Liknande Vertical sync problem, med twist.

Permalänk
Medlem

Liknande Vertical sync problem, med twist.

Hej

*Valde att lägga tråden här, för jag är osäker på exakt vad problemet är, som mjuk elller hårdvara.

Har ett problem som jag dragits med sedan jag köpte datorn, cirka 1 och en halv månad.
Till en början hade jag inget nytt grafikort, så jag körde med ett amd4830 till ganske nyligen och hoppades att det skulle bli bättre med det nya kortet jag har nu (gtx670), men icke.

Jag är nu rätt säker på att det är inte gfx relaterat, utan nåt annat.

Problemet?
Det påminner om screen tearing, med en twist. Det är inte bara i spel, utan i allt som rör. Puuh.. kan bli svårt att förklara....
Twisten är att så fort allt går under 60fps börjar det rycka. Vid 50-60 SKA det inte rycka! Inte bara ett vertical sync problem.
T.ex i spel så ser det ut som det droppar massor i fps och börja rycka, fasten det står 55+fps. Inte konstant dock, men tillräckligt att att se att så här ska det inte vara. Filmer, från hårdiskarna och nätstreaming är hoppiga. Några sekunder går, hopp, några sekunder till, hopp.. so on and so forth. Gäller för spel också.

Har kollat temps och så, och allt är normalt. Benchmarks ser bra ut, och ligger i den klass den ska göra.

Är jag kass på att förklara, eller hajjar ni nåt av detta?

Datorn har win7 home premium installerat på en SSD, senaste uppdateringarna. Allt oklockat.
i7 3770k
Asus p8z77-V
Gigabyte gtx670 windforce
16gb 2x8 corsair vengeanse
corsair hx 850 psu
intel 330 ssd
WDC Green 2tb
x-fi extremegamer

Det var ingen komplett dator vid köp. Har beställt delar över 3 månader, från både dustin och inet, så jag kan inte bara skicka in den till nån för felsökning om det så skulle behövas.

Är 90% säker jag har alla nya drivare till allt, nyaste bios, ssd firmware.. etc, etc.. Har asus AI suite II installerat också.

Vad 17 kan det vara? Har inte provat dra ur nån minnesticka än, men kan en sådan göra nåt sånt här? Nåt fel med SSD'n? Tänkte jag skulle prova installera windows på en vanlig mekanisk hårdisk, men har lite dåligt med såna som jag kan formatera och testa med.
Kan det även vara min skärm? En Dell 2209wa e-IPS, pluggad till dvi.

Jag minns att jag hade ett liknande problem på en äldre dator, 2004-2005, men jag kommer banne mig inte ihåg om jag löste det.

Jag retar mig galet mycket på det här, så om ni har något råd eller vet vad det kan vara, så droppa en post.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - Intel i7 3770K - Asus P8Z77-V - Corsair 16Gb Vengeance memory - Intel SSD 330 - Gigabyte 1070 Ti Windforce - Corsair HX 850W

R.I.P. 20190916 Gigabyte GTX670 Windforce OC

Permalänk
Medlem

Har provat med windows med vanlig mekanisk hårddisk, dragit ur 1 minnesticka, provat annan skärm... Inget bättre resultat.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - Intel i7 3770K - Asus P8Z77-V - Corsair 16Gb Vengeance memory - Intel SSD 330 - Gigabyte 1070 Ti Windforce - Corsair HX 850W

R.I.P. 20190916 Gigabyte GTX670 Windforce OC