Permalänk
Medlem

Gigahertz mot gigahertz, vad är bäst?

Blev lite ställd idag när jag snackade om processorer med en kompis som inte är fullt så intresserad som jag och därmed inte har lika bra koll. Han insisterar att det räcker med att jämföra klockhastighet för att jämföra processorer med argumentet att det är ju ett mått på hastighet. Det är ju sant men det är ju inte hela sanningen, väl? Vad jag menar är att han har lite av en lekmans syn på teknik medan jag tänker att jag har lite koll på allt

Vad jag egentligen vill få svar på är alltså hur man ska enklast jämföra t.ex. bärbara datorer med snarlika processorer och liknande klockhastigheter?

Jag försökte dra en parallell till motorer och dess hästkrafter men han gillade inte den analogin och var övertygad om att två motorer, urplockade från varsin bil med samma hästkrafter skulle prestera exakt lika. Det stämmer väl inte heller? Och även om det stämmer så är det ju hela systemet man måste kolla på och då kommer jag tillbaka till frågan om hur man ska jämföra dem då?

Ja som ni ser är jag fundersam och störde mig på att jag inte kunde komma med något direkt svar som jag är säker på. Kan någon vara snäll och förklara ordentligt eller peka mig åt rätt riktning.

/Simon

Permalänk
Medlem

Om du vill dra en parallel med motorer så lägg upp det såhär:
2 motorer arbetar i 3,000 rpm. En av dem har 100 hästkrafter medans den andra har 120. Vilken presterar bäst? Frekvensen på en processor bestämmer hur ofta den utför beräkningar. Det som ger prestanda är hur den gör beräkningarna på varje cykel.
Det var alltså rpm som motsvarade frekvens. Och hästkrafter som motsvarade styrkan i kärnorna.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Ganska enkelt, om processorerna är identiska i övrigt, samma arkitektur, lika mycket cacheminne lika många kärnor etc etc.
Ja, då kan man med säkerhet jämföra dem enbart på frekvensen.

Annars finns det fler variabler att ta hänsyn till.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Det går absolut inte att jämföra på det sättet. Varje arkitektur presterar olika. Kolla på detta test så får du lite kött på benen:

Här är frekvensen lagt på precis samma nivå, och det enda som skiljer dem åt är arkitekturen. Antal kärnor spelar också roll, men de enda som avviker är den översta 3960X som är 6-kärnig, och den längst ned(i3 2120) som är 2-kärnig. Resten är 4-kärniga processorer med olika arkitekturer och tillverkare(Räknar Bulldozer som lika mycket 8-kärnig som Intel´s 3770k med HT).

Noterbart är att AMD generellt sett numera lägger frekvensen väldigt högt för att kompensera för en förhållandevis klen arkitektur, och därför hamnar dessa mer eller mindre längst ned i tabellen när frekvensen sänks.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Ganska enkelt, om processorerna är identiska i övrigt, samma arkitektur, lika mycket cacheminne lika många kärnor etc etc.
Ja, då kan man med säkerhet jämföra dem enbart på frekvensen.

Annars finns det fler variabler att ta hänsyn till.

Och med det menas att man kan ta t.ex Phenom 2(typ x4 945, 955, 965) och jämföra rakt av på frekvensen.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Okej men då har ni övertygat mig när det gäller klockhastigheten i sig.
Men om vi då jämför dagens ultrabook med en low-voltage och dagens i3,i5 i en enkel dator kring 6-8 tusen?

Permalänk

Två bilmotorer som har 100hk levererar 100hk max. Dock kan ju den ena motorn ha ett vrid som är bättre än den andra motorn vilket gör att den levererar 100hk tidigare och under "längre varvtal" än den andra. Den ena motorn kanske levererar 100hk vid säg 4000-4500rpm, medan den andra motorn levererar 100hk vid säg 3000-5000rpm.

Vid datorer så är det IPC som gäller, fanns ett bra diagram innan. Men som sagt cache och liknande spelar in också.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av _simis_:

Okej men då har ni övertygat mig när det gäller klockhastigheten i sig.
Men om vi då jämför dagens ultrabook med en low-voltage och dagens i3,i5 i en enkel dator kring 6-8 tusen?

måste ha exakt modellnamn ( på processorn, inte laptopen ) för att kunna ge ett vettigt svar här.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |