Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Hallå! Ny här.
Ser att det pratas om att ominstallera Windows. Jag undrar om man då förlorar cachesystemlösningen som finns mellan hdd och ssd. Tänker att det väl inte är medföljande funktion som kommer med en nya installation av ren Win7?

Permalänk
Medlem

Någon mer som haft problem med att vissa tangentbordstryck inte tar när man skriver? Det är i synnerhet w och r tangenterna. Ibland så svarar de bara inte på några sekunder. Skumt som fan. Sen plötsligt svarar de hur bra som hellst igen ett tag. Fick min Zenbook UX32VD-R4002V idag.

Edit: Märkte just att jag råkat avinstallera drivare för tangentbordet. Ska kolla om det kanske var problemet

Edit2: Problemet verkar ha försvunnit nu Måste säga att denna dator är verkligen wow. Skärmen är awesome. Har ingen bleeding alls och tycker chassit känns högkvalitativt. Ska snart sätta i ssd och mera minne!

Edit 3: Problemet var inte borta. Blir garantiärende av detta. Frågan är om jag ska skicka via proshop eller direkt till asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Någon mer som haft problem med att vissa tangentbordstryck inte tar när man skriver? Det är i synnerhet w och r tangenterna. Ibland så svarar de bara inte på några sekunder. Skumt som fan. Sen plötsligt svarar de hur bra som hellst igen ett tag. Fick min Zenbook UX32VD-R4002V idag.

Edit: Märkte just att jag råkat avinstallera drivare för tangentbordet. Ska kolla om det kanske var problemet

Edit2: Problemet verkar ha försvunnit nu Måste säga att denna dator är verkligen wow. Skärmen är awesome. Har ingen bleeding alls och tycker chassit känns högkvalitativt. Ska snart sätta i ssd och mera minne!

Edit 3: Problemet var inte borta. Blir garantiärende av detta. Frågan är om jag ska skicka via proshop eller direkt till asus.

Min var också så, det var kabeln till tangentbordet som höll på att glida ur. Är du bekväm i att ta av locket på baksidan så är det lätt fixat själv!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

nbtsd.asustreiber.de finns en del nya versioner utan drivrutiner som jag inte kan se på asus.se, är det någon som testat till exempel den nyare drivrutinerna för intel dynamic platform thermal framework? Bios 212 finns för övrigt där också, tänkte uppdatera om några dagar men har inte riktigt orkat än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doolar:

Min var också så, det var kabeln till tangentbordet som höll på att glida ur. Är du bekväm i att ta av locket på baksidan så är det lätt fixat själv!

Ska kolla nu med en gång! Har redan bytt minne i den så inga probs att öppna. Är det som du säger kommer jag bli så jävla glad!

Edit: Är osäker vilken kabel som är från tagentbordet. Har du någon bild på vilken kabel det är hur vilken riktning som den ska in?

Edit 2: Har kollat tangentbordskabeln och den var inte glapp. Har försökt trycka in den lite till men verkar inte hjälpa. Blir att skicka in tyvärr

Permalänk
Skrivet av froken:

nbtsd.asustreiber.de finns en del nya versioner utan drivrutiner som jag inte kan se på asus.se, är det någon som testat till exempel den nyare drivrutinerna för intel dynamic platform thermal framework? Bios 212 finns för övrigt där också, tänkte uppdatera om några dagar men har inte riktigt orkat än.

Har du testat än? I så fall, någon skillnad?
De verkar inte ha dykt upp på asus hemsida ännu.

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av AggeMannen:

Installerade just BIOS 211 men från Asus egna hemsida där den nu kommit up under Downloads för UX32VD. Men efter jag flashat in den med WinFlash så startades datorn om efter jag tryckt Exit, som det ska göra. Men då försökte jag komma in i BIOS genom att trycka Delete, men lyckades inte och windows bootade normalt. Och sen poppade en Windows-ruta upp som sade "För att inställningen ska tillämpas så måste datorn startas om" eller nåt liknande och jag tryckte "Starta om nu". Datorn startades om normalt och allt verkar fungera som det ska.

Men. Jag kommer inte in i BIOS hur jag än försöker:S

Orkade inte läsa allt så du kanske redan fått ditt svar.
Stötte på samma problem. Dom verkar ha bytt från delete till F2 för att komma in i bios.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

fick min asus idag och stoppat i ssd och mer minne , men när jag försöker instalera "bios flash , asus update manager , lan" så får jag felmedelandet " this program only suport asus netbooks" WTF? är min asus ingen asus?

