Microsoft Windows 8 är här

Permalänk

Jag ska uppgradera! Ska bli väldigt skönt med något nytt, är så trött på Windows 7 nu

Permalänk

Jag kommer inte uppgradera i alla fall.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

vill man inte lära sig nått nytt så håller man sig kvar på det gamla. Själv ska jag byta för jag gillar nya grejjer

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Skulle gärna testa W8. Tror det kan bli riktigt bra, även fast gränssnittet ser ut som något designat för barn med "extra behov". Men ska jag vara ärlig så lutar det mer åt linux (om det inte vore för att det saknar stöd för en del spel jag gillar) om jag skulle byta OS på någon av mina datorer.

Visa signatur

Halvgubbe

Permalänk
Medlem

Grattis!

Använt detta nu ca 6mån fungerar så jävla bra, dock problem med nvidias nyaste drivers i WoW det krashar typ 2-3 ggr per dag , anyone else?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem

För företag bör det egentligen inte bli något stort problem, förutom det extra jobbet att i ett par GPO inaktivera "det som inte heter Metro". För många var det nog svårt att förstå sig på Ribbon och att då strula till det med ytterligare ett visuellt lager blir knappast lyckat.

Det som jag däremot inte vet är ifall Microsoft uppdaterar AD på alla serverversioner som fortfarande har aktivt support, eller om det endast gäller nyare server versioner.

Permalänk
Medlem

"Vista was a bunch of good ideas implemented poorly, while Win 8 is one terrible idea implemented well." Sades av en kille på Ars Technica. Stämmer rätt bra i min mening.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av sparriskrigaren:

Åh, redan en artikel? Otroligt besviken på Sweclockers som inte direktrapporterade från livesändningen om Surface och Windows 8, som de gjorde med.. vissa andra produkter.

Konspirationsteorier är alltid roliga men tyvärr ofta baserade på för lite data. Det finns inga andra möjliga anledningar till att ingen skrev något direkt under live sändningen?

Kom igen folk, det vore trevligt att slippa en diskussion som redan körts i ett hundra och en trådar. Ni får gärna diskutera täckning av livefeeds i feedback forumet, ta upp era farhågor om jävighet eller dylikt men vi kan väl hålla det på en sansad nivå och faktiskt diskutera nyheten i sig i denna tråden.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Åhh vad jag har längtat! Noooot...

Blir väl att köra någon linux dist när w7 blir en säkerhetsfara tillsammans med dual boot senaste windows för gaming.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med 3 skärmar?

Någon som testat?

Är sugen på detta, men jag blir osäker hur de kommer fungera med mina 3 skärmar...

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Undra om de skulle gå att lägga in W8 på min Samsung Galaxy TAB 10.1? Skulle de gå så blir det nog W8 på både dator och TAB. Annars kan de kvitta för min del.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Jag ser inte vilka nya fördelar Windows 8 skulle ha gentemot Windows 7 för oss PC användare ?
Däremot finns ju en del uppenbara nackdelar.
Ska de ha som försäljningsslogan "Nästan lika bra som Windows 7 efter lite moddande !" ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lan:

Konspirationsteorier är alltid roliga men tyvärr ofta baserade på för lite data. Det finns inga andra möjliga anledningar till att ingen skrev något direkt under live sändningen?

Kom igen folk, det vore trevligt att slippa en diskussion som redan körts i ett hundra och en trådar. Ni får gärna diskutera täckning av livefeeds i feedback forumet, ta upp era farhågor om jävighet eller dylikt men vi kan väl hålla det på en sansad nivå och faktiskt diskutera nyheten i sig i denna tråden.

Hahah, det roliga är att det alltid är så, men det kanske bara är en samling sammanträffande. Du vet ju bäst så att säga

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd
Skrivet av knaz_88:

Hur fungerar det med 3 skärmar?

Någon som testat?

Är sugen på detta, men jag blir osäker hur de kommer fungera med mina 3 skärmar...

Det är förbättrat stöd för flera skärmar i Windows 8 så det går nog bra.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Har kört Win8 ungefär 2 månader nu och att gå tillbaka till Win7 känns helt otänkbart. Win8 är som helhet en bättre produkt helt enkelt. Kan ju nämna att jag i princip aldrig använder några Metro apps, men att bara köra metro delen som startmeny funkar alldeles utmärkt.

Det enda jag vill anmärka på är, som någon skrev tidigare, att det är lite luddigt med settings både i metro och vanliga desktopen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag ser inte vilka nya fördelar Windows 8 skulle ha gentemot Windows 7 för oss PC användare ?
Däremot finns ju en del uppenbara nackdelar.
Ska de ha som försäljningsslogan "Nästan lika bra som Windows 7 efter lite moddande !" ?

