Permalänk
Medlem

Överhettande processor?

Under senaste veckan har det börjat krångla för mig när jag spelar. Problemet kommer först efter ett litet tag då jag börjar få mycket lägre fps än vad jag hade när jag började spela. Exempelvis när jag spelar cod4 så ligger jag stadigt på 250 fps till en början men när matchen börjar gå mot sitt slut har jag hunnit droppa ner till 60-70 fps och även vissa gånger då det går ännu lägre då jag får märkbart fps-lagg, till exempel ifall det kommer en granat eller liknande då det blir lite extra krävande. Ifall jag slutar spela ett tag och bara surfar eller ser på en serie eller en film och sen börjar spela igen så är jag tillbaka på 250 fps igen och sen återkommer samma problem. Jag har inte hittat något liknande problem efter lite basic letande i forumet.

Med lite datorkunnande i alla fall har jag aningar om det är processorn som blir för varm, men jag tänker också att det kan knappast vara damm i fläkten som orsakar något så här extremt. Jag har en Intel Core i5 760 2,8GHz med en standardkylare. Mitt grafikkort är ett splitternytt GTX670 så jag tror knappast att det är det det är fel på.

Jag uppskattar länkar till det jag behöver ifall någon vet vad problemet kan vara!

Permalänk
Medlem

Kolla temp med HW monitor, kolla damm med ögonen...

Edit: Ja, det låter troligt att det är överhettning som är problemet.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

varför ha 250fps i cod, lås det till 144 120 60 eller vad du har för skärm!

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av excepto:

varför ha 250fps i cod, lås det till 144 120 60 eller vad du har för skärm!

Fast det är ju nått som är knas, som inte blir bättre av att låsa bildfrekvensen.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Runarian:

Under senaste veckan har det börjat krångla för mig när jag spelar. Problemet kommer först efter ett litet tag då jag börjar få mycket lägre fps än vad jag hade när jag började spela. Exempelvis när jag spelar cod4 så ligger jag stadigt på 250 fps till en början men när matchen börjar gå mot sitt slut har jag hunnit droppa ner till 60-70 fps och även vissa gånger då det går ännu lägre då jag får märkbart fps-lagg, till exempel ifall det kommer en granat eller liknande då det blir lite extra krävande. Ifall jag slutar spela ett tag och bara surfar eller ser på en serie eller en film och sen börjar spela igen så är jag tillbaka på 250 fps igen och sen återkommer samma problem. Jag har inte hittat något liknande problem efter lite basic letande i forumet.

Med lite datorkunnande i alla fall har jag aningar om det är processorn som blir för varm, men jag tänker också att det kan knappast vara damm i fläkten som orsakar något så här extremt. Jag har en Intel Core i5 760 2,8GHz med en standardkylare. Mitt grafikkort är ett splitternytt GTX670 så jag tror knappast att det är det det är fel på.

Jag uppskattar länkar till det jag behöver ifall någon vet vad problemet kan vara!

Kan ju vara nåt fel på grafikkortet även om det är helt nytt. Som JayDee skrev, testa spela med hwmonitor körande i bakgrunden. Det loggar den högsta uppmätte temperaturen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av excepto:

varför ha 250fps i cod, lås det till 144 120 60 eller vad du har för skärm!

COD. Speciellt Black Ops har rejäla latens problem när man kör under 91fps(standard låset) där allt känns som sirap.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayDee:

Fast det är ju nått som är knas, som inte blir bättre av att låsa bildfrekvensen.

Om han låser bildfrekvensen måste inte kortet och processorn jobba lika mkt = inte lika mkt värme utvecklas. Så hur kan du påstå att det inte skulle bli bättre, om det är ett överhettningsproblem.

Skrivet av Dwightschrute:

COD. Speciellt Black Ops har rejäla latens problem när man kör under 91fps(standard låset) där allt känns som sirap.

Och då låser man vid 120...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Om han låser bildfrekvensen måste inte kortet och processorn jobba lika mkt = inte lika mkt värme utvecklas. Så hur kan du påstå att det inte skulle bli bättre, om det är ett överhettningsproblem.

Om man inte kan utnyttja komponenternas fulla potential är det nått som är fel.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Orkar inte citat alla pga mobilen men 250fps i cod4 är för man kan hoppa till små glitchade ställen med det

Permalänk
Medlem

Kolla cpu temp så att den inte är så hög att den har cpu throttling. Men kolla också i gpu-z under sensor och klicka i continue refresh... så att grafikkortet inte klockar ner. Även om det är nya saker kan det vara problem. Med gpu kan det t.ex vara drivrutiner eller ström fel som gör att den klockar ner. Men då borde det lagga till och då få i event loggen att nvidias drv krashat. Om cpun throttlar så kan det berå på dålig kontakt eller fel på tempgivare om det nu inte är damm.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayDee:

Om man inte kan utnyttja komponenternas fulla potential är det nått som är fel.

För dålig kylning?..... Kanske...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

För dålig kylning?..... Kanske...

Ding! Jackpot! Och kylningen fixas inte av att låsa bildfrekvensen. Skönt att du kom till insikt.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayDee:

Ding! Jackpot! Och kylningen fixas inte av att låsa bildfrekvensen. Skönt att du kom till insikt.

Dags för dig att komma till insikt nu då kanske.

Hur löser man problem med värme?

1. Man leder bort den.

2. Man minskar värmeutveklingen.

Du får gärna komma med fakta och några fina länkar om du tycker att det jag säger inte stämmer.
Att saker blir överhettade hör väl till när man håller på med datorer. Och istället för att köpa en massa saker kan han testa att sänka värmeutveklingen istället. Löser det problemet, ja då har han hittat problemet och kan antingen köpa mer/nya saker (fläktar, chassi, kylare) för att förändra situationen, fast om det fungerar med låst fps så känns det lite mer prisvärt. Eller vad säger du?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Dags för dig att komma till insikt nu då kanske.

Hur löser man problem med värme?

1. Man leder bort den.

2. Man minskar värmeutveklingen.

Du får gärna komma med fakta och några fina länkar om du tycker att det jag säger inte stämmer.
Att saker blir överhettade hör väl till när man håller på med datorer. Och istället för att köpa en massa saker kan han testa att sänka värmeutveklingen istället. Löser det problemet, ja då har han hittat problemet och kan antingen köpa mer/nya saker (fläktar, chassi, kylare) för att förändra situationen, fast om det fungerar med låst fps så känns det lite mer prisvärt. Eller vad säger du?

Kanske stämmer, aldrig tänkt påt!
Men det bli i såna fall, en temporär lösning för det spelet. (om datorn nu går varm).
TS: titta temps:) HWmonitor Eller liknande. Minimera sedan spelet, och titta vad du har för temps.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Kanske stämmer, aldrig tänkt påt!
Men det bli i såna fall, en temporär lösning för det spelet. (om datorn nu går varm).
TS: titta temps:) HWmonitor Eller liknande. Minimera sedan spelet, och titta vad du har för temps.

Temporär lösning för det spelet?

Det är väl endast med just det spelet som han upplever problem. Som jag har uppfattat det så kör han max vad som går och då blir det mer värmeutvekling i chassit, från både processorn och grafikkortet. Med låst fps så genereras mindre värme och luften i chassit blir överlag svalare. Om det är själva processorkylaren som är dålig eller chassiventilationen framgår inte riktigt. Men eftersom det går bra i början så säger jag chassiventilationen, luften blir allt eftersom varmare i burken, till slut för varm för att kyla ordentligt med.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Temporär lösning för det spelet?

Det är väl endast med just det spelet som han upplever problem. Som jag har uppfattat det så kör han max vad som går och då blir det mer värmeutvekling i chassit, från både processorn och grafikkortet. Med låst fps så genereras mindre värme och luften i chassit blir överlag svalare. Om det är själva processorkylaren som är dålig eller chassiventilationen framgår inte riktigt. Men eftersom det går bra i början så säger jag chassiventilationen, luften blir allt eftersom varmare i burken, till slut för varm för att kyla ordentligt med.

PRecis.
Jag menar: Om detta löser problemet med att capa fpsen i cod4, löser det nog inte problemet i andra mer kvävande spel som exempels BF3.(inte för att han kanske spelar det, men du förstår mitt tänk?)
Bygger bara vidare på er teori: mindre arbete=>mindre värmeutveckling. mer arbete=>mer värmeutveckling
Exempelvis om han spelat bf3 och capat fps´n, så hade de blivit mer värmeutvekling. och borde få liknande problem i värre spel.

TS: Eftersom ni har en aning om att det kan vara värme problem, Ladda ner HWmonitor eller annat nämn cpu-temp registrerande program för att se hur varm din dator är sen under spelande.
Pröva spela med öppet chassi en gång annars, för att på så viss kunna kunna göra ett konstaterande om ventilationen é problemet?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Med en precis nyligen dammsugd CPUfläkt och öppet chassi så peakar alltså min CPU på 99 grader efter typ 10-15 minuters spelande vilket verkar helt sinnes. Det märks på samma sätt i andra spel också men det är just i cod som man märker det som mest.

Dock så när jag sätter ner handen och känner så luftar fläkten svalt, jag vet dock inte hur det är på andra sidan av fläkten. Har även kollat i GPU-Z, under spelande ligger min GPU Load på typ 20 och temperaturen ligger kring 40 vilket låter ovanligt lågt.

