Hemmabioanläggning + dator

Permalänk
Medlem

Ja men det finns billigare. Kolla först i datorn om du inte redan har en.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Den ser rätt ut, kolla också bilden jag klistrade in från din manual

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XzaR:

Alltså på moderkortet, du måste öppna datorn och hitta några pinnar där det brukar stå S/PDIF OUT.
Brukar vara en sådan här kabel som behövs: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=376201

Har en utgång på moderkortet som heter "SPDOUT1" som är 3-pins. Är det här jag skall koppla en sådan kabel som jag inte har?

Visa signatur

Min dator suger dase

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den ser rätt ut, kolla också bilden jag klistrade in från din manual

Jag har den JSP1 samt SPDOUT1 på moderkortet. Men då måste jag beställa en sådan kabel. Vad gör jag efter att jag fått denna då? Kopplar den från moderkortet till grafikkortet? Och sedan? :S

Visa signatur

Min dator suger dase

Permalänk
Rekordmedlem

Då ska du kunna få ut ljudet via hdmi (adaptern) men om du inte har en hdmi adapter heller så kanske det blir billigare att köpa ett ljudkort, vilka delar har du och vad behöver du köpa ? Att köpa "småkraffstillbehör" är ofta väldigt dyrt, så om du behöver köpa intern kabel o adaptrar så kanske det är billigare att köpa ett ljudkort med digitalutgång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då ska du kunna få ut ljudet via hdmi (adaptern) men om du inte har en hdmi adapter heller så kanske det blir billigare att köpa ett ljudkort, vilka delar har du och vad behöver du köpa ? Att köpa "småkraffstillbehör" är ofta väldigt dyrt, så om du behöver köpa intern kabel o adaptrar så kanske det är billigare att köpa ett ljudkort med digitalutgång.

Hehe, jag har det mesta känns det som Har en HDMI - DVI-adapter.
Har en kabel som förgrenar en RCA-kabel till att bli en 3.5 kabel.

Har en hel del mer, men behövs det något mer?

Visa signatur

Min dator suger dase

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vegas:

Hehe, jag har det mesta känns det som Har en HDMI - DVI-adapter.
Har en kabel som förgrenar en RCA-kabel till att bli en 3.5 kabel.

Har en hel del mer, men behövs det något mer?

Den interna ljudkabeln och hdmi kablage

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den interna ljudkabeln och hdmi kablage

Så om jag beställer en sådan kabel (mSI internal S/PDIF kabel). Så ska jag kunna få 5.1 från datorn till recievern?
Så om jag har förstått det rätt:

Först kopplar jag mSI internal S/PDIF kablen från moderkortet till grafikkortet. Därefter kopplar jag min DVI - HDMI adapter i DVI-uttaget bak på datorn.
Därifrån kopplar jag HDMI från datorn till recievern?

Kommer jag behöva göra massa inställningar i windows efter detta?
Och det är inte möjligt att elgiganten, expert, teknikmagasinet eller något sådant har en sådan kabel? Så slipper jag vänta flera dagar på en beställning.

Visa signatur

Min dator suger dase

Permalänk
Rekordmedlem

Kabeln finns nog i nån datorbutik som har grafikkort eller verkstad, jag vet inte vilka inställningar som behöver göras eftersom jag inte haft nått gammalt nvidiakort och ati var tidiga med att ha ljud på sina kort, några år innan nvidia började med det, så jag vet inte vad som behöver konfigureras, ladda hem manualen till grafikkortet och titta, annars finns det kanske nån som vet mer om gamla nvidiakort som kan svara på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kabeln finns nog i nån datorbutik som har grafikkort eller verkstad, jag vet inte vilka inställningar som behöver göras eftersom jag inte haft nått gammalt nvidiakort och ati var tidiga med att ha ljud på sina kort, några år innan nvidia började med det, så jag vet inte vad som behöver konfigureras, ladda hem manualen till grafikkortet och titta, annars finns det kanske nån som vet mer om gamla nvidiakort som kan svara på det.

Men jag skall kunna spela 5.1 på TVn via datorn med detta? Bildöverföring då? Hur gör jag med detta?

Visa signatur

Min dator suger dase

Permalänk
Rekordmedlem

En hdmi kabel överför både ljud och bild

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

datorn till reciever och sedan vidare till tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av combatzone:

datorn till reciever och sedan vidare till tv

Men går det verkligen att skicka ljud och bild från datorn till recievern för att sedan föra vidare bilden till TV'n?

Visa signatur

Min dator suger dase

Permalänk
Rekordmedlem

Ja om dina prylar fungerar som de ska.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är väldigt få tvar som ger dd/dts ut , man kopplar alltid via förstärkaren

Har du digitalutgång på datorn så är det nog det lättaste att använda den, annars så brukade det följa med en kabel med grafikkortet som ska anslutas till spdif headern på ljudkortet.
http://forumbilder.se/images/e64201260048P1aee.jpg

Vad dillar du om? Han frågade bara hur han fick tv-ljudet från tvn till hemmabiosystemet. Eftersom han inte nämnt något om någon digitalbox antar jag att han har programkort i tvn. Därmed är enda sättet att få ut ljudet digitalt via spdif. Sen att du oftast inte får ut mer än stereo är en annan femma, men inga program sänds med dts sålänge du inte har hd-kanaler.

Hade du tittat på bilderna hade du sett att han inte har någon digitalutgång på sin dator. Han har heller ingen hdmi utgång på datorn därmed kan han aldrig få med sig ljudet med bilden.

Läs tråden innan du kommenterar!

