AMD storsatsar inför julhandeln – släpper ny prestandadrivrutin och "spelbundle"

Permalänk
Medlem

Jag har bara hunnit testa 3Dmark 11 med 12.11B men jag fick över 900p mer,
så jag är nöjd än så länge i alla fall

Får testa BF3 lite senare.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk

tråkigt att den inte funkar på 6000 serien. Men annars riktigt fint för det som har 7 serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Då kan AMD tydligt befästa sig som prestandakungen på enkel-GPU nu då? Nu är de inte bara snabbare i de flesta andra spel, utan även i BF3.

Och för att uppmärksamma detta så släpps GHz- Edition - SuperSpecial (1001ghz)!!:O

Nej men på riktigt till er som inte kan läsa grafer... shame on you-.-'

Hoppas detta fixar ljudbuggen, fruktansvärt irriterande om man ska kolla film på tv:n.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om deras processorer, men på GPU-sidan så pressar de verkligen utvecklingen framåt och ger Nvidia hårt motstånd. Nu leder de prestandatronen ganska tydligt!

Permalänk
Medlem

Det såg ju riktigt imponerande ut från techpowerup! Känns som att de lagt allt krut på BF3 men det är helt rätt! Lite otippat var dock Dragon Age 2 jeeebus vilken % ökning i fps de fick i den titeln.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Tänkte desperationen i och med vinstvarningen och att de skulle säga upp medarbetare, med en (relativt) schysst spelbundling och positiv pr från från ett område (drivrutiner) där AMD traditionellt inte anses vara ledande.

Hoppas på god konkurrens mellan rött och grönt för alla oss konsumenter, och helst av allt kanske ytterligare en gpu-tillverkare.

CPU och GFX delen i företaget är åtskilt.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

fan vad gött! kanske köper ett 7970 istället för ett 670 då !

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem

haha börja flasha i skärmen om virus trojanska hästar och allt möjligt då ja skulle ta ner programvaran från Swecs dropbox ! norton är ren dynga! alla annat dynga släpper den igenom men en hederlig drivrutin då är det plötsligt väldigt farligt

edit: kunde ändå inte installera hade inte rätt operativsystem stod det man var tvungen ha 32bit eller 64 :S undra vad ja kör då 128bits kanske :S

-II- 2 : hade tydligen fipplat med norton så den satt filen i karantän och belv fel på filen kunde installera efter ja stängt av AV i 15min och gjort om proceduren

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Hoppas de fixat problemen med artifakter som vissa av oss Radeon 7xxx användare har i ett fåtal spel. Kan knappt spela Skyrim utan att skärmen fylls med flimmrande artifakter med 12.8 och 12.9B drivrutinerna, utan får nöja mig med 12.4 för att slippa dem.

Permalänk
Medlem

Hoppas drivrutinen fixas till 5000 serien när/om den går från beta till official.
Inte för att man har problem med lagg, men man tackar aldrig nej till optimerade drivrutiner

Permalänk
Medlem

Såg att någon redan länkat till Techpowerups recension av drivrutinen. Här är dock fem andra recensioner av den som är helt klart läsvärda.

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

http://www.legitreviews.com/article/2059/1/

http://hexus.net/tech/reviews/graphics/46905-amd-catalyst-121...

http://www.anandtech.com/show/6393/amds-holiday-plans-cat1211...

http://www.guru3d.com/articles_pages/amd_catalyst_12_11_drive...

Här är några utdrag ur de diverse recensionerna:

"This is not a selective performance bump in a few AMD-friendly titles either. Rather, the 12.11s offer an across-the-board performance increase that pushes the HD 7970 GHz Edition right past the GTX 680. From a price / performance standpoint, there are actually very few reasons to recommend the GTX 680 at this point and at higher detail settings there’s just no competition."

"The Sapphire HD 7970 3GB Vapor-X that we used for testing today runs $449.99 shipped after rebate and the ASUS GeForce GTX 680 DirectCU II TOP Edition card that we used for comparison can be found online for $549.99 shipped. Both are factory overclocked and are great examples of each respective companies flagship single-GPU cards. When it comes down to it the Radeon HD 7970 costs significantly less, performs better and now comes with a much better game bundle than the GeForce GTX 680."

