Vilken stärkare till Cerwin Vega VE-12F

Permalänk

Vilken stärkare till Cerwin Vega VE-12F

Tjo gott folk!

Min gamla stärkare har precis dött och jag är då på jakt efter en ny men kan ingenting alls om ljud dessvärre. Jag efterfrågar därför er kunskap i frågan stärkare.
Jag hade hoppats på nåt under 5000:- och Yamaha RX-V667 resp. Onkyo TX-NR 515 verkar ha en del trevliga funktioner i förhållande till vad dom kostar. Jag är förtjust i hög volym och har ett relativt stort rum att fylla med ljud, så högtalarna jag hade tänkt att driva med stärkaren jär inledningsvis ett par Cerwin Vega VE-12F, 1st center och en sub men tanken finns att komplettera detta med ytterligare 2st Cerwin Vega VE-12F.

Min fråga nu är om någon av dessa stärkare överhuvudtaget klarar av att driva detta?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk

För en 5000:- lapp så kan du nog inte driva dem till sin fulla potential tyvärr även att dem är "lättdrivna". Men man kommer ganska långt med med dina förslag Det är mest i höga volymer man tappar kontrollen över ljudet med lite strömsvagare förstärkare. Cerwin Vega gillar mycket kraft, har själv en renodlad NAD stereo förstärkare på 2x314Wrms 8ohm upmätt, som ja kört med exakt likadana högtalare o dem ville gärna ha ännu mer kraft. så kan du gå upp lite i prisklass o kraft så gör gärna det om du ska komplettera med fler högtalare.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700K MB: MSI Z270 Pro Carbon GFX: MSI 1080 Gaming X RAM: 16Gb HyperX Savage DDR4 @ 3000Mhz SSD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex 3 120GB HDD: Barracuda 1TB PSU: OCZ ZX-1000 Watt COOLING: Noctua NH-U14S OS: Windows 10 CASE: Fractal Define R4

Permalänk

Snabbt och intelligent svar - Tack, det uppskattas!

Vilken av de två jag nämnde är bäst för min tänkta setup och finns det någon annan stärkare du skulle vilja rekommendera till mig som klarar av att leverera det som CW-högtalarna vill ha även om den ligger utanför budget?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Försök hitta en begagnad förstärkare med några år på nacken. För 5000-6000kr så borde du hitta något som kostat 10-15k nypris som kommer klå allt du kan köpa nytt i dagsläget för 5000kr.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem

http://www.thomann.de/se/behringer_inuke_nu6000dsp_endstufe.h... en sån lär fungera bra och räcka och bli över.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett sådant bör väl kompletteras med mixer/försteg.

Permalänk

Vill du ha Reciever så blir ljudet lite lidande inom dem prisklasserna då man kan få en stereo förstärkare med mer kraft som kontrollerar de bättre för samma summa. Men om du vill ha HDMI, flera kanaler osv inom prisklassen så finns Onkyo TX-NR 616 som är storebror till 515 för under 5000:-. ta oxå en sväng inom sidan http://www.minhembio.com/ och kika runt, många duktiga grabbar o töser där som säkert kan rekommendera fler alternativ.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700K MB: MSI Z270 Pro Carbon GFX: MSI 1080 Gaming X RAM: 16Gb HyperX Savage DDR4 @ 3000Mhz SSD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex 3 120GB HDD: Barracuda 1TB PSU: OCZ ZX-1000 Watt COOLING: Noctua NH-U14S OS: Windows 10 CASE: Fractal Define R4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oyegie:

Ett sådant bör väl kompletteras med mixer/försteg.

Ja om man vill spela svagare än max
Men det ryms nått sånt inom budgeten också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp en hyfsat billig reciever med pre-out (t.ex. begagnat) och ett PA-slutsteg från t.ex. thomann. Den mrqaffe länkar till är lite overkill för dom högtalarna, men något billigare från behringer eller the t.amp duger gott till CV.

