FreeNAS 8 användare/behörigheter

Permalänk

FreeNAS 8 användare/behörigheter

Tjena.

Håller på att grejja med en server som jag ska använda som en filserver. Har installerat FreeNAS 8.2 och skapat en ZFS volym +ZFS datasets. Allt funkar förutom behörigheterna för mina olika shares (CIFS). Det vill bara inte.

Jag har tre olika ZFS datasets som skall deals ut. Vi kallar dessa Data1, Data2, Data3.

- Data1 och Data2 ska kommas åt med samma användarnamn och lösenord oavsett dator.
- Data 3 ska kunna kommas åt utan användarnamn och lösenord. (Detta fungerar dock)

Hur konfigurerar jag detta på bästa sätt? All hjälp uppskattas!

Visa signatur

"I believe in speed, power. Power and speed solves many things" - Jeremy Clarkson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan365:

Tjena.

Håller på att grejja med en server som jag ska använda som en filserver. Har installerat FreeNAS 8.2 och skapat en ZFS volym +ZFS datasets. Allt funkar förutom behörigheterna för mina olika shares (CIFS). Det vill bara inte.

Jag har tre olika ZFS datasets som skall deals ut. Vi kallar dessa Data1, Data2, Data3.

- Data1 och Data2 ska kommas åt med samma användarnamn och lösenord oavsett dator.
- Data 3 ska kunna kommas åt utan användarnamn och lösenord. (Detta fungerar dock)

Hur konfigurerar jag detta på bästa sätt? All hjälp uppskattas!

Sitter själv och fuskar lite med FreeNAS på en virtuell maskin, så är väl inte rätt person att svara på detta. Men det finns väldigt bra guider på deras dokument sida: http://doc.freenas.org/index.php/Main_Page

CIFS/SMB: http://doc.freenas.org/index.php/Windows_%28CIFS%29_Shares

Permalänk
Medlem

Lånar folks kunskaper om FreeNAS lite. Har provat några gånger att installera olika diskar men när jag ska välja diskar så kan jag inte använda hela storleken. Utan den vägrar låta mig skriva in hela diskens storlek eller på annat sätt använda hela hårddisken. Kan bara använda en del av dom.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan365:

Tjena.

Håller på att grejja med en server som jag ska använda som en filserver. Har installerat FreeNAS 8.2 och skapat en ZFS volym +ZFS datasets. Allt funkar förutom behörigheterna för mina olika shares (CIFS). Det vill bara inte.

Jag har tre olika ZFS datasets som skall deals ut. Vi kallar dessa Data1, Data2, Data3.

- Data1 och Data2 ska kommas åt med samma användarnamn och lösenord oavsett dator.
- Data 3 ska kunna kommas åt utan användarnamn och lösenord. (Detta fungerar dock)

Hur konfigurerar jag detta på bästa sätt? All hjälp uppskattas!

Ett misstag som jag gjorde när jag lekte lite med freenas var att ta bort alla läsrättigheter för både users, groups och others på min volym. Jag fokuserade bara på rättigheterna på de olika datasetsen, vilket självklart inte blev bra. Nu var detta inget svar på dina frågor med detta kan vara bra att ha i åttanke att aldrig ta bort läs rättigheter på "others" på sin volym.

Om jag kommer ihåg imorgon så skall jag försöka ge dig lite tips på hur man sätter upp användare och grupper på ett bra sätt. Sitter på mobilen nu och det är inte speciellt optimalt om man skall skriva mycket text!

Godkväll!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Citat:

Ett misstag som jag gjorde när jag lekte lite med freenas var att ta bort alla läsrättigheter för både users, groups och others på min volym. Jag fokuserade bara på rättigheterna på de olika datasetsen, vilket självklart inte blev bra. Nu var detta inget svar på dina frågor med detta kan vara bra att ha i åttanke att aldrig ta bort läs rättigheter på "others" på sin volym.

Godkväll!

Jag provade också att kryssa i/ur rutorna för rättigheter, men ingen större skillnad

Citat:

Om jag kommer ihåg imorgon så skall jag försöka ge dig lite tips på hur man sätter upp användare och grupper på ett bra sätt. Sitter på mobilen nu och det är inte speciellt optimalt om man skall skriva mycket text!

Det ser vi fram emot!

Visa signatur

"I believe in speed, power. Power and speed solves many things" - Jeremy Clarkson

Permalänk
Inaktiv

Hej vet någon hur man skapar en raid noll konfig i freenas

Permalänk

Nu har jag lyckats att fixa det. Man var tvungen att skapa ett användarkonto för varje klient, med samma anv namn och lösenord som på klienten. Nu funkar det fint!

Visa signatur

"I believe in speed, power. Power and speed solves many things" - Jeremy Clarkson