Permalänk
Medlem

Ljuger Telenor försäljarna?

Hej!
Tror jag har blivit lurad av en Tenelor-försäljare med ett mobilt bredband.
När jag tecknade kontraktet så frågade jag försäljaren upprepade gånger om dom hade ett "tak" för hur mycket man kunde ladda ner.
Försäljaren sade att Telenor vad dom enda i Sverige som inte hade en sådan gräns bland alla företag.
Nu när jag då har överskridit denna gräns så har min nerladdningsfart sänkts från 80mbit till 0.5mbit.
Åsikter om detta och gärna lösningar?

EDIT: Jag pratar med Telenors kundservice nu och han som jag pratade med sade att jag ska inte ha något "tak", det var ca 4-5 månader sedan jag tecknade abonnemanget för när jag tecknade det så hade jag också läst på att dom inte skulle ha någon sådan gräns.
Kan det vara så att dom gör en "fuling" och gör ändå så att jag måste hålla den här gränsen även fast jag inte är bunden till den?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Jag tror frågan som försäljaren valde att förstå den och svara på var " Finns det ett tak för hur mycket jag kan ladda ner per månad, varpå jag inte har med datatrafik?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagarne:

Jag tror frågan som försäljaren valde att förstå den och svara på var " Finns det ett tak för hur mycket jag kan ladda ner per månad, varpå jag inte har med datatrafik?"

Hur menar du?
Jag omformulerade frågan flera gånger så detta inte skulle hända.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk

Han är försäljare och får provision för att sälja, klart som katten vissa av dom inte är helt ärliga då.

För att få hjälp skulle det dock vara bra om de nämnde vilket abonnemang du har och när du teckna det?

Permalänk

Säkert att det var en Telenorsäljare....och inte en säljare (annat callcenter bolag) som säljer Telenorabonnemang...de följer ofta inte reglerna då de gör vad som helst för att sälja...de är hårt pressade.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Han är försäljare och får provision för att sälja, klart som katten vissa av dom inte är helt ärliga då.

För att få hjälp skulle det dock vara bra om de nämnde vilket abonnemang du har och när du teckna det?

Om jag väl kommer ihåg datumet och vet vilket abonnemang det var jag skrev på, kan jag göra någonting om saken då?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk

Frågade du specifikt om det fanns ett tak varefter hastigheterna sänks? För annars kan han som sagt ha låtsas att han trodde du undrade om ditt internet stängdes av efter en viss datamängd förbrukats.

Frågan är om det gjordes ett muntligt avtal eller ett skriftligt? Personligen föredrar jag att be dem skicka hem avtalet skriftligt, så att jag kan läsa igenom det i lugn och ro, och veta vad jag skriver på.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Frågade du specifikt om det fanns ett tak varefter hastigheterna sänks? För annars kan han som sagt ha låtsas att han trodde du undrade om ditt internet stängdes av efter en viss datamängd förbrukats.

Ja, det gjorde jag och omformulerade fråga på flera sätt så försäljaren förstod exakt vad jag pratade om.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Skrivet av Galarix:

Ja, det gjorde jag och omformulerade fråga på flera sätt så försäljaren förstod exakt vad jag pratade om.

Om det var ett muntligt avtal över telefon så spelas ju dessa alltid in, har du frågat om detta under inspelningen så lär du väl kunna kräva att ha det uppsagt direkt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Galarix:

Ljuger Telenor försäljarna?

Ja och du läste inte avtalet innan du skrev på.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

De värsta är de säljarna från obskyra företag som säljer Telenorabonnemang...sedan kommer de som står på köpcenter (Telenor First).
Bäst och de som följer reglerna bäst är Telenorsäljarna (kundtjänst och Telenor stores).