Permalänk
Medlem

Jag har CLS12 och en äldre NAD-reciever på 5x100W, gissar att VE-F kräver ungefär lika mycket effekt som CLS och då vågar jag påstå att det är lägsta nivån du ska titta efter.
Och då är både onkyon och yamahan för klena.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Försök hitta en begagnad förstärkare med några år på nacken. För 5000-6000kr så borde du hitta något som kostat 10-15k nypris som kommer klå allt du kan köpa nytt i dagsläget för 5000kr.

Tack för tipset, tanken har slagit mig men jag har något emot att köpa begagnade saker. Då ökar jag hellre budgeten och köper nytt.
5000 är inget maxtak för mig men jag vet inte om jag är villig att lägga mer på nåt liknande om jag klarar mig med mindre.

Skrivet av mrqaffe:

Intressant, dock skitful (ursäkta!). Jag förstår dock inte hälften av vad som står på siten då förstärkare är lite okänt territorium för mig.
Finns det någon liknande mackapär med lite mer anonym design? Gärna i svart så den matchar övrig utrustning.

Skrivet av Nvidia mannen:

Vill du ha Reciever så blir ljudet lite lidande inom dem prisklasserna då man kan få en stereo förstärkare med mer kraft som kontrollerar de bättre för samma summa. Men om du vill ha HDMI, flera kanaler osv inom prisklassen så finns Onkyo TX-NR 616 som är storebror till 515 för under 5000:-. ta oxå en sväng inom sidan http://www.minhembio.com/ och kika runt, många duktiga grabbar o töser där som säkert kan rekommendera fler alternativ.

HDMI är inget absolut krav för mig, 5.1 ljud är det dock (egentligen 3.1 iom att jag inte har det andra paret av CV ännu).

Skrivet av mudde:

Köp en hyfsat billig reciever med pre-out (t.ex. begagnat) och ett PA-slutsteg från t.ex. thomann. Den mrqaffe länkar till är lite overkill för dom högtalarna, men något billigare från behringer eller the t.amp duger gott till CV.

Jag har googlat lite på dessa produkter efter ditt inlägg och alla är ju så gräsligt fula dessvärre?
Det ser ut som studioutrustning och inte något man vill ha framme i tvbänken. Finns det konsumentinriktade produkter som motsvarar?
WAF-en på dessa produkter är dessvärre inte alls tillräckligt hög och det är ett måste om det skall fungera hemma.

Skrivet av Json_81:

Jag har CLS12 och en äldre NAD-reciever på 5x100W, gissar att VE-F kräver ungefär lika mycket effekt som CLS och då vågar jag påstå att det är lägsta nivån du ska titta efter.
Och då är både onkyon och yamahan för klena.

Nu finns det ju watt och watt så mycket är jag med på, men de 5x130w som Onkyo specar borde väl ska ligga tämligen nära sanningen?
Detta räcker alltså ändå inte till?
Högtalarna ska väl vara ungefär lika i många avseenden, hur upplever du ljudet med den stärkaren? Vad saknas om du rekommenderar mig en större?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

du får ingen surroundförstärkare idag som har tillräcklig "riktig" effekt för 5000. Det dubbla priset, då kanske.

Alternativet är att köpa den billigaste surroundförstärkaren som har pre-out och köpa ett slutsteg för 5000 istället. Det finns t.ex. Nad, Xtz eller Rotel som alternativ, och ännu mer om du köper begagnat.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverridge:

Nu finns det ju watt och watt så mycket är jag med på, men de 5x130w som Onkyo specar borde väl ska ligga tämligen nära sanningen?
Detta räcker alltså ändå inte till?
Högtalarna ska väl vara ungefär lika i många avseenden, hur upplever du ljudet med den stärkaren? Vad saknas om du rekommenderar mig en större?

Förstärkaren slår ifrån om man höjer för mycket
Men då är det riktigt högt, så beror ju på din definition av att spela högt.

Min syster har en Onkyo på 130W eller något liknande, jag har visserligen inte testat den med mina högtalare, men den verkar inte vara i närheten av samma effekt som 100 NAD-watt.

Vet inte hur modernare yamaha är men jag hade en 5x75W yamaha när jag köpte högtalarna, det var inte ens nära att den orkade driva dem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Förstärkaren slår ifrån om man höjer för mycket
Men då är det riktigt högt, så beror ju på din definition av att spela högt.

Min syster har en Onkyo på 130W eller något liknande, jag har visserligen inte testat den med mina högtalare, men den verkar inte vara i närheten av samma effekt som 100 NAD-watt.

Vet inte hur modernare yamaha är men jag hade en 5x75W yamaha när jag köpte högtalarna, det var inte ens nära att den orkade driva dem.

Tillräckligt högt brukar vara när man inte vill/kan vara inom tre meter från högtalaren utan att få skador/må dåligt.
Då brukar volymen vara tillräckligt hög för att upplevas som "hög" i övriga delar av utrymmet som ska fyllas med ljud.
Med dubbla uppsättningar av högtalarparen så hoppas jag ju kunna sänka volymen en smula och ändå få allt fyllt av ljud.

Sammanfattningen verkar vara att stärkaren "kanske räcker" men inte är tillräckligt nog för att bli "bra". Har jag uppfattat det korrekt då?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk

Skulle en Harman Kardon AVR 160 vara ett bättre alternativ om än kanske inte det perfekta det heller?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverridge:

Skulle en Harman Kardon AVR 160 vara ett bättre alternativ om än kanske inte det perfekta det heller?

Du kan driva dina Cervinlådor med nästan vad som helst,men ska du utnyttja högtalarnas effektålighet utan att förstärkaren klipper får du ju såklart har lite rejälare grejer.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Du kan driva dina Cervinlådor med nästan vad som helst,men ska du utnyttja högtalarnas effektålighet utan att förstärkaren klipper får du ju såklart har lite rejälare grejer.

Skulle HK-stärkaren kunna betraktas som rejälare än Onkyo diton?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverridge:

Skulle HK-stärkaren kunna betraktas som rejälare än Onkyo diton?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inget jag kan svara på.

Det kommer komma ljud och det funkar bra sålänge man inte spelar megahögt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverridge:

Tillräckligt högt brukar vara när man inte vill/kan vara inom tre meter från högtalaren utan att få skador/må dåligt.
Då brukar volymen vara tillräckligt hög för att upplevas som "hög" i övriga delar av utrymmet som ska fyllas med ljud.
Med dubbla uppsättningar av högtalarparen så hoppas jag ju kunna sänka volymen en smula och ändå få allt fyllt av ljud.

Sammanfattningen verkar vara att stärkaren "kanske räcker" men inte är tillräckligt nog för att bli "bra". Har jag uppfattat det korrekt då?

Även med den beskrivningen är det ganska individuellt.
Sitter jag i soffan (ca 3m från fronterna) tycker jag det är för högt på nivåerna strax innan förstärkaren klipper för musik, men inte alltid för högt för film. Min sambo tycker det är för högt långt innan dess. Jag har CLS-6 som bakhögtalare så de fyller ju upp rummet ganska bra också.
Vet inte hur stort rum du har, eller hur du tänkt dig, men det kanske är aningen overkill med 12" som bakhögtalare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Även med den beskrivningen är det ganska individuellt.
Sitter jag i soffan (ca 3m från fronterna) tycker jag det är för högt på nivåerna strax innan förstärkaren klipper för musik, men inte alltid för högt för film. Min sambo tycker det är för högt långt innan dess. Jag har CLS-6 som bakhögtalare så de fyller ju upp rummet ganska bra också.
Vet inte hur stort rum du har, eller hur du tänkt dig, men det kanske är aningen overkill med 12" som bakhögtalare.