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hampa10:

fick min asus idag och stoppat i ssd och mer minne , men när jag försöker instalera "bios flash , asus update manager , lan" så får jag felmedelandet " this program only suport asus netbooks" WTF? är min asus ingen asus?

Installera ATK-drvaren först. Asus update manager suger bara så du vet....

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockelundstrom:

Har du testat än? I så fall, någon skillnad?
De verkar inte ha dykt upp på asus hemsida ännu.

Tydligen är de rätt sega med att få upp det på hemsidan, speciellt om man kollar drivrutiner till en viss produkt. Söker man i stället på varje program för sig kommer det upp nyare versioner. Här finns en lista på nyare versioner av vissa program som ännu inte finns på den UX32VD-specifika sidan.: http://forum.notebookreview.com/asus/659073-ivy-bridge-zenboo...

Har inte testat Bios 212 än, har inte riktigt funnits tillfälle. Vore kul att se vad 212 ska ha för skillnader jämfört med 211 innan jag lägger uppdaterar. Installerade dock den nyare versionen av Intel Dynamic Platform Thermal Framework, men jag vet inte om jag kan säga att det blivit någon skillnad. Det enda problemet jag egentligen har med fläktarna är att de börjar susa så fort man når en viss temperatur, vilket händer i stort sett man laddar en ny hemsida. Så fort det är andra ljud i rummet är det lugnt, men det stör lite om man sitter när det är helt tyst som på morgonen till morgonkaffet

Permalänk
Medlem
Skrivet av hampa10:

fick min asus idag och stoppat i ssd och mer minne , men när jag försöker instalera "bios flash , asus update manager , lan" så får jag felmedelandet " this program only suport asus netbooks" WTF? är min asus ingen asus?

Undvik Asus Update Manager och tanka ned allting manuellt i stället. Inte hört något gott alls om det programmet och den har inte hittat något till mig heller, så jag avinstallerade det och har inte saknat det ett dugg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 2infinity:

Någon mer som haft problem med att vissa tangentbordstryck inte tar när man skriver? Det är i synnerhet w och r tangenterna. Ibland så svarar de bara inte på några sekunder. Skumt som fan. Sen plötsligt svarar de hur bra som hellst igen ett tag. Fick min Zenbook UX32VD-R4002V idag.

Edit: Märkte just att jag råkat avinstallera drivare för tangentbordet. Ska kolla om det kanske var problemet

Edit2: Problemet verkar ha försvunnit nu Måste säga att denna dator är verkligen wow. Skärmen är awesome. Har ingen bleeding alls och tycker chassit känns högkvalitativt. Ska snart sätta i ssd och mera minne!

Edit 3: Problemet var inte borta. Blir garantiärende av detta. Frågan är om jag ska skicka via proshop eller direkt till asus.

Proshop? Att du vågar.

Skrivet av froken:

Undvik Asus Update Manager och tanka ned allting manuellt i stället. Inte hört något gott alls om det programmet och den har inte hittat något till mig heller, så jag avinstallerade det och har inte saknat det ett dugg.

http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=UX32VD&p...
Dem du menar?

Permalänk
Skrivet av froken:

Tydligen är de rätt sega med att få upp det på hemsidan, speciellt om man kollar drivrutiner till en viss produkt. Söker man i stället på varje program för sig kommer det upp nyare versioner. Här finns en lista på nyare versioner av vissa program som ännu inte finns på den UX32VD-specifika sidan.: http://forum.notebookreview.com/asus/659073-ivy-bridge-zenboo...

Har inte testat Bios 212 än, har inte riktigt funnits tillfälle. Vore kul att se vad 212 ska ha för skillnader jämfört med 211 innan jag lägger uppdaterar. Installerade dock den nyare versionen av Intel Dynamic Platform Thermal Framework, men jag vet inte om jag kan säga att det blivit någon skillnad. Det enda problemet jag egentligen har med fläktarna är att de börjar susa så fort man når en viss temperatur, vilket händer i stort sett man laddar en ny hemsida. Så fort det är andra ljud i rummet är det lugnt, men det stör lite om man sitter när det är helt tyst som på morgonen till morgonkaffet

Ok, tack för tipset:)
Jag känner igen ditt problem med susande fläktar... Inget stort problem men ibland lite irriterande. Får hoppas på en framtida lösning:)

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Medlem

[QUOTE="El_Raspberry;12763561"]Proshop? Att du vågar.

