Yamaha förstärkare håller ej stabil ljudnivå

Permalänk
Representant

Yamaha förstärkare håller ej stabil ljudnivå

Hej
Jag skulle bara vilja veta om någon upplevt samma symtom med en yamaha receiver / annat märke. Så jag kan utesluta all annan utrustning så som ljudkort och högtalare.

Problemet är helt enkelt att man hör hur volymen hela tiden dippar upp och ned, inte mycket men lite. Säg var 10e sekund, ibland oftare.

MVH

Permalänk

Min Sony-förstärkare gör samma sak. Förstärkaren knäpper alltid till när det händer, som om det är någon switch inuti som slås av eller på.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Alla Kanaler eller bara 1 kanal i taget ? har lagat en gammal yamaha förstärkare (tidigt 80tal) som hade detta på en kanal, Det var ett relä på högtalarutgången som var riktigt dåligt. Men efter närmare 30år så....

Edit: Är det en ``modernare hembio-reciver/förstärkare´´ så har den med största sannorlikhet en digital volymkontroll och då är det kört.

Permalänk
Representant

Det är en modern hemmabioförstärkare så de mesta är digitalt, och då jag inte betalade mer än 3000kr för den så spelar det inte direkt så stor roll om det går att laga. Jag är bara ute efter att utesluta fel på mitt dyrare ljudkort och mina extremt dyra högtalare.

Vad menar du med om det bara är en kanal i taget? Jag upplever det i "stereomode". Alltså i både höger och vänster högtalare samtidigt, tror jag ;). Hade det bara varit i ena högtalaren tror jag inte att jag hade hört det lika tydligt.

MVH

Permalänk
Medlem

En kanal =``en högtalare´´ exempelvis vänster fram, Men om det är en modern hembioreciver så låter det som om det är den digitala volymkontrollen som är sönder, eventuellt potentiometern som kontrollerar den. Men jag lovar inget.

Permalänk
Representant

Men om ni säger att det med största sannolikhet är receivern framför högtalarna och ljudkortet så räcker det med info för mig
Då blir det en ny sådan för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITsale:

Men om ni säger att det med största sannolikhet är receivern framför högtalarna och ljudkortet så räcker det med info för mig
Då blir det en ny sådan för mig

Det bästa är väl att faktist själv testa om det är förstärkaren eller nått annat? Koppla in t.ex. en MP3 spelare och lyssna. Om du inte får problem så är det inte enbart förstärkarens fel.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITsale:

Men om ni säger att det med största sannolikhet är receivern framför högtalarna och ljudkortet så räcker det med info för mig
Då blir det en ny sådan för mig

Testa en annan signalkälla än din dator, då kan du utesluta om det är recivern eller ljudkortet.

Högtalarna är det inte, då sannolikheten att BÅDA skulle få samma fel som upprepar sig exakt samtidigt är i princip obefintlig.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K