Jag har ett lite bökigt rum att fylla med ljud och det är på drygt 100kvm.
Bifogar en käck paint-skiss om det är till nån hjälp: http://silverridge.nu/uploads/1348725769.jpg

Dom bakre högtalarna har jag alltså inte i dagsläget men har tänkt införskaffa och ambitionen med stärkaren är ju att kunna fylla hela utrymmet med tillräcklig volym när kräftorna är slut.

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverridge:

Jag har ett lite bökigt rum att fylla med ljud och det är på drygt 100kvm.
Bifogar en käck paint-skiss om det är till nån hjälp: http://silverridge.nu/uploads/1348725769.jpg

Dom bakre högtalarna har jag alltså inte i dagsläget men har tänkt införskaffa och ambitionen med stärkaren är ju att kunna fylla hela utrymmet med tillräcklig volym när kräftorna är slut.

Shit pommes vilket vardagsrum,större än min lägenhet,man får ju ha rejäla bamsehögtalare om man ska fylla rummet med ljud samt effektstarka slutsteg.
Tja nån billig hemmabioreceiver tror jag inte kommer funka om du nu ska spela alla 4 högtalare samtidigt på hög volym.
Mitt förslag blir ett försteg och nåt bra slutsteg tex ett 4 kanaligt alternativt tvåkanal och sen paralell/seriekoppla.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Shit pommes vilket vardagsrum,större än min lägenhet,man får ju ha rejäla bamsehögtalare om man ska fylla rummet med ljud samt effektstarka slutsteg.

Mjoo...stort må det ju vara men det är ju inte bara fördelar med som du kanske märker

Skrivet av oyegie:

Tja nån billig hemmabioreceiver tror jag inte kommer funka om du nu ska spela alla 4 högtalare samtidigt på hög volym.

Börjar nästan misstänka det jag med om än väldigt motvilligt.

Skrivet av oyegie:

Mitt förslag blir ett försteg och nåt bra slutsteg tex ett 4 kanaligt alternativt tvåkanal och sen paralell/seriekoppla.

Hoppla, där tappade du mig helt!
Försteget sitter det före förstärkare eller före högtalare? Om jag kör 2 resp 4 kanaligt då kan jag ju inte nyttja sub och center väl (sorry, glömde rita ut dom på ritningen)?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk

Jag var visst lat, så jag googlade själv.
En reciever och ett slutsteg verkar ju vara rätt väg att gå om jag förstår din beskrivning rätt efter att ha googlat på det?
Reciever som försteg och sen ett extra slutsteg för att ge högtalarna knuffen dom behöver för att låta som tänkt?

Följdfrågan blir ju då: Hur stort steg behöver jag om jag väljer Onkyon som nämndes inledningsvis?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverridge:

Jag var visst lat, så jag googlade själv.
En reciever och ett slutsteg verkar ju vara rätt väg att gå om jag förstår din beskrivning rätt efter att ha googlat på det?
Reciever som försteg och sen ett extra slutsteg för att ge högtalarna knuffen dom behöver för att låta som tänkt?

Följdfrågan blir ju då: Hur stort steg behöver jag om jag väljer Onkyon som nämndes inledningsvis?

Vad du har som försteg spelar inte så stor roll,då du antagligen inte ska driva högtalarna med det.
Tja kanske ett http://www.thomann.de/se/qsc_cx_404_endstufe.htm borde räcka men kanske lite dyrt.
Eller http://www.thomann.de/se/behringer_epx2800.htm
Har tyvärr inte så stor kunskap om PA-slutsteg förutom att de ger mycket watt för pengarna,är skitfula och har fläktar som låter som ett stridsflygplan.