De som brukar stå på köpcenter har försökt lura mig ett antal gånger...dock vet de oftast inte vilket helvete de då ger sig in på:)
Det absolut bästa är när de säger att om jag är kund hos Telenor...då skall jag få en present...snacka om de har skitit sig själv i näven då...de har gjort det två gånger...:D

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Hej!
Tror jag har blivit lurad av en Tenelor-försäljare med ett mobilt bredband.
När jag tecknade kontraktet så frågade jag försäljaren upprepade gånger om dom hade ett "tak" för hur mycket man kunde ladda ner.
Försäljaren sade att Telenor vad dom enda i Sverige som inte hade en sådan gräns bland alla företag.
Nu när jag då har överskridit denna gräns så har min nerladdningsfart sänkts från 80mbit till 0.5mbit.
Åsikter om detta och gärna lösningar?

ja

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Medlem

Läs gärna första inlägget igen för att se vad som händer vid tillfället.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Telenor: Epic fail. Sämre operatör får man tyvärr leta efter

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Galarix:

Läs gärna första inlägget igen för att se vad som händer vid tillfället.

Precis som han säger så ska där inte finnas något tak om du teckna abonnemanget för 4-5 månader sen. Taken infördes nämligen i september om jag inte är helt ute och cyklar därför jag var nyfiken på när du tecknat abonnemanget i tidigare inlägg.

Borde vara lätt för supporten att kolla upp om du blivit begränsad av någon anledning eller om det är något annat som strular.

Permalänk
Skrivet av Batman:

Telenor: Epic fail. Sämre operatör får man tyvärr leta efter

beror väll hur man ser på det där jag bor har telenor full signal medans jag inte ens kan andvända min företags telefon som har telia spelar ingen roll ifall jag skiftar telia abonemanget i min privata telefon så det är inte telefoner som det är fel på.

men vad jag vet så har telenor "frisurf" att man betalar inget extra ifall man går över men det kan sänkas på hastigheten beronde lite på vilket man tar osv

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Precis som han säger så ska där inte finnas något tak om du teckna abonnemanget för 4-5 månader sen. Taken infördes nämligen i september om jag inte är helt ute och cyklar därför jag var nyfiken på när du tecknat abonnemanget i tidigare inlägg.

Borde vara lätt för supporten att kolla upp om du blivit begränsad av någon anledning eller om det är något annat som strular.

Ja, det tycker jag med.
Har blivit kopplad till någon som ska förklara för mig hur det ligger till men jag väntat i ca 10-15 min och fortfarande ingen som svarar.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Alla företag ändrar stup i kvarten. Däremot om folk läser på innan dem svarar i trådar om ämnet så kanske dem förstår hur abonnemangen fungerar. Vissa av abonnemangen gäller tak upp till 100GB sedan om operatören stryper varierar från kund till kund.

Vad heter abonnemanget som du har tecknat.

Permalänk
Medlem

Är det 0,5mbit på all trafik eller bara torrents? Jag tror många operatörer av mobilt bredband nedprioriterar/sänker hasitgheten på torrent-trafik utan att tala om det.

Hade jag varit dig hade jag gått till butiken där jag tecknade abbonemanget, tagit med datorn och visat att det bara går i 0,5mbit trots att de lovat att det inte skulle va tak. Memorera en lista med argument. Välj gärna en lördag på en löningshelg så butiken har andra kunder som mer än gärna får höra dina argument. Börja dock lågmält och ge säljaren en chans att gå med på dina krav. Kommer de med ursäkter är det dags att spela arg (håll huvet kallt men spela arg). Va högljudd så säljaren får skämmas och kanske känner att du skrämmer bort andra kunder. Vifta lite med armarna när du pratar så att det syns att du är upprörd. Var beredd på allsköns ursäkter, undanflykter och förvrängningar av ords betydelse. De kanske kommer visa kontraktet och att du skrivit på det, men alla vet att man inte hinner läsa igenom allt när man står i butiken. Påpeka det och upprepa att du verkligen frågade 8ggr om det var ett tak eller ej. Se bara till att du vet vad du pratar om och att du är säker på att det verkligen är ett tak. Använd argument men absolut inte skällsord eller hot om våld. Kallar du säljaren för valfri förolämpning kommer denne gå i defensiv och inte lyssna ett dugg på dig. Vägrar de trots att du upprepat dina sakliga och välgrundade argument 18ggr ger du dem ett löfte att komma tillbaka också gör du det nästa lördag och kör samma visa igen.

