Permalänk

nätverksstrul

Kopplade in PS3an på nätverkshubben (eller är det en switch eller router??) för att kunna få tillgång till netflix. Hubben är typ inbyggd i lägenheten (nybygge).
Det funkade bra en stund, hade både PCn och PS3an inkopplade och fungerande.
Sen hände nåt med PS3ans uppkoppling som la av. Då startade jag om hubben (power off) och startade om allt.
Nu har jag plötsligt bara nätverk på PCn. Och det går inte igång direkt vid uppstart utan jag måste klicka på "Nätverks- och delningscenter" först.
Dessutom verkar uppkopplingen gå ner ibland.
Vad har jag gjort??!?
Hur fixar jag detta?

Permalänk
Lego Master

Kolla så inställningarna är korrekta. Om du har en normalinställd router ska både dator och PS3 vara inställda på att hämta IP-adress automagiskt. Kolla även så att du verkligen har en router, så du kan få interna IP-adresser. Om du bara har en switch får den första enheten som ansluter tillgång till din externa IP-adress, och resten får ingen eller väldigt konstig uppkoppling.

Kommer du åt datorn från PS3an? Typ mediaservers osv..?

Dvs; ta reda på vad du har för utrustning i ditt nät och hur den är konfigurerad.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte så att du måste ha en egen router för att det ska fungera+

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.