Permalänk
Medlem

iOS vs Android

Inge flame nu grabbar.

Jag sitter just nu på en gammal Sony Eriksson från 05 och den håller på att falla isär så jag har funderat på att skaffa en ny mobil.
Jag har aldrig riktigt vart förtjust i Apple pga deras attityd som företag men jag är villig att köpa en iPhone om det innebär att jag kommer vara mer nöjd med min telefon.

Saken är den att jag har bara pilliat minimallt på telefoner med android och den första var en GS2 och då tittade jag inte mer än 15 sekunder och sen har jag testat runt lite med en GS3 i några minuter men den hade ett eget tema som jag inte fattade något av. iOS är jävligt fint och simpelt tycker jag och det verkar väldigt smidigt min mamma har en iPhone 4S så jag pillade runt med den igår ganska mycket och jag gillade det men jag kände mig lite "instängd" i brist på bättre ord då jag inte kunde hitta nått som var en motsvarighet till utforskaren på Windows där man fritt kan hoppa runt bland alla filer.

Nu vet jag inte om det finns en sån sak och att jag bara inte hittade den om det är så vill jag gärna vet och min stora fråga är egentligen finns det en sån funktion på Android? och hur stor skillnad är det egentligen i öppenheten som alla pratar om. Jag vill ha en telefon jag blir nöjd med den ska funka men jag vill heller inte känna mig instängd i den och jag antar att jag låter mer som om jag vill ha Android för det men av vad jag har sett för Android så tycker jag det är riktigt fult. Lika gillar jag inte många av android telefonerna iPhone är bra mycket finare.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

finns filhanterare i android och finns inte i IOS.
tycker du ska testa android och ios under några timmar innan du bestämmer dig. Visst är android öppen men du vet säkert att iphone kommer alltid att funka. Android är lite mer laggig och mer ful.

Permalänk

Det bästa är att testa båda systemen, själv tycker jag att båda systemen är bra.
Båda systemen har för och nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

finns filhanterare i android och finns inte i IOS.
tycker du ska testa android och ios under några timmar innan du bestämmer dig. Visst är android öppen men du vet säkert att iphone kommer alltid att funka. Android är lite mer laggig och mer ful.

Klart det finns laggiga men det finns ju dem som är mindre laggiga än iPhone också

Permalänk
Medlem

Ofta följer det med en. Om inte kan du ladda hem en efter egen smak.

Här är en bra video som förklarar hur Android är i jämförelse med iOS.
http://www.youtube.com/watch?v=NMiY1kSTHZw&

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Det finns hur många trådar so, helst på det här temat. Själv rekommenderar jag android, den funkar "som förväntat" när det gäller t.ex. filsystem. Om du är kräsen med designen så rekommenderar jag att du kikar på modeller såsom HTC One S, Sony Xperia S. Eller varför inte Samsung Galaxy Note 2 som släpps just nu, om du vill slå på stort.

Permalänk
Medlem

neeej, inte en till tråd där alla barn kan snacka skit om de dom själva inte äger:/

Permalänk

Jag äger själv en iphone 3gs som jag är smått besviken på eftersom jag precis som du känner mig instängd. Den är som sagt ganska snabb(för sin hårdvara), men nästa blir nog lumia 920 eller s3

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

Jag använder själv en iPhone 4S sen ett år tillbaka. Allting är otroligt bekvämt, och fungerar alltid. Men, som vissa redan påpekat, som van windows-användare känner man sig aningen instängd, trots att möjligheterna är relativt många. De är ju inte alls lika många som på Android, men alldeles tillräckligt för vardagligt behov. Jag kan varmt rekommendera Android om du tål att greja och fixa en del, och minst lika varmt rekommendera iOS om vill att allt ska flyta på från första början.

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk
Medlem

Folk är roliga. Vart fan får ni i från att, bara för man har Android så ska allt lagga, inte fungera, bugga och vara så svårt? Jag har en S3a, min första Android, sedan jag haft en iPhone i över 3 år.

Min iPhone crashade totalt där jag var tvungen och fabriksåterställa hela mobilen 6 gånger under 3 år. 6 gånger för mycket enligt mig.

Min S3a har aldrig krånglat, inte en enda app har crashat. Inga fel, what so ever. Mer lätt använd en iPhone skulle jag säga också, då de saker som betyder mest för mig finns som widget och visar det jag vill se genom att bara låsa upp telefonen, kalendern osv.

