Permalänk
Medlem

Datorn fryser sig....

Tjenare har ett problem med min dator om jag sitter och spelar eller gör något så brukar datorn frysa sig. man har ljudet men det hackar och den ända jag kan göra är att starta om vet inte om det är moderkortet grafikkortet eller cpun

specs
CPU: Intel® Core i7 2600
GPU: nVIDIA GeForce GTX 560 Ti 1 024 MB
CHASSI: Antec p280
VATTENKYLNING: antec kühler h2o 620 NÄTAGG: corsair hx 650w
SSD: Samsung SSD Basic 830-Series 128GB
SATA: Seagate ST31000524AS 1tb MODERKORT: ASUSTeK Computer INC. CG8350 (LGA1155)
RAM: Dubbel-Kanal DDR3 x2 16,0 GB

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter
CPU: Intel Core i7 2600 | GPU: XFX Radeon HD 7950 3GB | CHASSI: Antec p280 | KYLNING: antec kühler h2o 620 | NÄTAGG: corsair hx 650w |SSD: Samsung SSD Basic 830-Series 128GB | SATA: Seagate 1TB | MODERKORT: MSI Z77A-GD65 | RAM: Dubbel-Kanal DDR3 = 16,0 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 25benja:

Tjenare har ett problem med min dator om jag sitter och spelar eller gör något så brukar datorn frysa sig. man har ljudet men det hackar och den ända jag kan göra är att starta om vet inte om det är moderkortet grafikkortet eller cpun

Har du testat googla? Typ "GTX 560 freezing". Har du senaste drivrutinerna?

Permalänk

Temps? Har du överclockat? Kan det vara dam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson95:

Har du testat googla? Typ "GTX 560 freezing". Har du senaste drivrutinerna?

Har dom senaste drivrutinerna....

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter
CPU: Intel Core i7 2600 | GPU: XFX Radeon HD 7950 3GB | CHASSI: Antec p280 | KYLNING: antec kühler h2o 620 | NÄTAGG: corsair hx 650w |SSD: Samsung SSD Basic 830-Series 128GB | SATA: Seagate 1TB | MODERKORT: MSI Z77A-GD65 | RAM: Dubbel-Kanal DDR3 = 16,0 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 25benja:

Har dom senaste drivrutinerna....

Kollat runt lite, det finns folk som säger att problemen försvann när dom laddade ner äldre drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Temps? Har du överclockat? Kan det vara dam?

Tempsen brukar ligga på 45~
Kan inte överklocka för moderkortet är låst.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter
CPU: Intel Core i7 2600 | GPU: XFX Radeon HD 7950 3GB | CHASSI: Antec p280 | KYLNING: antec kühler h2o 620 | NÄTAGG: corsair hx 650w |SSD: Samsung SSD Basic 830-Series 128GB | SATA: Seagate 1TB | MODERKORT: MSI Z77A-GD65 | RAM: Dubbel-Kanal DDR3 = 16,0 GB |

Permalänk
Skrivet av 25benja:

Tempsen brukar ligga på 45~
Kan inte överklocka för moderkortet är låst.

Aha du har OEM moderkort? Kan ligga där isåfall, många OEM kort som börjar krångla mystiskt..
Mitt tex stänger av och sätter på USB portarna, och vägrar ibland starta med USBn ikopplad.

Men som ovanstående sa googla lite på det

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma sak!

Fast problemet är att jag inte kan använda Memory Remap Feature för att få maximal RAM.

Som sagt gå in i BIOS o kolla om du har Memory Remap Feature på, stäng av det o testa.

Mitt grafikortsdrivrutiner kraschar när jag sätter på Memory Remap Feature och ibland blir hela skärmen svart sen så blir det tyst en stund och börjar låta zzzzz. Måste som sagt trycka på power knappen.

Jag har senaste drivrutinerna för grafikortet och BIOS.

Kan inte använda mitt RAM fullt ut. 8,00 GB (3,49 GB går att använda)

OBS: Då du har ett ASUS MODERKORT, HAR SAMMA PROBLEM MED ASUS SKITEN

Permalänk
Skrivet av 25benja:

Tjenare har ett problem med min dator om jag sitter och spelar eller gör något så brukar datorn frysa sig. man har ljudet men det hackar och den ända jag kan göra är att starta om vet inte om det är moderkortet grafikkortet eller cpun

Var operativsystemet installerat på SSD från början eller har du köpt den löst och installerat själv?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skidzor:

Jag har exakt samma sak!

Fast problemet är att jag inte kan använda Memory Remap Feature för att få maximal RAM.

Som sagt gå in i BIOS o kolla om du har Memory Remap Feature på, stäng av det o testa.

Mitt grafikortsdrivrutiner kraschar när jag sätter på Memory Remap Feature och ibland blir hela skärmen svart sen så blir det tyst en stund och börjar låta zzzzz. Måste som sagt trycka på power knappen.

Jag har senaste drivrutinerna för grafikortet och BIOS.

Kan inte använda mitt RAM fullt ut. 8,00 GB (3,49 GB går att använda)

OBS: Då du har ett ASUS MODERKORT, HAR SAMMA PROBLEM MED ASUS SKITEN

Det är inte så att du har 32 bitars Windows?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

Har du kollat på tillverkarens hemsida om det finns ny firmware till din gpu?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800x Kylning: Noctua NH-U12P SE2 RAM: 16gb Ballistix 3600 MB: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 GPU: ASUS RTX 3060 M.2: Kingston A2000 250GB SSD: Samsung 850 Evo 500GB, Samsung 860 Evo 1TB HDD: WD Caviar Black 500GB PSU: Cooler Master V700 Chassi: Antec p280

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Det är inte så att du har 32 bitars Windows?

