SweCare - Folk som jobbar inom sjukvården

Permalänk
Skrivet av Matsson82:

Jag har gått till skolan och mått helt bra måndag morgonen första lektionen är idrott men efter idrotten så kommer ila måendet och yrslen. Detta har nu hänt 6 gng irad. Skolsyster hittar inget fel på mig så detta är ett mysterium

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänker direkt på den jättedåliga luften som var i gympasalen och omklädningsrummen på min gamla skola, något liknande för dig kanske?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fogade in tråden "sjuk/illamående en gng i veckan" i den här tråden, på begäran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Blodsockerfall? Äter du frukost? Har du testat att äta något direkt efter idrotten?

nja frukost är något jag har problem med. Jag äter lite flingor men ej mycket för jag är ej hungrig på morgonen. Försöker äta ägg till frukost så jag får i mig något sen har jag köpt druvsocker att ha i skåpet . Jag tar en druvsocker tablet på första rasten. Men kom gärna med tips på frukost

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast

Någon som har ett tips på hur man ska få sin läkare att ta en seriöst?

Jag har haft slemhosta i c:a 2 månader nu, ganska grov hosta liknande "80-åring rökartant-hosta"
Är 27, rökat i c:a 8 år, slutade för 6mdr sedan.

När jag skrattar så låter jag som den hesa tecknade hunden.

Jag gick ner till min läkare förra veckan och hennes motfråga var "Vem har inte hosta nuförtiden? Tog en snabbsänka och sen sket hon på mig.

Det känns som att det vore en fördel om läkaren öht hade verkat bry sig, så vad tycker ni?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Matsson82:

nja frukost är något jag har problem med. Jag äter lite flingor men ej mycket för jag är ej hungrig på morgonen. Försöker äta ägg till frukost så jag får i mig något sen har jag köpt druvsocker att ha i skåpet . Jag tar en druvsocker tablet på första rasten. Men kom gärna med tips på frukost

Skickades från m.sweclockers.com

Som kroniskt illamående så kan jag rekommendera frukt på morgonen, det är det enda som någonsin funkat för mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Matsson82:

nja frukost är något jag har problem med. Jag äter lite flingor men ej mycket för jag är ej hungrig på morgonen. Försöker äta ägg till frukost så jag får i mig något sen har jag köpt druvsocker att ha i skåpet . Jag tar en druvsocker tablet på första rasten. Men kom gärna med tips på frukost

Skickades från m.sweclockers.com

Lägg av med druvsockret och ät vettigare istället. Det ger kanske en energikick här och nu, men resultatet blir att kroppen börjar producera mer insulin, vilket gör att du blir ännu mer trött när verkningen väl avtar. Du ska försöka hålla blodsockret på en jämn nivå och det gör man vid att undvika snabba kolhydrater och satsa mer på protein och fett. Sedan är det aldrig fel med lite mellanmål för att undvika att blodsockernivån blir som en berg- och dal bana.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

Jag har gått till skolan och mått helt bra måndag morgonen första lektionen är idrott men efter idrotten så kommer ila måendet och yrslen. Detta har nu hänt 6 gng irad. Skolsyster hittar inget fel på mig så detta är ett mysterium

Skickades från m.sweclockers.com

hur gammal är du?
Är det likadant vid andra aktiviteter? Är det med andra ord likadant om du anstränger dig på eftermiddagen eller på kvällen på samma/andra ställen än gympahallen?

Skrivet av Allexz:

Någon som har ett tips på hur man ska få sin läkare att ta en seriöst?

Jag har haft slemhosta i c:a 2 månader nu, ganska grov hosta liknande "80-åring rökartant-hosta"
Är 27, rökat i c:a 8 år, slutade för 6mdr sedan.

När jag skrattar så låter jag som den hesa tecknade hunden.

Jag gick ner till min läkare förra veckan och hennes motfråga var "Vem har inte hosta nuförtiden? Tog en snabbsänka och sen sket hon på mig.

Det känns som att det vore en fördel om läkaren öht hade verkat bry sig, så vad tycker ni?

Be henne slyta bete sig oprofessionellt alt byt läkare.

När du röker tar du död på flimmerhår som finns i luftvägarna. Deras funktion är att piska upp all slem till munnen för at sen antingen svälja slemmet eller spotta ut det.
När du slutar röka så börjar kroppen återämta sig och efter ett par månader är flimmerhåren återställda och börjar då att sköta sitt jobb; piska upp all slem som du har lagrat i dina luftvägar.
Så om du inte har haft ofrivillig viktnedgång, nattliga svettningar eller feber och allmän sjukdomskänsla så skulle jag också nöja mig med en snabbsänka (CRP) och avakta och se hur det går. Hostar man väldigt mycket och hårt så kan man dessutom få lite strimmor av blod i slemmen vilket kan skrämma många, men så länge det inte är en aktiv blödning kopplad till allmänpåverkan så är det ingen fara.

Så, kort och gott så somar du för gamla synder nu när din kropp är i full funktion och tar hand om all gammal slem som finns i dina luftvägar.

http://www.suntliv.nu/Amnen/Bruk-och-missbruk/Fakta-om-bruk-o...

Permalänk
Medlem

Låter som att du vaknar upp trött, äter dåligt. Anstänger dig på idrotten och sen mår du dåligt för att du ätit för dåligt. Testa att äta bättre frukost, även fast du inte är hungrig så tvinga i dig lite mer successivt varje dag. Jag klarar inte dagen utan en riktigt rejäl frukost.

Den enda gången jag haft samma symptom som dig var när jag var nere i sydafrika. Hade ätit lite och dåligt och det i kombination med att jag hade en förkylning på gång ledde till att jag spydde och mådde skitdåligt. Men när jag började äta bättre, tvingade i mig mat, så blev det bättre.

Nu är ju inte jag någon läkare eller så, men min erfarenhet säger att det är viktigt att äta bra och nyttigt, speciellt på morgonen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

Någon som har ett tips på hur man ska få sin läkare att ta en seriöst?

Jag har haft slemhosta i c:a 2 månader nu, ganska grov hosta liknande "80-åring rökartant-hosta"
Är 27, rökat i c:a 8 år, slutade för 6mdr sedan.

När jag skrattar så låter jag som den hesa tecknade hunden.

Jag gick ner till min läkare förra veckan och hennes motfråga var "Vem har inte hosta nuförtiden? Tog en snabbsänka och sen sket hon på mig.

Det känns som att det vore en fördel om läkaren öht hade verkat bry sig, så vad tycker ni?

Sket hon verkligen på dig? 0_o
Varför inte bara byta läkare?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

hur gammal är du?
Är det likadant vid andra aktiviteter? Är det med andra ord likadant om du anstränger dig på eftermiddagen eller på kvällen på samma/andra ställen än gympahallen?

Be henne slyta bete sig oprofessionellt alt byt läkare.

När du röker tar du död på flimmerhår som finns i luftvägarna. Deras funktion är att piska upp all slem till munnen för at sen antingen svälja slemmet eller spotta ut det.
När du slutar röka så börjar kroppen återämta sig och efter ett par månader är flimmerhåren återställda och börjar då att sköta sitt jobb; piska upp all slem som du har lagrat i dina luftvägar.
Så om du inte har haft ofrivillig viktnedgång, nattliga svettningar eller feber och allmän sjukdomskänsla så skulle jag också nöja mig med en snabbsänka (CRP) och avakta och se hur det går. Hostar man väldigt mycket och hårt så kan man dessutom få lite strimmor av blod i slemmen vilket kan skrämma många, men så länge det inte är en aktiv blödning kopplad till allmänpåverkan så är det ingen fara.

Så, kort och gott så somar du för gamla synder nu när din kropp är i full funktion och tar hand om all gammal slem som finns i dina luftvägar.

http://www.suntliv.nu/Amnen/Bruk-och-missbruk/Fakta-om-bruk-o...

Jag är 14 år och jag försöker klämma in att jag ska gå till Gymmet 2-3 gng i veckan men det har ej blivit av de senaste 3 veckorna för jag har haft mycket läxor men när jag är där mår jag bra . Nu kan jag ej äta flingor på cirka 3 dagar för jag har dragit en tand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

Nu kan jag ej äta flingor på cirka 3 dagar för jag har dragit en tand.

Skickades från m.sweclockers.com

Då får du kompensera med att äta annat. Jag har dragit fyra tänder senaste veckan men jag äter istället mycket lättuggat. Det finns en anledning till varför det finns ett ordspråk som lyder: äta bör man annars dör man.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

Jag är 14 år och jag försöker klämma in att jag ska gå till Gymmet 2-3 gng i veckan men det har ej blivit av de senaste 3 veckorna för jag har haft mycket läxor men när jag är där mår jag bra . Nu kan jag ej äta flingor på cirka 3 dagar för jag har dragit en tand.

Men hur är det om du tränar på samma lokal fast vid annan tid alt tränar på annan lokal men samma tid?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Men hur är det om du tränar på samma lokal fast vid annan tid alt tränar på annan lokal men samma tid?

