Podcast 3: "I rymden kan ingen höra dig skrika"

Permalänk
Medlem

Då ses vi på dreamhack... gött snack om raketer och rysk ingenjörskonst:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Morkul:

Angående Blitzkrieg: Är inte det ett helt fristående spel?

Nix, det är en mod på company of heroes. Det finns säkert andra spel med det namnet men det som pratas om i casten finns på http://www.moddb.com/mods/blitzkrieg

Den är väl värd att pröva på, gärna på mumble.

/Lan, aka taskmörten-som-tvingar-Emil-att-spela-airborn

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

En träff på Dreamhack hade varit perfekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Om du väljer att prenumerera på podcasten i iTunes så dyker senaste avsnittet upp.
Vi har tyvärr inte kontroll över hur ofta Apple väljer att uppdatera innehållsförteckningen av nya avsnitt i iTunes

Jag prenumererar på det. Men det fanns inte när jag skrev inlägget. Det är nog något med iTunes isåfall

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Bra podcast

Permalänk
Inaktiv

Det bästa på hela dagen.

Permalänk
Medlem

Älskar all skitsnack.

Vill bara påpeka en sak: Om man kollar på dagens raketuppskjutning så var det faktiskt en explosion i en av de 9 motorerna.

https://www.youtube.com/watch?v=y6zsZiVa998&feature=player_de... Ungefär 30 sek in så ser det ut som att en motor exploderar, men tydligen så kan upp till 2 motorer gå sönder utan större problem. En raket med många motorer och resistans mot explosioner, låter ryskt värre.

Permalänk

91 kbit/s bitrate på MP3 filen...
Visst det är väl inte jätteviktigt med superb ljudkvalité när det bara snackas men ändå..

Permalänk

men har ni tagit bort web spelaren? måste man ladda ner filen för att kunna lyssna?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

men har ni tagit bort web spelaren? måste man ladda ner filen för att kunna lyssna?

nej, vänsterklicka på länken bara så öppnas det i ny flik där den startas

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Hedersmedlem

nice med podcast, synd att man ej kan åka till dh om ni skall ha träff

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Avstängd

kan ingen göra en 10 timmars verision av introt/outrot

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

"Det är konfetti överallt", vad ska man säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Angående Blitzkrieg: Är inte det ett helt fristående spel?

Du tänker på dessa http://en.wikipedia.org/wiki/Blitzkrieg_(video_game)

Spelade både det och tvåan rätt mycket förr. Men det finns säkert moddar som heter så också.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Proffsmoddare

Klart vi vill ha en SweC-träff!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

SweC-träff på DreamHack borde vara en självklarhet! Jag och två SweC aktiva kompisar kommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

91 kbit/s bitrate på MP3 filen...
Visst det är väl inte jätteviktigt med superb ljudkvalité när det bara snackas men ändå..

Vanligt med 64kbit/s när det gäller podcasts, resten kan man förbättra genom att byta mick och förbättra akustiken i rummet. Men ska man ha musik-pauser i ett program kan jag hålla med dig.

Visa signatur

[Ryzen R7 5800X3D] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [2x16GB Kingston Fury @3733MHz CL16] [Red Devil AMD Radeon™ RX 6750 XT]

Permalänk
Medlem

NASA håller faktiskt på att utveckla en ny "månraket", Space Launch System. SLS kommer kunna ta 70 - 129 ton last till omloppsbana beroende på konfiguration, medan Saturn V kunde ta 118 ton. SLS är tänkt att ta astronauter till månen, asteroider och Mars. På tal om SpaceX så har grundaren, Elon Musk, sagt att hans mål är att sätta en människa på Mars.

Permalänk
Medlem

Swec-träff på DH hade inte varit fel. Bara det inte läggs när man sover eller jobbar crew

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Du verkar bli ohälsosamt upprörd över det här.. Podcasten kommer inte strikt hålla sig till specifika ämnen eller hårdvara, utan tillåts sväva ut i halvrelaterade diskussioner. Det finns drösvis med annat material du kan ta del av på SweClockers om du känner att konceptet inte passar dig.

Lyssnade idag på jobbet, arbetskamraterna bara tittade konstigt på mig när jag helt plötsligt började asgarva rätt ut, och dom fattade ingenting (dom tror nog att jag har blivit rent knäpp)

Älskar era halvrelaterade diskussioner! Keep up the halvrelaterade diskussioner Bara kör på!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv

FF har en inbyggd mediaspelare som spelar upp .ogg-filer om de öppnas i en egen flik. Så funkar bra med ogg-länken. Men varför inte ha både en HTML5-spelare och ha länkar till filerna för de med äldre läsare?

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om sweclockers använder google analytics för att titta på "besökarstatistiken"?
Intressant podcast för övrigt men mina läxor tyckte inte om det.

Visa signatur

Intel i7 930, Asus P6T Deluxe V2, Corsair Vengance 6GB DDR3, Asus GeForce GTX 560 Ti 448, Corsair TX 750W, Samsung 830 256 GB, Samsung Syncmaster P2350, Logitech G35, Logitech G9, Logitech Z-5500, Playstation 3 Slim

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt att lyssna på bussen på väg till skolan!