Permalänk
Rekordmedlem

Är din skiss skalenlig? Jag tror du ska skippa bakhögtalarna för surround och försöka med väggmonterade surroundkanaler, dessutom lär det krävas en högre budget om det ska bli bra, och du ska nog definitivt ha basmoduler på flera ställen som det rummet ser ut om du inte ska bygga väggar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fylla ett rum på 100 kvm med hög musik är ingen barnlek. En hb reciever med pre-out på alla kanaler, 2 slutsteg på 2x2500 watt vardera och ett mindre steg till centern skulle jag köpt..

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Vad du har som försteg spelar inte så stor roll,då du antagligen inte ska driva högtalarna med det.
Tja kanske ett http://www.thomann.de/se/qsc_cx_404_endstufe.htm borde räcka men kanske lite dyrt.
Eller http://www.thomann.de/se/behringer_epx2800.htm
Har tyvärr inte så stor kunskap om PA-slutsteg förutom att de ger mycket watt för pengarna,är skitfula och har fläktar som låter som ett stridsflygplan.

Skitfula har jag börjat förstå att dom är dessvärre och som sagt så krävs det en viss stilrenhet för att WAF-nivån skall bli tillräckligt hög för att det skall få släpas hem leksaker.
Det finns ju ett flertal tekniska fördelar med Onkyon som jag gärna _skulle_ vilja dra nytta av så som hdmi, spotify och liknande så den skulle mao kunna duga till det då och sen ett slutsteg då. Jag måste väl minst ha ett fyrkanalssteg om jag skall kunna driva alla högtalarna och så driver jag center och sub på recievern, korrekt?

Skrivet av mrqaffe:

Är din skiss skalenlig? Jag tror du ska skippa bakhögtalarna för surround och försöka med väggmonterade surroundkanaler, dessutom lär det krävas en högre budget om det ska bli bra, och du ska nog definitivt ha basmoduler på flera ställen som det rummet ser ut om du inte ska bygga väggar.

Skalenlig? Njae, det kan man väl inte direkt påstå men ungefär iaf. Jag kladdade ihop nåt som såg ungefärligt ut i paint bara på 3min, så några exakta mått har jag inte alls. Men om vi ska försöka dela upp det så är själva vardagsrummet på ca 50kvm och kök/matrum är i ungefär samma storlek, sen är det lounge-arean i mitten på ungefär 20kvm, så total yta blir grovt räknat +120kvm.

Skrivet av mekken:

Fylla ett rum på 100 kvm med hög musik är ingen barnlek. En hb reciever med pre-out på alla kanaler, 2 slutsteg på 2x2500 watt vardera och ett mindre steg till centern skulle jag köpt..

2500w per kanal, det verkar väl lite overkill??? Eller?

Btw: Ville bara inflika att jag är glatt överraskad av den snabba och kunniga responsen från er. Tack för det, det uppskattas!

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråden lite och undrar vad som krävs för att driva DALI Evidence 470. Räcker det med Yamaha RX-V661 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=158846 eller hur kraftig förstärkare krävs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverridge:

Skitfula har jag börjat förstå att dom är dessvärre och som sagt så krävs det en viss stilrenhet för att WAF-nivån skall bli tillräckligt hög för att det skall få släpas hem leksaker.
Det finns ju ett flertal tekniska fördelar med Onkyon som jag gärna _skulle_ vilja dra nytta av så som hdmi, spotify och liknande så den skulle mao kunna duga till det då och sen ett slutsteg då. Jag måste väl minst ha ett fyrkanalssteg om jag skall kunna driva alla högtalarna och så driver jag center och sub på recievern, korrekt?

Yes det går bra,men känns lite dumt att ha CV-som bakhögtalare,hade varit bättre med 4-8st paralell/seriekopplade surroundhögtalare som monteras på vägg/tak istället för två st direktstrålande CV på golvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vertex09:

Lånar denna tråden lite och undrar vad som krävs för att driva DALI Evidence 470. Räcker det med Yamaha RX-V661 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=158846 eller hur kraftig förstärkare krävs?

Funkar med vad som helst sålänge man inte skall spela mega högt.