Jag tror det kommer få effekt.

Du kan också ta samma grej med telenors kundtjänst och kräv att de bryter abbonemanget. Tyvärr gör de sitt bästa för att köra över en. De vet att de är vargar och konsumenterna är får. Du måste visa att du har mentalt övertag. Övriga teleoperatörer är tyvärr lika jävliga och har egna tak, spärrar och girigheter för sig så att knyta näven i fickan och byta hjälper inte.

Nästa gång kan du läsa igenom avtalet innan du skriver på.

Denna metod funkar på många människor som lurar dig, dock INTE på ordningsvakter. Om en ordningsvakt kräver saker av dig trots att du inte gjort fel och trots att denne vakt använder uppenbara lögner som argument är det bara lyda annars kommer du bli utkastad med motiveringen att du är aggressiv eller full. Ordningsvakter går heller inte att resonera med, ens när du underkastar dig all deras vilja.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har samma abonnemang tecknat i april eller maj. I det finstilta stod det då att Telenor förbehåller sig rätten att sänka hastigheten till ditt och datt om förbrukningen överstiger 100GB/mån!

Å andra sidan hade jag en förbrukning på 116GB förra månaden utan att hastigheten gick ner.

FRI surf i bemärkelsen obegränsat är skitsnack!

Från telenors hemsida:
Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare med extremt stor dataförbrukning kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga användare i samma område. För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 100 GB under de senaste 30 dagarna.

Så visst står det nu som då. Tyvärr måste man läsa och gå efter parollen -Misstro alla till motsatsen är bevisad! Tråkigt men sant!

Å andra sidan är Telenor den operatör som har högst "tak" om man ska hitta något positivt i detta.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Har samma abonnemang tecknat i april eller maj. I det finstilta stod det då att Telenor förbehåller sig rätten att sänka hastigheten till ditt och datt om förbrukningen överstiger 100GB/mån!

Å andra sidan hade jag en förbrukning på 116GB förra månaden utan att hastigheten gick ner.

FRI surf i bemärkelsen obegränsat är skitsnack!

Från telenors hemsida:
Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare med extremt stor dataförbrukning kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga användare i samma område. För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 100 GB under de senaste 30 dagarna.

Så visst står det nu som då. Tyvärr måste man läsa och gå efter parollen -Misstro alla till motsatsen är bevisad! Tråkigt men sant!

Oj! när jag tecknade mitt abbonemang så var den summan som ansågs som extrem användning på 15 GB trafik (sep-nov 2011)

Dock så var det mobilsurf i deras abbo "Pott 199", kan göra en viss skillnad..

Permalänk
Medlem

I det finstilta på prislistan står det att abonnemangen maxi och max. Överstiger du 100GB kan du få din hastighet strypt. Därefter i praktiken har jag själv än så länge inte sett det. Jag surfar med Telenor jämt och ständigt. Hade jag haft Telia hade jag varit ruinerad för länge sedan.

Permalänk
Medlem

Fick äntligen svar, det hade blivit ett litet missförståd och nu är spärren borta!
Tackar ändå för all hjälp, ge aldrig upp ni som får samma problem, det e bara att tjöta på så ger dom sig!

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Jag har pratat med deras kundtjänst några gånger så jag vet att det är som att prata med en vägg. Bra att du fick det fixat.

Permalänk
Medlem

Skiter björnar i skogen?

Rent allmänt, ja det gör dom. Även om det i just ditt fall gick bra så finns det Telenorbutiker som har som kutym att lura sina kunder. Lysande exempel är Telenorbutiken i Birsta City Sundsvall.