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Det där ni dillar om med att dra internt kablage till grafikkortet och ta ut bild och ljud via DVI. Det kommer med allra största sannolikhet inte att fungera, så det bör du skippa med en gång. Det blir dessutom dyrare än att bara beställa ett billigt ljudkort med digital utgång typ:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=608554

Från den kan du koppla optiskt till din förstärkare och istället koppla spdif coaxialt från tvn till förstärkaren. Sen tar du bilden med en DVI->HDMI kabel från datorn till tvn.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HawkHo:

Vad dillar du om? Han frågade bara hur han fick tv-ljudet från tvn till hemmabiosystemet. Eftersom han inte nämnt något om någon digitalbox antar jag att han har programkort i tvn. Därmed är enda sättet att få ut ljudet digitalt via spdif. Sen att du oftast inte får ut mer än stereo är en annan femma, men inga program sänds med dts sålänge du inte har hd-kanaler.

Hade du tittat på bilderna hade du sett att han inte har någon digitalutgång på sin dator. Han har heller ingen hdmi utgång på datorn därmed kan han aldrig få med sig ljudet med bilden.

Läs tråden innan du kommenterar!

Bäste herre, ni bör själv läsa frågeställningen och gärna även annat som skrivits i tråden:

Skrivet av vegas:

Jag vill kunna använda min bioanläggning när jag ser på film via datorn men även när jag ser på TV (inget måste).
Är det möjligt? och isåfall hur?

Om jag inte missuppfattat det helt så är det som tråden främst handlar om hur man får ut ljudet ur en dator som spelar upp film och grafikkortet ska enligt specen ha stöd för att överföra ljudet, men jag håller med om att det i det här fallet kanske blir dyrare/struligare att fixa det den vägen än att skaffa ett billigt ljudkort med digitalutgång, vilket jag även svarat tidigare i tråden här:

Skrivet av mrqaffe:

Att köpa "småkraffstillbehör" är ofta väldigt dyrt, så om du behöver köpa intern kabel o adaptrar så kanske det är billigare att köpa ett ljudkort med digitalutgång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Det där ni dillar om med att dra internt kablage till grafikkortet och ta ut bild och ljud via DVI. Det kommer med allra största sannolikhet inte att fungera, så det bör du skippa med en gång. Det blir dessutom dyrare än att bara beställa ett billigt ljudkort med digital utgång typ:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=608554

Från den kan du koppla optiskt till din förstärkare och istället koppla spdif coaxialt från tvn till förstärkaren. Sen tar du bilden med en DVI->HDMI kabel från datorn till tvn.

Hur vet jag säkert att den passar till min dator då?

Visa signatur

Min dator suger dase

Permalänk
Medlem
Skrivet av vegas:

Hur vet jag säkert att den passar till min dator då?

Öppna datorn kanske,kolla så att du har en ledig PCI-slott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vegas:

Hur vet jag säkert att den passar till min dator då?

Vet inte om du gillar att fulkoppla eller nåt. Men köp ett nytt grafikkort istället?

Typ det här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=758730

Bara koppla in och sen spegla bilden till din tv.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt ett nytt ljudkort och det fungerar som det ska nu. Har endast ett problem. I ljudinställningarna så står det att jag kör med 2 front, 1 center, 1 sub samt 2 st sido-högtalare. Hur ändrar jag så att det är bakhögtalare istället? Har ställt in att det ska vara 5.1 och inte 7.1 :/

Visa signatur

Min dator suger dase

Permalänk
Medlem
Skrivet av vegas:

Nu har jag köpt ett nytt ljudkort och det fungerar som det ska nu. Har endast ett problem. I ljudinställningarna så står det att jag kör med 2 front, 1 center, 1 sub samt 2 st sido-högtalare. Hur ändrar jag så att det är bakhögtalare istället? Har ställt in att det ska vara 5.1 och inte 7.1 :/

Vanlig 5.1 brukar ha sidohögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Hmm, det går inte att ställa in så att dessa är bakhögtalare istället?

Visa signatur

Min dator suger dase

Permalänk
Medlem
Skrivet av vegas:

Hmm, det går inte att ställa in så att dessa är bakhögtalare istället?

Spelar det nån roll egentligen,är väl bara att flytta bak högtalarna istället,så har man löst problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Spelar det nån roll egentligen,är väl bara att flytta bak högtalarna istället,så har man löst problemet.

Känns som att dem bakre högtalarna spelar lika mycket som främre (vet att det går att sänka, men känns inte som att detta är riktigt 5.1)

Visa signatur

Min dator suger dase

Permalänk
Medlem
Skrivet av vegas:

Känns som att dem bakre högtalarna spelar lika mycket som främre (vet att det går att sänka, men känns inte som att detta är riktigt 5.1)

Man känner inte man hör.
Spelar du alla högtalare samtidig?
Om du vill ha riktig 5.1 så ska du ha det som på biograferna,de kör fler än 2 surroundhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Man känner inte man hör.
Spelar du alla högtalare samtidig?
Om du vill ha riktig 5.1 så ska du ha det som på biograferna,de kör fler än 2 surroundhögtalare.

Självklart hör man, my bad....
Ja alla spelar samtidigt om jag sätter på en film eller liknande nu.

Visa signatur

Min dator suger dase

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vegas:

Självklart hör man, my bad....
Ja alla spelar samtidigt om jag sätter på en film eller liknande nu.

Har du gjort en korrekt setup av nivåer och avstånd i receivern, hur låter det när du kör testtonerna i receivern respektive datorn?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vegas:

Självklart hör man, my bad....
Ja alla spelar samtidigt om jag sätter på en film eller liknande nu.

Men då har du väl inställningar,för är det samma ljud ur alla högtalare så är det inte rätt,du får ju skicka ut DD/DTS 5.1 bitstream från ljudkortet och ställa in rätt på receivern.