Ja alltså har sett väldigt blandade betyg, men ärligt så har de bättre betyg i snitt än komplett ändå, så så dåliga tror jag inte att de är.
För mig så gick frakten helt felfritt, jag fick den till ett förmånligt pris (9100 kr), supporten svarade inom 12h från att jag mailat, de har som standard att jag skulle betala frakt för reparationsreturen men när jag maila och sa att jag inte tänker göra det så svarade de direkt med en fraktsedel. Så allt som allt än så länge så tycker jag dom skött sig väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har problem att få webkameran att fungera? Den säger hela tiden att den är inaktiverad, vet inte hur man ska aktivera den :/

Visa signatur

Amd Ryzen 3600, Asus Rog Strix B450-F, Corsair 32Gig@3600Mhz, Gigabyte RTX3070 Arous Master

Permalänk
Medlem

Fick reda på i dagarna att Asus är dåliga på att uppdatera just den sidan. Kollar man på varje enskilt programs sida -- alltså söker på dem på Asus supportsida -- så finns det senare versioner. Till exempel fanns det nyare drivrutiner för Intel dptf om man sökte på just det än om man kollade på ux32vd-sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockelundstrom:

Ok, tack för tipset:)
Jag känner igen ditt problem med susande fläktar... Inget stort problem men ibland lite irriterande. Får hoppas på en framtida lösning:)

De pratar om något av en lösning här även om den tydligen inte ska fungera perfekt. Det kanske kan vara värt ett försök.

Permalänk
Medlem

Var sälja oöppnad UX32VD?

Hoppas detta är rätt ställe att fråga. Jag av butiken ska få en UX32VD-R4002V i utbyte mot en annan dator som ej går att reparera. Men jag vill hellre sälja denna och köpa en annan bärbar istället. Jag bor i Finland och här finns den fortfarande tillgänglig i butiker, därför tänkte jag sälja Asusen när jag är i Sverige på lördag/söndag. Asusen är splitter ny i oöppnad förpackning, med garantipapper & kvitton så jag borde kunna få ett mycket bra pris för den. Eftersom jag inte har något svenskt nummer kan jag inte annonsera här, är det någon vet någon som är sugen på att köpa en UX32VD eller som kan ge mig tips på något annat forum där det är möjligt att annonsera med snabba svar?

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibjiba:

Hoppas detta är rätt ställe att fråga. Jag av butiken ska få en UX32VD-R4002V i utbyte mot en annan dator som ej går att reparera. Men jag vill hellre sälja denna och köpa en annan bärbar istället. Jag bor i Finland och här finns den fortfarande tillgänglig i butiker, därför tänkte jag sälja Asusen när jag är i Sverige på lördag/söndag. Asusen är splitter ny i oöppnad förpackning, med garantipapper & kvitton så jag borde kunna få ett mycket bra pris för den. Eftersom jag inte har något svenskt nummer kan jag inte annonsera här, är det någon vet någon som är sugen på att köpa en UX32VD eller som kan ge mig tips på något annat forum där det är möjligt att annonsera med snabba svar?

Det finns en utmärkt "Marknad" här på SweC Det är gratis veckan ut att annonsera, GL!
http://www.sweclockers.com/nyhet/15984-hoststada-i-sweclocker...

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk

Fräsch W7 version på 24 GB iSSD?

Hejsan alla! Helt ny här och har lusläst hela tråden om denna dator.. Köpte mig en och är hittils extremt nöjd.
Har inte upplevt några av dem problem ni har skrivit om och är ruggigt imponerad av kvaliteten samt allt annat.
Har beställt 8GB mer RAM och sneade lite på alla bloatware samt läste om fördelarna med att formatera och sen
installera W7 på iSSDn. Nu till min fråga.. Läser i guiden om hur man gör att det inte rekommenderas att installera
W7 på 24 GB iSSD versionen. Tydligen kommer vissa med 32 och andra med 24?! Min har iaf 24 och där står att det
kanske inte räcker för installation av W7.. Någon som har erfarenheter eller åsikter om detta? Kan hända att jag helt
enkelt bara avinstallerar all skit-bloatware som kom med och kör datorn som den kom i lådan och om nåt år köper en
större SSD när dem gått ner lite mer i pris och kör en format då istället om det inte är någon bra idé att ha W7 på
24 GB iSSDn..

Tack för en trevlig tråd och mycket informativ sida!

Permalänk
Medlem

Det är inte så att 24-varianten egentligen är en 32, fast det "dolda" utrymmet utgörs av en recovery-partition eller dylikt? Eller ligger den partitionen på 500-gbdisken?

Du borde kunna banta Windows annars, om du vill testa ändå. Tror att det går att förminska rätt mycket, kanske inte så mycket att du kan installera många andra program på SSD:n, men ändå tillräckligt för att få plats med webläsare etc.

Själv har jag kört på hybridlösningen och bara avinstallerat det jag inte velat ha, men tänkte skaffa en SSD någon gång ganska snart.

Permalänk

Nej det är faktiskt en 24GB iSSD i min dator. Står tydligt i diskhanteraren.

Tydligen är det i dem nyare modellerna?! Läste dock ett mycket bra inlägg och beskrivning
av en kille i "Guide" tråden som hade gjort det på sin med 24 GB och det hade fungerat utmärkt, så jag
ger det en chans och provar:)

Återkommer med resultat!

Permalänk

Jag har ännu inte uppgraderat varken minne eller hdd.
Jag har avinstallerat mycket av det bloatware som följde med datorn. Trots det tycker jag att ramminnes-användningen är hög. Ständigt från 60% upp till
80% när jag tittar i aktivitetshanteraren. Hur ser det ut för er som inte kompletterat med mer minne? Kan det bero på att det dedikerade grafikminnet "tar upp plats"?
Min andra 3 år gamla dator med 3gb ramminne ligger på 20-30% ramminnes-användning.

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk

Sådär då var hela W7 installerat på 24gb iSSD disken utan problem. Några små farthinder stötte jag på men gick som smort
och nu går datorn fruktansvärt snabbt! Några tips och grejer att tänka på som jag stötte på:

* Ladda ner och installera den senaste BIOSen först
* Att bara ta bort båda partitionerna från iSSD disken i diskhanteraren går inte. Den ena är OEM och skyddad. Detta går att kringgå genom att istället
använda DISKPART i commandprompten. Även här måste man använda partition delete OVERRIDE för att tvinga datorn att ta bort den. Sen är det fritt
fram att konvertera disken till MBR-disk
* Superlätt och smidigt att installera från ett USB-minne. Lade också över USB3 drivrutiner samt hela eSupportkatalogen med alla drivrutiner för
snabbare installation efter formatering.
* Att boota och installera från USB minne gick smidigt och snabbt. Glöm inte att formatera båda partitioner på HDDn och sedan slå ihop dem till en i diskhanteraren.
* Inga problem att installera W7 på engelska istället för svenska som datorn kom med. Nyckeln på laddaren fungerade fint, telefonaktivering dock nödvändigt som var enkel och tog cirka 4 minuter att göra.
* Att ta bort hibernation och flytta page-filen samt lägga över tmp kataloger på HDDn sparar mycket utrymme.
* Har installerat AVG på iSSD, massor av drivrutiner och lite annat smått och gott och har för tillfället mellan 7-8 Gb kvar
på disken. Hoppas att det skall räcka. Många grejer kan man själv välja var det skall installeras men vissa saker, drivrutiner och annat lägger sig ju
automatiskt på systemdisken.

I övrigt inga direkta problem. Datorn är nu RUGGIGT mycket snabbare utan all bloatware och hela OS på iSSD disken, och då har jag fortfarande inte fått
mitt nya 8Gb RAM heller. Kan varmt rekomendera att göra detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockelundstrom:

Jag har ännu inte uppgraderat varken minne eller hdd.
Jag har avinstallerat mycket av det bloatware som följde med datorn. Trots det tycker jag att ramminnes-användningen är hög. Ständigt från 60% upp till
80% när jag tittar i aktivitetshanteraren. Hur ser det ut för er som inte kompletterat med mer minne? Kan det bero på att det dedikerade grafikminnet "tar upp plats"?
Min andra 3 år gamla dator med 3gb ramminne ligger på 20-30% ramminnes-användning.

64-bitas operativsystem tar upp mer minne iom att många 32 bitars data tar 64 bitar istället. Dock finns det en hel del fördelar med ett 64-bitars operativsystem, bara en sådan sak som att det går att ha mer än ~3,4gb ram minne i 64-bitars os, vilket inte går i ett 32 bitars os.

Grafikkortet tar inte upp något minne av ram-minnet, utan det är program och operativsystem som tar plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockelundstrom:

Jag har ännu inte uppgraderat varken minne eller hdd.
Jag har avinstallerat mycket av det bloatware som följde med datorn. Trots det tycker jag att ramminnes-användningen är hög. Ständigt från 60% upp till
80% när jag tittar i aktivitetshanteraren. Hur ser det ut för er som inte kompletterat med mer minne? Kan det bero på att det dedikerade grafikminnet "tar upp plats"?
Min andra 3 år gamla dator med 3gb ramminne ligger på 20-30% ramminnes-användning.