Visa signatur

▪ 3570K @ 3,4 GHz - P8Z77-V LE - 8 GB DDR3 - GTX 660 Ti - 128 GB Samsung 830 + 2 TB WD Green

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Thomas:
Skrivet av moofius:

Älskar all skitsnack.

Vill bara påpeka en sak: Om man kollar på dagens raketuppskjutning så var det faktiskt en explosion i en av de 9 motorerna.

https://www.youtube.com/watch?v=y6zsZiVa998&feature=player_de... Ungefär 30 sek in så ser det ut som att en motor exploderar, men tydligen så kan upp till 2 motorer gå sönder utan större problem. En raket med många motorer och resistans mot explosioner, låter ryskt värre.

Skrivet av Boxarez:

NASA håller faktiskt på att utveckla en ny "månraket", Space Launch System. SLS kommer kunna ta 70 - 129 ton last till omloppsbana beroende på konfiguration, medan Saturn V kunde ta 118 ton. SLS är tänkt att ta astronauter till månen, asteroider och Mars. På tal om SpaceX så har grundaren, Elon Musk, sagt att hans mål är att sätta en människa på Mars.

Se där, massa ny info! Lunar X Price har jag läst om innan, men fattar som det "bara" handlar om obemannade flygningar? I vilket fall, tufft! SLS visst jag inte att det blev av, hörde om det för länge sedan innan NASA hade bestämt sig (?) för ett koncept. Senast jag hade "koll" var det Constellation, som skrotades för ett par år sedan.

I alla fall, kul att det händer grejer! Som jag sade tycker jag utvecklingen är spännande med många privata aktörer, bara det blir seriöst gjort.

Skrivet av DavidtheDoom:

Mycket trevligt med lite snack kring raketer.
Tycker nu skall Ta en titt på Kerbal Space Program och knyta an till denna podcast!

(Se det som veckans tips).

Det har jag faktiskt lirat en hel del, hehe. Gratisversionen dock, kanske får ta och köpa hela spelet.

Skrivet av Lan:

Nix, det är en mod på company of heroes. Det finns säkert andra spel med det namnet men det som pratas om i casten finns på http://www.moddb.com/mods/blitzkrieg

Den är väl värd att pröva på, gärna på mumble.

/Lan, aka taskmörten-som-tvingar-Emil-att-spela-airborn

Nästa gång ska jag ha mina howitzers, annars är jag inte med.

Skrivet av zillio:

Jag prenumererar på det. Men det fanns inte när jag skrev inlägget. Det är nog något med iTunes isåfall

Som Jonas skrev, vi har ingen kontroll över när iTunes uppdaterar. Det man kan göra är att "tvinga" en uppdatering av prenumerationen, då tittar den direkt på RSS och hittar avsnitten före "vanliga" systemet. Annars vekar det ta 3-4 timmar innan något händer.

Skrivet av Blackbird_CaD_:

91 kbit/s bitrate på MP3 filen...
Visst det är väl inte jätteviktigt med superb ljudkvalité när det bara snackas men ändå..

Skrivet av Strelok:

Vanligt med 64kbit/s när det gäller podcasts, resten kan man förbättra genom att byta mick och förbättra akustiken i rummet. Men ska man ha musik-pauser i ett program kan jag hålla med dig.

Just nu kör jag VBR med "normal" kvalitet, för att ge intro/outro tillräckligt med bitar så de låter bra. Antagligen kommer vi dock kapa ännu hårdare, då många podcasts/radiosändningar kör nedåt 32 kbit/s vilket räcker bra för endast röster. Målet är att hitta en lagom balans, där musikdelarna låter godkänt för de korta studer de finns samtidigt som filstorleken blir så liten som möjligt. Bandbredd är dyrt, och med tusentals nedladdningar springer kostnaderna snabbt iväg annars.

Skrivet av DragonRapide:

men har ni tagit bort web spelaren? måste man ladda ner filen för att kunna lyssna?

Skrivet av anon113729:

FF har en inbyggd mediaspelare som spelar upp .ogg-filer om de öppnas i en egen flik. Så funkar bra med ogg-länken. Men varför inte ha både en HTML5-spelare och ha länkar till filerna för de med äldre läsare?

Grejen är inte bara att spelaren i sig är problematisk, utan även vad som händer i bakgrunden. Framför handlar det om att eländet gör en pre-cache av ljudfilen oavsett om man trycker play eller inte, vilket innebär enorma mängder data åt skogen. I teorin går det att åtgärda med ett attribut för audio-taggen, men då slutar spelaren fungera helt i vissa browsers.

Summa summarium, vi tror och hoppas att de flesta klarar sig på nåogn av de andra metoderna. De är i alla fall vad som gäller tills vår webbutvecklare hinner kika mer på problemet, vilket inte blir den närmaste tiden. Som Dannie är inne på klarar dessutom de flesta webbläsare att öppna filen i "HTML5-spelaren" ändå.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Helium 3 fins på månen och troligen i strora mägder då det solde deporterar det dit med solstormar. Gjordens magnetfällt förhindrar detta att ske på vår planet. Med tanke på att det tydligen kostar run 50K USD per liter nu pga att det knappt existerar på jorden gör det ju vad jag vet mer värt än guld i sin vikt.

Båda USA, Rysland och kind pratar ju om månbaser med Helium 3 gruvor för att skicka kappslar tillbaks till jorden för att driva reaktorer i framtiden. Frågan är vem som kommer dit först och lägger beslag på månen. WW3 in space any one?

Vore bra om sweclockers visste lite om vad dom pratade om än att månen bara är en död sten.

Fins stora intressen att åka tillbaks dit rent ekonomiskt.

Permalänk
Medlem

En spelstudio som för närvarande håller på att utveckla ett medeltidsspel är Warhorse (http://warhorsestudios.cz/index.php?page=aboutus&lang=en). Värt att hålla kolla på främst eftersom studion startades av en av nyckelpersonerna bakom första Mafia, Daniel Vávra. Spelet lär inte komma än på en evighet men Vávra skriver med jämna mellanrum i sin blogg om Warhorse-utvecklingen och spelutveckling i allmänhet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dreamhack träffa låter ju riktigt nice! Jag och min swec läsande kompis kommer dock ner sent på torsdagen.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av emilakered:

Se där, massa ny info! Lunar X Price har jag läst om innan, men fattar som det "bara" handlar om obemannade flygningar? I vilket fall, tufft! SLS visst jag inte att det blev av, hörde om det för länge sedan innan NASA hade bestämt sig (?) för ett koncept. Senast jag hade "koll" var det Constellation, som skrotades för ett par år sedan.

I alla fall, kul att det händer grejer! Som jag sade tycker jag utvecklingen är spännande med många privata aktörer, bara det blir seriöst gjort.

Det har jag faktiskt lirat en hel del, hehe. Gratisversionen dock, kanske får ta och köpa hela spelet.

Just nu kör jag VBR med "normal" kvalitet, för att ge intro/outro tillräckligt med bitar så de låter bra. Antagligen kommer vi dock kapa ännu hårdare, då många podcasts/radiosändningar kör nedåt 32 kbit/s vilket räcker bra för endast röster. Målet är att hitta en lagom balans, där musikdelarna låter godkänt för de korta studer de finns samtidigt som filstorleken blir så liten som möjligt. Bandbredd är dyrt, och med tusentals nedladdningar springer kostnaderna snabbt iväg annars.

Skaffa du betalvarianten. Det är lite spännande när det är fler än 2 himlakroppar. Nu finns de planeter som motsvarar Merkurius, Venus, Mars samt Jupiter med 4 månar.
Lite svårare, Mycket mer spännande ^^

Ni kan ju köra en liten omröstning med medlemmarna om hur många det är som laddar hem på 3G/4G i mobilerna och om de bryr sig om huruvida filen är 40/30/20Mb?

Själv laddar jag ner hemma med WiFi innan jag traskar iväg och skulle absolut inte bry mig om det var 40MB på mitt Trådlösa 3G eller om det bara skulle vara 20MB.

Skrivet av pa1983:

Helium 3 fins på månen och troligen i strora mägder då det solde deporterar det dit med solstormar. Gjordens magnetfällt förhindrar detta att ske på vår planet. Med tanke på att det tydligen kostar run 50K USD per liter nu pga att det knapt existerar på gjorden gör det ju vad jag vet mer värt än guld i sin vikt.

Båda USA, Rysland och kind pratar ju om månbaser med Helium 3 gruvor för att skicka kappslar tillbaks till gjorden för att driva reaktorer i framtiden.

Vore bra om sweclockers visste lite om vad dom pratade om än att månen bara är en död sten.

Fins stora intressen att åka tillbaks dit rent ekonomiskt.

Sedan får man ju tyvärr tänka på att Fusionsreaktorer genererar ungefär en struntsumma av energi jämfört med Fissionskraftverk.
Troligen intressant rent forskningsmässigt men dessvärre tror jag inte att Fusionsenergi kommer vara av ekonomisk signifikant värde i en allt för nära framtid.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ni kan ju köra en liten omröstning med medlemmarna om hur många det är som laddar hem på 3G/4G i mobilerna och om de bryr sig om huruvida filen är 40/30/20Mb?

Själv laddar jag ner hemma med WiFi innan jag traskar iväg och skulle absolut inte bry mig om det var 40MB på mitt Trådlösa 3G eller om det bara skulle vara 20MB.

Tror Emil syftar på datamängden de måste leverera, summan av alla enskilda nedladdningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Sa inte att det fans rektorer för det nu heller även om det forskas på det och har gjort länge.
Men en bränslekälla behövs ju med om fusiontraktorer blir en verklighet någon gång.

Men faktum kvarstår ju att helium 3 är eftertraktat och dyrt så fins en marknad så kan det löna sig i framtiden. Men för att komma till den framtiden så måste ju tekniken utvecklas precis som Saturn 5 raketerna fick utvecklas för att sätta människan på månen.

Min poäng var att det finns visst intressen att ta sig dit igen både vetenskapliga och ekonomiska.