"Illustrating the potential performance advancements available through a well-tuned driver, AMD's Catalyst 12.11, available today, provides wholesome gains over the already-robust Catalyst 12.8, right up to an improbable 33 per cent in our Battlefield 3 test. AMD says ongoing research and optimisation for its GCN architecture has resulted in across-the-board improvements in DX10/11 games, and our testing does back this assertion up."

"With the 12.11 drivers AMD has completely eradicated their performance defecit in BF3, with the 7970, 7870, and 7770 being made performance competitive with (if not a hair faster than) their respective NVIDIA GTX 600 counterparts in our BF3 benchmark. AMD has told us that the specific performance benefits are map-dependent with our results appearing at the high-end of their guidance, so while not every map will see the same 20%+ performance gains, some of them will while others will be in the 10% range. Much like our overall performance averages, the largest gains are at 1920 with FXAA, while 2560 with FXAA and 1920 with MSAA will see smaller gains, once again hinting that AMD’s optimizations are on the shader/texture side rather than ROP/memory."

"The new Catalyst 12.11 driver is worthy of getting a little extra media attention. You'll see performance increases a little as a few percent, towards 5% to 10% on average with even up-to 20% on some titles. All that with the very same graphics card. Hey it's free performance, who doesn't like that. We can seriously recommend you to at the very least try out this new driver."

Personligen kan jag inte minnas senaste gången en drivrutinen släpptes som påverkade prestandan så här mycket. Det är verkligen en väsentlig skillnad. Känns allt lite surt att jag köpte ett GTX 670 över ett HD 7970 nu. Men vi får väl se om Nvidia har något att svara med!

Edit: Lade till 2 stycken recensioner

Permalänk

Hallå.
Om man laddar hem den från Sweclockers har ska man installera den över 12.9 BETA eller ?
Provade ta bort 12.9 och sedan installera 12.11 men då funkade det inte.
Hur installerar man den ?

BEHÖVER VERKLIGEN HJÄLP !!

Permalänk
Medlem

Nice

Nu kanske jag skippar och sälja mitt 7970 och skaffa ett par till i stället för ett 8970 (när det nu kommer)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle slagit till med ett 7970 istället. Men Nvidia borde ju kontra snart med lägre priser i prestanda klasserna.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Diagramen börjar ju vid 80%..

Bravo, har du kommit så långt ska det väl inte vara svårt att förstå diagrammen.

Jag kan förstå om det är svårtolkat om man inte är läs eller sifferkunnig, men då vet man förmodligen inte heller att det är en graf som visar prestandaökning, utan ser bara några rektanglar bredvid varandra. Då kan det ju kvitta om det börjar på noll eller 80%.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Någon som hunnit testa överklocka med drivarna än? Samma stabilitet vid samma spänning etc.?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Hardware guy:

Bravo, har du kommit så långt ska det väl inte vara svårt att förstå diagrammen.

Jag kan förstå om det är svårtolkat om man inte är läs eller sifferkunnig, men då vet man förmodligen inte heller att det är en graf som visar prestandaökning, utan ser bara några rektanglar bredvid varandra. Då kan det ju kvitta om det börjar på noll eller 80%.

Men den initiala ("initial" på svenska?) reaktionen är faktiskt "Oh shit, det är nästan dubbelt så bra!" Det är ju därför de låter diagrammen börja på 80 %; hade de börjat på 0 hade man inte fått den där wow-känslan – och den sätter sig undermedvetet.

Sen ska man självklart läsa sig till vad det egentligen är för "skala", men, med allt respekt mot en medlem från 2001, det är ingen slump att diagrammen görs som de görs.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninnuam:

CPU och GFX delen i företaget är åtskilt.

På vilket sätt?

Permalänk
Medlem

Hmm... spännande! Hoppas bara de funkar bra i crossfire... med överklockning!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

ehmm... http://www.youtube.com/watch?v=hT2nnvvRK-I
Klart det blir prestanda-boost med endast halva mängden geometri i scenen Skämt åsido, vet inte vad killen gjort när han installerat drivisarna, men det var nog inte detta AMD avsåg. Men han har nog grym FPS

Permalänk
Medlem

Så står inte ens mitt 7950 med

Får jag inte 10-15% prestandahöjning som 7970 osv?

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Så står inte ens mitt 7950 med

Får jag inte 10-15% prestandahöjning som 7970 osv?

....givetvis får du också en ökning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny_k:

En lustig sak som jag märkte i helgen var att min inköpslista på Komplett förändrades. Man tog bort MSIs HD 7970 Lightning för 3990 kr och ersatte den men ett nytt kort med exakt samma namn fast som beställningsvara och man ökade priset till 4695 kr. Undrar om detta hade med saken att göra?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=765487

Enligt prisjakt så satte de nytt pris onsdag den 17de. Köpte mitt 7970 Lightning veckan innan. Tur jag inte väntade med köpet. 705 kr är mycket.

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel Core i7 2600K 3,4GHz | Anteck Twelve Hundred | MSI Radeon HD7970 3072MB Lightning | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz Vengeance LP | 650W Corsair CMPSU-650TXEU | Samsung 840 Evo 120 Gig

Permalänk
Medlem

Någon som sitter på 5970 och märkt av någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Lite desperation kan kanske anas, men men trevligt initiativ från det röda laget.

Måste vara bland det dummaste jag hört

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Varför har sweclockers strykit över texten och att man inte sen kan ladda ner drivrutinen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Måste vara bland det dummaste jag hört

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ju knappast vara gratis för AMD att bundla med flera nya spel med sina grafikkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

För att vi inte kan ladda ner den längre, stog när jag försökte innan att kontot var temporärt nerstängt för att den genererade för mycket trafik, jag som också ville ha dom nya drivarna

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Har installerat 12.11 (gick från 12.6), testat lira en runda Battlefield 3 Multiplayer, det gav märkbart högre FPS och "stabilare" FPS med, dvs lägre "drops" vad jag såg i fps mätaren, kände aldrig av lagg, jag har ett HD7950 överclockat till 1125mhz core och 1575 mhz memory med 1.149 volt, det enda negativa är att memory clocken alltid lägger sig på max även när kortet inte ens jobbar med nåt

Min lösning på det är att köra två olika profiler i mitt överclockningsprogram, men ni som är sugna på vad som komma skall, pröva om ni vill, men helt klar kändes den inte i och med memory clocks på ständigt max !

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Rosa | MB: ASUS M5A99FX PRO R2.0 | CPU: AMD AM3+ FX-8120 @ 4,1 GHZ | CPU Cooler: Corsair H80i @2x Akasa Viper Fläktar | GPU: CrossfireX @MSI R7970 Lightning 3GB+HIS IceQ Boost Clock HD7950 3GB | Ram: Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1866mhz 9-9-9-27 8GB (2x4gb) | PSU: Enermax Maxrevo 1200W | Hårddiskar: OCZ Trion SSD 480GB | Western Digital Caviar Black 1TB

Permalänk
Skrivet av Macke93:

Har installerat 12.11 (gick från 12.6), testat lira en runda Battlefield 3 Multiplayer, det gav märkbart högre FPS och "stabilare" FPS med, dvs lägre "drops" vad jag såg i fps mätaren, kände aldrig av lagg, jag har ett HD7950 överclockat till 1125mhz core och 1575 mhz memory med 1.149 volt, det enda negativa är att memory clocken alltid lägger sig på max även när kortet inte ens jobbar med nåt

Min lösning på det är att köra två olika profiler i mitt överclockningsprogram, men ni som är sugna på vad som komma skall, pröva om ni vill, men helt klar kändes den inte i och med memory clocks på ständigt max !

Hur installerade du drivarna ?
Körde du över de gamla eller avinstallerade du dom först sen installera de nya ?