Jag har 10gb i min och jag har rensat en del bloatware. För närvarande används lite drygt 30 procent av ramminnet. Startar jag lite tyngre program går den självklart upp, men aldrig upp i 100 procent som den nästan kunde få för sig att göra tidigare när man hade i gång mycket.

Permalänk
Avstängd

Tänkte äntligen beställa lite mer RAM till min UX32VD-R3001V, har tänkt göra det innan men tydligen har det varit lite krångel med vilket märke och vilken CL man skall välja ...

Så någon som uppgraderat sin UX32VD-R3001V och gjort det utan uppkommna problem som kan del amed sig av tips ?

Permalänk
Skrivet av 2infinity:

64-bitas operativsystem tar upp mer minne iom att många 32 bitars data tar 64 bitar istället. Dock finns det en hel del fördelar med ett 64-bitars operativsystem, bara en sådan sak som att det går att ha mer än ~3,4gb ram minne i 64-bitars os, vilket inte går i ett 32 bitars os.

Grafikkortet tar inte upp något minne av ram-minnet, utan det är program och operativsystem som tar plats.

Skrivet av froken:

Jag har 10gb i min och jag har rensat en del bloatware. För närvarande används lite drygt 30 procent av ramminnet. Startar jag lite tyngre program går den självklart upp, men aldrig upp i 100 procent som den nästan kunde få för sig att göra tidigare när man hade i gång mycket.

Tack för svaren.

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Tänkte äntligen beställa lite mer RAM till min UX32VD-R3001V, har tänkt göra det innan men tydligen har det varit lite krångel med vilket märke och vilken CL man skall välja ...

Så någon som uppgraderat sin UX32VD-R3001V och gjort det utan uppkommna problem som kan del amed sig av tips ?

Jag antar att det är samma som på r4002v och på den vill du ha 1600mhz/cl11. Det står en del om varför fyra-fem sidor bak i tråden. Om det behövs något speciellt märke är jag osäker på, men någon här ovan körde på kingston, kanske denne har några erfarenheter att dela med sig av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av DaveSpruce:

Sådär då var hela W7 installerat på 24gb iSSD disken utan problem. Några små farthinder stötte jag på men gick som smort
och nu går datorn fruktansvärt snabbt! Några tips och grejer att tänka på som jag stötte på:

* Ladda ner och installera den senaste BIOSen först
* Att bara ta bort båda partitionerna från iSSD disken i diskhanteraren går inte. Den ena är OEM och skyddad. Detta går att kringgå genom att istället
använda DISKPART i commandprompten. Även här måste man använda partition delete OVERRIDE för att tvinga datorn att ta bort den. Sen är det fritt
fram att konvertera disken till MBR-disk
* Superlätt och smidigt att installera från ett USB-minne. Lade också över USB3 drivrutiner samt hela eSupportkatalogen med alla drivrutiner för
snabbare installation efter formatering.
* Att boota och installera från USB minne gick smidigt och snabbt. Glöm inte att formatera båda partitioner på HDDn och sedan slå ihop dem till en i diskhanteraren.
* Inga problem att installera W7 på engelska istället för svenska som datorn kom med. Nyckeln på laddaren fungerade fint, telefonaktivering dock nödvändigt som var enkel och tog cirka 4 minuter att göra.
* Att ta bort hibernation och flytta page-filen samt lägga över tmp kataloger på HDDn sparar mycket utrymme.
* Har installerat AVG på iSSD, massor av drivrutiner och lite annat smått och gott och har för tillfället mellan 7-8 Gb kvar
på disken. Hoppas att det skall räcka. Många grejer kan man själv välja var det skall installeras men vissa saker, drivrutiner och annat lägger sig ju
automatiskt på systemdisken.

I övrigt inga direkta problem. Datorn är nu RUGGIGT mycket snabbare utan all bloatware och hela OS på iSSD disken, och då har jag fortfarande inte fått
mitt nya 8Gb RAM heller. Kan varmt rekomendera att göra detta!

Kan bara säga nu att efter jag installerat alla tunga program, CS6, Lightroom, Office, samt alla småprogram som "krävs" för användande har jag under 1gb minne kvar på C: dvs iSSD driven.. Även om man installerar allt på HDDn lägger sig oerhört mycket filer i windowsmappen och user mappen, som ligger på C. Det är alltså INTE att rekommendera att installera W7 på 24 gb versionen av iSSDn. Idag kommer min Samsung 830 256gb som skall in med 8gb RAM så då blir det bra igen.