Permalänk
Medlem

Datorn dog, vägrar starta

Hej, idag så stängde min nästan 1 år gamla datorn av sig när jag körde Borderlands 2. När jag försöker starta den igen så händer inget förutom att fläktarna börjar snurra i en halvsekund. Datorn var nog under en del belastning när det hände, men det har den ju varit tidigare utan problem. Datorn brukar stå på 24/7 om jag inte är bortrest och när datorn dog så har den varit igång i ca 2 dagar.

Inget ser ut att vara fel inuti datorn och moderkorts LED lyser grönt. Jag har provat att koppla bort allt från moderkortet utom CPU, strömkabel till CPU och CPU kylning.

Vad tror ni det kan vara för fel?

Komponenter:
Operativsystem: Microsoft Windows 7
Processor: Intel Core i5 2500K
Processorkylare: Corsair H100
Moderkort: ASUS P8P67
Minne: 2x 4 GB Corsair Vengeance 1 600 MHz
Grafikkort: ASUS GTX 580 Direct CU II
Hårddisk: Intel 320 160 GB + 3x SATA HDD
Nätaggregat: XFX Core Edition Pro 650 W
Övrig kylning: 3x120mm insug och 3x120mm utblås i lådan
Temperaturer: Max runt 50C för CPU och 70C för GPU

TL;DR
1 år gammal död dator, livstecken = mobo led lyser och fläktar rycker till vid startförsök.

Tack på förhand!

LÖSNING:

Skickade in nätagget till inet, det var som sagt trasigt och jag fick hem ett nytt efter några dagar och nu fungerar allt som det ska.

Det som gjorde mig tveksam till var problemet låg är att moderkortet ändå fick tillräckligt med ström för att allt skulle se ut som att det funka då LED lyste grönt på både moderkort och grafikkort.

Permalänk
Medlem

Bor du i ett hus som har problem med åska och ström?

Testa nollställa bios. Finns flera sätt. Orka man läsa manualen gör man det sättet som står där. Annars kan man ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel. Tex grafikkortet om de haft problem att få bild innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Bor du i ett hus som har problem med åska och ström?

Testa nollställa bios. Finns flera sätt. Orka man läsa manualen gör man det sättet som står där. Annars kan man ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel. Tex grafikkortet om de haft problem att få bild innan

Jag har testat att nollställa bios utan resultat. Jag provade att koppla bort allt utom fläktarna från nätaggregatet och kortslöt grön + svart och jag får samma resultat då, dvs att fläktarna rycker till en gång.

Ett nätagg ska väl ändå gå igång ett par sekunder för att sen stänga av sig om det inte finns någon belastning?

Räcker det för att dödsförklara nätaggregatet eller borde jag investera i en testare?

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/7...
Det verka som om vissa nätagg måste belastas med nån fläkt eller hårddisk när man gör nätaggs testet.

Jag har aldrig använt en testare men jag antar att man borde ha lite EL kunskaper innan det är värt att skaffa en sån.

stavfel
Permalänk
Medlem

Gjorde testet igen med 2 hårddiskar inkopplade och får samma resultat.

Jag tar kontakt med inet imorgon och jag får se vad dom säger.