Permalänk
Medlem

27" till 30" kvalitetsskärm, köpråd?

God afton,

Jag har en idag en 24" Eizo FlexScan S2431W som jag är löjligt nöjd med. Minns inte när jag köpte den eller vad den kostade. Men jag gissar på tidig vår 2008 och minst 6000 kronor i pris. Då jag arbetar med grafisk formgivning, fotografier och 3D-visualisering samt CAD behöver jag en stor och bra skärm. Jag har ingen koll på de olika paneltyperna men jag vill uppgradera i storlek till helst 30" (27" kan också fungera) men utan att förlora i bildkvalitet.

Hur är det med teknikutvecklingen då det gäller bildskärmar. Vad får jag betala för en 27" respektive 30" skärm med samma kvalitet idag? Utvecklingen har väl inte gått lika rasande snabbt som datorer och komponenter i övrigt. Eller? Hur långt räcker denna skärm tror ni: http://www.dustinhome.se/product/5010483369/dell-u3011-ultras... Jag vill inte sänka mig i bildkvalitet och tar gärna emot tips på bra och prisvänliga skärmar på mellan 27" och 30".

Slutligen, vad tror ni att jag kan få för min nuvarande skärm om jag säljer den? Något alls?

Stort tack på förhand!

//L

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns helt fel så är det en panel av typen S-PVA i din nuvarande skärm. Skall du upp i 27 eller 30 tum med WQHD upplösning så erbjuds dessa enbart i paneler med IPS teknologi. Eftersom du i ditt inlägg skriver att du även skall använda skärmen i ditt arbete så skulle jag nog rekommendera att gå upp till 30 tum och därmed fortsätta i samma 16:10 format som du har på din nuvarande skärm.
Dock bör du ha is i magen och vänta till årsskiftet för att se vad som väntas dyka upp i början av nästa år. U3011 är trots allt ifrån 2010 och det finns indikationer på att den är på väg att ersättas med en nyare modell.
Problemet är att du kommer ifrån en EiIZO skärm vilket tillsammans med NEC är att anse som de två bästa tillverkarna av högkvalitativa skärmar. Eizo erbjuder 30 tum i sitt Coloredge segment, men dessa är allt annat än billiga och prislappen landar på över 30.000. NEC har även de 30 tummare i Spectraview som är i samma prisklass som EIZO , samt den något billigare multisync modellen som landar på runt 20.000. Om du nu skulle kunna tänka dig att gå ner till 27 tum och köra på 16:9 format istället så har du flera och billigare alternativ. Bland annat så släpper EIZO inom en snar framtid en CX serie som är segmentet under CG serien för professionell användning.

Permalänk
Medlem

Du har även nya Eizo FlexScan i 27 tum som släpps inom kort. FlexScan EV2736W. Eizo har slutat tillverka skärmar i 30 tum varvid de exemplar som finns kvar på konsumentmarknaden går för överpris just nu. Så skall du ha en riktigt bra 30 tummare så rekommenderar jag den modell från NEC som Landahl länkade till i sitt tidigare inlägg. Vill du komma billigare undan och inte har skyhöga krav så rekommenderar jag dig att vänta och se om DELL släpper en uppföljare till U3011 någon gång i början på nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Om jag skulle köpa en ny skärm i dag så skulle jag satsa på denna -> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=807183

Toppen att du länkar till Prisjakt, men varför inte ange namnet på skärmen direkt i texten så man slipper följa länken för att se vilken skärm du faktiskt menade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Toppen att du länkar till Prisjakt, men varför inte ange namnet på skärmen direkt i texten så man slipper följa länken för att se vilken skärm du faktiskt menade?

Vaknat på fel sida?

Ett klick på länken, eller markera modellnamnet och sedan googla på det, undrar vad som är jobbigast?

Eller vara lite vänligt och saxa in modellnamnet istället:
NEC SpectraView Reference 301

Ha en trevlig dag.

Permalänk
Medlem

Jag har just Dell U3011 med H-IPS och är mycket nöjd både med storlek och bildkvalité (fast jag kör inte design där färgmatchning spelar roll, ingen kalibrering utan bara "lite inställning" tills det såg bra ut). För att klara 2560x1600 är det bara displayport eller DVI dual link som gäller - kan vara bra att tänka på om man skall jacka in en bärbar...

En liten grej som kanske inte alls drabbar Dig: trots Dell bärbar i Dell docka och Dell orginal displayport-kabel till Dell-skärm så vägrar skärmen ändå gå igång efter att datorn bett skärmen gå ner i strömspar. Har fått mecka med inställningarna så skärmen inte går i strömspar utan stängs av när datorn går i vila. Läste en del om det på Dells forum i starten, men nuvarande inställning fungerar även om det känns aningen icke-optimalt.

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Min U3011 är riktigt bra, rekomenderas.