Permalänk
Medlem

Kabel mellan bärbar och tv

Hallå. Morsan min har en gammal tjockis 40tummare vid namn Samsung Taurus(eller något sånt) och jag skulle vilja koppla hennes laptop(acer 5552g) till den tv:n. Allt som finns på tv:n är 2scart och 1x rgb, så ja undrar om de finns något man kan koppla mellan dom 2. Datorn verkar bara ha hdmi och vga.

Har sökt lite på google men allt ja hittar är från 2007-08 och länkar är borta. Undrar om någon vänlig själ skulle kunna länka till en kabel som skulle fungera eller förklara för mig hur jag kan göra en egen kabel, minns att en polare skalade en scart och ett par hörlurar och gjorde en egen en gång, men ingen lycka att få tag på honom nu. Vill gärna att ljudet följer med också, så man slipper datorhögtalaren.

Permalänk
Medlem

förutsatt att du med "RGB" (på tvn) menar ypbpr så går det ej att lösa detta utan en aktiv konverterare/aktiv adapter.

Om min misstanke inte stämmer så får du gärna förklara exakt vad rgp kontaken består av på tvn.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Sorry, de var vit/röd/gul som fanns.. Jag e så borta vad gäller sånt här, kan inte skilja på höger och vänster.

Det ska iaf vara färgerna som sitter i en scart, för ja kopplade xboxens kabel i dom hålen.

Permalänk
Medlem

Det finns som sagt ingen kompatibilitet där, så du kan inte "bara bygga en kabel".
Antar som att du med rgb egentligen menar komposit (en RCA), dvs en en gul liten rund kontakt, med en röd och en vit för ljud. Samma sak där, inkompatibel.

Du lär nog behöva en sådan här:
http://www.dustinhome.se/product/5010645474/deltacomm-adapter...

Sen beror det på vad du vill visa. Är det bara spela upp filmer, ljud och bild kanske en sådan är bättre
http://www.dustinhome.se/product/5010610641/western-digital-t...
Då kan du använda USB minne, streama netflix(?)/youtube(?)/spotify etc, dvs mycket mer för pengarna. Och något du har nytta av efter efter du köpt ny tv.

Eller budget-budget:
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/dvd_-blu-ray-och-video...
Då måste du föra över på minneskort emellan.

Ska du dock visa exakt vad som är på datorskärmen behöver du den första.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Tänkte om de gick att skarva ihop en scart med något som går att koppla in i datorn så ljud/bild överförs ifall det inte finns att köpa nu, då alla har hdmi.

Permalänk
Medlem

ibland talar man ju om att vga=rgb.
Dock antar jag att din "rgb"-kontakt på TV: egentligen är en kompositingång.

För att få det att funka måste du köpa en aktiv omvandlare som konverterar signalen från en signal som datorn kan ge ut till en signal TV:n kan ta emot. En sådan kostar en del (minst 500kr) och jag vet inte om du vill satsa pengar på en sådan eftersom den kommer att bli överflödig om du planerar att skaffa en ny TV så småningom.

EDIT: Köp inte en sådan här, den kommer INTE att fungera. Den fungerar om du t.ex. ska koppla en DVD/VHS till en projektor, men inte till din tv/dator. http://www.ebay.co.uk/itm/Scart-to-15-Pin-S-VGA-Male-HD-TV-LC...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vieu:

Hallå. Morsan min har en gammal tjockis 40tummare vid namn Samsung Taurus(eller något sånt) och jag skulle vilja koppla hennes laptop(acer 5552g) till den tv:n. Allt som finns på tv:n är 2scart och 1x rgb, så ja undrar om de finns något man kan koppla mellan dom 2. Datorn verkar bara ha hdmi och vga.

