Copyswede får rätt mot UMA, kopieringsavgift på hårddiskar slås fast

Permalänk
Medlem

Jag trrodde man ändå inte fick kopiera upphovsrättsligt material via internet så detta borde väl vara svårt att få igenom?

Permalänk
Medlem

Räck upp en hand ifall ni enbart lagrar erat egna material på era USB minnen 0/

(vem fan lagrar nerladdade grejer på ett USB minne?)

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem

Jag hoppas nu innerligt att ALLA som har någon form av relation med copyswede går i graven.

Jag köper inte cdskivor längre utan kopierar polarnas, jag har ju betalt för den rättigheten när jag köpte usb-minnet så varför slösa pengar på de som föder en hat-organisation likt copyswede? Bojkott, inga problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Jag vill se dig installera ett OS från "molnet", Bitch please..

Mac Os X installeras numera från nätet. Man får inte det på fysiskt media längre.
Installationsprogrammet finns lagrat i ett flashminne på datorn. Resten hämtas ner från Apples servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nä, men du får kopiera din inköpta musik/film etc. till hd, USB-minne etc.

Dock stog det på en film jag köpt att jag inte fick kopiera den ens för privat bruk, så jag vet inte varför jag ska betala extra för..

Det du inte får göra är att gå runt skyddet och det knepigaste är att det bara gäller svensk producerat material. Så Bf 3 t.ex om det inte hade skydd skulle man rent teoretiskt kunna ge kopior till "vänner".

Nu om man ska hårdra det så får man inte privatkopiera något (allt har något skydd på sig). Blir moment 22 av copyswe, för dom behövs inte egentligen längre.

Det vi kopierar musik och film är oftast skyddade på något sätt och oftast ser/lyssnar man på importerat material (som man inte får ge bort till vänner/familj).

Det ända bra är väll om pengarna går till nya svenska artister som behöver stöd för att komma igång. Dock känns detta inte som vägen. T.ex externa HDD vem fan kopierar lagligt material (menar svensk media utan kopierings skydd man måste kringgå) där och ger till vänner?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FiftyFifty:

Betyder detta att det är fritt fram att ladda ner så mycket man vill nu då?

Absolut inte, lagstiftningen inom området har inte förändrats. Däremot har jag största förståelse för folks reaktioner och handlingar över denna orättvisa, konfiskatoriska avgift som går till en privat organisation, som i sin tur ger ut en godtycklig summa till artister jag aldrig tyckt om eller vill/har lyssnat eller tittat på. Allt för att jag väljer att köpa en fullständigt generell, extern lagringsenhet.

Hade det gällt något nödvändigt som att ge våra äldre bättre vård genom skatt på blöjor eller salva (från vaggan till graven-skatt ), hade nog förståelse möjligen varit något högre. Att påtvingas en skatt för att avlöna Carolas moralpredikningar gör mig illamående.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

jävla massa gnäll för ngt som funnits sedan 90 talet
alla som snackar om bojkott etc kolla upp vad ni redan har betalat för
ursprungligen så heter denna bisarra avgift kassettersättning å kom på 90 talet övergick till att heta privatkopieringsersättning 2005 för att då hänga med i utvecklingen ang elektronisk/digital media å förnyades ytterligare 2011....

varför var ni inte med då å protestera mot det lagföslag som gör att de idag 20+ år efter det gick igenom kan ta ut dessa skitavgifter

Permalänk
Skrivet av Nisse86:

Räck upp en hand ifall ni enbart lagrar erat egna material på era USB minnen 0/

(vem fan lagrar nerladdade grejer på ett USB minne?)

kan inte räcka upp handen på det, har ett usbminne med musik i bilen.

Sen undrar jag vad nedladdning har med privatkopiering att göra (om du inte tänkter på musik ala itunes eller liknande)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkalmanBC:

jävla massa gnäll för ngt som funnits sedan 90 talet
alla som snackar om bojkott etc kolla upp vad ni redan har betalat för
ursprungligen så heter denna bisarra avgift kassettersättning å kom på 90 talet övergick till att heta privatkopieringsersättning 2005 för att då hänga med i utvecklingen ang elektronisk/digital media å förnyades ytterligare 2011....

varför var ni inte med då å protestera mot det lagföslag som gör att de idag 20+ år efter det gick igenom kan ta ut dessa skitavgifter

Gissa på att de flesta här inte ens var födda för 20 år sedan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ozo64:

Gissa på att de flesta här inte ens var födda för 20 år sedan.