Skickades från m.sweclockers.com

nej det är bara måndagar jag mår dåligt men vi är i samma sal måndagar som på torsdagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

nej det är bara måndagar jag mår dåligt men vi är i samma sal måndagar som på torsdagar

Men tränar ni på morgonen även på torsdagar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Men tränar ni på morgonen även på torsdagar?

nej vid 11 tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

nej vid 11 tiden

Då kan vi utesluta att det skulle vara fel på idrottshallen eller miljön, utan snarare att det handlar om när på dygnet du tränar.

Är det likadant om vi tex säger att du tränar tidigt en onsdag eller fredag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Då kan vi utesluta att det skulle vara fel på idrottshallen eller miljön, utan snarare att det handlar om när på dygnet du tränar.

Är det likadant om vi tex säger att du tränar tidigt en onsdag eller fredag?

nej det är det ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

nej det är det ej

Då borde det ej heller vara dålig frukost som är förklaringen om du äter likadant hela veckan.
Men det skadar inte att prova äta bra frukost.

Men det är väldigt konstigt att du enbart mår dåligt enbart på måndag morgon efter gympa när du int blir illamående i örvrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

Jag är 14 år och jag försöker klämma in att jag ska gå till Gymmet 2-3 gng i veckan men det har ej blivit av de senaste 3 veckorna för jag har haft mycket läxor men när jag är där mår jag bra . Nu kan jag ej äta flingor på cirka 3 dagar för jag har dragit en tand.

Kan det vara så enkelt som att du dricker gainomax eller annan återställande energi dryck efter gympassen men inte efter gympa i skolan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Kan det vara så enkelt som att du dricker gainomax eller annan återställande energi dryck efter gympassen men inte efter gympa i skolan?

Skickades från m.sweclockers.com

dricker ibland x-ray efter gymet men ej ofta

Permalänk

Satt och åt kvällsfika, sen mitt i allt fick jag ont i vänstra pekfingret. Gjorde bara ont när man böjde fingret, och varade i 3-4 dagar sen gick det över. Fingret var inte svullet eller nånting, såg helt normalt ut.

Hade inte gjort något speciellt den dagen, spelat lite tennis men det är höger handen jag använder där så tror inte det kan vara det.
Vad tror ni det kan bero på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillepille:

Satt och åt kvällsfika, sen mitt i allt fick jag ont i vänstra pekfingret. Gjorde bara ont när man böjde fingret, och varade i 3-4 dagar sen gick det över. Fingret var inte svullet eller nånting, såg helt normalt ut.

Hade inte gjort något speciellt den dagen, spelat lite tennis men det är höger handen jag använder där så tror inte det kan vara det.
Vad tror ni det kan bero på?

Samma sak händer mig några gånger i månaden. Ingen aning om vad det kan va.

Annan fråga:
För 2 månader sen skalade jag av skinnet på knogen ( pekfingret ). Man såg hela vägen ner till benet och senan.
Nu har det läkt men det är fortfarande en lite utbuktning ovanför knogen och det "känns" om man pillar på den.

Dvs det känns onormalt, konstigt fast gör inte direkt ont.

Är det värt att kolla upp det hos läkare?

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillepille:

Satt och åt kvällsfika, sen mitt i allt fick jag ont i vänstra pekfingret. Gjorde bara ont när man böjde fingret, och varade i 3-4 dagar sen gick det över. Fingret var inte svullet eller nånting, såg helt normalt ut.

Hade inte gjort något speciellt den dagen, spelat lite tennis men det är höger handen jag använder där så tror inte det kan vara det.
Vad tror ni det kan bero på?

Mest troligen en liten inflammation, dingrar behöver inte öi svullna och varma eller rodnade, de är så leder där små inlammationer kan orsaka amärtor utan att det syns utåt.

Skrivet av Noxxer:

Samma sak händer mig några gånger i månaden. Ingen aning om vad det kan va.

Annan fråga:
För 2 månader sen skalade jag av skinnet på knogen ( pekfingret ). Man såg hela vägen ner till benet och senan.
Nu har det läkt men det är fortfarande en lite utbuktning ovanför knogen och det "känns" om man pillar på den.

Dvs det känns onormalt, konstigt fast gör inte direkt ont.

Är det värt att kolla upp det hos läkare?

Troligen var det inte ner till själva skelettet, för då hade du med stor sannolikhet fått en infektion då ben är ytterst känslig.

Kan vara broskbildning. Hur är funktionen i fingret? Om normalt så är det ine mycket att göra om drt inte är till med för stor besvär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Mest troligen en liten inflammation, dingrar behöver inte öi svullna och varma eller rodnade, de är så leder där små inlammationer kan orsaka amärtor utan att det syns utåt.

Troligen var det inte ner till själva skelettet, för då hade du med stor sannolikhet fått en infektion då ben är ytterst känslig.

Kan vara broskbildning. Hur är funktionen i fingret? Om normalt så är det ine mycket att göra om drt inte är till med för stor besvär.

Funktionen begränsad. Svagt är det också.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxxer:

Funktionen begränsad. Svagt är det också.

Okej? Så du skär dig så djupt att du tror dig se skelett och sena, funktionen efter två månader är begränsad och du undrar vad du ska göra?

Ett par veckor kan man göra något åt senskador, men i ditt fall är det nog med stor sannolikhet ört. Dock så tycker jag att du ska kolla upp det med en handkirurg via remiss från vc eftersom det kan vara försäkringsfråga med tanke på att du blivit av med funktionen.

Permalänk
Skrivet av Noxxer:

Samma sak händer mig några gånger i månaden. Ingen aning om vad det kan va.

Jobbigt :/

Skrivet av CSM101:

Mest troligen en liten inflammation, dingrar behöver inte öi svullna och varma eller rodnade, de är så leder där små inlammationer kan orsaka amärtor utan att det syns utåt.

Okej, vet du om det finns något man kan göra för att motverka detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillepille:

Jobbigt :/

Okej, vet du om det finns något man kan göra för att motverka detta?

Är du frisk i övrigt så är det inget du kan föra, inflammationer drabbar oss alla då och då. Har du dock ledsjukdom så kan du konsultera läkare för att se om en underhållsbehandling av tex kortison eller liknande kan vara avnvörde. Men då ska dina besör vara värre än kortisonets bieffekter.

I ditt fall så är korta svaret nej, lev och var glad, får du liknande besvär ka. Du vila och änta ut eller ta antiinflammatoriska läkemedel.

Permalänk
Medlem

På nyårsafton för ca 3 år sedan när jag jobbade så som en blixt från klar himmel fick jag en extremt huggande smärta i vänster sida av nacken, trodde fan jag skulle dö på fläcken.
Efter den gången så har jag problemed huvudvärk, stel nacke, plötslig huggande smärta samt yrsel.känns ostabilt ibland när jag går.
Gick till läkare som skickade mig till röntgen, läkaren så att min nacke inte såg bra ut och skickade mig till sjukgymnast. Sjukgymnasten däremot sa att min nacke var perfekt och att jag förmodligen hade stela muskler, ficklite övningar, cd skiva med avslappningsavningar samt satte hon nålar i nacken et par ggr. Detta hjälpte inte...
Var kan jag vända mig nu istället för min vårdcentral?
Måste få rätt på detta, detta har pågått snart 3 år.

Känner att huvudvärken blir värre o värre.
Kan tillägga att jag blev misshandlad någon månad innan första smärttattacken där dom bland annat sparkade mig i huvudet när jag låg ner tills jag toppade av.

På jobb går jag med skyddsväst samt bälte med diverse tunga prylar på som säkert tar ut sin rätt på nacken.
Tränar regelbundet och träningen är det som fungerar bäst, känner mig avslappnad och smärtfri efter ett pass.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Är du frisk i övrigt så är det inget du kan föra, inflammationer drabbar oss alla då och då. Har du dock ledsjukdom så kan du konsultera läkare för att se om en underhållsbehandling av tex kortison eller liknande kan vara avnvörde. Men då ska dina besör vara värre än kortisonets bieffekter.

I ditt fall så är korta svaret nej, lev och var glad, får du liknande besvär ka. Du vila och änta ut eller ta antiinflammatoriska läkemedel.

Okej, fullt frisk så jag kör på som jag alltid gjort då
Tackar för hjälpen/svaren.

Permalänk
Medlem

Nu är det måndag igen. Har samma illa månde känsla i magen och halsen. Och jag vet ej om jag sa att jag har en illamående känsla redan på morgonen. Kan det vara för att jag har mycket lätt att klökas och är ganska slemmig. Kan det var slammet som "skaver "

Sen en ny fråga. När jag känner att jag behöver skita kan jag ej få ut det bara karampar i magen. Vad kan detta vara?

EDIT: Nu sitter jag med extrema kramper i magen får.inte ut något jag bara får kramp snälla hjälp mig hur ska jag göra!
Skickades från m.sweclockers.com