Köpråd för hemmabioreceiver

Permalänk
Medlem

Köpråd för hemmabioreceiver

Halloj!

Märkte häromdagen att min trotjänare till hemmabioreceiver börjar sjunga på sista versen då vänsterkanalen fram lägger av. Nu är jag därför på jakt efter en ny. "Problemet" som jag har är att jag har ett par ganska stora frontar (2x15" basar i varje bl a), och dessa ligger på 4ohm. Högtalarna ska klara en effekt av 450W. För några år sedan var jag ganska intresserad av hemmabio och ljud, men känner idag att jag har noll koll på vad som gäller. Jag har nämligen svårt att hitta receivers som klarar av att driva högtalare med en impedans av 4ohm, och vänder mig nu hit för att förhoppningsvis få lite hjälp. Vad jag kan se så föredrar de flesta receivers idag 6ohms-högtalare.

Min budget är inte jättestor, kan tänka mig att lägga omkring 3-5kkr, men helst så lite som möjligt. Jag har inga speciella krav mer än att den ska kunna driva mina stora högtalare (alltså helst lite kräm), samt att den ska klara av att driva högtalare med impedans av 4ohm. Jag är helt öppen för förslag vad gäller märken osv. Jag väger effekt tyngre än mängder av funktioner (dvs bryr mig inte så mycket om hur många HDMI-portar den har, eller annat liknande).

Ös på med förslagen nu

/Benko

Permalänk
Medlem

Du får gärna berätta vad det är för högtalare också,notera att watten är vad de tål inte vad de kräver av förstärkaren,sen klarar det flesta receivers 4ohms högtalare så det är inga problem sålänge man inte spelar för kung och fosterland.
Ska du ändå ha en effektstark hemmabioförstärkare med flera 100watt per kanal så får du nog höja budgeten rejält,alternativt köp en billig receiver med preout och köp ett slutsteg till frontarna men mycket watt kostar pengar om man villa ha audiofilgrejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Du får gärna berätta vad det är för högtalare också,notera att watten är vad de tål inte vad de kräver av förstärkaren,sen klarar det flesta receivers 4ohms högtalare så det är inga problem sålänge man inte spelar för kung och fosterland.
Ska du ändå ha en effektstark hemmabioförstärkare med flera 100watt per kanal så får du nog höja budgeten rejält,alternativt köp en billig receiver med preout och köp ett slutsteg till frontarna men mycket watt kostar pengar om man villa ha audiofilgrejer.

Tack för svaret! Jag insåg precis en sak när jag tänkte efter. Jag kanske är ute efter en stereoförstärkare hellre än en surroundreceiver. Använder idag inte surround överhuvudtaget, utan receivern jag har idag kör jag endast på 2 kanaler. Körde dock surround förut men känner ingen större lockelse till att sätta upp alla högtalare igen.

Då omformulerar jag min request: Jag är ute efter en stereoförstärkare som klarar av att driva ett par större högtalare. Ska jag vara helt ärlig är det ett tag sen jag köpte dessa så har inte så värst mycket info om dem. Här är det jag vet:
Märke: Proson
Modell: Stratego 215RR
Impedans: 4ohm
Max effekt: 450W
Freq. Resp.: 26-32000Hz

Samma prisrange som förut. Enda kravet jag har här är att man ska kunna dra på lite och stärkaren ska klara det. Med detta menar jag inte att jag nötvändigtvis ska klämma ut det allra sista ur högtalarna mha förstärkaren, men jag vill inte att den ska vara alldeles för liten för dem heller. Sen vore det bra om det fanns ett gäng olika ingångar då jag har den vid tv:n, där jag även har en HTPC så behöver lite ingångar till dessa.

Ber om ursäkt, vet inte riktigt vad jag behöver egentligen

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=292112 skulle kanske passa,den har även optiskt/coax digitalingång om du inte sitter med ett värstingljudkort i HTPCn.
Även http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/forstarkare/nad_c3... verkar ok och har bra med krut.

Alternativt kan du kolla begmarknaden också.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske går att ansluta ett slutsteg till den apparat du har idag?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=292112 skulle kanske passa,den har även optiskt/coax digitalingång om du inte sitter med ett värstingljudkort i HTPCn.
Även http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/forstarkare/nad_c3... verkar ok och har bra med krut.

Alternativt kan du kolla begmarknaden också.

HK:n du länka först verkar definitivt intressant! HTPC:n är ingen värsting så nej, inget speciellt ljudkort. Denna ska alltså klara av att driva 4ohm:are utan att brinna upp?

Skrivet av mrqaffe:

Det kanske går att ansluta ett slutsteg till den apparat du har idag?

Jag har funderat på detta men har kommit fram till att jag vill ha en ny stärkare istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benko:

HK:n du länka först verkar definitivt intressant! HTPC:n är ingen värsting så nej, inget speciellt ljudkort. Denna ska alltså klara av att driva 4ohm:are utan att brinna upp?

Inga problem sålänge du inte spelar mega högt så förstärkaren klipper för det är inte så bra för högtalarna,sen är 4ohm bara medelvärdet,impedansen varierar hela tiden beroende på frekvens osv och i vissa fall kan det sticka ner till 1-2ohm med vissa tungdrivna högtalare,tror dock inte att dina proson är så krävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Inga problem sålänge du inte spelar mega högt så förstärkaren klipper för det är inte så bra för högtalarna,sen är 4ohm bara medelvärdet,impedansen varierar hela tiden beroende på frekvens osv och i vissa fall kan det sticka ner till 1-2ohm med vissa tungdrivna högtalare,tror dock inte att dina proson är så krävande.

Nej, bor i lägenhet så blir nog aldrig att dra på så mycket i vilket fall. Tack så mycket för hjälpen, nu vet jag vad jag behöver!