Permalänk
Medlem

CPU overtemperature error!

Hejsan, de senaste månaden har min dator fått bluescreens följt av att jag kommer till "American megatrends" där det står CPU overtemperature error! och då får valet att gå in på F1 menyn. Detta sker endast när något spel är igång eller dylikt. Temperaturen när jag går in på F1 är 70 grader, vilket för mig låter högt för en dator med flera fläktar i. Datorn är 1 år och några månader gammal.

Någon som har något tips över hur jag skall gå tillväga?

Det enda jag kan tänka mig kan vara problemen är:
1. cpu-fläkten är felmonterad
2. standard cpu-fläkten är för dåligt och måste bytas ut
3. luftflödeproblem i datorlådan.. kommer inte ihåg hur det är.. men typ kanske om man har för mycket luft in.. och för lite luft ut ur datorn.
4. något annat.. kanske grafikkortet som genererar för mycket värme i närheten av cpu:n eller något.

Eller är det så enkelt som att jag måste rensa damm?

Permalänk
Medlem

ööhh du har ju typ svarat på din egen fråga kolla igen dom punkterna du skrev

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

2.cpu-fläkten är inte för dålig och den måste inte bytas ut.
3.det är inget problem om för mycket luft kommer in än vad som kommer ut. men prova att dra byta platser som på någon fläkt så att dom blåser ut.
4. jag tror inte att det är grafikkortet. för att grafikkortet har inte kontakt med cpu.

om du har dammfilter så rensa dom.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

montera av cpu kylaren, torka rent, ny kylpasta, blås rent fläktarna, montera på igen

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB