Permalänk

Lysa röd när srtömmen är av?

Jag ska bygga en fancontroller men hur ska jag göra för att en dual led ska lysa röd när fläktarna står stilla asså är avstängda?

Visa signatur

Kör Mandrake Linux 9.1 och Windows XP

Sending KILL signals...

Permalänk
Medlem

hrm, en dual led lyser rött eller grönt beroende på vilken spänning de får, om vilken färg som lyser vid vilken spänning vet jag inte. Det enda jag kan tänka mig är att du sätter ett STORT motstånd "efter LEDen - innan fläkten". eller nått...

Men jag är långt ifrån säker.

Permalänk
Medlem

använd en 2 polig brytare. Kolla i ritningsbanken det finns säkert ett schema där.

Visa signatur

LaserMagic
Web: www.lasermagic.se
Mail: info@lasermagic.se

Permalänk

ok ska göra det

Visa signatur

Kör Mandrake Linux 9.1 och Windows XP

Sending KILL signals...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pin
hrm, en dual led lyser rött eller grönt beroende på vilken spänning de får, om vilken färg som lyser vid vilken spänning vet jag inte. Det enda jag kan tänka mig är att du sätter ett STORT motstånd "efter LEDen - innan fläkten". eller nått...

Men jag är långt ifrån säker.

nej så e det inte, en dual led har tre pinnar, en delad anod och en katod för varje färg.

Permalänk
Medlem

kolla den här artikeln
mycket om fanbus och scheman osv
http://www.bit-tech.net/article/52/

Visa signatur

Behind Transparency

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasqer

nej så e det inte, en dual led har tre pinnar, en delad anod och en katod för varje färg.

Så är det visst, på ca hälften av dem.
finns i två utföranden, en med kombinerad anod/katod, andra med två pinnar, går strömmen åt ena hållet lyser den ena färgen, går strömmen åt andra hållet lyser den andra färgen.

Tur att man vet vad man snackar om..

Visa signatur

Scrizze

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrizt

Så är det visst, på ca hälften av dem.
finns i två utföranden, en med kombinerad anod/katod, andra med två pinnar, går strömmen åt ena hållet lyser den ena färgen, går strömmen åt andra hållet lyser den andra färgen.

Tur att man vet vad man snackar om..

Men den lyser inte olika beroende på spänningen som det diskuterades om...
Jo iofs.. Den gröna kanske blir gulare vid överspänning men det är nog inte tänkt att det skall fungera så..