Där säljer dom gång på gång på gång på gång abonnemang till kunder som bor på ställen där täckning saknas. Däremot har Telenor en täckningskarta som dom använder sig av och som dom vet är felande och hänvisar till den vid försäljning. Och eftersom du köper i butik har du ingen ångerrätt så när kunderna kommer hem till sig och upptäcker att det inte finns täckning alls på hela orten så står dom där med skägget i brevlådan.

http://st.nu/ekonomi/1.3130569-lurad-av-telenor-fick-inte-hav...

http://st.nu/ekonomi/1.3135324--telenor-gjorde-fel-

Finns många fler som råkat ut för detta men som inte vänt sig till tidningarna. Dom ljuger väldigt medvetet för att få sälja...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Skiter björnar i skogen?

Rent allmänt, ja det gör dom. Även om det i just ditt fall gick bra så finns det Telenorbutiker som har som kutym att lura sina kunder. Lysande exempel är Telenorbutiken i Birsta City Sundsvall.

Där säljer dom gång på gång på gång på gång abonnemang till kunder som bor på ställen där täckning saknas. Däremot har Telenor en täckningskarta som dom använder sig av och som dom vet är felande och hänvisar till den vid försäljning. Och eftersom du köper i butik har du ingen ångerrätt så när kunderna kommer hem till sig och upptäcker att det inte finns täckning alls på hela orten så står dom där med skägget i brevlådan.

http://st.nu/ekonomi/1.3130569-lurad-av-telenor-fick-inte-hav...

http://st.nu/ekonomi/1.3135324--telenor-gjorde-fel-

Finns många fler som råkat ut för detta men som inte vänt sig till tidningarna. Dom ljuger väldigt medvetet för att få sälja...

Svinigt gjort, dock är det väl riktigt dumt att binda sig till ett abonnemang innan man ens har testat om man har någon teckning?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Svinigt gjort, dock är det väl riktigt dumt att binda sig till ett abonnemang innan man ens har testat om man har någon teckning?

Hur tänkte du nu? Hade du bara otur... Nämn ETT bolag i Sverige som låter dig testa innan du köper. (när du köper i butik)

Och bör man inte kunna lita på deras s.k täckningskartor?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Hur tänkte du nu? Hade du bara otur... Nämn ETT bolag i Sverige som låter dig testa innan du köper. (när du köper i butik)

Och bör man inte kunna lita på deras s.k täckningskartor?

Läs ordentligt, att jag skriver att det var svinigt gjort bör väl indikera att jag inte tycker det är det minsta okej med felaktiga täckningskartor. Har inte sagt att man ska få testa innan man köper? Antingen testar man med ett kontantkort, eller jag kör man med abonnemanget utan att binda upp sig som sagt, så att man kan säga upp det om det inte funkar som önskat.

Är väl lite väl blåögt att binda upp sig bara för att de visat en fin karta.
Upprepar ännu en gång; Nej, jag säger inte att detta på något sätt är rätt av dem, tvärtom, men det betyder inte att man inte bör tänka sig för eller vara försiktig.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Fick äntligen svar, det hade blivit ett litet missförståd och nu är spärren borta!
Tackar ändå för all hjälp, ge aldrig upp ni som får samma problem, det e bara att tjöta på så ger dom sig!

Ska bli intressant att se om dom håller spärren borta eller om den är tillbaka nästa månad!
Märk väl att dom skriver att dom "förbehåller sig rätten" att sänka hastigheten hos extremanvändare! (>100GB/30 dagar)

Bra att du fick rätt, men eftersom, som jag skrev ovan, har samma abonnemang och tecknade det i april så vet jag att detta gällde även då!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

Telefonförsäljare är ju ganska roliga, du kan säga upp ditt abonnemang omedelbart pga att de inte har hållit det muntliga avtalet. Du kan även bestrida fakturan för den period du har haft begränsad hastighet.

Det är inte ovanligt att försäljare luras, de är ju oftast riktiga muppar som jobbar med sådant.