Bara för att Steve Jobs sa att "iPhone works seamlessly", betyder inte att den faktiskt alltid gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

Jag äger själv en iphone 3gs som jag är smått besviken på eftersom jag precis som du känner mig instängd. Den är som sagt ganska snabb(för sin hårdvara), men nästa blir nog lumia 920 eller s3

instängd säger du och funderar på en windows phone. den är ännu mer instängd än ios

Permalänk
Medlem

Andriod kan du få att se ut i stort precis som du vill. Finns färdiga teman, iconer osv. Eller så ordnat du det själv.
Finns massor av Launchers att välja på med finesser som gör din telefon roligare, snyggare, bättre mm.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Android_Launchers

Läs på så mycket du orkar om telefonerna i din prisklass.
Du kommer tacka dig själv om du köper en lättrootad telefon som redan har eller kommer få Jelly Bean och som är populär att göra egna roms till.

Jag kan väldigt lite om Iphone.
Men det går väl att göra mycket med en sådan med iOS jailbreak?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Inge flame nu grabbar.

Jag sitter just nu på en gammal Sony Eriksson från 05 och den håller på att falla isär så jag har funderat på att skaffa en ny mobil.
Jag har aldrig riktigt vart förtjust i Apple pga deras attityd som företag men jag är villig att köpa en iPhone om det innebär att jag kommer vara mer nöjd med min telefon.

Saken är den att jag har bara pilliat minimallt på telefoner med android och den första var en GS2 och då tittade jag inte mer än 15 sekunder och sen har jag testat runt lite med en GS3 i några minuter men den hade ett eget tema som jag inte fattade något av. iOS är jävligt fint och simpelt tycker jag och det verkar väldigt smidigt min mamma har en iPhone 4S så jag pillade runt med den igår ganska mycket och jag gillade det men jag kände mig lite "instängd" i brist på bättre ord då jag inte kunde hitta nått som var en motsvarighet till utforskaren på Windows där man fritt kan hoppa runt bland alla filer.

Nu vet jag inte om det finns en sån sak och att jag bara inte hittade den om det är så vill jag gärna vet och min stora fråga är egentligen finns det en sån funktion på Android? och hur stor skillnad är det egentligen i öppenheten som alla pratar om. Jag vill ha en telefon jag blir nöjd med den ska funka men jag vill heller inte känna mig instängd i den och jag antar att jag låter mer som om jag vill ha Android för det men av vad jag har sett för Android så tycker jag det är riktigt fult. Lika gillar jag inte många av android telefonerna iPhone är bra mycket finare.

Kolla denna video, han jämför IOS vs Android, vad verkar bäst?

http://www.youtube.com/watch?v=NMiY1kSTHZw

Permalänk

jag har själv använt både IOS (3.x.x,4.x.x, 5.x.x) och android (2.2.x, 2.3.x 4.0.x)

IOS
+ lätt att lära sig
+ säkrare (svårare att få virus på den)
+ stilrent
+ större apputbud
+ högre krav på apparna (vilket resulterar i bättre kvalité på apparna)

- ingen möjlighet ätt välja vilken IOS version du vill ha
- inget custom UI

Android
+ större utbud av mobiler som passar ditt behov
+ mer frihet/valmöjligheter
+ drag 'n' drop för att lägga in musik/filmer m.m
+ stilrent (vissa mobiltillverkare, ej sony ericsson)
+ custom UI

- mindre säkerhet
- mindre krav på apparna (apparna får göra mer vilket resulterar i att vissa kan lägga in virus i apparna)

enheter som jag har använt:
Iphone 3G S
Iphone 4
ZTE Blads (2.2.x)
HTC incredible S (2.3.x, 4.0.x)
ASUS Padfone (4.0.x) (den bästa jag använt)

finns säkert fler + o - med operativsystemen men det är allt jag kommer på nu

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Det är meningslöst att diskutera vilket som är bäst av iOS och Android. Inget av dessa är bäst, båda har sina för- och nackdelar. Vilket man i slutändan föredrar är helt subjektivt.

Förresten så släpps nya Windows phone snart. Kan vara värt att kika på innan man bestämmer sig för vilken mobil man ska köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

enheter som jag har använt:
Iphone 3G S
Iphone 4
ZTE Blads (2.2.x)
HTC incredible S (2.3.x, 4.0.x)
ASUS Padfone (4.0.x) (den bästa jag använt)

Detta är inte riktat till dig alls, utan ville bara ansluta till diskussionen

Något man får tänka på också är att Apple ENDAST har "premium"-telefonen. Det finns bara 1 telefon och den är "high-end". Android har telefoner i alla prisklasser vilket är kanon för den som vill ha en smart telefon men inte betala 4000kr+.

Då får man också passa sig lite när man gör en jämförelse. Menar, att jämföra ZTE Blade och HTC Incredible med en iPhone så kan jag förstå att man tycker iPhone känns rappare och skönare att handskas med, det kanske blir självklart. Som att jämföra en Volvo 240 med absolut fräsigaste intrumentpanelen med en Porsche. Allt det fina finns där men upplevelsen blir ju inte bättre för det

Ska man göra en jämförelse mot iPhone skall det ske med Android-sidans highend telefoner, typ S3, HoX och gärna Galaxy Nexus som kör vanilla.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

En del telefoner med Android är ganska.. tråkiga från början.

Så skaffar du en sådan fixa till din Launcher.

Denna och Go Launcher EX gillar jag.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

instängd säger du och funderar på en windows phone. den är ännu mer instängd än ios

Oj det hade jag ingen aning om. för tänka en gång till då.

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

Om du jailbreakar en iphone så kan du väl modda så du får i princip samma möjligheter som på en android (tex. "utforskaren").

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Folk är roliga. Vart fan får ni i från att, bara för man har Android så ska allt lagga, inte fungera, bugga och vara så svårt? Jag har en S3a, min första Android, sedan jag haft en iPhone i över 3 år.

Min iPhone crashade totalt där jag var tvungen och fabriksåterställa hela mobilen 6 gånger under 3 år. 6 gånger för mycket enligt mig.

Min S3a har aldrig krånglat, inte en enda app har crashat. Inga fel, what so ever. Mer lätt använd en iPhone skulle jag säga också, då de saker som betyder mest för mig finns som widget och visar det jag vill se genom att bara låsa upp telefonen, kalendern osv.

Bara för att Steve Jobs sa att "iPhone works seamlessly", betyder inte att den faktiskt alltid gör det.

Fast då är väl frågan vad du gjorde med din iPhone? Min 3GS höll sig i liv i 3 år (Fick min iPhone5 igår) och kraschade aldrig. Visst - appar kraschar, det gör det på alla plattformar.

Widgets är ett bra argument för Android. Har man behov av det så kör på det! Widgets är något jag personligen inte har nytta av eller vill använda (ser ingen poäng med det)

iOS är ganska stängt ja, men det fungerar ju som flera sagt. Dock tycker jag att skapa egna ring/smssignaler är lite klurigt, men när man väl kan det är det ju inga problem... itunes använder jag nästan aldrig, musiken går via spotify, videos har jag inga på den än så länge. dock inte särskilt svårt att ordna.

Till TS
Har du inga vänner med droids och ios? Pilla, testa och se vad som passar dig! Alla har olika behovs med en telefon(liten dator?)

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Folk är roliga. Vart fan får ni i från att, bara för man har Android så ska allt lagga, inte fungera, bugga och vara så svårt? Jag har en S3a, min första Android, sedan jag haft en iPhone i över 3 år.

Min iPhone crashade totalt där jag var tvungen och fabriksåterställa hela mobilen 6 gånger under 3 år. 6 gånger för mycket enligt mig.

Min S3a har aldrig krånglat, inte en enda app har crashat. Inga fel, what so ever. Mer lätt använd en iPhone skulle jag säga också, då de saker som betyder mest för mig finns som widget och visar det jag vill se genom att bara låsa upp telefonen, kalendern osv.

Bara för att Steve Jobs sa att "iPhone works seamlessly", betyder inte att den faktiskt alltid gör det.

Gillar iOS, delvis, men kan inte säga att den är felfri. Hade hur mycket problem, lagg och kraschar som helst med min iPod Touch.
Största fördelen med Android mobiler är väl att i princip alla har möjlighet att uppgradera minnet och det är skitbilligt, stör mig på att om jag köper en Apple produkt så blir det antingen 16GB, 32GB eller 64GB, visst, skulle varit "okej" om det inte var en så enorm skillnad på priset! Det är ju ungefär 1k skillnad på 16>32 och 32>64, inte värt.
Inga operativsystem är felfria. Att iOS är mindre laggigt är riktigt fånigt eftersom dom som jämför tex iPhone och Samsung jämför med en riktigt billig, kass Android. iPhone tycker jag är en riktig rip-off, tydligen kostar det dem ca 1000kr för material och 60kr för att producera (i foxconn, undrar hur mycket % barnarbetarna får?), och den kostar ~6000kr.
iPaden är väl en av de få prisvärda Apple produkter tycker jag

Permalänk

Min röst går till Android då jag har haft min i 2 år och för någon vecka sedan började jag bli väldigt less på att den hade börjat bli väldigt seg, lätt som en plätt hittade jag en guide för att "roota" telefonen och överklocka processorn, nu är den som ny igen!