Ja, jag var född 2+ gånger om, om man säger så. Den ursprungliga kassettavgiften hade i alla fall någon rimlighet eftersom de användes i princip enbart till att kopiera musik. Ändå hade musikindustrin sina guldår då. Kassettlagring till generell datalagring var på den tiden försvinnande liten i jämförelse. Att de målar med så bred avgiftspensel idag, och tillåts göra det, är beklagligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkalmanBC:

jävla massa gnäll för ngt som funnits sedan 90 talet
alla som snackar om bojkott etc kolla upp vad ni redan har betalat för
ursprungligen så heter denna bisarra avgift kassettersättning å kom på 90 talet övergick till att heta privatkopieringsersättning 2005 för att då hänga med i utvecklingen ang elektronisk/digital media å förnyades ytterligare 2011....

varför var ni inte med då å protestera mot det lagföslag som gör att de idag 20+ år efter det gick igenom kan ta ut dessa skitavgifter

Grejen är att det är olagligt att gå runt kopieringsskyddet som finns på 99% på allt material, sen så gäller det bara svensk producerat. För 20 år sen var det lätt att kopiera utan att bryta mot lagar (var ju inget skydd på VHS och kassetter). Nu är det omöjligt att göra detta om man inte vill åka dit för att tagit bort kopieringskyddet.

Frågan är inte om dom behöver göra om det från grunden eller döpa om det till piratkopiering i stället.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

jag ser inte på filmer eller lyssnar på musik .. ändå får jag betala för skiten.
Det är bara ett jävla tutande och skrålande var man än är .. går inte komma undan fanskapet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pope:

Copyswede - Ett legitimt mål för Anonymous.
Dom har chansen att återupprätta lite av sin image efter senaste tidens fjanterier mot svenska myndigheter.

Vad är vitsen? Skulle du sakna deras website?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkalmanBC:

jävla massa gnäll för ngt som funnits sedan 90 talet
alla som snackar om bojkott etc kolla upp vad ni redan har betalat för
ursprungligen så heter denna bisarra avgift kassettersättning å kom på 90 talet övergick till att heta privatkopieringsersättning 2005 för att då hänga med i utvecklingen ang elektronisk/digital media å förnyades ytterligare 2011....

varför var ni inte med då å protestera mot det lagföslag som gör att de idag 20+ år efter det gick igenom kan ta ut dessa skitavgifter

Så bara för att en lag funnits länge så ska man sluta bry sig? Ibland kan lagar tendera att bli lite otidsenliga också...

Ska man strunta i att stifta nya lagar också bara för att vi klarat oss så länge utan dem?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Räck upp en hand ifall ni enbart lagrar erat egna material på era USB minnen 0/

(vem fan lagrar nerladdade grejer på ett USB minne?)

Ingen. Problemet är väl att dom redan vill införa samma avgift för moln-baserad lagring - där jag har svårt att tro att någon lagrar den typen av material...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Diktatur? Borde inte folket ha något att säga om?

Permalänk

CopySweden den digitala motsvarigheten till privata parkeringsföretag (som ju är något jäviga)

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

CopySweden den digitala motsvarigheten till privata parkeringsföretag (som ju är något jäviga)

Som man får betala fast man inte har någon bil och aldrig parkerar hos dem.

Helt sjukt att en privat organisation med i princip noll insyn i ska ha mina pengar när jag köper en extern hårddisk eller ett USB minne. Hur i hela friden kunde skiljedomstolen anse att jämras usbminne och extern hdd är "särskilt ägnade" för privatkopiering? Vansinne, snart ska man väl betala beskyddningsavgift till maffia-organisationen copyswede när man köper stenplattor, för de är ju också särskilt ägnade för privatkopiering. Vemsomhelst kan ju knacka in information på dem, tex sångtexter!

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Ingen. Problemet är väl att dom redan vill införa samma avgift för moln-baserad lagring - där jag har svårt att tro att någon lagrar den typen av material...

Precis, moln-tjänster skall beläggas med samma avgifter. Fast upphovsrätts-lobbyn vill förstås ha större avgifter där. Det är ju så lätt att lägga saker i molnet...

Så snart får vi snällt betala copyswede när vi nyttjar google drive och dylikt. Komihåg att se glada och tacksamma ut när ni gör det också.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

En sak som jag vill påpeka (eftersom jag nu har läst det ett antal gånger från vissa) är att en del av de extra pengar som Copyswede får in på dessa avgifter, och i sin tur artister, kommer att komma samhället till nytta i form av skatt. Artister och företag betalar också skatt, och ju mer pengar man tjänar desto mer skatt behöver man betala (sen finns det såklart företag som lyckas undgå detta, vilket dock är en helt annan fråga), men att tro att alla pengar kommer hamna hos Copyswede och dess artister är fel. Pengarna kommer även komma till vård, skola och omsorg. Och bara för att förtydliga, så nej, jag tycker inte att Copyswedes avgifter är den ultimata och mest rättvisa lösningen för privatkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blaskkaffe:

kan inte räcka upp handen på det, har ett usbminne med musik i bilen.

Det har väl hänt att jag haft musik på nåt usbminne med. Varför ska en privat organisation som copyswede ha pengar för det? Jag har ju redan betalt för musiken. Snart ska de väl ha betalt per lyssnat sekund. Vansinnet har ingen gräns.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Man får se det så här: Genom att betala kopieringsavgiften har du just betalat för rätten att få fildela.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Man får se det så här: Genom att betala kopieringsavgiften har du just betalat för rätten att få fildela.

Jo, utom att risken att åka dit fortfarande finns.

Denna avgift är nog höjden av dubbelmoral.
Å ena sidan ska du betala för att det kan användas för piratkopiering (privat argumentet är bara trams, det vet alla) men samtidigt så finns risken att man åker dit, om än försvinnande liten.

Jag undrar hur många miljoner denna avgift kommer att omsätta, och hur mycket som rinner bort i "administration" och till Copyswedes ägare.

Jag blir så förbannad.
Funderar på att säga upp Spotify och börja pirata musik, i protest. >:[

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Eller varför bara fjanteri, lägg det på när man spelar/sjunger seriöst för att öva osv som jag nämnde i nån annan tråd...

Klubbar betalar ju redan till STIM, men jag kan tänka mig en skön avgift på bland annat replokaler och musikinstrument som ju kan användas till att göra covers. Ganska bra sätt att totalt DÖDA musikskapandet i vårt land. En av våra stora exporter. De é najs har jag hört.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vact:

Som jag alltid sagt, lägg avgiften på verket som tilllåts privatkopieras, inte på mediet det kopieras till. Då gå pengarna till rätt ställe direkt utan att vi behöver copyswede, och vi andra behöver inte betala Per Gessle eller någon avdankad alkis från dramaten för att vi vill lagra våra semesterbilder.

Ja, det låter vettigare. Men det fungerar ju såklart inte.

För det första så skulle detta kringgå EUdirektivet där varje land som tillåter privatkopiering måste ha en organisation som plockar in dessa slantar på meda som man kan kopiera på och därmed går det inte att göra såhär.

För det andra (som visserligen är helt idiotiskt) så är väl tanken att nuvarande modell skall vara självreglerande. Köper folk mindre kasettband/CDskrivor så kan det inte privatkopieras lika mycket och då skall mindre pengar omsättas av detta system. Lägger man en avgift på verket så kommer privatkopieringsavgiften öka om fler verks säljs trots att möjligheten finns att privatkopieringen samtidigt kan gå ner.
Tanken här är god, men det faller ju på sin egen dumhet när copyswede avgiftsbelägger kopierbar medialagring som exempelvis externa hårddiskar trots att dessa inte används för privatkopiering.

Jag anser inte att problemet ligger hos EUlagstiftningen eller copyswede här egentligen. Lagen om privatkopieringsersättning förstår jag utifrån hur mediakonsumtionen såg ut på kasettbandens tid och Copyswedes uppdrag är att dra in så mycket pengar de kan vilket de utför väl (så fungerar vanligen företag). De utnyttjar businessläget helt enkelt. Snarare är det staten som missköter sig. Ger man ut ökade befogenheter till företag/organisationer så måste dessa kontrolleras och granskas så att de sköter sin samhällsuppgift väl. Vem håller i detta ansvar från statligt håll? Vart vänder sig samhället när de är missnöjda med hur copyswede sköter sin uppgift? Det fungerar ju inte som med andra företag att man kan vända sig någon annanstans direkt. Staten har för närvarande valt copyswede som agent för detta uppdrag och då får staten bannemej se till att det sköts på ett rimligt sätt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Om det kommer kosta 1kr extra för varje GB, betyder det att jag kommer behöva betala 2000kr extra om jag köper en hårddisk 2TB. Det är ju mer än vad hårddisken kostar vanligt?! :0

Visa signatur

Moderkort: MSI 870A-G54 AM3 | Processor: AMD Phenom II X4 965 Black Edition @ 3,4GHz | RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 @ 1600Mhz XMS3 | Nättaggregat: Deltaco PSU-423 500W

http://www.youtube.com/watch?v=F7DEL5rb4yE&feature=plcp&conte...

Permalänk
Medlem

Här är riktiga pirater "Copyswede"!!

Visa signatur

Jag har ingen TV, video, tv-box, radio, läsplatta eller dator. Jag har en gammal telefon som bara går att ringa och skicka SMS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moltix:

Om det kommer kosta 1kr extra för varje GB, betyder det att jag kommer behöva betala 2000kr extra om jag köper en hårddisk 2TB. Det är ju mer än vad hårddisken kostar vanligt?! :0

Du kanske ska läsa artikeln först.

//Lasse

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av moltix:

Om det kommer kosta 1kr extra för varje GB, betyder det att jag kommer behöva betala 2000kr extra om jag köper en hårddisk 2TB. Det är ju mer än vad hårddisken kostar vanligt?! :0

Nej, Maxtaket ändrades ju till 80 från 40 kronor. Var väl ganska tydligt i artikeln?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ojojoj

Vilken hets!
Efter att ha läst igenom denna tråd, vilket tog ett tag, så slog det mig att folk inte ens gör minsta ansats till att kolla upp huruvida deras påståenden faktiskt stämmer med verkligheten.

Att Copyswede inte skulle redovisa sina finanser verkar vara en "sanning", men bara om man inte har hör talas om årsredovisningar.

Ca 75% av copyswedes inkomster 2011 fördelades bland anslutna organisationer och privata upphovsmän. Av resterande del gick det mesta till att driva verksamheten. Mer exakta uppgifter finns i deras årsredovisning.

Det finns vissa kriterier för att som privatperson få individuell ersättning direkt från Copyswede. Istället får man gå med i anslutna branschorganisationer (exempelvis STIM om man är musiker) för att ta del av ersättningen. Hur de sen betalar ut ersättning till de anslutna lär och bör nog inte vara Copyswedes angelägenhet.

Detta är ingen skatt då den inte går till staten eller något annat samhällsorgan. Det enda som staten har med detta att göra är att de lagstiftar runt området.

Copyswede agerar för en större mängd anslutna upphovsrättsinnehavare vilket ger dem rätten att göra deta. Det är upp till vem som helst att skapa motsvarande organisation, men man måste ha backning för detta.

Och hur kan det vara så fruktansvärt svårt att skilja på privatkopiering och piratkopiering? Det ena är lagligt och det andra är det inte. Tradeoffen för att ha privatkopieringen är just att sådana organisationer som Copyswede måste finnas.

Att sen Copyswede försöker modifiera en trasig modell istället för att göra en ny är kan man ju dock ha åsikter om, men argumentera då om detta istället för att komma med haltande jämförelser (Rörmokare som ska ha ersättning för toaletter) eller tomma hot (Jag ska aaaaaaaldrig mer köpa en hårddisk i sverige så länge jag lever). Föreslå en modell som du tycker skulle vara mer rättvis och som är praktiskt genomförbar.

Och varför är inte den självklara lösningen att lägga skatten på orginalmediat?
För att kopiera måste man ha
1. orginalmediat (ex orginal CD eller DVD) och
2. tom lagringsmedia (exempelvis en hårddisk).
Sannolikheten att du har 1 men inte 2 lär vara större än tvärtom. (Detta är dock egna spekulationer)
Alltså skulle man teoretiskt sett avgiftsbelägga fler som ej har möjlighet att utnyttja rättigheten att privatkopiera om avgiften läggs på orginalmediat. Som bonus får ju dessutom upphovsrättsinnehavaren pengar om någon bränner en piratkopierad skiva med hans musik, vilket inte skulle ha hänt om orginalmediat skulle vara beskattat. Att det sen finns det ju andra argument mot på detta vet jag, men jag vill påvisa att allt inte bara är svart eller vitt.

Allt detta kanske inte rättfärdigar Copyswedes agerande, men se till att ha grundläggande koll på det du kritiserar, annars blir du tagen för en idiot och då blir din åsikt inte mycket värd.

(med risk för att det jag skriver redan har sagts, efter att jag började skriva)