlem

Såg att nån hade hittat nåt roligt i xp.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=109971

Det sluta liksom inte där. Men det finns svart på vitt nu att dom har praoelever som sitter o gör ders os

Permalänk

Win2k vill inte funka i spel, när jag spelar så löser sig spelet efter 3 min. Med windows xå funkar det perfa, det är samma drivare till 2k som till xp.

Nu kör jag multiboot windows 2k och xp.
Jag tycker xp funkar speciellt med service pack1. Det är lika stabilt som 2k.

Det enda man kan klaga på är nya mediaspelaren 8 eller vad den heter. Den är väldigt ostabil.

Så programering 2k
surfning och spel och annat oseriöst xp.

2K känns mer seiöst och jag tvilar på att programera sitter med visual studios 6.0 och proggar med en massa färger och animerade hundar.

Permalänk
Medlem

Mac OS X eller FreeBSD

Har bara dåliga erfarenheter med alla Windows-versioner så att välja mellan dem känns som pest eller kolera. Men måste jag välja så blir det NT5 eftersom att det inte kraschar lika mycket som de andra.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Hedersmedlem

Win2k, fördelen gentemot XP är att man slipper alla fittiga guider för att ändra inställningar.

Permalänk
Medlem

Fett trimmat XP kör jag med.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Win2k, fördelen gentemot XP är att man slipper alla fittiga guider för att ändra inställningar.

Nja, som jag har räknat det till finns det 22 guider i win2000. WinXp har ärvt dom flesta från tidigare windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dp
2k

xp är nästan lika bra men det har för mycket "BÖS" d.v.s animeringar färger mm .
ett system ska vara snyggt men inte överdrivet samt nedtyngt av animeringar och annat onödigt

PS. om en snackar animeringar kolla in MacOS där har vi möe BÖS .
DS

Kan hända att folk redan svarat på detta men jag hinner inte läsa hela tråden..

Allt "BÖS" (till 90-95% iallafall) i winxp kan du stänga av!

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_

Kan hända att folk redan svarat på detta men jag hinner inte läsa hela tråden..

Allt "BÖS" (till 90-95% iallafall) i winxp kan du stänga av!

Japp, det mesta i stort sett... Men vad folk försöker säga när dom använder Bloat är att dom inte vill ha det från början. Om man ändå inte tänker använda det varför skall man då tvingas installera det och därefter inaktivera det?

Detta är just det som vissa vill slippa... Jag behöver inte snygga fönster, dom gör ingen nytta. Det blir ändå bara besvärligt om jag skall gå till någon annan och dom har ett helt annat gränssnitt.
Min mediaspelare skall visa film...det räcker så. Bara film på ett enkelt och snabbt sätt utan extra tjafs eller andra onlinetjänster.

Kan hålla på i evigheter med exempel...saken är den att man skall ha möjlighet att laga maten själv helt från början så att säga..för den blir godare då.

Permalänk
Medlem

Win2k

Xp är för enkelt. Kolla bara kontrollpanelen. Nä win2k!

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Medlem

2k, helt klart.

Körde 98se fram tills förra vintern, då jag fick tag på xp. (bara kört 2k på laptopen innan då) Installerade, och tyckte det var kul i 2 dagar, sen avlider man ju på grund av allt bös överallt, och massa kompabilitetsfel, särskilt med äldre hårdvara, för varje liten ändring man ska göra fick man en fin guide på 511 steg som ska slutföras. Så efter en vecka bytte jag till 2k, och använder det fortfarande. Ser INGEN anledning att använda xp. Så listan blir väl:

1. 2K
2. 98se
3. 95

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

När jag installerar om (snart) väljer jag i senna ordning:

2k
98SE
98
95
XP
3.X

Kör tyvärr XP nu...när det väl startar är det det stabilaste OS jag kört, men har fått lite väl mycket fel på system-filen för att jag ens ska fundera på att installera det igen