Permalänk
Medlem

Kommer inte över 4,6Ghz

Jag håller på att överklocka min 2500k lite mer, vill se hur högt jag kan gå med en spänning under 1,38v och en temp som är under 80 grader i load

Jag kan boota windows på 4,8Ghz, inga problem.. men när jag startar prime95 så sjunker multipliern till 4,6Ghz.
Jag har googlat runt en massor och tror att problemet är att moderkortet klockar ner CPUn pga strömförbrukningen, kan det vara så? Drar runt 95watt under prime95 (på 4,6Ghz då jag inte kan köra 4,8Ghz mer än 1 sekund i början av testet)

Kan jag på något sätt stänga av den gränsen på mitt moderkort? Det är inte det bästa mobot direkt
Ifall det är felet då, kanske är något helt annat?

Bilder:

prime95

Dold text

idle

Dold text

BIOS:
greenpower

Dold text

overclocking "general tab"

Dold text

CPU features

Dold text
Dold text
Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk

Stängt av alla energispar funktioner?

Visa signatur

ryzen 5600X, 32Gb ram, 3070Ti

Permalänk
Skrivet av Zyzz:

Jag håller på att överklocka min 2500k lite mer, vill se hur högt jag kan gå med en spänning under 1,38v och en temp som är under 80 grader i load

Jag kan boota windows på 4,8Ghz, inga problem.. men när jag startar prime95 så sjunker multipliern till 4,6Ghz.
Jag har googlat runt en massor och tror att problemet är att moderkortet klockar ner CPUn pga strömförbrukningen, kan det vara så? Drar runt 95watt under prime95 (på 4,6Ghz då jag inte kan köra 4,8Ghz mer än 1 sekund i början av testet)

Kan jag på något sätt stänga av den gränsen på mitt moderkort? Det är inte det bästa mobot direkt
Ifall det är felet då, kanske är något helt annat?

Bilder:

prime95

idle

BIOS:
greenpower

overclocking "general tab"

CPU features

Dold text

Hjälper dig inte direkt, men din 2500k drar inte 95W i 4,6GHz oavsett vad ditt program säger, den maxar runt 95W i standarclock.

Dock är inte 1,33V (rapporteras i load bilden) väldigt högt så verkar konstigt att den inte godkänner det men kolla om där är någon energispar funktion kvar att stänga av?

Permalänk

Ge den lite mer kräm? Kollat VRM och chipset temperaturer?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexymannen:

Stängt av alla energispar funktioner?

Skrivet av lanbonden:

Hjälper dig inte direkt, men din 2500k drar inte 95W i 4,6GHz oavsett vad ditt program säger, den maxar runt 95W i standarclock.

Dock är inte 1,33V (rapporteras i load bilden) väldigt högt så verkar konstigt att den inte godkänner det men kolla om där är någon energispar funktion kvar att stänga av?

Jag tror att jag har stängt av alla energispararfunktionerna, tog ju med bilder på allt så att ni ska kunna se

CPU-Z visar väl aldrig fel (angående hur mycket ström som används till CPUn)

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Hjälper dig inte direkt, men din 2500k drar inte 95W i 4,6GHz oavsett vad ditt program säger, den maxar runt 95W i standarclock.

TDP står för Thermal Designed Power. En CPU behöver inte förbruka 95W i standard clock bara för att dens TDP är 95W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Ge den lite mer kräm? Kollat VRM och chipset temperaturer?

Spänningen ska väl inte vara något problem? Kan höja den lite och testa

Hur kollar jag dessa temps?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk

Är det bara jag som har problem med senaste Cpu-Z? Klockade lite smått här om dagen och ser då till min förfäran att bus-speeden hoppar som en galning och klockar ner processorn. Hoppar ner från typ 20x200 = 4Ghz till typ vad som helst. Kan klocka ner till standard frekvenser och upp men märks ingen som helst skillnad i program och presterar fortfarande lika bra i benchmarks.

Jag tror att senaste Cpu-Z är buggig då jag aldrig sett detta innan jag skaffade senaste versionen.

Kanske är något liknande problem Ts har? Fast för mig så kvittar det vad jag har för klock, det klockar ner busspeeden oavsett. Tempsen ligger runt 45-55 grader hela tiden så det har inget med det att göra.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Skrivet av Zyzz:

Jag tror att jag har stängt av alla energispararfunktionerna, tog ju med bilder på allt så att ni ska kunna se

CPU-Z visar väl aldrig fel (angående hur mycket ström som används till CPUn)

Skulle nog snarare säga att CPU-Z visar fel på hur mycket ström CPUn använder i princip alltid

Skrivet av DevilsDad:

TDP står för Thermal Designed Power. En CPU behöver inte förbruka 95W i standard clock bara för att dens TDP är 95W.

Det är sant, dock stämmer det oftast rätt bra på toppmodellerna och tester visar att en 2500k drar runt 85-90W i standard clock i full load. Lägg till 25% överklockning samt höjd spänning och det finns inte en chans att den drar 95W.

Permalänk
Medlem

Inte bara nått så dumt som att du råkat ansluta en 4 pins kontakt för strömförsörjningen istället för en 8 pins.

Dock är osäker på om moderkortet har inbyggd spärr så CPU max kan dra 95w bara när bara 4 pins är anslutet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Skulle nog snarare säga att CPU-Z visar fel på hur mycket ström CPUn använder i princip alltid

Det är sant, dock stämmer det oftast rätt bra på toppmodellerna och tester visar att en 2500k drar runt 85-90W i standard clock i full load. Lägg till 25% överklockning samt höjd spänning och det finns inte en chans att den drar 95W.

Om du kollar på sista bilden så står det några maxvärden på 200W/250W, det är inte så att CPUn drar så mycket väl? :/

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Inte bara nått så dumt som att du råkat ansluta en 4 pins kontakt för strömförsörjningen istället för en 8 pins.

Dock är osäker på om moderkortet har inbyggd spärr så CPU max kan dra 95w bara när bara 4 pins är anslutet.

Nej, klart jag inte använder fel kablar

EDIT: ops, blir dubbelpostningar av mig när folk skriver medans jag svarar hehe

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

Vilken Load Line Calibartion har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Vilken Load Line Calibartion har du?

Vdroop saken? Isåfall är den nog satt på auto, fanns bara det och low Vdroop tror jag

allt är med på bilderna

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Skrivet av Zyzz:

Om du kollar på sista bilden så står det några maxvärden på 200W/250W, det är inte så att CPUn drar så mycket väl? :/

Väldigt grovt uppskattat skulle jag säga att din CPU borde ligga runt 150-180W i max förbrukning i 4,6GHz och med 1.35 i vcore. Ta dock detta med en enorm nypa salt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Vdroop saken? Isåfall är den nog satt på auto, fanns bara det och low Vdroop tror jag

allt är med på bilderna

Kolla vad du kan välja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Väldigt grovt uppskattat skulle jag säga att din CPU borde ligga runt 150-180W i max förbrukning i 4,6GHz och med 1.35 i vcore. Ta dock detta med en enorm nypa salt

Så det kan vara så att CPUn är uppe i maxgränsen, hmm den kanske går att höja?

Skrivet av iSw3de:

Kolla vad du kan välja!

Auto eller Low Vdroop

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Väldigt grovt uppskattat skulle jag säga att din CPU borde ligga runt 150-180W i max förbrukning i 4,6GHz och med 1.35 i vcore. Ta dock detta med en enorm nypa salt

Du kan använda formeln "P = (Nya mhz/Orginal mhz) * (Nya spänning/Orginal spänning) * tdp" för att beräkna fram ungefärlig förbrukning.

Har inte kollat ts inställningar men kan mycket väl tänka mig att du har rätt i effekten du angivit.

Till ts: kollat så ditt moderkort inte har en bugg över 46x? Vet att det var problem med detta förr. prova en äldre cpu-z för att säkerställa att inte de är bugg i programmet som någon ovan sa. 1.60.1 funkar prefekt.

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att frekvenstaket för din propp försämras efter 4.6GHz och då har du fått en väldigt klen propp.
Kan ju alltid testa 1.5V och 4.8Ghz.

I 99% av fallen när man överklockar sandy bridge så behöver man bara justera några saker.
1) CPU/Turbo multiplier ration (i ditt blir det då 48X)
2) CPU Voltage (kör på 1.5 bara för att se om den bootar)
3) DRAM Spänningen + Timings. (Prova bara ställa memory frequency med hjälp av listan på t.ex 1600MHz om du har 1600 stickor)
4) CPU Load Line Calibration - Ställ den på AUTO (vid 1.5V så och 4.8GHz så finns det gott om marginal även för vdroop)

Det är först vid 1.50-1.55V som en del moderkort börjar varna för hög spänning. Så man måste stänga av eventuella skydd.
På en del ASUS brädor heter det "ovp protection" t.ex.
Snorka lite och stäng av _alla_ funktioner som kan ha med en säkerhet att göra för spänningar osv.

Skulle din burk inte kunna köra prime med hjälp av detta i 48x så ligger felet inte i proppen utan snarare i BIOS.

Att justera t.ex "max turbo voltage" och sånt är i 99% fullständigt onödigt. Jag lät _alla_ sådana värden vara på auto vid 1.72volt och ändå med 4kärnor/8trådar och 5.7GHz 100% stabilt vid benchning.

Ibland tror jag folk pillar lite väl för mycket med inställningarna och sabbar mer än det görs nytta

Visa signatur

Star Citizen ❤