Parallella, superdatorn i miniformat.

Permalänk

Parallella, superdatorn i miniformat.

Hejsan allla,

Märkte att det inte fanns en tråd (kan ha fel, jag såg ingen i alla fall, rätta mig gärna) om Adaptevas Parallella, en liten annorlunda enkortsdator.

Parallella är tänkt att bli en krypt version av deras utvecklingsbräda, med 2 ARM-kärnor och 16 (eller fler) av deras Epiphany-kärnor. Detta är alltså troligtvis bara intressant för någon som utvecklar och är intresserad av parallellprogrammering. För parallellprogrammering är framtiden.

Här en bild på vad de jobbar på idag, Parallella-datorn ska alltså bli en krypt version av alla dessa komponenter.

En film där den kör Ubuntu-linux

Jag tycker detta är en toppengrej och hoppas det går bra för dem. Som amatörforskade inom områden är jag ganska uppspelt. Skapade denna tråden för att informera mest, men det är kul att diskutera sånna här härliga nördigheter (alt. nördiga härligheter) också.

Länk till deras Kickstarter:
http://www.kickstarter.com/projects/adapteva/parallella-a-sup...

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Skulle inte denna kunna bli en ganska bra HTPC? Hur ser det ut med hårdvaruaccelerering av h264? Eller är denna bra enbart på beräkning?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zeroGamer:

Hejsan allla,

Märkte att det inte fanns en tråd (kan ha fel, jag såg ingen i alla fall, rätta mig gärna) om Adaptevas Parallella, en liten annorlunda enkortsdator.

Parallella är tänkt att bli en krypt version av deras utvecklingsbräda, med 2 ARM-kärnor och 16 (eller fler) av deras Epiphany-kärnor. Detta är alltså troligtvis bara intressant för någon som utvecklar och är intresserad av parallellprogrammering. För parallellprogrammering är framtiden.

Här en bild på vad de jobbar på idag, Parallella-datorn ska alltså bli en krypt version av alla dessa komponenter.
http://s3.amazonaws.com/ksr/assets/000/176/636/f655b21138f173...

En film där den kör Ubuntu-linux
YP30_PjSwug

Jag tycker detta är en toppengrej och hoppas det går bra för dem. Som amatörforskade inom områden är jag ganska uppspelt. Skapade denna tråden för att informera mest, men det är kul att diskutera sånna här härliga nördigheter (alt. nördiga härligheter) också.

Länk till deras Kickstarter:
http://www.kickstarter.com/projects/adapteva/parallella-a-sup...

Ser att du är från Linköping. Antar att du läst kurser på LiU då inom parallellprogrammering? Kan du tipsa om någon spännande kurs?

Permalänk
Skrivet av MatsNilsson:

Skulle inte denna kunna bli en ganska bra HTPC? Hur ser det ut med hårdvaruaccelerering av h264? Eller är denna bra enbart på beräkning?

Om du kollar på deras kickstartersida så har de en ny video där de spelar upp youtube, men tror inte den duger till HTPC för det dock. Jag har inte hört något om hur mycket den har hårdvaruacceleration för.

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT