Permalänk

Runt chassi

Hade tänkt bygga ett chassi som inte har några kanter alls så då undrar jag hur bästa sättet är att gå till väga.

Har kollat runt på lite sidor och videon där de visar hur man gör en form och sen fixar själva skalet med glasfiber, problemet jag ser med det är att iom att mitt chassi ska vara väldigt runt/ovalt så kommer det bli väldigt mycket slipning för att få det jämt.

Så jag undrar om det finns någon här som ligger inne med lite mer erfarenhet vad gäller att forma chassi/andra projekt med runda former.

Visa signatur

Silverstone Raven RV02B-W | Fractal Design Tesla 650W 80+ | Asus SABERTOOTH P67 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair 2x4GB 1600MHz XMS3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Menar du rund som en cylinder, eller rund som en boll ?

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Nja där var jag dum, klart den har kanter, tanke är jag ska bygga ett portal turret som kan öppna och stänga armarna.

Har sett guider på hur de gör ett men dom är oftast solida, mitt måste vara ihåligt då jag ska få plats med ett mini-itx moderkort, ssd-hårddisk och möjligtvis ett grafikkort. Om jag kan få plats med några hårddiskar för lagring så hade det funkat bäst.

Visa signatur

Silverstone Raven RV02B-W | Fractal Design Tesla 650W 80+ | Asus SABERTOOTH P67 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair 2x4GB 1600MHz XMS3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Finns en som gjort en turret på något av de större amerikanska, om de va bit-tech eller overclock minns jag inte.
Han använde bonocell och gjöt i glasfiber om jag inte minns helt galet, gäller att ha stadig hand bara.

Om du får plats och med hur mycket beror ju på vilken skala du tänker göra den i.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Hade tänkt mig originalstorlek på 40 inch, dvs lite över en meter hög.

Tycker jag har sökt på alla diverse termer om någon har gjort nått liknande men det enda jag har hittar är repliker.

Visa signatur

Silverstone Raven RV02B-W | Fractal Design Tesla 650W 80+ | Asus SABERTOOTH P67 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair 2x4GB 1600MHz XMS3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Och jag tyckte mitt Define XL tog upp mycket plats

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Se upp med frigolit och glasfiber. Fligoliten smälter om du inte har någon skyddande yta mellan de två. Om det inte blir helt slätt, var försiktig med slipningen så fibrerna kan lösgöras igen. Men du kan jämna ut ytan sen med annat material. Finns någon "filler" spray som fyller ut ojämnheter som du sprayar, slipar, sprayar, slipar etc tills du är nöjd.

Permalänk
Medlem

Frigolit är ett varumärke, polystyren (extruded polystyrene) som ibland dumt kallas frigolit smälter av lösningsmedel som sägs ovan (färg, spackel, epoxy/polyester).

Man bör nog använda t.ex. divinycell eller bonocell (även det varumärken)
Materialet är polyuretan, kan köpas på flaska som sprayas som byggskum men även färdiga skivor i olika tjocklekar.
(finns på bl.a. biltema, funkar prima)

Freehandar man funkar även 2K byggskum, lite dyrare men det smälter inte.

Det går att köra med vanlig polystyrenskivor (frigolit, ecoprim o.s.v.) lägga en sealer ovanpå, t.ex. gips. eller spackla noggrant.
Jag har provat med vitlim (trälim) vilket ger en bra yta men det går åt galet med lim och man får pensla många lager.

Då kan man istället göra första grunden i polystyren (t.ex. isoleringsskivor) och lämna 1cm av måttet.
sedan limma 1cm tjock polyuretan utanpå för att få en yta att laminera på, om man nu ska lägga polyester och glasfiber, eller epoxy och kolfiber, kevlar etc. Då sparar man in några kronor än att ha hela i dyrt material som bara går till spillo.

Tog en bild
Till vänster, poystyren (som smälter) och har mycket större celler. Svår att bearbeta och få fin form på.
Till höger, polyuretan (som inte smälter) och har mycket mindre celler. Mycket lätt att forma och slipa.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!