Vad är skillnaden?[Har överklockat 1 GHz]

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden?[Har överklockat 1 GHz]

Överklockade precis 3.4 till 4.4...... Det är inte precis att jag faller i extas...

moderatorn tyckte jag var otydlig
Permalänk
Medlem

Du kommer sällan känna effekten av överklockning om du inte upplever att det känns slött innan.
Sedan får du tänka på att datorprestanda beror på den Svagaste Länken.
I windows (2D-miljö) är det ofta hårddisken som gör störst skillnad.
I spel är det nästan alltid grafikkortet.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk

Jag överklockade min från 3.2 till 4.5, men det är egentligen mest för att det var roligt att försöka och få systemet stabilt. Jag har gått ner till 4.0 dock, kändes svalare och "säkrare" på något vis. Och nej, jag har inte märkt av någon skillnad alls egentligen. Filmrendering och utbouncning av musik i Cubase går lite snabbare, men det gick rätt snabbt redan innan så det var inte direkt så att det gav så mycket.

Visa signatur

MOBO: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING CPU: i7 10700K (Corsair Hydro H100x)
MEM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB TUF GAMING OC
SSD: Kingston A2000 1TB + 2TB Lagring
PSU: Corsair RM750 CASE: Taurus Gaming Elite
MONITOR: Samsung 34" 3440x1440 1000R + 2x 24" 1920x1080 KEYBOARD: Xtrfy K4 TKL Retro MOUSE: Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

Varför överklocka?

För spänningens skull om du redan har en bra CPU och inte använder den fullt ut, varför håller vissa på med extremsporter? Varför simma över engelska kanalen?

Det kan ju vara kul att se hur mycket man kan pressa ut från en gammal trotjänare.

Du kanske inte vill lägga en massa pengar på en mer kraftfull konfiguration utan vill kräma ur det där lilla sista från din GPU eller CPU.

Det kan vara farligt att överklocka då det leda till permanent skada, vilket också kan vara en anledning om man är lite äventyrslysten.

behövde en liten rubrik
Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Hedersmedlem

Ändrade trådrubriken lite. Försök alltid ha den så tydlig som möjligt.

MVH Moderator Shimonu

Permalänk

Beror som sagt på vad man gör på datorn. När jag körde långa tunga simuleringar i ett projekt gav 25% överklockning nästan 25% kortare simulerings tid. Eftersom en simulering i det fallet tog rätt exakt 25 timmar så tog dom strax under 19 timmar efter överklockning eller med andra ord tillräckligt mycket kortare tid för att jag skulle kunna börja med resultaten och ställa om parametrar för att optimera systemet redan nästa arbetsdag istället för att bara kunna arbeta på dessa delar av projektet varannan dag!

Permalänk
Medlem

Jag får en del mer fps i WoW när jag drar upp processorn. Kör den nu i 4,8Ghz. Men i övrigt så går den sällan över sin minsta klock som är 1600 MHz.

Permalänk
Medlem

cpu dropsen blir t.ex. inte lika våldsamma i metro 2033 för mig när min processor är överklockad, samma med GTA IV så vi kan väl säga att krävande spel inte droppar lika mycket i fps med en högt klockad processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Ändrade trådrubriken lite. Försök alltid ha den så tydlig som möjligt.

MVH Moderator Shimonu

förlåt för att jag har dålig fantasi :/

Permalänk
Medlem

Personligen så överklockar jag enbart för nöjets skull. Jag tycker att det är roligt att se hur långt man kan komma med just sin processor och grafikkort. Det är inte alltid man märker någon större skillnad men det kan göra lite i bakgrunden.

Visa signatur

"Art is making something out of nothing and selling it."
- Frank Zappa

Permalänk
Skrivet av Volontot:

förlåt för att jag har dålig fantasi :/

Att vara tydlig, rak och klar är oftast att vara fantasilös
Varför inte berätta vad du har för processor?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|