Permalänk

NF-F12 vs. NF-P12 vs. GT 1850 vs. SP120

Hej!

Ja då var det detta me fläktdjungeln...

Jag sitter idag på en Phanteks kylare med 3st NF-P12, anlednigen är att jag kan inte ha 140 fläktar för dom tar i mina minnen...dessutom kyler dessa tre bättre än phanteks fläktarna och dessutom är dom tystare.

Tanken är att jag tänkte nå 5,0GHz med min i5:a, är på 4,9 nu, till alla som har åsikter om att inte alla i5 når 5GHz osv...jag vet, är inte det jag vill diskutera...

Har googlat runt och kommit fram till att NF-P12, F12 och GT 1850 har ungefär samma dB nivå, runt 27-30dB över "bakgrunden" enligt diverse tester, bl.a detta: http://www.vortez.net/articles_pages/120mm_and_140mm_fan_comp...

Problemet är att jag inte hittat nått test som visar hur Corsair SP120 placerar sig bland dessa fläktar, bara "oseriösa" tester som använder sig av tillverkarens spec...vilken vi alla vet är bluff & båg i dom flesta fall.

Så till min fråga, nån som provat eller lyssnat på dessa fläktar, vem "upplevs" tystast? Och ja jag vet att dom blir tystare på en fläktkontroller men i detta fallet så är det vi 100% jag vill veta hur dom upplevs, alla fläktar blir tystare på en kontroller med kass kylning som bieffekt...
Vill ha lite bättre kylning men inte "högre" ljud, vad jag lyckats lista ut så faller lotten på GT 1850 då dessa har samma dB som båda Noctua samt att dom verkar kyla några grader bättre i dom flesta tester.

Nån som kanske har provat alla fyra och kan ge lite vettig info?

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem

Har ingen egen erfarenhet av NF-F12 men har testat GT 1450 mot NF-P12 och upplevde ljudnivån som jämförbar, inte dåligt av GT:n med tanke på att den snurrar ganska mycket snabbare och GT 1450 flyttade definitivt mer luft.

Kan nästan garrantera att GT 1850 kommer låta märkbart mer än NF-P12. det skiljer ju ~500 rpm mellan fläktarna, men å andra sidan så kyler de garanterat bättre också.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

NF-F12 kyler bättre än NF-P12 men då får du räkna med att den låter lite mer. Har ingen erfarenhet av GT 1850, men skulle kunna tänka mig att den är likvärdig eller snäppet bättre kylning än NF-F12

Permalänk
Skrivet av lideri:

Har ingen egen erfarenhet av NF-F12 men har testat GT 1450 mot NF-P12 och upplevde ljudnivån som jämförbar, inte dåligt av GT:n med tanke på att den snurrar ganska mycket snabbare och GT 1450 flyttade definitivt mer luft.

Kan nästan garrantera att GT 1850 kommer låta märkbart mer än NF-P12. det skiljer ju ~500 rpm mellan fläktarna, men å andra sidan så kyler de garanterat bättre också.

Misstänker att det är så, enligt dom flesta tester så ska GT 1850 kyla ett par grader bättre än dom andra. Men enligt vad jag läst så ska GT:n inte va mer "högljudd" men att den ger ifrån sig ett irriterande ljud på fullvarv...misstänker att det har med varvtalet att göra...nån som kan bekräfta detta?

Skrivet av Kvistarn:

NF-F12 kyler bättre än NF-P12 men då får du räkna med att den låter lite mer. Har ingen erfarenhet av GT 1850, men skulle kunna tänka mig att den är likvärdig eller snäppet bättre kylning än NF-F12

Gissar på att dom är rätt likvärdiga, dock har man ju fördelen av PWM på F12, vilket man inte har på GT.

En GT 1850 PWM hade varit klockrent!

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem

Det man bör tänka på är att GT 1850 har en större motor mot GT 1450. Därför kommer den större varianten låta något mer, och om jag hade valt fläktar hade jag definitivt gått på GT 1450. Den enda fördelen med F12 är att de har PWM-styrning.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På en bot.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Tror inte så många har ägt mer än en sort av dessa fläktar.

Permalänk

Hittade ett STORT test av fläktar på en fransk sida, ett test med 40 PWM och ett test med 63 DC fläktar.

http://www.hardware.fr/articles/867-1/comparatif-40-ventilate...
http://www.hardware.fr/articles/874-1/comparatif-63-ventilate...

Verkar vara ett rätt så seriöst test.

Så nu sitter jag och gör några diagram i excel för att se vilka fläktar som är mest intressanta

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem

Vars fick jag tag på dom...just det, från Linus på youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=9uUXt7mE6Qg&feature=related

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.