Nej, jag har 64-bitars system det är jag säker på.

Du kan också kolla den här bilden:

Kolla gärna den här tråden också.

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Var operativsystemet installerat på SSD från början eller har du köpt den löst och installerat själv?

Först hade jag på min 1TP sen skaffade jag ssd och installerade w7 med en skiva skälv

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter
CPU: Intel Core i7 2600 | GPU: XFX Radeon HD 7950 3GB | CHASSI: Antec p280 | KYLNING: antec kühler h2o 620 | NÄTAGG: corsair hx 650w |SSD: Samsung SSD Basic 830-Series 128GB | SATA: Seagate 1TB | MODERKORT: MSI Z77A-GD65 | RAM: Dubbel-Kanal DDR3 = 16,0 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 25benja:

Först hade jag på min 1TP sen skaffade jag ssd och installerade w7 med en skiva skälv

Är nästan 100% säker på att det är ditt moderkort. Har också strul med ASUS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skidzor:

Är nästan 100% säker på att det är ditt moderkort. Har också strul med ASUS.

Hade det innan också.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter
CPU: Intel Core i7 2600 | GPU: XFX Radeon HD 7950 3GB | CHASSI: Antec p280 | KYLNING: antec kühler h2o 620 | NÄTAGG: corsair hx 650w |SSD: Samsung SSD Basic 830-Series 128GB | SATA: Seagate 1TB | MODERKORT: MSI Z77A-GD65 | RAM: Dubbel-Kanal DDR3 = 16,0 GB |

Permalänk
Skrivet av 25benja:

Först hade jag på min 1TP sen skaffade jag ssd och installerade w7 med en skiva skälv

Hade du de här problemen innan du installerade om på SSD?
Har du kollat så du verkligen installerat alla drivrutiner, då det är ett "specialbygge" eller inte vilket moderkort som helst från Asus så kanske man får leta ett tag innan man hittar till alla moderkortskomponenter...

Exempelvis: vilken ljudchip, nätverkschip, sata eller usb kontroller har du? http://www.asus.com/Desktop/Gaming/Essentio_CG8350/#specifica...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 25benja:

Hade det innan också.

Det verkar som att jag har löst mitt problem, min dator fryser inte längre + att mina grafikdrivrutiner crashar inte längre heller (än så länge)
Det jag då undrar är vad du har för RAM minne EXAKT, vilken hastighet de ligger på. Vet att du har 16 GB fast det skulle vara bra att veta vilken hastighet du kör dem på.

Mitt problem tidigare var ju att när jag använde Memory Remap Feature ( På ett ASUS moderkort )
Så frös min dator upp och jag kunde inte styra något jag var tvungen att stänga av den och sen så blev det samma visa om och om igen.

Det jag gjorde då var att jag ställde in några inställningar i BIOS.

Hur jag löste mitt problem:

Jag har 8GB DDR3 1333Mhz. Jag gick in i BIOS och ställde in DRAM Timing + DRAM Frequenzy + DRAM Voltage.

Jag testade att ställa in några inställningar i BIOS den första gången så verkade det se ut som att det hade löst mitt problem. Datorns grafikdrivrutiner kraschade och återställdes. Datorn frös sig utan att få svart skärm som tidigare innan jag inte hade ställt in något. Fast denna gång så frös skärmen på skrivbordet, då märkte jag att jag börjar komma någon vart.

BIOS inställningar första gången:

DRAM Timing = 7-7-7-20 eller 6-6-6-18
DRAM Freq = DDR3 1333Mhz
DRAM Voltage = 1.70v

BIOS Inställningar andra gången:

DRAM Timing = 8-8-8-22
DRAM Freq = DDR3 1333Mhz
DRAM Voltage = 1.80v

Andra gången jag ställde in inställningarna i BIOS slutade det frysa och krascha grafikdrivrutinerna.

Testa att ställa in dina inställningar i BIOS.
Kolla om du har Memory Remap Feature på.
Kolla ifall du kan använda ditt RAM fullt ut. Så det står 16,00 GB installerat.

Man måste helt enkelt testa runt lite.

Permalänk
Skrivet av 25benja:

Tjenare har ett problem med min dator om jag sitter och spelar eller gör något så brukar datorn frysa sig. man har ljudet men det hackar och den ända jag kan göra är att starta om vet inte om det är moderkortet grafikkortet eller cpun

specs
CPU: Intel® Core i7 2600
GPU: nVIDIA GeForce GTX 560 Ti 1 024 MB
CHASSI: Antec p280
VATTENKYLNING: antec kühler h2o 620 NÄTAGG: corsair hx 650w
SSD: Samsung SSD Basic 830-Series 128GB
SATA: Seagate ST31000524AS 1tb MODERKORT: ASUSTeK Computer INC. CG8350 (LGA1155)
RAM: Dubbel-Kanal DDR3 x2 16,0 GB

Det kan vara ett program som heter AMD Dual Core Opitmizer: http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=134649...

Jag hade också problem med frysningar men det ser ut som att detta skit program som man kan få genom steam(?!) är boven!
Tabor det, Happy Gaming!

Visa signatur

Mobo: Asus P8P67 Pro rev B3 | CPU: Intel 2600k @4,2 GHz | CPU-kylare: Thermalright MUX-120 Black PnP | GPU: KFA2 580 Anarchy | Ram: Corsair 8GB (2x4096MB) 1600Mhz VENGEANCE | PSU: Corsair AX 850W | SSD: Intel SSD 320 40GB | HDD: 1TB Western Digital Caviar Black | Chassi: Fractal Design Define R3 | Dell u2311h | Logitech G700