Själv har jag kommit fram till att det inte är fläkten, vilket kanske är ganska obvious.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar dessutom!

Permalänk
Medlem

Några poster från realtemp coretemp cpu-z gpu-z msi afterburner. så hade vi nog vetat

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Runarian:

Med en precis nyligen dammsugd CPUfläkt och öppet chassi så peakar alltså min CPU på 99 grader efter typ 10-15 minuters spelande vilket verkar helt sinnes. Det märks på samma sätt i andra spel också men det är just i cod som man märker det som mest.

Dock så när jag sätter ner handen och känner så luftar fläkten svalt, jag vet dock inte hur det är på andra sidan av fläkten. Har även kollat i GPU-Z, under spelande ligger min GPU Load på typ 20 och temperaturen ligger kring 40 vilket låter ovanligt lågt.

Själv har jag kommit fram till att det inte är fläkten, vilket kanske är ganska obvious.

Om CPU säger 99 grader men luften från kylaren känns sval så låter det som om din kylare inte har tillräcklig kontakt med processorn.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runarian:

Med en precis nyligen dammsugd CPUfläkt och öppet chassi så peakar alltså min CPU på 99 grader efter typ 10-15 minuters spelande vilket verkar helt sinnes. Det märks på samma sätt i andra spel också men det är just i cod som man märker det som mest.

Dock så när jag sätter ner handen och känner så luftar fläkten svalt, jag vet dock inte hur det är på andra sidan av fläkten. Har även kollat i GPU-Z, under spelande ligger min GPU Load på typ 20 och temperaturen ligger kring 40 vilket låter ovanligt lågt.

Själv har jag kommit fram till att det inte är fläkten, vilket kanske är ganska obvious.

Ta loss kylaren, gör rent ordentligt från gammal kylpasta både på processor och kylare, ta på ny kylpasta och sätt på kylaren igen. Se om det gör någon skillnad. Passa även på att kontrollera så att kylarfästena är i gott skick och verkligen trycker fast kylaren på processorn!

Permalänk
Medlem

Ja, folk bruka vara urdåliga på att montera kylare och lika dåliga på att kontrollera om den sitter. Allra bäst är att ta ut hela moderkortet när man monterar kylaren. Beroende på hur kylaren ser ut/monteras så behöver man även kolla från sidan eller underifrån att benen gått igenom (tex Intels standard kylare).

Sen så ska man inte dammsuga inne i datorn oavsett hur försiktig man är. Det finns andra sätt att göra rent. Ingen kommer att bli förvånad om du kommer tillbaka om några månader och undrar vad som gått sönder pga dammsugningen.

Permalänk
Medlem

byt isåfall ut din originalkylare mot denna den borde kunna kyla bättre och gör som sagt rent cpu'n med papper och antingen aceton (ren) eller sudda mort övriga skikt med pasta som man inte får bort med papper eller duk (använder själv sudd och det funkar fint ^^)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

byt isåfall ut din originalkylare mot denna den borde kunna kyla bättre och gör som sagt rent cpu'n med papper och antingen aceton (ren) eller sudda mort övriga skikt med pasta som man inte får bort med papper eller duk (använder själv sudd och det funkar fint ^^)

Ingen idé att skaffa ny kylare om han inte kör med överklockning. Originalkylarna funkar finfint. Dessutom tycker jag att han ska lokalisera problemet först och främst innan han börjar köpa nya grejer. Kan hända att kylaren på något sätt är defekt och inte fäster som den ska. Om så är fallet så kan han titta på ny kylare. Annars är det helt onödigt enligt mitt tycke.

Permalänk
Medlem

Kan ju pröva remontera kylaren med pasta?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Ja som Tawen montera om kylaren. Har du otur så är den inte varm. och en temp diod har gått sönder. Då måste du stänga av cpu throttling i bios för att den ska fungera ok. Men den lär fortfarande stänga av sig random om den går upp för högt i temp(den tror det i alla fall) för att inte skada cpun. Men känns som att du kan få igång den bra igen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag gick till overclockers tidigare i veckan i hopp om att hitta en Cooler Master Hyper 212, den fanns dock inte så han var schysst och gav mig en helt ny stock-kylare istället. Då bytte jag bara ut kylare helt och hållet och behövde inte oroa mig mer över det, allt funkar som det ska nu!

Permalänk
Medlem

K. Tack för att de skrev tillbaks Runarian Många gör inte det.

Edit:
Kollar bara. fick up att jag postade en kopia av mig själv. Tror foldingen leker just nu.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

EDIT:
svarade på fel tråd

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.