hemsida [Har en domän - hur använder jag databaser med min hemsida? - mod]

Permalänk

hemsida [Har en domän - hur använder jag databaser med min hemsida? - mod]

om man äger ett domän utan att ha någon kontrollpanel för databaser vilket program ska man ladda ner för att connecta hemsidan, programmet och databaser?
tack

Bättre rubrik. Se §3.1 i forumets regler.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarfacee:

om man äger ett domän utan att ha någon kontrollpanel för databaser vilket program ska man ladda ner för att connecta hemsidan, programmet och databaser?
tack

Du menar att du har en hemsida med mysql bara att du inte vet hur du ska hantera databasen?

Det finns två bra alternativ jag använder. Antingen installerar du phpmyadmin, bara att ladda ner filerna och lägga in på serven. Eller så laddar du ner heidisql och skriver in port adress och användaruppgifter så är du inne.

phpmyadmin är bra för du kan hantera det via flera olika plattformer som har en webbläsare.
Heidisql tycker jag är bra för att du kan göra många olika saker samtidigt och det går fort.

Visa signatur

"En dator"

Permalänk
Medlem

Ehh, du kan använda php för att kalla på data från databasen genom mysql. Antar det är det du menar med att koppla databasen till sidan.

PHPMyAdmin kan du använda som en kontroll panel för databasen.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

ska man även ha något annat så som apache eller va det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarfacee:

ska man även ha något annat så som apache eller va det är?

Ska du ha domänen kopplad till din egen server hemma så måste du ha apache ja eller annan valbar webserver.

Permalänk

kan man ladda upp filer på sin hemsida utan ftp?
tackar guys

Permalänk
Medlem

Det verkar som du bara har en domän som inte pekar på en webbserver.
Det finns ett antal gratis tjänster i dag, du kan tex peka på Goggles servrar och både ha din hemsida & mail där ... GRATIS