Permalänk
Medlem

Cold boot issues ?

Hej alla Sweclockers medlemmar,
Jag har nu råkat ut för en riktigt tråkig sak.

För ett tag sedan köpte jag hem lite nya delar då det var dags.
mobo: gigabyte g1 killer sniper 3 z77
grafikkort: 2st xfx 7970 referenskort
SSD: ocz octane 128gb
PSU: 750w

Efter montering och första uppstart fick jag inte någon bild alls jag felsökte och lyckades installera windows väl inne i operativet passa jag på att dra hem nya bios updates. drog in nya bioset allt funkar som det skall med omstarter osv. när jag spenderat ex antal timmar med alla drivrutiner och twekande så är det dags att stänga. funkar klockrent.

Dagen därpå kommer hem skall dra igång burken startar den som vanligt utan att ge bild. läser av felkoden på mb'et vilket visar b2 alltså bios reset.
lungt resetar och bootar om. ingen bild. då slog det mig jag har dubbla bios. kör igång på 2an funkar inte växlar till ettan funkar inte, resettar startar clearar cmosen startar om. efter 10 försök bootar maskinen upp och vill att jag skall välja bios settings. fine gör mitt val kommer in och googlar lite efter problemet.

jag märker att systemet bootar men jag får ingen bild. hittade en tråd där det var många som sa att 7970 led av cold boot issues vilket kunde lösas med en ny bios flash för GF'et.

jag har nu kört fast lite eftersom jag inte riktigt vet hur jag skall ta mig vidare kanske ni här har någon ide. jag skulle vara evigt tacksam om jag kunde få hjälp då jag gärna vill ha en stabilt fungerande burk.

// Rsnova

Visa signatur

M: Gigabyte.G1.Sniper 3 P: i7 2600 non (k) M: 16Gb G: 2x XFX 7970 [/B] SDD 3x 120GB OCZ Octane

Permalänk
Medlem

ingen som kan hjälpa till lite här ?

Visa signatur

M: Gigabyte.G1.Sniper 3 P: i7 2600 non (k) M: 16Gb G: 2x XFX 7970 [/B] SDD 3x 120GB OCZ Octane

Permalänk
Medlem

Prova att stoppa i ett annat grafikkort, släng i ditt nuvarande grafikkort i en annan maskin och se om den fungera där.

-Gör inga bumps i dina trådar i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R00t:

Prova att stoppa i ett annat grafikkort, släng i ditt nuvarande grafikkort i en annan maskin och se om den fungera där.

-Gör inga bumps i dina trådar i framtiden.

allt detta är testat !

Visa signatur

M: Gigabyte.G1.Sniper 3 P: i7 2600 non (k) M: 16Gb G: 2x XFX 7970 [/B] SDD 3x 120GB OCZ Octane

Permalänk
Medlem
Skrivet av rsnova:

allt detta är testat !

Och?.. fick du med dig några resultat du ville dela med dig om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av R00t:

Och?.. fick du med dig några resultat du ville dela med dig om?

grafikkorten funkar klockrent ! har provat agget i en annan burk ! allt funkar ! kan det röra sig om mobot ?

Visa signatur

M: Gigabyte.G1.Sniper 3 P: i7 2600 non (k) M: 16Gb G: 2x XFX 7970 [/B] SDD 3x 120GB OCZ Octane

Permalänk
Medlem

Om du plockar ut SSD dskarna ur datorn?
Annars kan jag nog tänka mig att det är moderkortet som fick för sig något.