En störande tanke: Då många av oss inte kommer använda Metro, men ändå tycker att resten blev OK... Hur skulle Windows 8 sett ut och fungerat om man inte implementerat Metro utan lagt all kraft på att förbättra desktopfunktionaliteten? Sådanna frågor får vi aldrig veta svaret på. Men det är kul att spekulera.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Kan man köpa uppgraderingen och installera den på en annan dator? Får man en ny nyckel som inte är knuten till en enskild dator?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

Jag ser inte vilka nya fördelar Windows 8 skulle ha gentemot Windows 7 för oss PC användare ?
Däremot finns ju en del uppenbara nackdelar.
Ska de ha som försäljningsslogan "Nästan lika bra som Windows 7 efter lite moddande !" ?

Det finns ju en stor fördel i att Microsoft inte kan tjäna pengar om folk inte uppgraderar. Inte bara pga licenser, utan även pga Windows Store som kommer hålla användarna än mer på mattan framöver.

Dessutom gillar inte hårdvarutillverkare att kontorsanvändare och andra inte anser att de behöver mer prestanda för att svinga sina Excelmakron respektive Harpan och Internet Explorer (inte minst iom att Flash är på tillbakagång). Om folk uppgraderar till Windows 8 så köper de inte sällan ny hårdvara samtidigt, så alla i branschen gillar det.

Eller förlåt, "fördelar för oss användare" skrev du .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calanbalan:

Har kört Win8 ungefär 2 månader nu och att gå tillbaka till Win7 känns helt otänkbart. Win8 är som helhet en bättre produkt helt enkelt. Kan ju nämna att jag i princip aldrig använder några Metro apps, men att bara köra metro delen som startmeny funkar alldeles utmärkt.

Det enda jag vill anmärka på är, som någon skrev tidigare, att det är lite luddigt med settings både i metro och vanliga desktopen.

På vilket sätt är det bättre än Windows 7 ?
Tycker mest att det ser ut som att skillnaden är ett mer ointuitivt användargränssnitt i Win 8 ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SebboD:

Hahah, det roliga är att det alltid är så, men det kanske bara är en samling sammanträffande. Du vet ju bäst så att säga

Skapa en tråd i feedback forumet, så kan jag gärna diskutera exakt vad, varför och hur. EOT.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Jag har inte riktigt förstått det här. Finns det ingen Retail version eller finns det bara OEM versioner?

Permalänk
Medlem

Går hellre över till OSX än uppgraderar till Windows 8.

Permalänk

Jag kommer avvakta ett tag tror jag, köpte nyss en dator med W7, har kört XP länge

Permalänk
Avstängd

Kan inte uppgradera, fastnar när jag ska köpa det. Använd ett giltigt format står det. Och den tar inte imot mitt postnummer, inte häller något annat nummer. Nån som har en lösning?

Edit: Funkar nu, 69154 tog den inte men 691 54 tog den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag ser inte vilka nya fördelar Windows 8 skulle ha gentemot Windows 7 för oss PC användare ?
Däremot finns ju en del uppenbara nackdelar.
Ska de ha som försäljningsslogan "Nästan lika bra som Windows 7 efter lite moddande !" ?

Du menar väl, nästan lika bra som Vista efter kraftigt moddande, Vista är en dröm att använda jämfört med Windows 8.
Men Windows 7 är en hel del bättre än Vista, och vad som helst är bättre än Windows 8.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Fungerar uppgraderingsversionen som den gamla retailversionen för windows 7. Så man kan flytta licensen mellan olika datorer?

Permalänk
Medlem

Laddade ner och installerade i morse. Förstår inte hur man ska få tillgång till Windows Media Center packet. På sidan där man beställde så skulle man skriva in sin mejladress och kod för att få licensnyckel på sin mejl. Har provat tre gånger utan att få någon nyckel skickad. Någon som lyckats eller räcker det att lägga till Media Center utn kod?

Lasse

Permalänk
Medlem

Jag tänker iallafall vänta lite tills jag har fått veta mer om Windows 8!

Visa signatur

Fractal Design R3 | Intel Core i7 2600K @3.4GHz | MSI P67A-G45B | Gigabyte GTX 570 Super Overclock | Fractal Design Newton 650W | 16gb Corsair Vengeance 1600MHz | Antec Kühler 620 | 60GB Corsair Force SSD | 1TB Seagate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av H.K:

Jag har inte riktigt förstått det här. Finns det ingen Retail version eller finns det bara OEM versioner?

Jag tycker iofs att användargränssnitter i win7 verkar bättre men kan förhopningsvis fixa till win8 så det går att leva med så funderar också lite på vilken win8 version jag borde köpa. Håller på och sätter ihop en ny dator så borde inte vara något av uppgraderingsalternativen, är det oem man ska köpa då? Sen har jag lite dålig pejl på vad som skiljer mellan professional och vanliga versionen och om det är något i professional som kan vara värt att ha/inte görs bättre med annan mjukvara.

Permalänk
Medlem

Ja, why the hell not?

Alla ni som säger att w8 är som vista, förklara gärna. Det ända som är "dåligt" med w8 är startmenyn (det finns sätt att få tillbaks den) medans vista inte hade några problem med layouiten alls. Vista hade faktiskt saker som var sämre än motsvarande i xp, w8 har bara en lite annan design som vissa inte gillar.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2