Har sökt lite på google men allt ja hittar är från 2007-08 och länkar är borta. Undrar om någon vänlig själ skulle kunna länka till en kabel som skulle fungera eller förklara för mig hur jag kan göra en egen kabel, minns att en polare skalade en scart och ett par hörlurar och gjorde en egen en gång, men ingen lycka att få tag på honom nu. Vill gärna att ljudet följer med också, så man slipper datorhögtalaren.

borde väll gå med en vga->scart kabel dock osäker om det går med en vanlig eller måste vara någon form av aktiv kabel

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Köp en ny TV till gumman istället

Permalänk
Medlem

Aha! Missade att datorn även hade VGA.
Då kan du köpa en http://www.dustinhome.se/product/5010066741/hama-scart-vga-ha...
Ska dock sägas att det kan bli mer trubbel än det är värt (speciellt om du inte är så "van"). Sådant brukar ställa rätt speciella krav på din datorprogramvara, inställningar osv.. Datorn måste ex stödja TV-out över VGA
(se även beskrivning och kommentarer på http://www.amazon.co.uk/Hama-SCART-To-VGA-cable/dp/B0002W69MY)

Notera även att det finns en viss risk att du förstör TVn om du matar den med fel signal, om du inte vet vad du gör.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag e fattig som ett as. Köpte mig själv en Samsung 40tummare men hon e dumsnål och ska ha en "STOR" tv men vägrar köpa en fast hon har pengar. Hon ser inte så mkt på den, blir mest serier så ja försökte kränga på henne en samsung 40 för 3333kr men de ska va minst 50..

Permalänk
Medlem

Får tacka för svaren. Tror nog ja pushar henne lite mer åt att köpa en ny tv. Såg elgiganten hade nån deal nu, eller så tar ja med henne ut i mellandagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

ibland talar man ju om att vga=rgb.
Dock antar jag att din "rgb"-kontakt på TV: egentligen är en kompositingång.

För att få det att funka måste du köpa en aktiv omvandlare som konverterar signalen från en signal som datorn kan ge ut till en signal TV:n kan ta emot. En sådan kostar en del (minst 500kr) och jag vet inte om du vill satsa pengar på en sådan eftersom den kommer att bli överflödig om du planerar att skaffa en ny TV så småningom.

EDIT: Köp inte en sådan här, den kommer INTE att fungera. Den fungerar om du t.ex. ska koppla en DVD/VHS till en projektor, men inte till din tv/dator. http://www.ebay.co.uk/itm/Scart-to-15-Pin-S-VGA-Male-HD-TV-LC...

Håller med på alla punkter

Skrivet av Vieu:

Tänkte om de gick att skarva ihop en scart med något som går att koppla in i datorn så ljud/bild överförs ifall det inte finns att köpa nu, då alla har hdmi.

RGB finns faktiskt både i VGA och SCART, och detta är troligtvis den simplaste lösningen. Tyvärr är dessa två RGB-signaler inte helt signalkompatibla. SCART har RGBS med en separat synkledare(kompositsynk), medan VGA skickar RGBHV med två separata, en för horisontell synk och en för vertikal.

Kort sagt; det finns ingen enkel lösning. Du behöver någon slags aktiv "låda" för att konvertera VGA till SCART.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

[...]
RGB finns faktiskt både i VGA och SCART, och detta är troligtvis den simplaste lösningen. Tyvärr är dessa två RGB-signaler inte helt signalkompatibla. SCART har RGBS med en separat synkledare(kompositsynk), medan VGA skickar RGBHV med två separata, en för horisontell synk och en för vertikal.
Kort sagt; det finns ingen enkel lösning. Du behöver någon slags aktiv "låda" för att konvertera VGA till SCART.

Även om TS fått svar så kan det för ev framtida sökare vara bra att veta att det blir kompatibelt om datorn stödjer kompositsync, eller sync-on-green (vid tre olika ledare), men det är inte direkt vanligt. Sen är det långt från självklart att TVn stödjer RGB över Scart. Ofta är det bara kompositsignal alternativt S-video i annan kontakt.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB